[BLOG] Scheefheid oplossen: hou vol en blijf positief!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

[BLOG] Scheefheid oplossen: hou vol en blijf positief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 09:47

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Hoge berg? Maak kleine doelen en neem je tijd!


Ik ben Imre, 39 jaar, ik werk in de marketing- en communicatie, ben een fanatieke recreatieruiter, instructeur en ik ben in het bezit van twee (eigenw)IJslanders van 15 (Sæunn) en bijna 1 (Saga). En ik ben nog steeds een beetje scheef.

In mijn vorige blog [VN] [BLOG] Scheefheid en angst, oude gewoontes leren loslaten schreef ik dat ik moeite had met oude gewoontes afleren. Dat is eigenlijk best een negatieve gedachte, iets moeten afleren. En omdat we toch al in een behoorlijk negatieve tijd leven vanwege corona ging ik de afgelopen maand voor een positieve benadering.

Begin maart was ik op een dinsdag bij de bekkenbodemfysio voor een controle, een nieuwe fysio, want mijn eigen was ziek. Ik had weer erg veel pijn in mijn lijf, maar mijn stuitje bleek nog recht! Een nieuwe fysio betekende ook een frisse blik. Hij nam mijn dossier door, stelde een boel vragen, fronste wat en plande meteen een echo, want dat die nog steeds niet was gemaakt vond hij maar vreemd. Hij masseerde mijn heup, plakte er een boel blauwe tape op en wenste me een prettige vakantie, ik ging namelijk een paar dagen naar Schotland. Fantastische vakantie, maar wel een beetje raar want ondertussen werd thuis alles op slot gegooid en de supermarkten leeggehamsterd… In de Highlands zijn we een eind de Ben Lomond opgewandeld. Ik had geen idee hoe ver we zouden komen vanwege mijn been. Daarom hebben we kleine doelen gesteld. Na elke korte klim kijken waar de volgende uitdaging lag en beslissen of ik verder kon. En het kon! Wat een geweldig gevoel gaf dat! Dat we 'maar' tot 400 (van de 974) meter zijn gekomen lag meer aan de tijd die we (niet) hadden, dan aan mijn been. Geniet mee van het uitzicht! De oever van het meer was ons startpunt.

Afbeelding

De echo vond plaats op de maandag erop en was gunstig! Want: geen ontstekingen te vinden. Maar waarom dan nog steeds die pijn? Dat bleek de Tensor fascia latae te zijn, de groene spier op dit plaatje (bron) Tijdens diezelfde sessie is er dry needling toegepast en aan het eind van de week hebben ze dat nog eens gedaan. Daarna ging helaas ook de fysiopraktijk op slot. Eigenlijk heb ik nog een paar behandelingen nodig, maar het resultaat van deze twee was al fantastisch! Ik heb anderhalve week geen pijn gehad! Niets, noppes, nada! Ik was vergeten hoe het was om pijnvrij te zijn en alles te kunnen doen zonder erbij na te hoeven denken! Ik kan niet wachten tot we ook de laatste sessies kunnen plannen. In de tussentijd doe ik thuis drie keer per week oefeningen om de spieren rond mijn heupen te versterken en spreek ik de fysio af en toe per mail.

Afbeelding
Moe, maar erg blij na onze les
Ook in het zadel merk ik verbetering. Sinds half maart zijn mijn lessen weer gestart, na een winterstop van vier maanden. In het najaar moest ik nog leren omgaan met alle veranderingen in mijn lijf. Ik functioneerde niet meer zoals ik gewend was en hoewel die oude situatie verre van goed was, ik wist wel precies wat er fout ging en waar ik op moest letten. In de winter heb ik rustig kunnen wennen aan hoe mijn rechtere lichaam reageerde in het zadel. Daarnaast werkte ik thuis aan soepeler worden. Ik heb inmiddels drie lessen gehad, privélessen mogen gelukkig nog doorgaan, en we gaan met sprongen vooruit! Ik kan nu de aanwijzingen van mijn instructeur direct uitvoeren. Een halve ophouding, rechts iets meer gesloten houden, bekken wat meer kantelen, linkerbeen iets beter erbij, het gaat allemaal nog niet automatisch, maar het gáát! Ik ga zitten en mijn paard gaat lópen! Soms zijn er van die momenten dat alles klopt en dat voelt zo ontzettend gaaf! Gister was mijn derde les en de positieve energie die ik daar aan over heb gehouden giert nog steeds door mijn lijf! En smaakt naar meer! Ik ben nieuwe gewoontes aan het aanleren in plaats van oude aan het afleren, en geniet van wat er goed gaat. Zelfs van de bijbehorende spierpijn!

Gaat het niet zoals je wil? Komt je doel maar niet dichterbij? Geef niet op! Wat voor ambities je ook hebt, persoonlijk, op je werk, in de sport, al is het een ontspannen buitenritje kunnen maken, blijf oefenen! Blijf jezelf ontwikkelen, ook als is het in mini-stapjes, zoek naar de juiste begeleiding en laat je niet uit het veld slaan door tegenslagen. Want die puzzelstukjes vallen uiteindelijk op zijn plaats en echt, het is al die moeite meer dan waard!

Vorige blogs:
[VN] [BLOG] Scheefheid en angst, oude gewoontes leren loslaten
[VN] [Blog] Scheve ruiter: een rechter begin van het nieuwe jaar
[VN] [Blog] Hoe een scheve ruiter recht wordt

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [BLOG] Scheefheid oplossen: hou vol en blijf positief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:31

Wat fantastisch dat je zelfs al pijnvrij bent geweest!
En heerlijk hoe je stapje voor stapje vooruitgang merkt en volgens mij ook weer daarvan kan genieten

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [BLOG] Scheefheid oplossen: hou vol en blijf positief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:39

Oh wat super om te lezen. En idd de omslag van denken aan wat niet kan, naar uitvinden wat er wel kan. Heel fijn zulke positieve berichten.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [BLOG] Scheefheid oplossen: hou vol en blijf positief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:01

Imre wat wordt ik blij van dit positieve blog! Enorm fijn dat je zoveel groeit in wat je doet en bereikt . Heel mooi !