Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

 
Profiel   

*horses.nl
Algemeen
Ingezonden door meerdere bokkers
[ img ]
Konikpaarden. Foto door SSDesign.


Staatsbosbeheer heeft besloten om 150 konikpaarden weg te halen uit de Oostvaardersplassen. Zij willen de grootte van de kudde verder terugdringen. Staatsbosbeheer ziet geen andere mogelijkheid dan de dieren naar de slacht te brengen. Dit omdat ze geen andere plek voor de paarden konden vinden.
De paarden staan in een vangweide, worden gechipt en krijgen een paspoort. Ze worden deze week nog afgevoerd. Het vlees wordt zoveel mogelijk verkocht, met toestemming van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.


Lees het volledige artikel op horses.nl



Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 20-10-20 14:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Opmaak aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:17 



 
Profiel   

Nou dat is in ieder geval een betere oplossing als ze dagen lang te transporteren naar gebieden waar ze de zelfde ellende weer krijgen ( was dat niet Spanje? Waar ze ook niet genoeg eten hadden). Of allerlei projecten die vervolgens toch onderschat hebben wat de impact van deze paarden is op de natuur.

Nu hopen dat ze dusdanig ingrijpen/ geboortes beperken, dat dit geen jaarlijkse gebeurtenis word. Want paarden fokken in een natuurgebied voor de slacht is het laatste wat je wilt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:28 



 
Profiel   

Prima, beter dan een hongerdood +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:29 



 
Profiel   

Mayasfrenk schreef
Nu hopen dat ze dusdanig ingrijpen/ geboortes beperken, dat dit geen jaarlijkse gebeurtenis word. Want paarden fokken in een natuurgebied voor de slacht is het laatste wat je wilt...


en waarom niet uiteindelijk?

beter zo'n paardenvlees dan paardenvlees die geimporteerd wordt uit landen waar paardenwelzijn echt op niets trekt toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:30 



 
Profiel   

Mayasfrenk schreef
Nou dat is in ieder geval een betere oplossing als ze dagen lang te transporteren naar gebieden waar ze de zelfde ellende weer krijgen ( was dat niet Spanje? Waar ze ook niet genoeg eten hadden). Of allerlei projecten die vervolgens toch onderschat hebben wat de impact van deze paarden is op de natuur.

Nu hopen dat ze dusdanig ingrijpen/ geboortes beperken, dat dit geen jaarlijkse gebeurtenis word. Want paarden fokken in een natuurgebied voor de slacht is het laatste wat je wilt...


Aan de andere kant.. Wel echt scharrelvlees!

Denk dat dit een goede beslissing is, als de dieren nu met zoveel zijn dat ze niet normaal fijn kunnen leven. Hoe zuur slachten ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:31 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Mayasfrenk schreef
Nu hopen dat ze dusdanig ingrijpen/ geboortes beperken, dat dit geen jaarlijkse gebeurtenis word. Want paarden fokken in een natuurgebied voor de slacht is het laatste wat je wilt...


en waarom niet uiteindelijk?

beter zo'n paardenvlees dan paardenvlees die geimporteerd wordt uit landen waar paardenwelzijn echt op niets trekt toch?

Ik wilde net zeggen. Iedereen wil van die ophokstallen af, nu hebben ze tenminste een goed buitenleven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:34 



 
Profiel   

Prima oplossing! Zo gaat dat hier ook op de game reserves. Als je dieren tussen hekken zet, ben je verantwoordelijk voor ze. Dat houdt ook in dat je berekend hoeveel dieren dat jaar kunnen overleven en dat je ingrijpt als dat een lager aantal is dan er rond loopt.

Mensen gaan al jaren naar Afrika op safari in private game reserves maar beseffen niet dat het hier ook gewoon normaal is om elk jaar een x aantal dieren af te maken om honger sterftes te voorkomen.
Goh, hoe denk je dan dat die oryx of kudu steak op je bord terecht komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:36 



 
Profiel   

Aan taaaaaafel :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:38 



 
Profiel   

rare oplossing, en dat er zijn die het er mee eens zijn, hele rellen vorige jaren toen dat ook maar voorgesteld werd en meer, en nu alsnog gewoon naar de slager...

ze zijn nu in goede conditie, oftewel vetgemest voor slacht, waren ze toen niet toen waren ze zielig....


Laatst bijgewerkt door speurneusc op 19-10-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:39 



 
Profiel   

Wat raar dat ze de paarden niet gewoon verkopen. Dan kunnen ze waarschijnlijk ook nog meer geld aan verdienen en ze maken een hoop mensen blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:40 



 
Profiel   

Blijft toch aanvoelen als een beetje experimenteren en dan maar afvoeren naar de slacht wanneer het uit de hand loopt. Beter dan lijden, maar in mijn ethisch boekje vind ik het toch moeilijk om het onder het kopje oké neer te schrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:42 



 
Profiel   

Hadden ze jaaaaren geleden al moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:45 



 
Profiel   

Blussem schreef
Wat raar dat ze de paarden niet gewoon verkopen. Dan kunnen ze waarschijnlijk ook nog meer geld aan verdienen en ze maken een hoop mensen blij.

