Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 09:23

Horses.nl
Algemeen
Ingezonden door Sappos

Afbeelding
Foto: Marjo


Buurtbewoners van de Inlaagdijk in Haarsteeg trekken al jarenlang aan de bel bij diverse instanties. Het gaat daarbij om enkele tientallen pony's en veulens op een grote, droge zandvlakte. De dieren verkeren in slechte conditie en zien er vermagerd uit. Er is alleen oud hooi en een stapel aardappelen beschikbaar en de dieren kunnen nergens in de schaduw schuilen.

Lees het hele artikel op Horses.nl

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:36

Laatst bijgewerkt door chamion op 04-06-20 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:36

Hier is gister toch al actie op ondernomen door de politie?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:02

Ben ik nu de enige die ze echt niet zo mager vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:06

SandravdB schreef:
Ben ik nu de enige die ze echt niet zo mager vind?

Los daarvan, geen schaduw en een dood paard in de wei lijkt me genoeg.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:09

Lang leve de zeer gebrekkige wetgeving hierin, dat is hetgene waar instanties tegen aan blijven lopen waardoor er veel minder kan worden gedaan voor deze dieren.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:10

Ik las ook dat er een merrie dood lag die net bevallen was. Het veulen nog probeerde bij zijn/haar dode moeder te drinken. Heel triest dat dit zo lang heeft kunnen duren.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:51

Het veulens door de eigenaar gisteren weg gehaald en naar zijn huis gebracht, dit is gecontroleerd
Eigenaar is niet opgepakt zoals eerder en op social media beweerd
Zijn nog geen pony verwijderd, vanmorgen zijn er weer instanties ter plaatse geweest inclusief dierenarts om de dieren te onderzoeken

Er mocht gisteren geen voedsel meer gegeven worden, enkel water, ivm risico op koliek en dat de omstanders dan evt door de eigenaar aansprakelijk gesteld kun en worden als er wat gebeurd

Eigenaar heeft op nog een locatie eenzelfde situatie en is ook in verband gebracht met puppy diefstallen en laatst die puppy diefstal in een schuur met dode geef

Colorstable

Berichten: 100
Geregistreerd: 25-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:09


BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:14

Joanne1987 schreef:
Het veulens door de eigenaar gisteren weg gehaald en naar zijn huis gebracht, dit is gecontroleerd
Eigenaar is niet opgepakt zoals eerder en op social media beweerd
Zijn nog geen pony verwijderd, vanmorgen zijn er weer instanties ter plaatse geweest inclusief dierenarts om de dieren te onderzoeken

Er mocht gisteren geen voedsel meer gegeven worden, enkel water, ivm risico op koliek en dat de omstanders dan evt door de eigenaar aansprakelijk gesteld kun en worden als er wat gebeurd

Eigenaar heeft op nog een locatie eenzelfde situatie en is ook in verband gebracht met puppy diefstallen en laatst die puppy diefstal in een schuur met dode geef

Indien dit waar is en hij veroordeeld word hoop ik dat hij een levenslang verbod krijgt op houden van dieren en een jaar de bak in.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:22

Aan de andere kant is het ook wel een beetje vragen om dode paarden als aardappelen gaat voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:33

Marcella schreef:
Aan de andere kant is het ook wel een beetje vragen om dode paarden als aardappelen gaat voeren.

Echt hoor! Wat bizar

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:09

Joanne1987 schreef:
Het veulens door de eigenaar gisteren weg gehaald en naar zijn huis gebracht, dit is gecontroleerd
Eigenaar is niet opgepakt zoals eerder en op social media beweerd
Zijn nog geen pony verwijderd, vanmorgen zijn er weer instanties ter plaatse geweest inclusief dierenarts om de dieren te onderzoeken

Er mocht gisteren geen voedsel meer gegeven worden, enkel water, ivm risico op koliek en dat de omstanders dan evt door de eigenaar aansprakelijk gesteld kun en worden als er wat gebeurd

Eigenaar heeft op nog een locatie eenzelfde situatie en is ook in verband gebracht met puppy diefstallen en laatst die puppy diefstal in een schuur met dode geef

