Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:51

Ik ben voor vrije keuze.

En ja in de reining showen wij met hoed. Cap is daar verplicht tot je 18e daarna staat het je vrij wat je draagt. En dat is mooi.
Blij dat ik NRHA rijd en Amerika in dit geval lekker conservatief is ja!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:02

Popstra schreef:
Ik ben voor vrije keuze.

En ja in de reining showen wij met hoed. Cap is daar verplicht tot je 18e daarna staat het je vrij wat je draagt. En dat is mooi.
Blij dat ik NRHA rijd en Amerika in dit geval lekker conservatief is ja!


Ah kijk, dan had ik het toch juist ! :D

Ik heb ook jaren dressuur met een hoed gereden. Ik vind die lange jas en die hoed nog steeds heel mooi, dus ik ben absoluut ook voor vrije keuze.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:09

Ik vind het ook zonde hoor ik vind het juist wel een bepaalde charme hebben.


Net zoals in het aangespannen rijden er ook nog gehint wordt naar een klassiek uiterlijk. Ik vind het juist wel mooi. Hou wel van dat deftige.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:21

Aangespannen rijden ! Nog een tak van de sport waar er met een hoed gereden wordt dus :)*

Daar kun je ook een lelijk ongeval mee krijgen als het tegenzit lijkt me.

Ik begrijp dus echt niet waarom er hier zo gehakt wordt op de dressuursport en de dressuurruiters :(

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:25

Cowgirl schreef:
[

Ik vind een slipjas met cap nog steeds geen porum...sorry :o
Als die verandering dan toch komt doe dan ook wat aan de gehele outfit.

Mee eens! Bij dat vorig topic stonden ook een paar linkjes naar prijsuitreikingen en dan staan er 'n paar op de foto met slipjas en cap en een ander met 'n hoed. Met cap staat echt als 'n vlag op 'n modderschuit. Sowieso als ze niet op het paard zitten dan nog steeds die cap ophouden is raar.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:27

Popstra schreef:
Ik ben voor vrije keuze.

En ja in de reining showen wij met hoed. Cap is daar verplicht tot je 18e daarna staat het je vrij wat je draagt. En dat is mooi.
Blij dat ik NRHA rijd en Amerika in dit geval lekker conservatief is ja!

Denk dat ze in Amerika idd niet zo snel de hoed gaan verbieden. Zelfs bij rodeo's waar de rijders gegarandeerd in het stof happen is een veiligheidshelm niet verplicht.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:43

Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
Dus de amateurs en beginners met cap, de gevorderden zelf de keus laten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:44

Vreemde conclusie. :-) Genoeg hoedjes die bij een bokje er met hoedje en al naast zouden liggen. :o
Denk dat er meer ruiters met cap een fikse rodeo kunnen uitzitten dan ruiters met een hoedje. Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring. :=

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:50

Nee hoor Wijsje, ik vind het ook chique. Ben dus ook voor vrije keuze.

Je mag tegenwoordig pas vanaf LT met een hoedje rijden dacht ik, en op dat nivo vallen er echt niet zoveel van het paard. Als je het een keer leest , is het meestal met een jong paard. Thuis zal je geen hoed op hebben, gewoon een cap en zo niet, thuis mag je dat zelf weten.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:54

Ayasha schreef:
Vreemde conclusie. :-) Genoeg hoedjes die bij een bokje er met hoedje en al naast zouden liggen. :o
Denk dat er meer ruiters met cap een fikse rodeo kunnen uitzitten dan ruiters met een hoedje. Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring. :=


Ja, het is misschien cliché inderdaad, maar ik link de dressuursport nu ook niet meteen aan stoere ruiters die heel erg stevig in het zadel zitten. :D

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:09

Citaat:
Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring. :=

die ruiters zijn toch ook ooit beginners geweest en rijden thuis met allerlei soorten paarden, met cap. Alleen hun topper wordt op wedstrijd naar keuze met cap of hoedje gereden, da's maar een paar minuten.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:15

Wijsje schreef:
Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
Dus de amateurs en beginners met cap, de gevorderden zelf de keus laten.

