150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:31

Elisa2 schreef:
Dat is ook hetgene wat kwaad bloed zet, in ieder geval bij mij. Dat laten doorfokken tot onmogelijk grote kuddes en vervolgens krijgen de dieren een lijdensweg door de honger. Zolang er geen natuurlijke roofdieren zijn zullen ze de kuddes moeten beheren.

Maar ik zie liever een andere manier van beheer dan wat er nu gebeurd...en denk dat ontworming op zo'n klein gebied waar de paarden niet weg/ verder kunnen treken noodzaak is.



een optie: castreren / steriliseren - niet allemaal - en dan als de kudde te klein wordt ergens even een hengst "lenen" om voor aanwas te zorgen

bij varkens castreren ze ook om twee redenen, een ervan is dat ze in de koppel kunnen blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:00

Ibbel schreef:
Je hebt het tegen iemand die als keuringsdierenarts bij de NVWA werkt Mindim :=

Dat had ik gezien hoor, maar dat veranderd niets aan mijn ervaring en NVWA dierenartsen zijn ook niet heilig hoor, daar zullen ook rotte appels tussen zitten.
Maar als een varken die in een restrainer vast zit, stil naar een doodbloedende soortgenoot zit te kijken, als relaxed wordt aangemerkt door een da, terwijl volgens anderen hier in het topic ze al gillen als er veertje naast ze terecht komt, dan krab ik me even achter de oren. Dan is zo een dier gewoon in shock, moet je toch herkennen als dierenarts lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:05

Mizora schreef:
Popstra schreef:
Nou wat gaat dat prima zeg! Hoe vaak niet al gezien daar in de winter schaarste is voor alles wat daar rond hobbeld! Dat was niet 1 wintertje.


Tot nu toe is er niet gekozen voor het verkopen/afvoeren van vrijwel al het jongvee, maar voor het laten doorfokken tot onmogelijk grote kuddes en dan verhongeren. 2000ha is zat grond voor de 500 edelherten, 150 runderen en 450 paarden die er nu op mogen lopen in de winter. Het gaat dan om iets minder dan 2ha per dier, en 's zomers iets meer dan 1ha per dier (uitgaande dat de nieuwe insteek een verdienmodel van het verkopen van jongvee is en dus gekozen wordt voor 24 vrouwelijke dieren per mannelijk dier).

Sobere rassen kunnen prima leven van 1ha per dier, en daarnaast hebben ze ook nog 1.5ha rietkragen en moerassig gebied waar ook wel een gedeelte voedsel uit gehaald kan worden.


Waarom zou je dat willen. Waarom niet gewoon de paarden en runderen er uit. Dieren houden waarbij een hek nodig is en dat dan natuur noemen, heb ik nooit begrepen. Waarom moeten daar zonodig dieren 'gehouden' worden.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:30

Beheer stopt niet als er geen hek meer omheen staat en ook edelherten verhongeren en zonder hek veroorzaken ze regelmatig ongelukken. Ik ben zelf het meest voorstander van de bachelor-kuddes, al jaren (in 2013 heb ik het al eens voorgesteld) en een fervent tegenstander van castratie/gust houden van merries omdat dit met volle zomerweides voor ernstige problemen zorgt. Hekken weg maakt enkel het leefgebied en dus het aantal dieren dat verhongerd groter, het natuurlijk evenwicht dat puur gestuurd wordt op voedseltekorten (in plaats van predatie) komt gewoon weer op hetzelfde neer, groeien tot 2 dieren per ha grassig land en 1 dier per ha riet. En met gemiddelde winters gaat 30% dood en bij zware winters 50-60%. Waarom zouden we dit model op grotere schaal, door hekken weghalen, willen krijgen? En ja, op de Veluwe wordt juist om dit te voorkomen gejaagd.