De slachtprijs krijg je hier nog niet voor. Ik denk dat ze grotendeels in dierenvoeding verdwijnen.
Aan wie verkopen dan?
Wilde Penny's die denken dat ze een in het wild opgegroeid paard kunnen temmen?
Hoeveel drama en trauma (voor mens en dier) wil je hebben?

Maar goed, dit zal wel weer een grote rel worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:46 



 
Profiel   

Gini schreef
Blijft toch aanvoelen als een beetje experimenteren en dan maar afvoeren naar de slacht wanneer het uit de hand loopt. Beter dan lijden, maar in mijn ethisch boekje vind ik het toch moeilijk om het onder het kopje oké neer te schrijven.


Helemaal mee eens.
Krijg door alle perikelen van vorig jaar/nu toch het idee dat Sbb maar wat aan het doen is. Zwicht zo nu en dan voor de publieke druk maar echt een duurzame oplossing blijft uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:47 



 
Profiel   

Ze waren ongechipt en mogen dus niet voor menselijke consumptie gebruikt worden, ze zullen er dus niets aan verdienen. Ik zou dit als ik hun was pas naar buiten hebben gebracht na het slachten, nu komen er vast weer demonstraties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:52 



 
Profiel   

Blussem schreef
Wat raar dat ze de paarden niet gewoon verkopen. Dan kunnen ze waarschijnlijk ook nog meer geld aan verdienen en ze maken een hoop mensen blij.

Inteelt spekkies die niet op hanteerbaarheid zijn geselecteerd. Die worden nog sneller morbide obees op een stal, enkel al omdat ze dan niet genoeg bewegen. Slacht is de netste optie die helaas ook het meest diervriendelijk is, ook gezien de selectie die er generaties lang op is losgelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 19:55 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Ze waren ongechipt en mogen dus niet voor menselijke consumptie gebruikt worden, ze zullen er dus niets aan verdienen. Ik zou dit als ik hun was pas naar buiten hebben gebracht na het slachten, nu komen er vast weer demonstraties.


"De paarden staan in een vangweide, worden gechipt en krijgen een paspoort." Ze mogen wel voor menselijke consumptie worden gebruikt, want krijgen de komende week een chip en paspoort.

Ik kan me er ook wel in vinden eerlijk gezegd, beter dan een hongerdood of veel stress van een ver transport. Overigens vind ik wel dat ze op zoek moeten gaan naar een lange termijn oplossing. Alle hengsten eruit, een paar ervan ruinen en lekker allemaal oud laten worden. Probleem daarvan is misschien weer dat de merries teveel overgewicht krijgen als ze geen veulens krijgen. Blijft een lastig vraagstuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:01 



 
Profiel   

Ik heb ooit begrepen dat ze sowieso niet aantrekkelijk zijn voor consumptie, te vet. Ik hoop dat ze er zo min mogelijk stress van ervaren.

edit: even iets rechtzetten :o ;)


Laatst bijgewerkt door Jessix op 19-10-20 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:04 



 
Profiel   

Heel goed nieuws dit! Mooi dat ze nu gewoon verstandig doen en ingrijpen voordat alles op sterven na dood is en een genadeschot krijgt.


In de algemene verkoop gooien wat iemand hierboven opperde lijkt me zeer onverstandig. Als ik zie hoe weinig de huis-tuin-en-keuken paarden hier mogen eten om ze een beetje op een acceptabel gewicht te houden denk ik dat je die beesten amper iets te eten kan geven zonder ze moddervet te krijgen. Daar is nu al een aantal generaties op makkelijk vervetten geselecteerd.

Qua tam maken zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken, mits het geen paarden-reddende penny's zijn die ze zpuden kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:06 



 
Profiel   

Diane_ schreef
"De paarden staan in een vangweide, worden gechipt en krijgen een paspoort." Ze mogen wel voor menselijke consumptie worden gebruikt, want krijgen de komende week een chip en paspoort.


Nee, dat mag niet volgens de regels:
Is het paard bij het uitgeven van het paspoort ouder dan 9 maanden? Dan komt in het paspoort te staan dat het paard niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie.

Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... enpaspoort

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:09 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik heb ooit begrepen dat ze sowieso niet aantrekkelijk zijn voor conceptie, te vet. Ik hoop dat ze er zo min mogelijk stress van ervaren.


:Y) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:14 



 
Profiel   

Even verder lezen, dit geld niet voor een dier uit een natuurgebied. Wel raar trouwens, mijn paard is gechipt toen hij 6 jaar was, toen ze begonnen met chippen. Toen was dat niet zo. Dat zou betekenen dat mijn paard nu niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:16 



 
Profiel   

dakplaat schreef
Jessix schreef
Ik heb ooit begrepen dat ze sowieso niet aantrekkelijk zijn voor conceptie, te vet. Ik hoop dat ze er zo min mogelijk stress van ervaren.


:Y) :')

_O- _O- Goed bezig!! :') Ik zal hem even aanpassen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:16 



 
Profiel   

Wat is de bedoeling geweest om deze van oorsprong Poolse paarden in dit natuurgebied uitte zetten? Is dit inmiddels niet achterhaald en kunnen we hier nietbeter mee stoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:17 



 
Profiel   

Als dit een https://www.koopeenpaard.nl wordt bestel ik direct.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen