150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:34

Maar je zegt dat je ernaast gewoont hebt.. En op een boerderij gestaan hebt.
Dit zijn al 2 momenten die zich niet binnen de muren van een slachthuis gevonden.

Dit is waar ik over struikel.

Ga jij nu vertellen dat je daadwerkelijk binnen hebt gestaan.. En het met eigen ogen gezien hebt die laatste momenten, het daadwerkelijke vervoer.. Erbij bent geweest, erbovenop gezeten hebt.

Dan gaat het verhaal anders worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:40

Mijn ervaringen komen aardig overeen met die van Jolliegirl, gebaseerd op heel veel verschillende slachthuizen, van groot tot klein, de afgelopen 11 jaar.

Op die 11 jaar ook wel eens zaken gezien die niet moeten, heus wel.
Maar dat zijn echt eerder incidenten dan standaard.
Ik heb een varken in de restrainer zien zitten, terwijl er een storing was. Beneden dit varken lag z'n voorganger leeg te bloeden. Dit varken keek echter rustig uit z'n ogen, geen gegil, geen geschreeuw. Rustig om zich heen kijken, geen tegenstribbelen of spartelen. Als er 1 plek is waar het dier de dood in de ogen kon kijken, dan was 't daar, maar er was aan het dier zelf echt geen stress waar te nemen.

En ik heb dus ook paarden, min of meer wilde Koniks, uit bv de Ooijpolder of de Blaauwe Kamer op het slachthuis gezien.
Dat ging allemaal zeer rustig en netjes.

Ik denk dat deze dieren slachten veel beter is dan ze laten verhongeren.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:43

Dat laatste zonder meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:50

Jolliegirl schreef:
Maar je zegt dat je ernaast gewoont hebt.. En op een boerderij gestaan hebt.
Dit zijn al 2 momenten die zich niet binnen de muren van een slachthuis gevonden.

Dit is waar ik over struikel.

Ga jij nu vertellen dat je daadwerkelijk binnen hebt gestaan.. En het met eigen ogen gezien hebt die laatste momenten, het daadwerkelijke vervoer.. Erbij bent geweest, erbovenop gezeten hebt.

Dan gaat het verhaal anders worden.


Jazeker, waarom ga jij er vanuit van niet? Wat ik zei, mijn opa had een slachthuis, daar liep ik rond. Waarom ga jij er standaard van uit dat andere mensen zoiets niet gezien hebben. En nee, mijn verhaal wordt daardoor niet anders.

Bij de varkensslachterij stonden de vrachtwagens met varkens er in soms 4 uur te wachten en dat was nog niet het langste. Je wilt niet weten hoevaak er dieren ontsnapten en in het kanaal belanden. Ze hadden zelfs een soort roltrap met een kiepwagentje, waar varkens dood eerst tien meter de hoogte in gingen en daarna in een container werden gekiept. Vervolgens zat die container vol met kraaien, waardoor de lappen restafval bij ons in het park achter later. Hendrix Meat group was het. En masse stond het personeel buiten in bebloede schorten een sigaretje te roken met de deuren wagenwijd open.

De kalkoenen werden geelektrokuteerd, met een soort van vleestang. Nadat ze allemaal in een ruimte waren gemikt. Ze lagen met de halzen onder de hekken door, zodat de rest niet op hun kop ging zitten, gestressed.

Er zijn heel veel mistanden in slachthuizen, het is niet voor niets zo vaak in het nieuws. Doen alsof alles paais en vree is, omdat jij in Nijkerk komt en daar alles netjes gaat, dat zegt donders weinig over de meeste slachthuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:22

Marije_jiplover schreef:
Mijn ervaringen komen aardig overeen met die van Jolliegirl, gebaseerd op heel veel verschillende slachthuizen, van groot tot klein, de afgelopen 11 jaar.

Op die 11 jaar ook wel eens zaken gezien die niet moeten, heus wel.
Maar dat zijn echt eerder incidenten dan standaard.
Ik heb een varken in de restrainer zien zitten, terwijl er een storing was. Beneden dit varken lag z'n voorganger leeg te bloeden. Dit varken keek echter rustig uit z'n ogen, geen gegil, geen geschreeuw. Rustig om zich heen kijken, geen tegenstribbelen of spartelen. Als er 1 plek is waar het dier de dood in de ogen kon kijken, dan was 't daar, maar er was aan het dier zelf echt geen stress waar te nemen.

