Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers leggen uit: Boomloze zadels met BuitenZinnig

 
Profiel   

* Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
BuitenZinnig


In Bokkers leggen uit komt iedere maand een Bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport of -houderij. Deze maand vertelt BuitenZinnig over boomloze zadels. Ze vertelt onder andere over de geschiedenis van het boomloze zadel, hoe ze dealer is geworden en welke verschillende soorten boomloze zadels er zijn.

* Kan je meer vertellen over de geschiedenis van het boomloze zadel?
Boomloos zelf is uiteraard niet nieuw. De eerste ruiters maakten gebruik van huiden en
dekens. De Grieken reden niet alleen zonder zadel op hun paard, maar ook zonder kleding.
Zij vonden al die hulpmiddelen maar voor “watjes”. Op afbeeldingen uit ca. 700 voor
Christus staan ruiters afgebeeld. Ze rijden op dierenhuiden die met een voortuig en een soort
singel op de plaats werden gehouden. Later maakten de Scythen een zadel uit leer en vilt.
Dit zadel bestond uit 2 kussens, die met haar gevuld waren en met lederen riemen met
elkaar verbonden werden. Daardoor ontstond al een soort kamer om de vrijheid van de
wervelkolom te waarborgen. Dankzij deze constructie kon men langer te paard blijven en dit
gaf de Scythen een voordeel ten opzichte van de andere ruitervolken. Heden ten dage vindt
men deze constructie nog terug bij de Argentijnse Gaucho’s.
Langzaam evolueerde het zadel tot iets dat vaag weg had van de Torsion. Een dik gevuld
kussen met een houten voor en achterkant voor de steun. Ook in Italië is er tot op heden
nog een groep ruiters, de Butteri, die gebruik maakt van een boomloos zadel. Van dit
zogenaamde Bardella zadel is nog een bouwtekening bekend uit het jaar 1000. Pas rond de
riddertijd kwamen er zadels met een boom. Dat kwam vooral omdat het lastig vechten is,
wanneer je niet vast op je paard zit. Er moesten beugelriemen komen en een zeer diepe zit.
Het zadel moest de ruiter ook beschermen tegen lansstoten. Dit idee is nog steeds terug te
vinden in bijvoorbeeld de Spaanse zadels en later de westernzadels.

* Welke soorten boomloze zadels zijn er?
Er zijn vele verschillende boomloze zadels. Van goedkopere veredelde barebackpads tot flexibele zadels die je niet van een boomzadel kunt onderscheiden. Er zijn modellen welke een verwisselbare pommel of voorboogje hebben, en je hebt boomloze zadels welke geheel flexibel zijn.

* Wat zijn de voor- en nadelen van een boomloos zadel?
De voordelen zijn dat ze gemakkelijk aan te passen zijn, flexibel zijn en zo je paard gemakkelijk kan groeien in bespiering. Hij wordt niet gehinderd door harde onderdelen zoals een boom. Een nadeel kan zijn is dat je je paard meer voelt, en je paard jou ook! Dat maakt dat het niet altijd prettig is.

* Wat heeft je eigen voorkeur: een boomloos zadel, of een zadel met boom?
Mijn voorkeur heeft wat bij paard en ruiter past. Zolang het goed past bij beide, maakt het mij niets uit of het een boom- of boomloos zadel is.

[ img ]
BuitenZinnig


* Waar moet je opletten als je een boomloos zadel past/probeert?
Dat het goed past, dat het bij de wensen van de ruiter past, dat, indien het bij dat merk aan de orde is, de pommel of het voorboogje goed aansluit. Dit doe je door het voorboogje of de pommel uit het zadel te halen en kaal te passen op de rug.
Ook moet er gekeken worden naar wat de ruiter qua discipline wil, het kan zijn dat er dan bepaalde dingen aangepast moeten worden, zoals (inlagen van) de pad.
Verder heb je een aantal merken waarbij de kussens verplaatsbaar zijn. Er moet daarbij gekeken worden dat de kussens goed liggen bij het paard.
Nog een kleine note, een (boomloos) zadel kan nooit goed beoordeeld worden zonder ruiter. Er moet ruiter gewicht bij. Als je je paard gaat longeren met zadel, zonder ruiter, geeft dat een verkeerd beeld voor het beoordelen van het zadel. Soms lijkt het ook dat een boomloos zadel "brugt", maar dat kan niet. Omdat het flexibel is, en de druk van boven af er nog bij komt.

* Hoe ben jij dealer geworden? Hoe zag jouw “route naar dealerschap” eruit?
Ik heb 3 jaar meegelopen met een boomzadelpasser en deed toen werk voor de NVZR, zadelmakersvereniging, wat nu de VZTD is. Degene waar ik bij mee liep kreeg het aanbod op BuitenZinnig over te nemen. BuitenZinnig werkte toen ook met boomloze zadels en het bedrijf waar ik bij mee liep zat qua zadels in het hogere segment. We hebben het er uitgebreid over gehad en besloten dat ik het ging doen. Ik vind het erg leuk, zeker om mensen te informeren en te helpen aan een fijn zadel. Mocht ik er met de combinatie niet uit komen dan ga ik ook in overleg om te kijken wat voor zadel dan bij de combinatie zou kunnen passen en verwijs ze dan door.


Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 10-07-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 10:37 



 
Profiel   

Super interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 19:54 



 
Profiel   

Leuk artikel maar ik kan de lansspelen met westernzadels even niet plaatsten.
Daarnaast is het nogal gekleurd geschreven, naast alle voordelen zijn er ook zeker behoorlijk wat nadelen in verhouding met boomzadels. Je wilt niet weten hoeveel rugproblemen ik als masseur tegenkom door o.a het gebruik(foutief of niet) van boomloze zadels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 20:02 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Leuk artikel maar ik kan de lansspelen met westernzadels even niet plaatsten.
Daarnaast is het nogal gekleurd geschreven, naast alle voordelen zijn er ook zeker behoorlijk wat nadelen in verhouding met boomzadels. Je wilt niet weten hoeveel rugproblemen ik als masseur tegenkom door o.a het gebruik(foutief of niet) van boomloze zadels.


Kom jij als masseur meer problemen tegen met boomloze zadels dan met boomzadels? Het lijkt mij dat slecht passende boomzadels net zo goed voor flinke problemen kunnen zorgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 21:15 



 
Profiel   

Vooralsnog is mijn paardenosteopaat het niet met je eens, Wildgirl :) Maar dat zal ook wel verschillen. Een nadeel is dat er veel mensen zijn die denken dat 'het altijd wel past, want het is boomloos' en dat kan denk ik wel voor problemen zorgen.

Grappig BuitenZinnig, dat je het beter voelen van je paard als nadeel noemt. Ik vind dat juist fijn, ik weet bv al erg snel of mijn paard opzij wil gaan springen voor iets dat hij spannend vindt.

Mick lijkt het hoe dan ook nauwelijks te boeien. Die sjouwt net zo ontspannen de dressuurlesjes-met-boomzadel met mijn dochters als de bosritjes-met-Barefoot met mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 11:14 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Grappig BuitenZinnig, dat je het beter voelen van je paard als nadeel noemt. Ik vind dat juist fijn, ik weet bv al erg snel of mijn paard opzij wil gaan springen voor iets dat hij spannend vindt.


Ik vind het persoonlijk ook prettiger dat ik mijn paard goed voel, maar niet iedereen vind dat.
Sommige mensen vinden dat een nadeel, wat ik merk tijdens pas sessies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 12:19 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Vooralsnog is mijn paardenosteopaat het niet met je eens, Wildgirl :) Maar dat zal ook wel verschillen. Een nadeel is dat er veel mensen zijn die denken dat 'het altijd wel past, want het is boomloos' en dat kan denk ik wel voor problemen zorgen.

Grappig BuitenZinnig, dat je het beter voelen van je paard als nadeel noemt. Ik vind dat juist fijn, ik weet bv al erg snel of mijn paard opzij wil gaan springen voor iets dat hij spannend vindt.
heftig opzij springen kan minder succesvol worden :') met een boomloos, das de reden dat we toch weer een boomzadel hier gebruiken.
Maar dat is dan ook echt alleen om deze reden: (en ligt groot deel aan mezelf...) de stabielere zit bij plotselinge bewegingen.

Maar helemaal met je eens dat ik het gevoel wat er onder je gebeurd enorm mis !, zeker in de stap gangen voel je onwijs veel terug tov boomzadels: heerlijk mee swingen _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 14:38 



 
Profiel   

Pas op met de opmerking dat boomloze zadels niet kunnen bruggen. Dat kan zeker wel en daar is bijv. een van de Branderup modellen (nadat ze bij Deuber weg waren) een heel pijnlijk voorbeeld van tot serieuze blessures aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 15:02 



 
Profiel   

tjaakje schreef
Wildgirl schreef
Leuk artikel maar ik kan de lansspelen met westernzadels even niet plaatsten.
Daarnaast is het nogal gekleurd geschreven, naast alle voordelen zijn er ook zeker behoorlijk wat nadelen in verhouding met boomzadels. Je wilt niet weten hoeveel rugproblemen ik als masseur tegenkom door o.a het gebruik(foutief of niet) van boomloze zadels.


Kom jij als masseur meer problemen tegen met boomloze zadels dan met boomzadels? Het lijkt mij dat slecht passende boomzadels net zo goed voor flinke problemen kunnen zorgen?


Kort door de bocht: ja.
Uiteraard kom ik ook problemen tegen veroorzaakt door boomzadels maar daar zitten de problemen vaak op andere plekken en zijn ze makkelijker op te lossen.
Let op, ik ben niet per definitie tegen boomloze zadels maar een (goed passend) boomloos zadel welke mooi ligt, niet enorm aangesnoerd wordt met de singel en goed de druk verdeeld is uitsluitend voor een kundige (niet te zware ruiter) met een onafhankelijke zit geschikt, en 90% van de ruiters heeft dat talent niet. Daarnaast zie ik veel boomloze zadels op ronde paarden/koudbloeden terwijl die door hun bouw vaak juist gebaat zijn bij een boomzadel.
Ik kwam vorige week een tinker tegen die hierdoor ( te strak aangesingeld want schuiven, geen goede drukverdeling) vast zat in borst,borstbeen, fascia voorhand, schouder, schoft, gehele rug en SI.
Vaak zie je dat men geen budget heeft voor een goed passend (boom) zadel en dan is het wel makkelijk dat boomloos 'overal op past'. Ik erger me er groen en geel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 17:59 



 
Profiel   

Ik vind mijn oude Barefoot een heerlijk ding. pony en paarden waar ik er mee gereden heb, hadden nergens last van. Maar mij lijkt boomloos niet geschikt voor zwaardere ruiters, dan heb je denk ik toch liever meer drukverdeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-20 12:37 



 
Profiel   

....maar de grote vraag is dan: biedt dat boomzadel wel een betere drukverdeling? Want in de praktijk valt het bereiken van een ten alle tijden 100% pasvorm van een boomzadel, nog niet echt mee om te verkrijgen :) En een niet goed passende boom is alleen maar vervelender voor een paard naarmate er meer gewicht op zit.

Een zwaardere ruiter zou ik op mijn eigen paardje ook veel liever op een goed gekozen boomloos / flexibel zadel zien, met goede inlages in de pad, dan op een boomzadel. Met meer gewicht worden alle voor- en nadelen alleen maar groter en ik kies niet voor niets voor boomloos / flexibel immers :)

Ik blijf dat "boomloos past overal op" toch een bijzondere bewering vinden die ik in meer dan 15 jaar tijd nooit heb zien komen van de vertegenwoordigers / verkopers van boomloze / flexibele zadels van een enigszins fatsoenlijk merk, dus hoe mensen daar bij komen...? Is dat niet gewoon iets dat mensen die weinig zin hebben om zich in zadels te verdiepen, zichzelf aanpraten ofzo... :o Of wellicht dat het verteld wordt door verkopers van flutzadels ofzo...?

