150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:22

Ik denk dat ze inmiddels wel geslacht zijn?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:27

Ze hebben van meet af aan een verkeerd beleid gehad. Je kunt toch wel nagaan hoeveel aanfok er per jaar is? Gewoon geen hengst erbij, dan heb je dat niet en wordt je kudde ook niet te groot.
Of je vangt gewoon elk jaar wat paarden weg.
Maar hopen dat er veel verhongeren of de kudde op mirakuleuze wijze uit zichzelf klein blijft of kleiner wordt is absurd.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:29

Gini schreef:
Nu, alle voorbeelden van gedomesticeerde paarden zijn leuk, maar in dit verhaal eigenlijk totaal irrelevant. Het gaat om 150 halfwilde dieren, we moeten het niet overdramatiseren, maar in de overtuiging leven dat alles diervriendelijk, netjes en fijn, zonder angst en paniek gaat gebeuren is natuurlijk ook een utopie. De laatste uren van het leven van deze dieren gaan vol enge dingen zitten, dingen die ze niet kennen, waar zelfs gedomesticeerde paarden pas na lange training oké mee zijn. Nee, de laatste uren van deze dieren gaan niet de meest fijne uit hun leven zijn.


Ik gaf aan dat we in Nijkerk ook kuddes wilde paarden binnen hebben gekregen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:34

Dan moet jij je dus niet aangesproken voelen als ik zeg "alle voorbeelden van gedomesticeerde paarden". :)

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:42

Je stelt een conclussie, die ik uit ervaring, al ontkracht heb.

Zelfa de wilde paarden kwamen relaxt binnen.
Het ligt echt aan de transporteur.. De manier van vangen, vervoer, en vervolgens uitladen.

En deze dieren op de OVP zijn mensen gewend(helaas)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:05

Er lopen in veel natuurgebieden Koniks en die worden ook regelmatig uitgedund dmv afvoer naar de slacht.
Het is echt niet voor 't eerst dat men paarden die niet echt gedomesticeerd zijn, naar een slachthuis brengt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:57

ik vind het een super oplossing! Geen hongersnood van de winter!

Slacht hoeft geen drama te zijn als het slachthuis goed is. Ik zou er ook zo vlees van kopen! Stukje scharrelpaard :)

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:39

Marije_jiplover schreef:
Er lopen in veel natuurgebieden Koniks en die worden ook regelmatig uitgedund dmv afvoer naar de slacht.
Het is echt niet voor 't eerst dat men paarden die niet echt gedomesticeerd zijn, naar een slachthuis brengt.


precies, en er zijn ook veel natuurgebieden die in het verleden wel degelijk veel actie ondernomen hebben om de dieren eerst bij mensen te plaatsen, maar als het puntje bij paaltje komt, is er geen markt voor. Dus ofwel hengst eruit, ofwel naar de slacht.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:42

Jolliegirl schreef:
Je stelt een conclussie, die ik uit ervaring, al ontkracht heb.

Zelfa de wilde paarden kwamen relaxt binnen.
Het ligt echt aan de transporteur.. De manier van vangen, vervoer, en vervolgens uitladen.

En deze dieren op de OVP zijn mensen gewend(helaas)


Volkomen relaxt? Het hele traject? Dus niet alleen het laatste stapje waar jij dan ooggetuige van was. Niks paniek of angst, maar net zoals met een HTK-paard lekker kuierend aan een touwtje? Dat is een stelling waarvan ik bewijs wil zien voordat ik het geloof.

Ik heb gezocht naar beelden en zelfs op de NOS Jeugdjournaal-beelden (dus volgens mij heel erg gefilterd) zie ik paarden met stress. Dat is niet gek. Alle paarden die voor de eerste keer een trailer/vrachtwagen op moeten zonder voorafgaande training ervaren in meer of mindere mate stress.

Dus ik zou zeggen: als de Konikpaarden dat hele traject volkomen relaxt doorlopen, laat dan die pennymeisjes die paardjes willen redden maar komen. Deze Koniks zouden dan braver zijn dan 80% van de paardenpopulatie in Nederland. :D

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:44

Tuurlijk komen wilde paarden niet aan een touwtje binnen....
En weer trek je een conclussie, dat ik alleen het laatste eindje erbij ben geweest.
Je hebt geen idee wat je zegt tegen me nu. :)

Maar ik vermoed dat dit niet de juiste plek is voor deze discussie.

Iedereen mag een eigen mening ergens over hebben, maar onderbouw deze dan wel correct.
Ik zeg namelijk ook nérgens dat ze oh zo relaxt zijn op alle momenten.
Maar stress is een groot begrip... Inrijden geeft ook stress.. Dat is geaccepteerd..
Dus in hoeverre moeten we overige stress onder geaccepteerd schalen??
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 23-10-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:45

Oehlala schreef:
Marije_jiplover schreef:
Er lopen in veel natuurgebieden Koniks en die worden ook regelmatig uitgedund dmv afvoer naar de slacht.
Het is echt niet voor 't eerst dat men paarden die niet echt gedomesticeerd zijn, naar een slachthuis brengt.


precies, en er zijn ook veel natuurgebieden die in het verleden wel degelijk veel actie ondernomen hebben om de dieren eerst bij mensen te plaatsen, maar als het puntje bij paaltje komt, is er geen markt voor. Dus ofwel hengst eruit, ofwel naar de slacht.