En ik heb dus ook paarden, min of meer wilde Koniks, uit bv de Ooijpolder of de Blaauwe Kamer op het slachthuis gezien.
Dat ging allemaal zeer rustig en netjes.

Ik denk dat deze dieren slachten veel beter is dan ze laten verhongeren.

Waarom is er cameratoezicht in slachthuizen als misstanden zo incidenteel zijn.

Zo ik klap mijn pc dicht voor het weekend, fijne avond en heb een fijne discussie :evaw:

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:28

Je hebt het tegen iemand die als keuringsdierenarts bij de NVWA werkt Mindim :=

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:33

Gini schreef:
Jolliegirl schreef:
Je stelt een conclussie, die ik uit ervaring, al ontkracht heb.

Zelfa de wilde paarden kwamen relaxt binnen.
Het ligt echt aan de transporteur.. De manier van vangen, vervoer, en vervolgens uitladen.

En deze dieren op de OVP zijn mensen gewend(helaas)


Volkomen relaxt? Het hele traject? Dus niet alleen het laatste stapje waar jij dan ooggetuige van was. Niks paniek of angst, maar net zoals met een HTK-paard lekker kuierend aan een touwtje? Dat is een stelling waarvan ik bewijs wil zien voordat ik het geloof.

Ik heb gezocht naar beelden en zelfs op de NOS Jeugdjournaal-beelden (dus volgens mij heel erg gefilterd) zie ik paarden met stress. Dat is niet gek. Alle paarden die voor de eerste keer een trailer/vrachtwagen op moeten zonder voorafgaande training ervaren in meer of mindere mate stress.

Dus ik zou zeggen: als de Konikpaarden dat hele traject volkomen relaxt doorlopen, laat dan die pennymeisjes die paardjes willen redden maar komen. Deze Koniks zouden dan braver zijn dan 80% van de paardenpopulatie in Nederland. :D
maar vind je dat nu echt zo een ramp dan dat die paarden wat stress ervaren? Kom op zeg. Denk dat jouw gedomesticeerd paard in zijn hele leven meer en vaker stress ervaart dan een wild dier in de laatste paar uur van zn leven!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:06

Nee, ik vind het geen ramp.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:38

Marije_jiplover schreef:
Op die 11 jaar ook wel eens zaken gezien die niet moeten, heus wel.
Maar dat zijn echt eerder incidenten dan standaard.
Ik heb een varken in de restrainer zien zitten, terwijl er een storing was. Beneden dit varken lag z'n voorganger leeg te bloeden. Dit varken keek echter rustig uit z'n ogen, geen gegil, geen geschreeuw. Rustig om zich heen kijken, geen tegenstribbelen of spartelen. Als er 1 plek is waar het dier de dood in de ogen kon kijken, dan was 't daar, maar er was aan het dier zelf echt geen stress waar te nemen.


In dit geval zou het ook wel shock geweest kunnen zijn. Dan worden dieren (mensen ook trouwens) juist heel erg rustig en lijkt er ogenschijnlijk helemaal niets aan de hand. Dan ben je de fase van gillen voorbij.

Ik wil absoluut niet iedere ervaring hier weerleggen of per sé bewijzen dat het allemaal niet netjes verloopt, maar ik vind het moeilijk om er echt op te reageren omdat het anekdotes zijn. Jij was erbij, ik niet, dus ik kan niet zeggen dat het verhaal niet klopt, maar ik aan de andere kant moet ik dan ook maar gewoon geloven dat het exact zo gegaan. Als het schaap dat per ongeluk ontsnapt en doodleuk de slachtkamer binnen loopt, moet aantonen dat de dieren echt niet weten wat hen te wachten staat en niet kunnen ruiken/voelen dat daar andere dieren zijn doodgegaan. Als deze anekdote dat moet bewijzen, wat bewijst dan de diverse dieren die de andere kant op gaan en op de openbare weg belanden? Zegt het feit dat dieren blijkbaar willen ontsnappen (waar ze dan uiteindelijk in hun vlucht dan ook terechtkomen) niet al genoeg? Dieren ontsnappen meestal niet omdat ze rustig en relaxt zijn.

