[Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 10:44

*Bokt.nl
Community

Voor de mensen die mijn blogs nog niet eerder gelezen hebben komt deze wellicht enigszins "random" over op een paardenforum. Voor meer context zou je eerst de volgende links kunnen lezen:
[VN] [Blog] Troubles in paradise: paardenmeisje met beperkingen.
[VN] [BLOG] Troubles in paradise II: Rijden met hersenletsel


Het is een beetje een gok, deze blog maar in één van mijn topics over Sam kreeg ik een paar vragen. Eentje daarvan was hoe mijn omgeving reageerde op de aankoop van Sam. Voor degene die het niet weten: Sam heb ik over genomen toen ik nog in het ziekenhuis lag na mijn infarct. Maar ik neem jullie een klein stukje verder terug. Ik wil jullie een beetje een beeld geven van hoe die situatie verlopen is voor mij en mijn omgeving. In tegenstelling tot wat de films en serie's doen geloven is het niet zo dat je na een coma van meer dan een week gewoon op staat en weg wandelt en je normale leven op pakt.

Na mijn eerste operatie die nodig was omdat ik in een diepe natuurlijke coma gegaan was door dat mijn hersenen waren gaan zwellen hebben ze me vervolgens in een kunstmatige gehouden. Niemand kon op dat punt zeggen of ik wakker ging worden en hoe. De bedoeling was om me na twee weken wakker te maken maar de eerste twee pogingen mislukte. Gebaseerd op het dagboek dat voor me bij gehouden is van die periode was de 3e poging de laatste die ze gingen doen maar ik weet niet of dat door emotie zo geïnterpreteerd is of dat ze dat effectief zo gezegd hebben. Uiteindelijk maakte het niets uit want bij de 3e poging lukte het wel. Waar het voor mijn omgeving natuurlijk een enorme opluchting was, was dat voor mij toch even wat anders.
Afbeelding
Eerste ontmoeting met Sam


Zoals ik al eerder schreef kon ik niet praten of bewegen toen ik wakker werd. Ik herinner me nog mijn vader die zei “Rustig maar schat, Je kan nu nog niet bewegen maar dat is omdat je spieren verzwakt zijn, dat komt goed als je nu eerst rust zodat je straks weer kan trainen.”
Toen we het er recent over hadden zei papa dat hij toen natuurlijk heus wel wist dat dat niet het echte probleem was, maar dat hij me gewoon niet ongerust wilde maken.
Ik denk dat op dat punt, mijn omgeving de wereld had doen vergaan als dat betekend had dat ze mij konden helpen.

Tijd is een erg moeilijk gegeven voor iemand die uit coma komt. Ik werkte niet meer met “uren” of “dagen”. Ik werk nog steeds met “toen ik weer mocht eten” en “toen ik kon fluisteren” en “toen ik op zes lag.” (afdeling neurologie) Maar hoeveel dagen of uren daar tussen zitten zou ik je met de beste wil van de wereld niet meer kunnen zeggen. Tegen de tijd dat ik weer wat kon fluisteren leerde ik mijn chirurg kennen. Of iig, opnieuw kennen. Ik weet nog dat hij de kamer binnen kwam en op zijn typische botte manier die ik enorm zou gaan waarderen zei “Dag Kathleen, wij hebben elkaar al ontmoet maar dat weet jij waarschijnlijk niet meer. Ik ben * *, ik heb jou geopereerd. Zou ik een paar testen mogen doen?”

Die testen bestonden uit na gaan hoe het met mijn geheugen zat. Ik herinner me nog dat hij mijn achternaam vroeg en toen ik die met moeite er uit geperst had zei hij: “Da's ook een moeilijke naam als je in deze situatie zit.”
Hij overliep nog een paar dingen en stuurde vervolgens zijn stagiair de kamer uit en kwam bij me zitten. Hij vroeg of ik me nog iets herinnerde van voor ik wakker werd. Later zouden we het daar nog eens over hebben maar op dat moment gaf ik het antwoord dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds standaard geef als iemand me er naar vraagt. “Meer dan ik zou willen, niks waar ik het over wil hebben.” hij knikte daarop gewoon alsof dat antwoord heel normaal was en vroeg of ik nog vragen had voor hem. Inmiddels heb ik geleerd dat veel mensen het niet gedetailleerd willen hebben over hun coma-ervaring/bijna-dood ervaring. Als neurochirurg zal hij dus vast al een boel varianten op dat antwoord gehoord hebben. Na een paar maanden hebben we wél een gesprek gehad er over, mijn chirurg is een erg spiritueel ingesteld persoon en ondanks zijn botte manier van communiceren een fantastisch lief mens. We hebben nog steeds contact en momenteel is hij de enige met wie ik er over gesproken heb.

Ik heb inmiddels al van een paar mensen gehoord en gelezen, dat ook zij eigenlijk niet echt veel delen over die ervaring. Vage opmerkingen of korte zinnetjes maar nooit uitgebreid. Ze stoten daarin vaak op veel onbegrip helaas. Mijn omgeving accepteert dit (gelukkig) wel. Dat mijn chirurg en neuroloog mijn ouders en broer duidelijk maakten dat veel patiënten weigeren om er over te praten helpt waarschijnlijk. Mijn man heb ik leren kennen nadat ik Sam al had. Wanneer ik al eens iets vertel over die periode, dan luistert hij natuurlijk maar hij zal eigenlijk nooit door vragen. En wanneer er tranen rollen wanneer ik iemand op TV zie revalideren (programma's zoals "Over Winnaars met Koen Wauters zijn nog steeds een crime voor mij.) dan laat hij me rustig doen. En dat is een zeldzame vorm van begrip en steun die goud waard is.

Ik weet nog dat de enige vraag die ik mijn chirurg toen gesteld heb was "wanneer mag ik weer paardrijden?” (dat geeft prachtig weer dat het feit dat je wakker bent niet betekent dat je verstand ook al is komen opdagen op het feestje.) en hij antwoordde heel rustig “Eerst maar eens proberen te leren lopen.”
Ná dat ik weer leerde lopen zou hij me vertellen dat hij me op dat moment niet durfde zeggen dat hij ernstig betwijfelde dat ik ooit weer zou lopen. Dat had hij overigens wel tegen mijn ouders gezegd.

Zo komt het dat, toen ik voor mijn gevoel éindelijk mocht gaan revalideren mijn omgeving eigenlijk alles aan nam wat mij deed door gaan. Ik had een ziekenhuisbacterie op gedaan tijdens mijn coma dus ik heb even moeten wachten alvorens ik naar de revalidatie afdeling mocht. Hoewel dat frustrerend was omdat ik het gevoel had dat ik kostbare tijd aan het verliezen was, maakten we er al bij al het beste van. Mijn vijf jaar oudere broer besloot me zijn eigen vorm van ergo therapie te geven. We hebben zo'n 3 uur gedaan over het pellen van een mandarijntje. _O- Hij hield dat ding vast en trok kleine stukjes los die ik dan met mijn slechte kant verder los moest maken. _O- Het is nog steeds één van de leukere momenten van die periode.

Zodra ik mijn tanden zette in terug leren functioneren. Werd alles dat me hoop en moed gaf eigenlijk aardig aangemoedigd. Dus toen ik nog voor ik zelfstandig kon stappen begon te praten over Sam, kreeg ik weinig tegenwind. Ik dénk dat vooral mijn moeder ook vrij overtuig was dat ik hem niet zou laten overkomen. :') Mijn broer had al veel eerder gehoord hoe de vork in de steel zat. Ik regelde met de vorige eigenaren dat hij zou komen als ik net ontslagen was uit het ziekenhuis en ik regelde voor de zekerheid ook een back up voor het geval ik toch zonder taxi zou komen te zitten. Maar ik maakte mijn moeder wijs dat Sam “een gevoelig maar braaf paard was.” en kon dus zelf mijn kleine neuroot gaan opvangen. _O-

Afbeelding
Onze aller eerste rit samen.


Zodra Sam in één sprong uit de vrachtwagen was en zijn vervoerder daarin mee sleurde keek mijn moeder naar me met een blik die ik alleen maar als “wanhopig” kon omschrijven. Ik kwam voor mijn infarct al verschillende jaren op die stal. Een aantal stalgenoten en de eigenaresse kwamen me redden door me te verwelkomen en al snel te grappen dat dit “typisch iets voor mij was”. En zo had mijn moeder al snel eigenlijk weinig ruimte om te protesteren en werd Sam zonder al te veel gedoe geaccepteerd. _O- Sam zelf maakte dat ook iets makkelijker door die eerste periode nerveus maar braaf te zijn. Alsof hij ergens wel voelde dat hij voorzichtig moest zijn met dit specifieke mens. Pas toen hij voelde dat ik steviger zat en zelfverzekerder reed, begon hij zijn charmes ten toon te spreiden die hem een enkeltje het land uit bezorgd hadden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:28

Wát een verhaal; zo prachtig, krachtig en eerlijk opgeschreven.
Hier wil ik wel een heel boek vol van lezen. +:)+

Maar ik wacht gewoon rustig op je volgende blog.
Dankjewel!

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:07

Wauw, heel mooi geschreven!
Dankjewel voor het delen :)

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:30

Wow, gedurfd om dit zo te delen! Respect.

Geeft een mooie inkijk in het pad dat jullie bewandeld hebben.

Mag ik vragen waarom veel van jouw lotgenoten en jij niet over die bde- ervaring willen hebben? Ik heb een boek over bde-ervaringen, geschreven door een Nederlandse cardioloog. En ik kan me nog herinneren dat veel patiënten er over zwegen omdat ze eigenlijk een soort van boos zijn. Boos omdat ze niet goed kunnen uitleggen hoe het is/ was. Boos omdat ze niet geloofd werden. Boos omdat de ervaring zo prachtig was en ze nu weer hier moeten zijn.

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:24

Wederom een mooie blog. Getuigt van doorzettingsvermogen en wilskracht, en wat dat kan doen voor een mens!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 10:49

Lieve reacties. :+:

Wellicht in deze tijd ook enigszins nuttig gezien het me verbaast hoeveel mensen denken dat ze na een coma van bv covid gewoon hun normale leven toch weer zullen kunnen opnemen. :) Voor de mensen die in coma gelegen hebben door Covid is het leven dat ze kende voorbij. :) En voor de mensen rondom hen ook. :) En dat lijkt bij maar weinig mensen door te dringen. :)

senna21 Thx. :+: Grappig, mijn fysiotherapeut heeft al een paar keer gezegd dat ik een boek zou moeten schrijven. _O- Maar ik denk dan altijd "wie wil dat lezen" en ook... Niet alle verhalen zijn "mine to tell". Je kan niet je eigen gehele verhaal vertellen zonder een stuk van dat van de mensen rondom je te vertellen.


Rocamor schreef:
Wow, gedurfd om dit zo te delen! Respect.

Geeft een mooie inkijk in het pad dat jullie bewandeld hebben.

Mag ik vragen waarom veel van jouw lotgenoten en jij niet over die bde- ervaring willen hebben? Ik heb een boek over bde-ervaringen, geschreven door een Nederlandse cardioloog. En ik kan me nog herinneren dat veel patiënten er over zwegen omdat ze eigenlijk een soort van boos zijn. Boos omdat ze niet goed kunnen uitleggen hoe het is/ was. Boos omdat ze niet geloofd werden. Boos omdat de ervaring zo prachtig was en ze nu weer hier moeten zijn.


Ik kan natuurlijk niet spreken voor mijn lotgenoten, enkel voor mezelf. :) Ik heb jouw bericht gelezen en heb er even over zitten denken terwijl ik de hond uit liet. Ik voel eigenlijk geen woede. :) Maar wat ik wel voel is niet perse beter. Voor mij is het meer een gevoel van gemis. :) Ik heb na mijn coma ook nooit meer echt mijn plek gevonden in het leven. Niet dat ik suïcidaal ben of perse dood wil. Maar wel dat gevoel dat ik niet meer "pas" of "hoor". :)
De ervaring zelf heb ik inderdaad ook als heel mooi ervaren. En dat is inderdaad onmogelijk om uit te leggen. Hetgene dat het dichts in de buurt komt is dat het voor mij een moment van absolute "vrede" was, en een gevoel dat in het engels veel mooier omschreven wordt: "a sense of belonging". Maar ook dit schiet gewoon te kort. :)

Bovendien is er nog het probleem dat mensen eigenlijk bang zijn voor dit soort dingen. Ik kan iemand perfect vertellen wat ik gezien en gevoeld heb. Zelfs al schiet onze taal te kort, dan nog kan ik daar een indicatie van geven. Maar voor mij voelt het vaak alsof mensen dat eigenlijk niet echt willen weten. Ik zelf heb ook lang proberen te weerleggen dat het gewoon een (beschemings)reactie van stervende hersenen is. Ik laat die optie ook nog steeds open. Maar dat veranderd natuurlijk helemaal niets aan wat ik (en mijn lotgenoten) ervaren hebben. En het zou een geruststelling moeten zijn maar heel vaak maakt het sommige mensen juist bang, want het zet hun "ide van wat komt" op hun kop.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat er mensen boos zijn ja. Ik denk dat ik dat ook was de eerste jaren eigenlijk nu ik er bij na denk. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en heb ik het geaccepteerd. Maar ik blijf een beetje "verloren lopen". :) Ik zeg ook altijd al lachend dat ik voorbij mijn houdbaarheidsdatum ben. :+ Het is ook sinds dat ik uit die boosheid geraakt ben dat ik het er enigszins over kan hebben. IRL eigenlijk enkel met mijn man en dan nog heel sporadisch.
Ik heb altijd veel gemakkelijker geschreven dan kunnen praten. Dus ergens misbruik ik jullie ook een stukje voor mijn eigen verwerking. :D

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:13

Heftig verhaal! Mijn moeder is ‘ net ‘ wakker uit een coma die ruim 4/5 weken heeft geduurd. Eerste weken enorm boos, ondertussen durft en wilt de er ook vele over praten. Over hoe lomp ze in het eerste ziekenhuis met haar om gingen, maar ook hoe fijn ze het tweede ziekenhuis vond.

Haar eerste vraag aan haar arts, toen ze een beetje kon wijzen naar foto’s en woorden, was: ‘ wanneer mag ik paardrijden?’
Toen de artsen dit door belde kon je mij oprapen, mijn moeder. Doodsbang voor paarden. Durft net aan het einde van het halster touw te lopen... wilt paardrijden! Eerste boek was ze heeft gelezen was een boek over gedrag van paarden. Binnenkort heeft ze haar eerste lesje met mijn paard.

Mijn moeder is een van de gelukkige die heel snel vooruit ging ineens. Van niets kunnen zeggen, amper kunnen knipperen is ze een paar weken later al fatsoenlijk rond aan het stappen en moet ik iedere keer een zucht onderdrukken als ze sneller bij de stofzuiger is als een persoon die niet in een coma heeft gelegen.

Blijf vooral verder schrijven!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:25

Een tip van mij uit die je hopelijk ook van de dokters gekregen hebt... De eerste weken na coma zijn vaak het "makkelijkst" omdat je nog volledig in "survival mode" staat. :) Zolang je kan vechten gaat het allemaal prima. Tot het "klaar" is. Pas als de rust zijn intrede doet komt het besef en de verwerking... Ook ga je na X aantal maanden steeds meer tegen kleine dingetjes oplopen die tot veel frustratie kunnen leiden. :) Dat is wel iets om je enigszins op voor te bereiden (en haar eventueel ook als ze wil luisteren.)

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:18

Helder Ayasha, dank je wel.

Blijf ons vooral misbruiken. Ik volg jouw blogs en verhalen graag.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:18

Dank voor je verhaal.

Vind dat je fantastisch schrijft. Datgene wat je voelt kan je heel goed verwoorden, een persoon met een sterke intuïtie. Misschien zelfs toegenomen na je coma, beslist niet gemakkelijk om mee te leven. Maar wel een gift als het gaat om je omgang met je dieren en naasten.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:28

Wat een heftig verhaal TS, maar wat heb je dat gevoelig en prachtig geschreven. Ik ben niet snel ontroerd maar ik werd hier toch wel een beetje stil van. Geniet van het leven en alles wat je doet, en met wie. Vooral met Sam. Mijn teddybeer heet ook Sam :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:31

Wat een mooi inkijkje in jouw wereld op je pad van oud naar nieuw.

Iemand in mijn naaste omgeving heeft ook een bde gehad. Zij heeft nu twee verschillende leeftijden: haar "echte" leeftijd geteld sinds haar fysieke geboorte en haar "nieuwe" leeftijd sinds haar bde. Haar bde heeft tot nieuwe inzichten geleid met betrekking tot wie zij wil en wat zij wil doen in dit leven.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:46

Indrukwekkend geschreven

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:31

Ik vind dat je op zo'n heldere en humoristische wijze schrijft en ik lees dan ook graag je blogs. Het moet in ieder geval een heel heftige periode geweest zijn voor jou en je omgeving. Heel knap hoe positief je erin gestaan hebt.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: The very beginning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:40

Bedankt voor delen van je verhaal. Ik houd van jouw manier van schrijven

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 11:18

Zo.... Zoveel reacties had ik eigenlijk niet verwacht! :o :D


parnassia schreef:
Dank voor je verhaal.

Vind dat je fantastisch schrijft. Datgene wat je voelt kan je heel goed verwoorden, een persoon met een sterke intuïtie. Misschien zelfs toegenomen na je coma, beslist niet gemakkelijk om mee te leven. Maar wel een gift als het gaat om je omgang met je dieren en naasten.

Vind dit best een boeiende reactie. :) Ik zeg altijd dat ik sinds mijn infarct slecht kan copen met mijn emoties. Ik was vroeger iemand die heel erg veel controle had over haar emoties en dat is voor mij nu dus veel moeilijker. Het punt is dat ik die moeite ook heb als iemand anders emoties ervaart. :+ Wellicht ben ik door even "afgesloten" te zijn van mijn zintuigen door de coma inderdaad meer gaan leunen op intuïtie en is dat een beetje blijven hangen. :=

Autumnn Sammekes zijn de leukste! <3 Beetje prettig gestoord maar zo leuk. :j Ik geniet wel van mijn paarden. Rêve begint het werk fijn op te pikken en Sam sprong gisteren voor het eerst drie goede wissels na elkaar. Zalige dieren zijn het. :+:

Maflinger_S Dat hoor ik inderdaad vaker. :j Mijn moeder doet dat "voor mij". := Ik moet eerlijk toegeven dat mij dat enorm ergert. :o Aan één kant snap ik dat het voor haar ook een heftige ervaring geweest is (understatement) aan de andere kant voelt het voor mij altijd een beetje als respectloos. Ik praat er IRL beperkt over en als ik er over praat dan is dat om dingen duidelijk te maken/misverstanden op te helderen. Op de "belangrijke dagen" zonder ik me vaak af. Dat is "voor mij" op één of andere manier. Mijn man weet dat inmiddels ook. Mijn moeder post dan uitgebreid op facebook over "X jaar geleden" en een heel verhaal en afgelopen jaar was ik zelfs echt boos. :o Wakker worden en ik heb dan de gewoonte van bij mijn koffie rustig door social media te scrollen. Word je daarmee meteen wakker. :+ Ik word elk jaar nog wel wat "moeilijk" rond die periode. En ik wil er dan niet mee geconfronteerd worden ofzo.

Heb er niets van gezegd op dat moment omdat ik weet dat ik niet redelijk ben in die "state of mind". Maar mijn reactie (dus wat ik er bij voel) lijkt wel elk jaar heftiger te worden er op. :o Heb even mijn gal gespuwd tegen mijn man (die ook weet hoe de relatie tussen mijn moeder en mij is en dus ook wel weet waarvan ik kom.) maar ergens ga ik toch een manier moeten vinden om duidelijk te maken dat ik dit niet wil. Want op een keer ga ik me niet meer kunnen in houden en dat wil ik ook niet. :o En ik kan er niet eens de vinger op leggen waarom het me zo ergert. Ik denk de wijze waarop ze het dramatiseert. :o Nu speelt daarin natuurlijk ook veel meer dan alleen dat posten. Dat posten is "de druppel" elke keer zeg maar.

Neon thx!

mellamoshan: Het was een heftige periode. :j Er zijn veel tranen gevloeid in die paar weken maar er is ook heel veel gelachen. Ik herinner me eigenlijk vooral de momenten dat we gelachen hebben. Zowel met mijn fysiotherapeuten tijdens de revalidatie als met mede patiënten. De tranen heb ik geloof ik verder we gestopt. :')

Janouk :+:

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:05

Ontroerd door je verhaal ben ik, en pink een traantje weg.