Zeker niet de hengsten eruit, juist de merries eruit. Guste merries (van dit type en op deze 's zomers zeer rijke grond) zijn gevoelig voor hoefbevangenheid e.d. en één hengst over het hoofd zien verpest de hele operatie. Ruinen zijn net zo gevoelig, hengsten daarentegen niet. En wordt er een merrie over het hoofd gezien, dan komt er 1 veulen, geen 100+, waarbij de merrie dan ook gemakkelijk herkend en afgeschoten/weggevangen kan worden (met veulen uiteraard), die éne hengst kan best een uitdaging worden om te vinden.

Gini schreef:
Jolliegirl schreef:
Je stelt een conclussie, die ik uit ervaring, al ontkracht heb.

Zelfa de wilde paarden kwamen relaxt binnen.
Het ligt echt aan de transporteur.. De manier van vangen, vervoer, en vervolgens uitladen.

En deze dieren op de OVP zijn mensen gewend(helaas)


Volkomen relaxt? Het hele traject? Dus niet alleen het laatste stapje waar jij dan ooggetuige van was. Niks paniek of angst, maar net zoals met een HTK-paard lekker kuierend aan een touwtje? Dat is een stelling waarvan ik bewijs wil zien voordat ik het geloof.

Ik heb gezocht naar beelden en zelfs op de NOS Jeugdjournaal-beelden (dus volgens mij heel erg gefilterd) zie ik paarden met stress. Dat is niet gek. Alle paarden die voor de eerste keer een trailer/vrachtwagen op moeten zonder voorafgaande training ervaren in meer of mindere mate stress.


Niet meer gestrest dan met een normale verhuizing is relaxed. Het gaat om de stress van het slachthuis, niet om enige stress door het gehanteerd en verhuisd worden. De paarden moeten daar weg, dat is zeker, en afschieten van gezonde dieren, dus vernietigen van goed vlees (want mag niet verkocht worden), is zonde en stuit mensen tegen de borst.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:50

Jolliegirl schreef:
Tuurlijk komen wilde paarden niet aan een touwtje binnen....
En weer trek je een conclussie, dat ik alleen het laatste eindje erbij ben geweest.
Je hebt geen idee wat je zegt tegen me nu. :)

Maar ik vermoed dat dit niet de juiste plek is voor deze discussie.

Iedereen mag een eigen mening ergens over hebben, maar onderbouw deze dan wel correct.
Ik zeg namelijk ook nérgens dat ze oh zo relaxt zijn op alle momenten.
Maar stress is een groot begrip... Inrijden geeft ook stress.. Dat is geaccepteerd..
Dus in hoeverre moeten we overige stress onder geaccepteerd schalen??


Maar waarom verduidelijk je jezelf dan niet? Je blijft ook zo vaag, sorry dat ik dan de verkeerde conclusies trek, maar de info komt er ook maar met stukjes en beetjes uit.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:52

Omdat ik het niet nuttig vind om hier mn hele levensverhaal te gaan vertellen.
Ik reageer gewoon op conclussies die getrokken worden.
Maar ergens snap ik je wel, excuus daarvoor. Maar ik kan moeilijk alles uit gaan leggen of beelden delen hiervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:57

stress is er ook in het wild als er natuurlijke vijanden zouden zijn, opgejaagd als prooi en dan lekker verscheurd worden om te dienen als voedsel

denk dat dan het laatste half uurtje ook niet fijn is,

beter dit dan weer verhongeren om een natuurlijke selectie te laten plaatsvinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:11

speurneusc schreef:
daar zeg je weer een heel ander dier, een varken gilt al als er een veertje naast um naar beneden valt, dat is algemeen bekend, alles wat anders is daar gillen ze om.

En ik had het dan weer niet over gillen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:15

secricible schreef:
Ik wist niet dat er varkens in de oostvaardersplassen liepen. We hadden het hier over paarden slachten toch?

Zwijnen misschien :+

PS de discussie over het slachten van andere dieren was al gestart, eer ik er ovr begon hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-20 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:33

Las net op Facebook dat er vandaag 32 paarden naar de slacht zijn gegaan en begin november weer een deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:36

Jolliegirl schreef:
Varkens gillen al als jij om een vreemde tijd de schuur in komt lopen.

Jammer dat je niets aanneemt, zeker niet van iemsnd die zelf paardenslachter geweest is (ik noem mezelf gewoon even zo met 5 jaar ervaring! )


Nee, ik neem niet zo maar iets aan. Ik heb jaren naast een varkenslachterij gewoond(nou je wilt de ellende niet weten) , op een kalkoenenboerderij gestaan (over gestresste dieren gesproken) en gezien hoe die geslacht werden, runder- en schapenslachterij was in de familie, schapen werden onmiddelijk geslacht, want die verzetten anders geen poot meer van de stress. Je kon een kudde bijvoorbeeld 2 uur laten staan en dan had na 2 uur nog geen enkel schaap zich verroerd, gelukkig werd dit hier niet gedaan. Ik haal mijn vlees via een slachthuis en sta keurig op het terrein met de wachtende dieren. Altijd is er onrust, met het ene dier meer dan het andere. En overal hangt die lucht, ongeacht welk slachthuis je bent, want hoe schoon je ook bent, je ruikt het en als ik het al ruik, dan ruiken die dieren dat nog even wat sterker.
Met paarden slachten heb ik geen connectie, misschien gaat dat er compleet anders aan toe? Hoe vaak worden er paarden geslacht? Ik las een stukje dat zij eenmaal per week slachten op vrijdag? En dat de rendac dan in de middag de restanten al haalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:39

Maartje1990 schreef:
Mens hou toch eens op...... zelfs degene die eerste hand ervaring hebben zeg je van dat het onzin is of je zegt dat het komt omdat het een kleine slachterij is of omdat het geen varkens slachterij is etc etc. Waar ik ben geweest werden ook varkens geslacht en ook die stonden er rustig bij. Verder wil je stress zoveel mogelijk voorkomen omdat het naast voor het welzijn van het dier het ook slecht is voor het vlees.

Zo heb je een fles azijn bij de lunch genuttigd?
Je moet mijn posts eens beter lezen, want je samenvatting klopt niet, alsmede je conclusie.

Alsof de meeste slachthuizen om het welzijn of stresslevel van het dier geven -O-

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:55


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:18


Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:14

Het begint nu steeds meer te lijken op wat kritiekcasters al jaren zeggen.
De oostvaardersplassen zijn gewoon een vorm van intensieve veehouderij. Dat lijkt nu volledig waarheid geworden te zijn. Staatsbosbeheer is producent van vlees uit het premium segment.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:25

Schapen die geen poot meer verzetten?

Ze ontsnapten nog wel eens in het begin... En dan wandelden ze gewoon de slachtruimte in.. Heb zelden zo hard staan lachen om een actie van een dier.
Touwtje om de nek.. En hup weer mee naar buiten..

Zou je denken dat ie het wel doorheeft als ie zn dode soortgenootjes gezien heeft?
Liep net zo makkelijk nog een keer mee.

Uiteraard is er daarna een extra plank geplaatst in het wachthokje.

Maar hee.. Neem niets van me aan. Dit zijn enkel mijn ervaringen.
Ik verplicht niemand iets.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:07

Loretta schreef:
Het begint nu steeds meer te lijken op wat kritiekcasters al jaren zeggen.
De oostvaardersplassen zijn gewoon een vorm van intensieve veehouderij. Dat lijkt nu volledig waarheid geworden te zijn. Staatsbosbeheer is producent van vlees uit het premium segment.


Nee, het blijft extensieve veehouderij, als het al veehouderij is en geen wildbeheer. Bij intensieve veehouderij zouden ze 4-5m2 per paard of rund hebben. Alles wat echt op weides staat (ipv paddocks of enkel stallen) is sowieso extensieve veehouderij. De andere dieren hangen van de details af.

Wildbeheer blijft het meest passende woord omdat het gaat om kleine groepen en er niet geoptimaliseerd wordt voor vleesproductie (1100 stuks vleesvee zou dan 11-22 mannelijke dieren betreffen en de rest vrouwelijk. Jongvee zit niet bij die 1100 stuks, want dat is wat afgevangen wordt (of vervanging is van wat afgevangen wordt) in oktober. Er wordt nu een belasting van 1 rund of paard per 3ha gedaan. Wildbeheer hoeft niet non-profit te zijn, laat staan per se een kostenpost. En met 300 runderen/paarden die afgevangen worden, hebben we het over een omzet van maximaal 300.000 euro (en eerder de helft, zelfs als deluxe vlees). Van dat geld onderhoud je geen gebied van 4800ha (inclusief water en moeras).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:32

Jolliegirl schreef:
Schapen die geen poot meer verzetten?

Ze ontsnapten nog wel eens in het begin... En dan wandelden ze gewoon de slachtruimte in.. Heb zelden zo hard staan lachen om een actie van een dier.
Touwtje om de nek.. En hup weer mee naar buiten..

Zou je denken dat ie het wel doorheeft als ie zn dode soortgenootjes gezien heeft?
Liep net zo makkelijk nog een keer mee.

Uiteraard is er daarna een extra plank geplaatst in het wachthokje.

Maar hee.. Neem niets van me aan. Dit zijn enkel mijn ervaringen.
Ik verplicht niemand iets.


Tja en ik vertel mijn ervaringen, maar schijnbaar hoef je dat niet aan te nemen, daar mag je lullig over doen.
Dat jij bepaalde dingen meemaakt, wil niet zeggen dat een ander de zelfde ervaring heeft, dus misschien niet jouw ervaring constant boven die van een ander stellen. En niet aldoor roepen dat we het maar van je aan moeten nemen..