Wie weet zijn die pony’s dan ook wel ooit ergens gejat

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:32

Popstra schreef:
Joanne1987 schreef:
Het veulens door de eigenaar gisteren weg gehaald en naar zijn huis gebracht, dit is gecontroleerd
Eigenaar is niet opgepakt zoals eerder en op social media beweerd
Zijn nog geen pony verwijderd, vanmorgen zijn er weer instanties ter plaatse geweest inclusief dierenarts om de dieren te onderzoeken

Er mocht gisteren geen voedsel meer gegeven worden, enkel water, ivm risico op koliek en dat de omstanders dan evt door de eigenaar aansprakelijk gesteld kun en worden als er wat gebeurd

Eigenaar heeft op nog een locatie eenzelfde situatie en is ook in verband gebracht met puppy diefstallen en laatst die puppy diefstal in een schuur met dode geef

Wie weet zijn die pony’s dan ook wel ooit ergens gejat

Wat voegt zo'n insinuatie toe?

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:37

Nou als je ook al in verband word gebracht met puppy diefstallen en deze paardjes op een niet geschikte locatie gehouden worden plus verwaarloosd zijn dan is dat toch geen verkeerde insinuatie. Ik schrijf nergens dat dit ook zo is he

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:39

SandravdB schreef:
Ben ik nu de enige die ze echt niet zo mager vind?

Niet vreselijk mager, maar ze zien er wel slecht uit. Wormen balen zijn het.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:36

Wat een naar gezicht zeg, ik vind de dieren wel mager, zeker de merries met een veulen aan de voet, die teren al extra hard in met zo'n kleintje, die houden gewoon niets voor zichzelf over straks, en geen schaduw en dood dier in het land, wat triest zeg, ik hoop dat er snel een oplossing komt en deze man een verbod op houden van dieren krijgt

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:10

Drachtige pony,s en veulens en aardappelen voeren heel apart, hoop dat deze dieren snel worden opgevangen en weiland krijgen en goed voer anders gaat alles dood

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:14


Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:15

Dierenarts is er nu, 2 pony's zijn vannacht verplaatst
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 04-06-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:20

Pffff wordt tijd dat die vent een levenslang verbod op het houden van dieren krijgt!
Is al jaaaren aan de gang, echt verschrikkelijk! Hopelijk kunnen ze hem nu daadwerkelijk aanklagen voor strafbare feiten!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:37

Ik begrijp niet dat dit allemaal zomaar kan!
Bij mij kwamen de politie en LID vanwege een [valse] melding van verwaarloozing van mijn paarden.
Zelfs de NVWA zat hier ook nog tussen en gaf opdracht aan mij de keuze te geven tussen 3 optie's.
Optie 1:Een operatie van de abcessen incl. huidtransplantatie,kosten 10.000,-
Optie 2: een behandeling van ongeveer 1 jaar,kosten rond de 5000,-
Optie 3: paard inslapen. ik moest voor 1 april een keuze maken,anders deden hun dat.
Het paard had 2 abcessen vanwege een verwaarloosd been [einschuss en niet correct behandeld bij vorige eigenaar].Paard was onder behandeling van mij dierenarts én 2 onafhankelijke dierenartsen met advies,zeker niet inslapen.
Man,man, een hoop gedoe en ellende bij een paard wat verder gezond was,en hier,bij deze paardjes kunnen ze weinig tegen doen? waar is hier de LID en de NVWA?

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:45

Vaak is het zo dat als de LID bezig is met een zaak de NVWA zich er niet mee kan bemoeien.
Was ook bij die vrouw, meen in Den Haag waar de paarden tot de knieën in de blubber liepen.

jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Re: Instanties kunnen niet ingrijpen bij verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:50

Het is altijd een kwestie van budget van de gemeente. Dierenhulporganisaties moeten nu steeds de keuze maken of iets ernstigs genoeg is, heel cru..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:17

chanicha schreef:
Vaak is het zo dat als de LID bezig is met een zaak de NVWA zich er niet mee kan bemoeien.
Was ook bij die vrouw, meen in Den Haag waar de paarden tot de knieën in de blubber liepen.


Nou zeker wel.
De LID kreeg de opdracht steeds door van het NVWA.
Ze werken juist in opdracht van het NVWA.