Op hoog niveau rijden en goed bokken uit kunnen zitten zijn 2 compleet verschillende dingen.

En daarbij, al kan je nog zo goed rijden, ongeluk zit in een klein hoekje. Paard kan ook stuikelen en vallen. :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:19

Wijsje schreef:
Citaat:
Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring. :=

die ruiters zijn toch ook ooit beginners geweest en rijden thuis met allerlei soorten paarden, met cap. Alleen hun topper wordt op wedstrijd naar keuze met cap of hoedje gereden, da's maar een paar minuten.

Op een enkeling na worden die jonge paarden zo lang ze nog veel spatjes hebben toch echt door ruiters zadelmak gemaakt die geen GP rijden. := Ja, die ruiters met cap dus. :(:)

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:36

Ik heb het ook niet over zadelmak maken maar jonge paarden. Marlies van Baalen viel ook van een jong paard, die amerikaanse, kan niet op haar naam komen, ook van een jong paard en zo waren er nog een paar voorvallen. Ik kan me alleen Anky herinneren die van haar grand prix paard salinero afviel en haar been brak. En de paarden op hoog nivo zijn echt niet altijd de makkelijkste, al is het alleen al omdat ze vaak heter zijn dan het doorsnee basis of recreatie paard. Ze moeten op dat nivo er toch aan blijven trekken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:59

Wijsje schreef:
Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
Dus de amateurs en beginners met cap, de gevorderden zelf de keus laten.



Nee hoor ik vind het ook nog steeds chique staan. En ik zou het ook best jammer vinden als dat verdwijnt.
Maar als het dan moet verdwijnen pas dan ook gelijk de gehele outfit aan.

Dan zien we straks alleen het klassieke nog terug in de aangespannen sport.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:35

Ik ben ook voor eigen verantwoordelijkheid, en hoop dus dat ze gewoon de hoed er in laten als vrijwillige keuze. Het staat ook gewoon nog steeds veel netter (mening he).
Je kunt wel zeggen dat dressuurruiters conservatief zijn, maar er is de afgelopen 10 jaar echt veel veranderd. Jasjes in allerlei kleuren, zo ook de laarzen en caps. Je mag best met de tijd meegaan, maar men noemt het nog steeds 'klassieke' dressuur. Dat is het natuurlijk allang niet meer. Bitloos was nooit mogelijk, want dat was niet 'klassiek'. Maar voor sommige paarden wel echt fijner.
Door de cap of de hoed vrij te laten hou je tenminste nog iets van 'klassieke' uitstraling. Ieder zijn eigen keuze.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:56

Wijsje schreef:
Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
Dus de amateurs en beginners met cap, de gevorderden zelf de keus laten.


Nee, je bent niet de enige. Zie mijn posts hierboven :D

Ik zie op dat niveau trouwens bijzonder weinig tot geen paarden al bokkend door de wedstrijdring of de losrijpiste gaan :=

Zullen we anders ook maar gewoon caps verplichten in de reining en het aangespannen rijden?
Als je van zo'n kar dondert, kan dat immers ook heel hard aankomen denk ik zo :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:59

germie schreef:
Ik ben ook voor eigen verantwoordelijkheid, en hoop dus dat ze gewoon de hoed er in laten als vrijwillige keuze. Het staat ook gewoon nog steeds veel netter (mening he).
Je kunt wel zeggen dat dressuurruiters conservatief zijn, maar er is de afgelopen 10 jaar echt veel veranderd. Jasjes in allerlei kleuren, zo ook de laarzen en caps. Je mag best met de tijd meegaan, maar men noemt het nog steeds 'klassieke' dressuur. Dat is het natuurlijk allang niet meer. Bitloos was nooit mogelijk, want dat was niet 'klassiek'. Maar voor sommige paarden wel echt fijner.
Door de cap of de hoed vrij te laten hou je tenminste nog iets van 'klassieke' uitstraling. Ieder zijn eigen keuze.

de klassieke dressuur lijkt niet eens meer op de huidige dressuurwedstrijden, dus wie noemt het "klassieke dressuur"?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:06

....en een barrel race zonder gleufhoed kán toch niet! :D

Zo´n stukkie vilt beschermt net zo goed als een valhelm. Dussss. 8)7

nb. zie net dat er ook Bikini Barrel Races zijn. YT is your friend. Vol gas met je scheenbeen het olievat ombeuken.
Okee, ik ben om. Dressuurhoedje mag blijven. *\o/*

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:35

Waar een bikini al niet goed voor is :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:36

Ayasha schreef:
germie schreef:
Ik ben ook voor eigen verantwoordelijkheid, en hoop dus dat ze gewoon de hoed er in laten als vrijwillige keuze. Het staat ook gewoon nog steeds veel netter (mening he).
Je kunt wel zeggen dat dressuurruiters conservatief zijn, maar er is de afgelopen 10 jaar echt veel veranderd. Jasjes in allerlei kleuren, zo ook de laarzen en caps. Je mag best met de tijd meegaan, maar men noemt het nog steeds 'klassieke' dressuur. Dat is het natuurlijk allang niet meer. Bitloos was nooit mogelijk, want dat was niet 'klassiek'. Maar voor sommige paarden wel echt fijner.
Door de cap of de hoed vrij te laten hou je tenminste nog iets van 'klassieke' uitstraling. Ieder zijn eigen keuze.

de klassieke dressuur lijkt niet eens meer op de huidige dressuurwedstrijden, dus wie noemt het "klassieke dressuur"?

Dat is ook weer zo. Het is nu vaker een trekpopwedstrijd helaas.

Maar goed, ik ben dus voor eigen keuze. Niet dat een cap niet mag, maar laat de keuze vrij.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:38

Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.

Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:18

Gini schreef:
Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.

Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.


Wat staat er dan in het regelement wbt hoofddeksels...moet vast iets in staan toch.

bv hoedje of cap verplicht. Want zonder kom je ook de ring niet in.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:45

Gini schreef:
Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.

Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.


Wel, ik stem voor vrijheid in alles wat het paard geen schade berokkent: vrije kledij ruiter, vrij bit of geen bit, vrij hoefijzers of niet, vrij sporen of niet.
Zo krijgen de niet-kenners ook wat om over te praten en naar te kijken.
Van de jury verwacht ik daT ze naar het rijkunstige kijken, net zoals ze bij het schaatsen ook niet naar het pakje kijken.

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:09

Mousmous schreef:
Ik heb het ook niet over zadelmak maken maar jonge paarden. Marlies van Baalen viel ook van een jong paard, die amerikaanse, kan niet op haar naam komen, ook van een jong paard en zo waren er nog een paar voorvallen. Ik kan me alleen Anky herinneren die van haar grand prix paard salinero afviel en haar been brak. En de paarden op hoog nivo zijn echt niet altijd de makkelijkste, al is het alleen al omdat ze vaak heter zijn dan het doorsnee basis of recreatie paard. Ze moeten op dat nivo er toch aan blijven trekken.

Simone Pierce bedoel je denk ik, en dat grand prix! paard had uit mijn hoofd een gescheurde aorta, had dus elk moment kunnen gebeuren. Dan ben je wel blij met je cap.

Valentina Truppa is overigens in (volgens mij) 2016 heeeeel goed weggekomen. Van het paard gevallen tijdens het losrijden op het voorterrein. Heeft nog een stuk van in de Hoefslag of dergelijke gestaan.

Falk Rosenbauer, Lotte van den Herik, ongelukken waarbij er zonder cap mogelijk meer schade was opgetreden.

"Als een ander iets niet doet, betekend het niet dat jij het niet wel kan doen!" Voor een volwassene, wat denk je hoe kinderen tegen zoiets aankijken? Die zeggen inderdaad "ik wil ook met hoedje rijden, mama!" Ik zou daar niet op zitten wachten als ouder zijnde. Pas was er nog een topic in opspraak over een meisje die verplicht door de boktpolitie een bodyprotector en kolfstijgbeugels moest gebruiken, want ohjee moeders, dit loopt zo verkeerd af.

Een cap dragen is toch wel het minste wat je kan doen om te zorgen voor jezelf, familie, vrienden en mensen die tegen je op kijken.