Ach, ik ben ook niet tegen de slacht. Ik ben gewoon een beetje moe van het feit dat wanneer zich een probleem in de fauna voordoet, dat de dood dan zo de easy way out is. Ik vind dat gewoon jammer, maar goed, ik zal me er maar bij neerleggen dat wijze mensen met verstand van zaken hierover nagedacht hebben. Als er geen nieuwsbericht over was geweest, was de uitkomst hetzelfde en had ik het niet geweten.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:16

Ninx schreef:
Is dat een groot slachthuis? Je omschrijft iets volstrekt anders dan de machinale slachthuizen waar duizenden dieren dagelijks de dood in gejaagd worden.
Alhoewel ik vlees, zeker in een tijd als deze, een volstrekt overbodig product vind kan ik me vinden in duurzame kleinschaligheid. Maar jij omschrijft een uitzondering.

Er worden zo'n 1,7 miljoen dieren per dag geslacht in Nederland, dat gaat op zeer grote snelheid. En dan met kippen en varkens.
Daar is weinig goeds over te zeggen hoor. Keurende dierenartsen van de NVWA met het hart nog op de goede plaats zullen dat zeker beamen.

Kleine slachthuizen die lokaal gefokte dieren slachten zijn een zeldzaamheid in the bigger picture. Ik vraag me af wie hier oogkleppen op heeft?


Het is een middelgroot slachthuis en ik weet heel eerlijk gezegd niet of het een uitzondering is. Ik ben namelijk in heel mijn leven maar in een paar slachthuizen geweest, itt iemand hier in het topic. En jij blijkbaar ook? Of is het misschien omdat er schokkende beelden uit Nederlandse/Belgische slachthuizen bestaan, dat je ervan uit gaat dat dát de standaard is? Of is het misschien omdat het doden van een dier an sich je zo tegen staat, dat je je niet kan voorstellen dat er mensen zijn die daar geen probleem mee hebben? Ik vind het behoorlijk respectloos om te stellen dat een NVWA dierenarts 'met het hart nog op de goede plek' jouw woorden zou beamen. Dus als zij het niet beamen, hebben zij het hart niet op de goede plek? Wie bepaalt dat, jij? Het is de vega-brigade op zijn allerbest, bepalen wat een ander moet vinden.

Duurzame kleinschaligheid, het klinkt zo mooi maar in mijn ogen is het een sprookje verteld door linkse politici. Je hebt het over 'the bigger picture'. Misschien kun je daar zelf ook een keer naar kijken? Wij in het bevoorrechte Nederland zijn namelijk niet alleen op de wereld. We leven in een wereld waarin de vraag naar vlees alleen maar toeneemt. Als het hier in Nederland niet geproduceerd wordt, gebeurt dat wel elders. Denk je echt dat de koeien, paarden, varkens en kippen daar iets mee opschieten?

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:17

Lijkt mij dat die paarden veel meer stress hebben als we ze apart van elkaar gaan vangen, vervoeren en dan in een box stoppen en vervolgens elke goedbedoelde nieuwe eigenaar gaat proberen ze in te rijden en op te voeden. Dat is toch geen leven voor paarden die altijd in een grote kudde los hebben gelopen zonder iets te moeten? Ik ben absoluut geen voorstander van het beleid van de Oostvaardersplassen en deze dieren weer een hongerwinter bezorgen is geen optie maar vanuit dierenwelzijnsperspectief lijkt mij slachten(en dus wellicht een paar uur stress) veel minder lang stressvol dan ze laten opkopen door jan en alleman voor de recreatie of handel..

De discussie of slachthuizen stress bezorgen is mijn inziens bij dit onderwerp onnodig, aangezien alle mogelijke opties die de laatste jaren zijn genoemd voor deze paarden ze (helaas) stress zullen gaan bezorgen.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:08

elynevb schreef:
Lijkt mij dat die paarden veel meer stress hebben als we ze apart van elkaar gaan vangen, vervoeren en dan in een box stoppen en vervolgens elke goedbedoelde nieuwe eigenaar gaat proberen ze in te rijden en op te voeden. Dat is toch geen leven voor paarden die altijd in een grote kudde los hebben gelopen zonder iets te moeten? Ik ben absoluut geen voorstander van het beleid van de Oostvaardersplassen en deze dieren weer een hongerwinter bezorgen is geen optie maar vanuit dierenwelzijnsperspectief lijkt mij slachten(en dus wellicht een paar uur stress) veel minder lang stressvol dan ze laten opkopen door jan en alleman voor de recreatie of handel..

De discussie of slachthuizen stress bezorgen is mijn inziens bij dit onderwerp onnodig, aangezien alle mogelijke opties die de laatste jaren zijn genoemd voor deze paarden ze (helaas) stress zullen gaan bezorgen.


In andere landen doen ze dit al. Er zijn meer dan genoeg mensen die een mustang hebben geadopteerd en ik hoor daar best veel goede verhalen over. En er zijn ook gewoon koniks die bereden worden wat prima gaat. Ze zijn geen beginnerspony's, maar het kan wel
En hoe zit het dan met heel veel andere paarden die in een half-verwilderde kudde worden geboren, daar blijven tot hun 3e of 4e, of zelfs ouder, ofzo en dan plots bereden worden? Ook dat zijn paarden die mensen niet veel meer gewend zijn dan deze koniks.

Tuurlijk gaan alle opties deze paarden stress bezorgen, maar ik vind er toch ergens, ook ethisch gezien, een verschil zitten in stress waarna het dier nog een heel leven voor zich heeft (vooral als de stress nodig is om de kans op dit goede leven sterk te verhogen), en stress puur om het dier daarna af te maken (of dit nu is als oplossing voor problemen veroorzaakt door een slecht beleid, of omdat men zo nodig vlees wil weten)
Niet dat een dier weet wat dood is, maar het is alsnog wel een leven dat je eindigt. Dood is welzijnsneutraal, maar je pakt daarmee wel wat jaren waarin een paard vrolijk kan zijn, voor zover dieren geluk en blijdschap kennen, af.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:24

vergeet niet dat dit dieren zijn die ws gezondheidsproblemen hebben/krijgen door de omgeving waar ze nu daar grazen, te veel lood etc. wil jij een dier dat zeker lever problemen en/of meer gaat krijgen enkele jaren in de opfok, aanrijden en dan gaat ie ziek worden, al het geld en tijd voor niets geweest....

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:26

Je kan de jonge dieren die kans geven, die zijn vaak nog wel flexibel genoeg in hun hoofd om zich aan te kunnen passen aan hele andere leefomstandigheden. En met een beetje geluk hebben die nog geen blijvende darmschade door het falende niet aanwezige ontwormbeleid van staatsbosbeheer.

Daarnaast vind ik het ook fijn dat ze een hongerwinter bespaard wordt, want dat is een langzame en ellendige dood. Maar mis nog steeds de maatregelen om dit soort zaken te voorkomen in de toekomst. Tenzij staatsbosbeheer bewust voor de slacht fokt...

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:34

De dieren die er nu staan zijn er absoluut niet geschikt voor. Dit zijn dieren die nu al minimaal 10 generaties geselecteerd worden op overleven tijdens verhongering (en dat van een soort dat toch al sober was). Daar is een shet nog gemakkelijk mager bij.

Zouden ze naar dat model willen overstappen, dan moet er in ieder geval een nieuwe kudde(s) Koniks komen, maar liever nog Fjorden, Exmoors of zelfs IJslanders. Naar deze dieren is namelijk vraag en dus heeft het ook echt een kans van slagen om ze te verkopen. Daarnaast zijn deze dieren niet in die mate geselecteerd op overleven op niets. Het blijft toch sneu als je pony (400kg) te dik wordt op 5kg hooi in een paddock, maar dat is wel wat dit soort Koniks doen.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:36

Diegene die ze willen "redden" jullie eten allemaal geen vlees dan?

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:09

Maar alsnog, ook bv Mustangs wordt niet overal even goed ontwormd en ook die zijn al generaties lang geselecteerd op overleven in het wild. (En ook daar is niet overal een even sterk wormbeleid, terwijl er wel degelijk wormen zijn) En zo zijn er meer verwilderde rassen die wél gewoon gebruikt worden voor het rijden, ondanks dat ze al generaties geselecteerd zijn voor overleven, niet geweldig populair omdat het geen makkelijke beginnerspaarden zijn (en ook geen talent voor hogere sport vaak) Het is een kleine groep die geadopteerd wordt ivm er zo weinig vraag naar is, maar elk dier dat een fijn leven kan hebben is er weer een extra, lijkt mij. En dat verwilderde paarden een fijn leven als huispaard kunnen hebben, blijkt weer uit de hoeveelheid verwilderde paarden die in andere landen gebruikt worden als werkpaard of rijpaard. Dat zijn echt niet allemaal rassen die eigenlijk al gefokt worden als rijpaard.

Er zou minder vlees geproduceerd moeten worden, niet meer.

Er wordt hier overigens telkens begonnen overal allerlei ziektes die de konikspaarden zouden hebben, maar zijn hier ook onderzoeken over of andere betrouwbare bronnen? Als ik het opzoek kom ik vooral op sites zoals bokt die dit beweren. Ik geloof best dat dit zo kan zijn hoor, maar om het dan ook zo meteen aan te nemen :') Ik kan alleen vinden dat het vlees te hoge waardes bevat van bepaalde stofjes, als je kijkt naar de acceptabele waardes van rundvlees. Ik vind het echter wel interessant om te lezen over ziektes die bij bepaalde groepen (in dit geval dus 'wilde' koniks) voorkomen dus ben nu wel benieuwd ^^

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:21

Mizora schreef:
De dieren die er nu staan zijn er absoluut niet geschikt voor. Dit zijn dieren die nu al minimaal 10 generaties geselecteerd worden op overleven tijdens verhongering (en dat van een soort dat toch al sober was). Daar is een shet nog gemakkelijk mager bij.

Zouden ze naar dat model willen overstappen, dan moet er in ieder geval een nieuwe kudde(s) Koniks komen, maar liever nog Fjorden, Exmoors of zelfs IJslanders. Naar deze dieren is namelijk vraag en dus heeft het ook echt een kans van slagen om ze te verkopen. Daarnaast zijn deze dieren niet in die mate geselecteerd op overleven op niets. Het blijft toch sneu als je pony (400kg) te dik wordt op 5kg hooi in een paddock, maar dat is wel wat dit soort Koniks doen.


Dus eigenlijk is het dier gedoemd? Er kan geen ideale voersituatie ontstaan?
Want 'in het wild' verhongeren ze en moeten ze dus preventief gedood worden en 'in het tam' zouden ze nog sneller dan een Shet te dik worden en welvaartsziektes krijgen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:29


Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:31

Er is selecteren in het wild met roofdieren, en selecteren door middel van hongersterfte zonder roofdieren. De hoeveelheid dieren in de OVP was enorm en echt een bijzonderheid van dit gebied. Dat kwam nergens anders ter wereld voor en geeft dus ook een totaal andere selectiedruk dan in andere gebieden. Het gaat overigens niet om ontwormen en het hebben van wormen, hoewel de wormdruk door de hoge bezettingsgraad in de OVP waarschijnlijk wel veel hoger ligt dan in de andere gebieden, maar om het letterlijk verhongeren kunnen weerstaan. Een hongersterfte van 30% is al die jaren normaal gevonden, pas toen er een sterfte van bijna 60% (3200 van de 5200 dieren) optrad, is er uiteindelijk door de overheid ingegrepen na veel protesten.

Deze groep Koniks, in ieder geval de merries, zijn inderdaad verdoemd. Door enkel hengsten in dit gebied te houden kan je bijvoeren wanneer dat echt nodig is (conditiescore 3) en verder kan je er hengsten kwijt van andere gebieden, terwijl deze veel minder gevoelig zijn voor vervetting dan ruinen of guste merries.

Conditiescore 3 volgens staatsbosbeheer voor de OVP:
Dierconditie 3(matig)
• Doornuitsteeksels individueel te onderscheiden
• Duidelijk ingevallen bedekking tussen doorn- en dwarsuitsteeksels
• Sterk ingevallen buikvulling
• Bedekking tussen heupbeen en zitbeen sterk ingevallen, zeer licht bevleesd
• Zitbeenderen prominent U-vormig, holte onder de staart
• Bewegingsgedrag: minder krachtige bewegingen,
• Onderzoekend gedrag: licht passief
• Sociaal gedrag: minder interactief, wel in de buurt van de groep
• Foerageergedrag: blijvend op zoek naar voedsel


Afbeelding

Het is een plaatje van een eerder OVP-topic, met daarin o.a. de dieren in Yellowstone park. Ik ben eens gaan kijken hoeveel predatoren er daar zitten.

Ongeveer 600 grizzlyberen
Ongeveer 600 zwarte beren (maar mogelijk meer, er zijn weinig gegevens over, maar ze worden vaak gezien)
160 wolven (en nog groeiende)
30 cougars
Ongeveer 300 coyotes
Een kleine populatie bobcats and lynxen

Oftewel: zo'n 1.700 roofdieren op 22.000 grote grazers. Maar niet alle dieren jagen op de grote volwassen grazers, dit zijn voornamelijk de wolven, cougars en bobcats, hoewel coyotes ook wel eens een verzwakt dier meenemen. Verder zijn er nog allerlei kleine roofdieren voor de kleine herbivoren en ze eten mee van de gedode prooien, waardoor dit minder voorraad geeft en er dus meer gejaagd moet worden op grote grazers door degene die dat wel doen.

Uiteindelijk kom je uit op zo'n 300 roofdieren die op alle 22.000 grote grazers jagen (wat grofweg neerkomt op 1 roofdier per 80 grote grazer), en de hele populatie grote roofdieren jaagt op de jongen (sommige alleen zeer jong, sommige ook een beetje ouder) van de elanden en de verschillende herten (bizons wordt maar door een beperkte groep op gejaagd, ook als het jonkies zijn). Alle grote roofdieren in dat gebied jagen ook op klein wild, ze hoeven dus niet te bestaan van enkel grote grazers.

Het woud van Bialowieza zou zo'n 70-100 wolven (exclusief jongen) bevatten. Het aantal lynxen heb ik niet kunnen vinden, wel dat ze door de jacht door uitsterven bedreigd werden en slecht herstellen.
[/quote]

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:18

Mizora schreef:
De dieren die er nu staan zijn er absoluut niet geschikt voor. Dit zijn dieren die nu al minimaal 10 generaties geselecteerd worden op overleven tijdens verhongering (en dat van een soort dat toch al sober was). Daar is een shet nog gemakkelijk mager bij.

Zouden ze naar dat model willen overstappen, dan moet er in ieder geval een nieuwe kudde(s) Koniks komen, maar liever nog Fjorden, Exmoors of zelfs IJslanders. Naar deze dieren is namelijk vraag en dus heeft het ook echt een kans van slagen om ze te verkopen. Daarnaast zijn deze dieren niet in die mate geselecteerd op overleven op niets. Het blijft toch sneu als je pony (400kg) te dik wordt op 5kg hooi in een paddock, maar dat is wel wat dit soort Koniks doen.
alstjeblieft zeg, niet nog eens die ellende! Ze moeten er helemaal geen kuddes van wat ook meer neer zetten!!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:23

Op zich is het een prima gebied om hengstengroepen te houden. En ook familiekuddes waarvan het jongvee vrijwel allemaal verkocht wordt kan daar prima. Het is een stuk van zo'n 2000ha weide. Maar bij familiekuddes is oktober-afvang en flink beheer wel echt nodig. Bachelorkuddes hebben veel minder onderhoud nodig en passen dus beter bij hun gewenste natuurlijke beheer.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:25

Nou wat gaat dat prima zeg! Hoe vaak niet al gezien daar in de winter schaarste is voor alles wat daar rond hobbeld! Dat was niet 1 wintertje.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:31

Popstra schreef:
Nou wat gaat dat prima zeg! Hoe vaak niet al gezien daar in de winter schaarste is voor alles wat daar rond hobbeld! Dat was niet 1 wintertje.


Tot nu toe is er niet gekozen voor het verkopen/afvoeren van vrijwel al het jongvee, maar voor het laten doorfokken tot onmogelijk grote kuddes en dan verhongeren. 2000ha is zat grond voor de 500 edelherten, 150 runderen en 450 paarden die er nu op mogen lopen in de winter. Het gaat dan om iets minder dan 2ha per dier, en 's zomers iets meer dan 1ha per dier (uitgaande dat de nieuwe insteek een verdienmodel van het verkopen van jongvee is en dus gekozen wordt voor 24 vrouwelijke dieren per mannelijk dier).

Sobere rassen kunnen prima leven van 1ha per dier, en daarnaast hebben ze ook nog 1.5ha rietkragen en moerassig gebied waar ook wel een gedeelte voedsel uit gehaald kan worden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:26

Dat is ook hetgene wat kwaad bloed zet, in ieder geval bij mij. Dat laten doorfokken tot onmogelijk grote kuddes en vervolgens krijgen de dieren een lijdensweg door de honger. Zolang er geen natuurlijke roofdieren zijn zullen ze de kuddes moeten beheren.

Maar ik zie liever een andere manier van beheer dan wat er nu gebeurd...en denk dat ontworming op zo'n klein gebied waar de paarden niet weg/ verder kunnen treken noodzaak is.