Ad Verkerk ontvangt fokkerspremie van Vrienden van het KWPN

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Ad Verkerk ontvangt fokkerspremie van Vrienden van het KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 18:22

KWPN.nl
Fokkerij

Afbeelding
Foto: S. Feenstra


Vorige week won Connect-zoon Kimany MBF onder Sanne de Jong het KWPN Kampioenschap voor vijfjarige eventingpaarden. Fokker A.G.C. Verkerk uit Hoofddorp verdiende daarmee een fokkerspremie van de Vrienden van het KWPN. Het KWPN ging langs bij Ad Verkerk om hem deze fokkerspremie te overhandigen, waar hij overduidelijk blij mee was: “Ik vind dit allemachtig prachtig!”

In het dressuuronderdeel kregen Sanne de Jong en Kimany MBF (Connect uit Nijery van Zas van Los Angeles) al 9’s voor de galop, wat zorgde voor een goede start. In de springproef op B/L-niveau wist de combinatie vervolgens foutloos te blijven en ook de cross verliep goed. Ad Verkerk kon er helaas niet bij zijn, maar is wel zo trots als een pauw! “Sanne rijdt zo voortreffelijk dat je er eigenlijk niet aan voorbij kunt gaan dat de winst best eens een keertje gaat komen. En dat heeft ze dan ook al diverse keren bewezen, want ze is al meerdere keren met verschillende paarden in de hogere klassen uitgekomen, ook op de wereldkampioenschappen. Dus ja, je bent natuurlijk zo trots als een pauw dat het gebeurt. Ik vond het heel jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar het was gewoon perfect wat zij neer hebben weten te zetten. Een verdiend kampioenschap! Het mooie is dan ook dat dit paard uit een merrie komt die ik zelf heb gefokt en uit een hengst komt die van een vriend van mij is. Het is een hele goede hengst, waar wij vrij veel mee fokken. Dus dat ze het kampioenschap hebben gewonnen is echt prachtig.”

Stimulans voor de fokkers
De Vrienden van het KWPN zijn in december 2019 opgericht en op de KWPN Stallion Show dit jaar gestart met het uitreiken van fokkerspremies. Voor de eventingsport is deze fokkerspremie – op het KWPN Kampioenschap voor vijfjarige eventingpaarden – de eerste die wordt uitgereikt. De beschikbaar gestelde fokkerspremie bedraagt maar liefst € 1.000,-. Ad Verkerk is dolenthousiast over het ontvangen van de cheque. “Ik vind het allemachtig prachtig! Dit is natuurlijk een pluspunt voor de paardensport en dat is ook een goede stimulans voor de fokkers om weer verder te gaan. Op deze manier kom je – als stamboek - meer bij de werkelijkheid, namelijk de fokkers.”

Goede amazone én goede stam
“Sanne rijdt circa vijf paarden voor mij en doet dat nu een jaar of vier. Hoe dat tot stand komt? Dat gebeurt gewoon!”, grapt Ad Verkerk. Voor Sanne - die de paarden bij haar op stal in Aalsmeer in training heeft staan - was het de overigens de derde keer dat ze naar voren kon treden als winnaar van het KWPN Kampioenschap voor vijfjarige eventingpaarden: in 2014 won ze met het familiefokproduct Enjoy (v.Cartano), in 2017 pakte ze de titel met de Albaran xx-zoon Have Fun en nu was ze de beste met Kimany MBF. Deze laatste komt uit een stam waar al verschillende internationale springpaarden uit zijn voortgekomen, waaronder Sanne Thijssen’s Warette D (v.Casco) en het Grand Prix-springpaard Orkaan V (v.Burggraaf). Sanne is geselecteerd voor het WK Jonge Eventingpaarden met Jarelly MBF (v.Wietvot), die ook weer uit dit lijntje komt: haar grootmoeder is de moeder van Kimany MBF.