Het blijft wel mooi om te zien hoe verschillende mensen dingen verschillend ervaren :)
Zelf vind ik een boomzadel juist vele malen minder stabiel zitten omdat je minder voeling hebt met het paard en de boom aanvoelt als een stoorzender in het contact, nadat je eenmaal gewend bent aan een boomloos zadel :)

Maar stel dat je een boomzadel met allerlei toeters en bellen voor een omsloten zit met veel steun vergelijkt met een eenvoudig boomloosje dat weinig steunpunten heeft, dan zou ik wellicht ook liever dat boomzadel willen in bepaalde situaties :)

Dat boomloos alleen geschikt is voor ruiters met een hele goede zit vind ik ook onzin. Die goede zit krijg je vanzelf wel op een zadel dat weinig steun geeft, of dat nou met boom of boomloos is. Boomloos helpt daarbij dan alleen maar doordat je meer voeling hebt met het paard.

Liever iemand die even, desnoods een paar weken, goed zijn evenwicht moet vinden en dan zit als een huis, dan iemand die constant het paard in de weg zit door een slecht evenwicht, maar door een boomzadel met allerlei geforceerde steunpunten boven gehouden wordt...denk ik dan.

Maar daarbij is het inmiddels ook al lang niet meer een boomzadel is zus en boomloos is zo verhaal, want er zijn zó ontzettend veel verschillende boomloze / flexibele zadels. Waarvan er ook heel veel op boomzadels lijken.

Boomloze zadels met een stevigere kern, boomzadels met een flexibelere kern.... zo zwart-wit is het allemaal niet meer, dus "boomloos is...." vul maar in daar heb ik sowieso niet zoveel mee :)

Ik moest wel grinniken om die Grieken in hun blote kont trouwens :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-20 06:07 



 
Profiel   

In een Ludomar dressuur zit je enorm opgesloten met zijn diepe zit en grote wrongen, dus dat boomloos/flexibele boom minder opsluit is inderdaad zeker niet een feit. Ook de pasvorm komt hier behoorlijk nauw.

Bij Hidalgo zaten vroeger een soort metalen strips die voor ellendige drukkigen konden zorgen, ik weet niet of dat inmiddels opgelost is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-20 06:31 



 
Profiel   

Ik denk dat een zadel dat overal op past, net zo iets is als een pilletje dat overal voor helpt ;-)

Maar mijn ervaring is wel dat als je een boomloos op een paard/pony van vergelijkbare grootte legt, het vaak wel past, dat is bij boomzadels dan toch minder snel het geval. Tenzij het een springzadel is, dat ligt ook weer heel anders op een paard en dat gaat ook eerder goed bij vergelijkbare dieren.
Of ik heb toevallig in die gevallen mazzel gehad.

Ik heb er trouwens eentje nog zonder VPS

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-20 09:02 



 
Profiel   

Ik heb in mijn omgeving echt veel ellende met boomloos gezien... eigenlijk meer dan met boom.
Maar ik vind het dus lastig om te zeggen dat het door het zadel zelf komt, of dat het door het mens in het zadel komt.
Ik denk ook vaak dat het komt omdat de ruiters die het gebruiken er ook maar van alles op kwakken onder de noemer "het is boomloos, dus het is goed".
Vaak ook op bepaalde model paarden waar boomloos niet altijd goed zou kunnen passen (rond) en met een butsende te zware ruiter er op.
"zo blij er mee en Pietje loopt zo lekker" Ondertussen kwam ik ze vaak tegen op buitenrit... beestje kort lopen, niet rad en kromgetrokken in de rug.
Maar dat voelde ze dus totaal niet.
Een met een Branderup waarbij de ruin spieratrofie en mega drukplekken kreeg... eigenaar bleef er mee rijden, tot het beestje echt kapot was. Hij is nu grasmaaier, witte plekken over zijn hele rug en singelplek van de drukkingen.

Een met een barefoot, die dus echt niet goed liep... maar op de buitenrit hoefde ze toch niet mooi te lopen het was immers geen dressuurpaard.
Die merrie bleek daarna zo vreselijk vast te zitten in de rug/SI met beginnende ontstekingen exact waar het zadel rustte en met uitloop naar achter.

en nog wat meer voorbeelden.
Ik zie het ook wel bij reguliere zadels natuurlijk... zaken die niet passen en problemen daar door. Maar in mijn ervaringen zie ik het vaker bij boomloos of dus het type ruiter welke het toe past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-20 09:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen