Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:56

janderegelaa schreef:
Wellicht moet je jezelf dan beter informeren. Ik zie hem zelden met een hoed.
[ Video ]

Ik kijk al even geen dressuurwedstrijden meer en in mijn herinneringen reed Edward altijd met hoed :).

Mooi dat hij ook een cap pakt, ziet er veel vlotter uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:00

Sunnda schreef:
@san87:
Omdat het je eigen keus is of je dat risico beheersbaar vindt? Jij vind van niet blijkbaar, ik lig er niet wakker van.

Ik vind fietsen zonder helm oom absoluut geen probleem, maar daar denken mijn Amerikaanse vrienden anders over.
Ik fiets weleens zonder verlichting en ik weet dat het niet verstandig is en toch doe ik het!
Voor mij is een leuk leven wat risico en niet bij alles denken: 'shit, kun je dood van gaan.'

Ik weet hoe het is om zo te denken want ik woon met zo iemand samen die bij alles meteen aan de risico's denkt, maar ik zou echt niet graag zien dat we ons op dat soort mensen aan gaan passen.

Op andermans terrein is het geen eigen keus meer, dan conformeer je je naar de regels die op dat terrein gelden. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

Dat jij wel eens zonder verlichting fietst is leuk voor jou, een stuk minder voor de persoon die je een hartaanval bezorgt wanneer hij/zij jou (bijna) aanrijdt. Maar gelukkig heb jij dan een leuk leven :).

Ik snap oprecht niet wat er mis is met het in het oog hebben van mogelijke risico's. In het geval van een cap is het echt maar een heel minimale verandering, niet alleen een veiligere verandering, eentje in het kader van goed voorbeeld doet goed volgen, maar ook een meer modieuze, naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:01

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, weet je meteen welke ruiters en amazones je niet meer serieus hoeft te nemen :).

Hartstikke onzin wat je nu zegt. Edward Gal rijdt bijvoorbeeld bijna altijd de wedstrijden met een helm. Maar ze willen de keuze houden.

En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.



een fietshelmpje???

Anoniem

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:22

ze willen een keuze houden en daar is niets mis mee

een voorbeeld functie: die ligt/begint al veel dichter bij huis, een voorbeeld zit niet alleen in het dragen van een hoedje of cap

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:54

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Wellicht moet je jezelf dan beter informeren. Ik zie hem zelden met een hoed.
[ Video ]

Ik kijk al even geen dressuurwedstrijden meer en in mijn herinneringen reed Edward altijd met hoed :).

Mooi dat hij ook een cap pakt, ziet er veel vlotter uit.



Nu alleen nog een moderne jas en ik ben het helemaal met je eens. :D

Ik vind een slipjas met cap nog steeds geen porum...sorry :o
Als die verandering dan toch komt doe dan ook wat aan de gehele outfit.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:56

Ik snap niet dat er met meerdere maten gemeten wordt, voltige als voorbeeld.

Dan de dooddoener met "het goede voorbeeld geven". Sorry, als mijn dochter met een hoedje op paard wil stappen, zeg ik simpelweg, tuurlijk schat, als jij op hetzelfde niveau rijdt mag je dat ook.

We leven in zo'n betuttelende maatschappij. Gezien de cijfers qua ongelukken op wedstrijd op dit niveau zo gering zijn, mag er toch nog wel ergens een vrije keuze in blijven. Het is immers geen verplichting een hoedje. Cap mag net zo goed.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:01

pumpina schreef:
Ik vind het jammer om te lezen dat zulke topruiters met voorbeeldfunctie deze rol niet omarmen.

Kan er geen cap komen met hoed eromheen gemaakt? :D

Dat is er voor western riding wel. Zag laatst een foto ervan :)

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:13

Ze zijn wel lekker op tijd met hun petitie, terwijl de FEI dit al 2 jaar geleden besloten heeft en het is toentertijd ook unaniem aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:20

die betuttelende maatschappij levert niets meer op dan een strak harnas waarin we niet kunnen leven want met symptoombestrijden los je niets op

lees de regels en neem je eigen verantwoordelijkheid, het levert niets op om alsmaar de sypmtomen te bestrijden of de outfits aan te passen (als we daardoor beter gaan paardrijden zou ik zeggen waarom is het dan niet eerder ingevoerd!!)

bij het tennis heeft de veranderende outfit ook niets verandert aan de regels en het spelletje

je moet het nog altijd zelf doen

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:46

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, weet je meteen welke ruiters en amazones je niet meer serieus hoeft te nemen :).

Hartstikke onzin wat je nu zegt. Edward Gal rijdt bijvoorbeeld bijna altijd de wedstrijden met een helm. Maar ze willen de keuze houden.

En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.


Bij voltige zit een cap in de weg, daar kan een cap juist voor gevaarlijke situaties zorgen. Vandaar de uitzonderingspositie. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen als ik de sport voor mezelf visualiseer.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:08

Ik heb ook ooit met hoed en rijrok gereden, als ik er nu op terug kijk is het een belachelijk pakje om in te sporten :D . Eigenlijk is het een kostuum van eeuwen terug, een rijrok met pandjes, plastron en hoge hoed.
Ik denk dat een buitenstaander er ook vreemd tegenaan kijkt.
Ik vind helmplicht een goed plan, en de jasjes mogen wat sportiever!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:42

lotje5lotje schreef:
Ik heb ook ooit met hoed en rijrok gereden, als ik er nu op terug kijk is het een belachelijk pakje om in te sporten :D . Eigenlijk is het een kostuum van eeuwen terug, een rijrok met pandjes, plastron en hoge hoed.
Ik denk dat een buitenstaander er ook vreemd tegenaan kijkt.
Ik vind helmplicht een goed plan, en de jasjes mogen wat sportiever!


Het draagt mijn inziens ook bij aan het imago dat paardrijden geen sport is. Je zit immers in je “zondagse” pak op die knol alleen maar een beetje deftig te zitten.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:51

Hilarisch dit. :') Een hele petitie zelfs. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:53

Molfre schreef:
janderegelaa schreef:
En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.

Ik kan me zo voorstellen dat als je op je kop wil staan op een paard met zo'n ding op je hoofd, dat niet bepaald je souplesse en balans ten goede komt. Daar kan ik het me dus van voorstellen.


“De hoge hoed is een essentieel onderdeel van de identiteit van dressuur.

Sorry... maar wat?! De hoge hoed is een essentiëel onderdeel van de identiteit van de dressuur?!

Op de website van de FEI:
With its popularity rapidly growing each year, Dressage is the ultimate expression of horse training and elegance.

Often compared to ballet, the intense connection between both human and equine athletes is a thing of beauty to behold.


Ja, het moet er netjes en verzorgd uitzien, maar een hoedje maakt of breekt toch niet de identiteit van de dressuur sport? En als men zich zo druk maakt om die identiteit zou ik eerst eens de verschillende, niet zo paard vriendelijke train- en losmethodes onder de loupe nemen. Wat een hypocriet gedoe...


En daar zie je meteen het probleem van de hedendaagse dressuur, de kern wordt geheel mis gelegd door de top beoefenaars blijkbaar. :(:)

Het valt mij ook tegen van Carl Hester en charlotte Dujardin dat ze tekenen eigenlijk. Zeker Charlotte die toch altijd de cap promoot. :?


Dilan93 schreef:
pumpina schreef:
Ik vind het jammer om te lezen dat zulke topruiters met voorbeeldfunctie deze rol niet omarmen.

Kan er geen cap komen met hoed eromheen gemaakt? :D

Dat is er voor western riding wel. Zag laatst een foto ervan :)


Voor de dressuur is het ook ooit gemaakt, in 2011 geloof ik.


mellamoshan schreef:
Ik snap niet dat er met meerdere maten gemeten wordt, voltige als voorbeeld.

Dan de dooddoener met "het goede voorbeeld geven". Sorry, als mijn dochter met een hoedje op paard wil stappen, zeg ik simpelweg, tuurlijk schat, als jij op hetzelfde niveau rijdt mag je dat ook.

We leven in zo'n betuttelende maatschappij. Gezien de cijfers qua ongelukken op wedstrijd op dit niveau zo gering zijn, mag er toch nog wel ergens een vrije keuze in blijven. Het is immers geen verplichting een hoedje. Cap mag net zo goed.

Dus jumpingruiters mogen vanaf 1.50m ook met hoedje rijden dan?
Eventing ruiters ook vanaf X sterren?
Of moeten de dressuurruiters ook een BP aan en gaan we een aantal bitten en hulpteugels toe staan in de proeven?
Want ja... meerdere maten is geen porum he.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:59

Sunnda schreef:
Ben overigens benieuwd naar het aantal (dodelijk) ongevallen op wedstrijd op dat niveau.
Zal echt wereldschokkend zijn vermoed ik zo. :D


Bwah, ik vind het best wel goed eigenlijk dat er veiligheidsvoorschriften opgesteld worden VOORDAT iemand zich live met publiek en een leuk achtergrondmuziekje een hersenletsel valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:01

Carl en Charlotte willen die betutteling ook niet, zij laten zien dat het gewoon ook anders kan, maar doen dat uit vrije wil en dat is hun keuze, als ze niet zouden tekenen hebben ze die keuze niet meer

weet niet of ze ook echt getekend hebben, of hebben ze alleen een foto geplaats waar ze op staan, journalistiek score!! gebeurd vaker dat foto's geen recht doen aan een artikel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-20 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:06

Bloodymary schreef:
Essentieel onderdeel van de identiteit van de dressuur nog wel... En een van de beste dressuurruiters van het laatste decennium draagt nota bene een cap.
Ik zou me juist voor l.u.l. vinden staan met zo'n carnavalesk hoedje op.


Triest eigenlijk dat anno 2020 het hoedje een essentieel onderdeel van de identiteit van de dressuur genoemd wordt.
Voor mij als official zal het me worst wezen wat er op het hoofd van een ruiter zit. Het is tijd dat de sport een flinke stap voorwaarts maakt en stopt met een rokkostuum+ hoed als de uiting van dressuur te zien.
Helm, sportief jasje aan en gaan.
Inderdaad stop met die gedateerde outfit.

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:08

Volgens mij heeft Charlotte deze petitie niet getekend, in het artikel staat naar naam niet en haar naam is ook niet te vinden op de complete lijst met ondertekenaars. Ze staat alleen op de foto bij het artikel met enkele andere ruiters.
Ik vind het hoedje ook niet meer van deze tijd om eerlijk te zijn. Een cap in het juiste model ziet er in mijn ogen vele malen mooier uit dan zo'n oubollig hoedje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:13

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Wellicht moet je jezelf dan beter informeren. Ik zie hem zelden met een hoed.
[ Video ]

Ik kijk al even geen dressuurwedstrijden meer en in mijn herinneringen reed Edward altijd met hoed :).

Mooi dat hij ook een cap pakt, ziet er veel vlotter uit.

nou, zover zit je er ook niet naast, Jan weet gewoon wel net de juiste video te vinden. :D Ik vind nl. verder geen video's met cap.
https://www.youtube.com/watch?v=Pj4MH_Sx0tg
https://www.youtube.com/watch?v=VQLaBLfLg40
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-10-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:16

Dressuur is ook show. Laat het gewoon vrij. Kunstschaatsers en tennissers mogen toch ook vrij hun pakje kiezen?

Verder vind ik het best wel tegenstrijdig:
- superruiters op superpaarden krijgen hier kritiek omdat ze de vrijheid willen om al dan niet een cap te dragen op wedstrijd.
- ik zag hier op bokt een fantastische fotoreportage voorbijkomen van een jonge vrouw in lang trouwkleed op haar paard in het bos. Prachtig! Maar zonder cap! Wie hoorde ik roepen dat dit niet kon? Niemand!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:17

Tennissers en kunstschaatsers hebben geen tweede (naar menselijke normen niet heel intelligente) partij om rekening mee te houden.
Dressuur is show geworden ten koste van de sport helaas ja.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-10-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:19

Maar daar haal je net het verschil aan: op wedstrijd versus wat je in je vrije tijd doet.
Als die jonge vrouw met lang trouwkleed op wedstrijd wilt met haar paard, zal ook zij aan de cap moeten.
Net zoals Charlotte Dujardin met Valegro het bos in mag met een lang trouwkleed en bloot hoofd.
Net geen tegenstrijdigheid dus.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:44

Edward Gal ziet er nu gewoon uit als Abraham Lincoln...hoe oud wil je het hebben :D

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:58

Dilan93 schreef:
Dat is er voor western riding wel. Zag laatst een foto ervan :)


Sorry, maar hoe ze het ook proberen acceptabel te laten uitzien: ik zou met zo'n ding echt nog niet dood gevonden willen worden (al is dat wel een beetje gekke uitspraak gezien het onderwerp :+ ).
Wij mogen inderdaad (onder voorwaarden, op de meeste plekken) nog starten met hoed, maar als het zover gaat komen dat dat ook niet meer mag (en die bui zie ik nu wel hangen eigenlijk) en ik ga uberhaupt ooit nog IRL starten dan wordt dat toch echt met gewone cap en niet met zo'n ding.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:19

Misschien ben ik helemaal verkeerd, maar in de reining en co rijden ze toch ook allemaal met hoed en niet met een cap ? Is die tak van de sport dan veiliger als dressuur ?
Of zit ik er zo naast :+