Daarnaast leveren paarden en runderen, die op zich van oorsprong wel in dit gebied thuis horen (de oeros is door menselijke predatie rond de 7e eeuw in Nederland uitgestorven, en de bos-tarpan), echt een ander soort begrazing en daardoor een andere natuurontwikkeling dan edelherten en wilde zwijnen. Er is niets mis met deze diersoorten inzetten, enkel het verhongeren is fout.

Anoniem

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:36

Mizora, wat moet ik me hier bij voorstellen

....een fervent tegenstander van castratie/gust houden van merries omdat dit met volle zomerweides voor ernstige problemen zorgt............

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:44

Het zijn dieren die zeer gemakkelijk extreem dik worden. Categorie een shet blijft er nog mager bij. Hengsten en drachtige/lacterende merries gebruiken veel energie met hun gedrag/groei van veulens, en kunnen dit dus wel hebben, samen met het afvallen in de winter (waar tot conditiescore 3, heb ik op 3 vorige pagina beschreven, niets mis mee is). Het is voor wilde paarden niet ongebruikelijk om chronisch licht hoefbevangen te zijn. Dat wordt zwaar hoefbevangen en vrijwel standaard als je in deze omgeving ruinen en guste merries zet. En ook andere welvaartsziektes komen dan om de hoek kijken. Geen optie dus in mijn ogen.

Edit:
De ovp produceert in de zomer veel en behoorlijk rijk gras, zeker als het een paar jaar wat minder intensief begraasd wordt zullen de onkruid velden minder worden en het dus nog meer worden, maar ook bij de huidige grassamples blijkt de rijkheid al enorm zijn. Vergelijkbaar met koeienweides.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-10-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:44

Mindim schreef:
Waarom zou je dat willen. Waarom niet gewoon de paarden en runderen er uit. Dieren houden waarbij een hek nodig is en dat dan natuur noemen, heb ik nooit begrepen. Waarom moeten daar zonodig dieren 'gehouden' worden.

Dat antwoord is heel simpel: de meerdere eer en glorie van deze of gene asshole (en wie dat is, is niet zo moeilijk te vinden).

Had er vanaf dag een een fatsoenlijk beleid op los gelaten en dit hele topic had nooit bestaan.

Hier in de buurt staan ook "wilde" paarden en runderen. Die runderen worden geslacht en dat vlees is te koop; de paarden zijn allemaal merries waarvan er elk jaar enkele gedekt worden voor in stand houding van de kudde.
Deze groep staat dus onder beheer en toezicht. Daar hoef je dit soort discussies niet over te voeren.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:01

Er worden op meerdere plekken halfwilde dieren gehouden, ook Koniks, en daar hoor je nooit zoveel ellende van. Ik vraag me dan altijd af of dat komt omdat die anderen goed zijn om dingen in de doofpot te stoppen of omdat het wildbeleid daar effectief beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:18

Mizora schreef:
Het zijn dieren die zeer gemakkelijk extreem dik worden. Categorie een shet blijft er nog mager bij. Hengsten en drachtige/lacterende merries gebruiken veel energie met hun gedrag/groei van veulens, en kunnen dit dus wel hebben, samen met het afvallen in de winter (waar tot conditiescore 3, heb ik op 3 vorige pagina beschreven, niets mis mee is). Het is voor wilde paarden niet ongebruikelijk om chronisch licht hoefbevangen te zijn. Dat wordt zwaar hoefbevangen en vrijwel standaard als je in deze omgeving ruinen en guste merries zet. En ook andere welvaartsziektes komen dan om de hoek kijken. Geen optie dus in mijn ogen.

Edit:
De ovp produceert in de zomer veel en behoorlijk rijk gras, zeker als het een paar jaar wat minder intensief begraasd wordt zullen de onkruid velden minder worden en het dus nog meer worden, maar ook bij de huidige grassamples blijkt de rijkheid al enorm zijn. Vergelijkbaar met koeienweides.



dank voor uw reactie, dan alleen mogelijk het rund/schaap, paarden weer naar de steppen/toendra's waar ze hun natuurlijke voeding vinden