Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:48

Ja lijkt me ook. Chippen en laten onderzoeken door de dierenarts welke dieren gezond zijn en welke niet. Er zijn er ook hoefbevangen of hebben afwijkingen door jarenlange inteelt of ondervoeding. De dieren die er goed aan toe zijn kunnen wellicht nog bij particulieren terecht komen. Ik heb zelf een konik die in de natuur geboren is en ze is echt een lieverd. Karakter en jong paard ja maar ik heb er vertrouwen in dat ze een uitstekend rijpaard gaat worden in de toekomst.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:00

En hoe zie je dat chippen en onderzoeken van wilde paarden die nooit in handen komen voor je?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:06

Als ze ze willen schieten kunnen ze ze net zo goed verdoven met pijltjes. Onderzoeken, chippen wat goed is, gecontroleerd en stressvrij ineens tegoei afschieten wat niet goed is.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:56

Popstra schreef:
En hoe zie je dat chippen en onderzoeken van wilde paarden die nooit in handen komen voor je?


Bwa, in een tijd waar zelfs wilde giraffen, neushoorns en olifanten gechipt en veterinair verzorgd worden, zal dat vast ook wel lukken bij een paar door de mens gefokte pony'tjes.

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:04

Ze mogen vervoerd naar een slachterij, heeft de rechter bepaald. Mits er geen schadelijke stoffen in het vlees worden aangetroffen. Anders naar een destructiebedrijf.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:19

Popstra schreef:
En hoe zie je dat chippen en onderzoeken van wilde paarden die nooit in handen komen voor je?

Zelfde behandelsystemen die voor wilde koeien gebruikt worden, passen ook paarden in. Die zetten hele lijf klem, zodat er bv gevaccineerd, oormerken, etc. behandelingen gedaan kunnen worden.

Iritepiet1
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-19

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:50

Ik ben zelf echt geen fan van afschieten... Zeker aangezien het pony’s zijn en die kan je gewoon temmen (wat ik in een ander topic ook al heb geopperd, bijv met een programma op tv, zoals in Amerika) en aan particulieren verkopen, zoals bij de mustangs in Amerika. Dus ik vind het doodzonde dat daar nooit aan wordt gedacht en ze maar gewoon dood moeten.
Je hebt meerdere opties als je dieren uitzet in het wild en het er te veel worden, 1. door mensen laten opeten, 2. afschieten en laten liggen, 3. een deel in de winter laten verhongeren (wordt de rest uiteindelijk wel sterker van). Ik vind het zelf lastig om te bepalen wat ik nou uiteindelijk het beste vind voor de dieren die niet getemd kunnen worden zoals herten, daar heb ik dus niet echt een mening over. Maar pony’s kan je altijd nog temmen, omdat ze ooit door de mens als rijpony/werkpony zijn gefokt en niet van zichzelf wild meer zijn. Dus ze moeten daar maar eens naar kijken.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:37

LadyAnna schreef:
Ze mogen vervoerd naar een slachterij, heeft de rechter bepaald. Mits er geen schadelijke stoffen in het vlees worden aangetroffen. Anders naar een destructiebedrijf.

Kan het dan niet als vlees naar noodlijdende dierentuinen?

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:57

Stel het staatsbosbeheer voor.

In dit postzegel landje is bijna alles, door mensenhanden tot stand gekomen. Dus ook de natuur.
Men had zich veel eerder moeten realiseren, dat er in een bepaald gebied, niet meer dan x grote dieren kunnen verblijven ( zich voeden). Bovenmatige getallen gaan altijd ten koste van andere natuur.

Daarom wordt er nu ingegrepen, om situaties zoals in het verleden te voorkomen.

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:33

Iritepiet1 schreef:
Ik ben zelf echt geen fan van afschieten... Zeker aangezien het pony’s zijn en die kan je gewoon temmen (wat ik in een ander topic ook al heb geopperd, bijv met een programma op tv, zoals in Amerika) en aan particulieren verkopen, zoals bij de mustangs in Amerika. Dus ik vind het doodzonde dat daar nooit aan wordt gedacht en ze maar gewoon dood moeten.
Je hebt meerdere opties als je dieren uitzet in het wild en het er te veel worden, 1. door mensen laten opeten, 2. afschieten en laten liggen, 3. een deel in de winter laten verhongeren (wordt de rest uiteindelijk wel sterker van). Ik vind het zelf lastig om te bepalen wat ik nou uiteindelijk het beste vind voor de dieren die niet getemd kunnen worden zoals herten, daar heb ik dus niet echt een mening over. Maar pony’s kan je altijd nog temmen, omdat ze ooit door de mens als rijpony/werkpony zijn gefokt en niet van zichzelf wild meer zijn. Dus ze moeten daar maar eens naar kijken.


Vind dit weer zo’n heerlijke penny reactie. Al die paarden moeten GETEMD worden. Nee dat is fijn voor die beesten. Denk dat ze beter af zijn om afgeschoten te worden of naar de slacht dan dat ze uit het wild worden gehaald en dan maar onder het zadel moeten lopen. Daarnaast werd eerder iets genoemd over dat slachten gunstig uitkomt maar het lijkt me sterk dat SBB hier geld mee verdient. Ze moeten namelijk het vervoer regelen, chippen, paspoorten regelen enz denk dat dit ze eerder geld kost. Ik vind slacht of afschieten in dit geval beste optie.

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:45

De praktijk in de VS is iets anders. Daar worden jaarlijks duizenden mustangs gevangen en van die duizenden mustangs worden er een paar verkocht om rijpaard te worden. Er is namelijk helemaal niet genoeg interesse voor die mustangs.

Het is ook niet dat er in Nederland een gebrek aan rijpony's is. Voor elke verkocht konikpaard blijft er ergens een rijpony staan, die dan uiteindelijk ook weer in het slachthuis, waarschijnlijk in Italië, terecht komt. Een konikpaard gaat namelijk echt geen extra vraag naar pony's creëeren.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:57

Ik snap niet zo goed waarom we in Nederland niet hetzelfde kunnen doen met onze koniks als ze in Duitsland doen met de Dülmener wildpferden. Daar worden elk jaar de jonge hengstjes de kudde uitgehaald en verkocht om als rijpaard en dergelijke te gebruiken. Afschieten of slachten lost in principe toch niks op? Zo wordt het probleem niet aangepakt. Zolang er meer veulens geboren worden kan je wel blijven afschieten.

Rocamor

Berichten: 11005
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:37

Daar moet dan nog wel iets anders gebeuren als ze enkel de jonge hengsten eruit halen. Want de jonge merries blijven dan dus achter en kunnen zich alsnog voortplanten.

Dus wat maakt de situatie rondom de Dülmener Wildpferde anders dan de OVP?
Groter gebied?
Ander leefgebied?
Alsnog afschot?
Andere manier om de kudde uit te dunnen?

Ik heb geen idee namelijk

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:29

Karl66 schreef:
De praktijk in de VS is iets anders. Daar worden jaarlijks duizenden mustangs gevangen en van die duizenden mustangs worden er een paar verkocht om rijpaard te worden. Er is namelijk helemaal niet genoeg interesse voor die mustangs.

Het is ook niet dat er in Nederland een gebrek aan rijpony's is. Voor elke verkocht konikpaard blijft er ergens een rijpony staan, die dan uiteindelijk ook weer in het slachthuis, waarschijnlijk in Italië, terecht komt. Een konikpaard gaat namelijk echt geen extra vraag naar pony's creëeren.


Dat er voor de mustangs geen interesse is is niet zo gek, er is daar heel weinig afvoer van paarden dus een groot overschot, daarbij komt dat heel veel opvang centra's (asiels) de dieren voor heel weinig geld plaatsen en over over vol zijn. Er zijn dus veel handelaarstallen (al hebben ze daar geen stal..) met heel veel overschot dieren, buiten de reguliere mustang centrums.

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:18

Net zoals er hier ook een overschot aan rijpony's is.

Kimddddd

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:12

Er is vooral een overschot aan paarden met allerlei mankementen of oudere paarden die mensen niet meer willen hebben omdat ze graag willen rijden en dan een goed huisje zoeken.

Het kerngezonde verkeersmakke familiepaard of talentvolle dressuurpony staat heus niet bij de slager en dat zal ook niet snel gebeuren. Tussen deze koniks zitten genoeg paarden die gezond genoeg zijn om later met een beetje liefde een fantastische rijpony te kunnen worden. Ze zijn niet verpest als veulens en zijn opgegroeid in een gemengde kudde en hebben genoeg beweging gehad.

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:28

Kimddddd schreef:
Er is vooral een overschot aan paarden met allerlei mankementen of oudere paarden die mensen niet meer willen hebben omdat ze graag willen rijden en dan een goed huisje zoeken.

Het kerngezonde verkeersmakke familiepaard of talentvolle dressuurpony staat heus niet bij de slager en dat zal ook niet snel gebeuren. Tussen deze koniks zitten genoeg paarden die gezond genoeg zijn om later met een beetje liefde een fantastische rijpony te kunnen worden. Ze zijn niet verpest als veulens en zijn opgegroeid in een gemengde kudde en hebben genoeg beweging gehad.


Lopen op vervuilde grond (bewezen) sommige zijn erg ondervoed geweest, blijven klein, zijn nooit geent oid, hoeven nooit iets aan gedaan en hebben weinig anders gezien dan miss een ritje om daar geplaatst te worden en ritje handelaar..... allemaal niet echt positief...

Rocamor

Berichten: 11005
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:33

Daarnaast zullen het niet de duurste beesten zijn en daar komt vaak niet het meest handige volk op af. uitzonderingen daargelaten

Zinzi_jewel

Berichten: 8866
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:02

Wat hebben ze vorig jaar gedaan met die beesten die naar Noord Spanje gingen ?
Was dat niet stress vol ?
Zijn deze gechipt en voorzien van paspoort?
Vervolgens werden een heel deel van deze koninks naar heilige paard in nood Spanje vervoerd ook niet stressvol zeker?

Breng deze 150 naar de slager en zorg eens voor geboorte beperking straks
Dat helpt enorm

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:17

Dit zijn dieren die al generaties geselecteerd zijn op overleven met extreem weinig voedsel. Shetlanders zijn daarbij vergeleken nog snel mager. Dit soort dieren zijn in Nederland vrijwel niet diervriendelijk te houden als ruin of guste merrie. Het gaat hier overigens specifiek om de dieren uit de OVP, niet om Koniks uit andere natuurgebieden (die zijn vergelijkbaar met shetlanders).

Ook Koniks uit andere natuurgebieden worden zelden verkocht (anders dan de slacht) omdat er erg weinig vraag naar is.

Ze moeten gewoon alle merries ruimen in het gebied. De hengsten hengst laten en zo af en toe wat aanvullen met hengsten uit andere natuurgebieden, waar ze ook overschot zijn. Doordat de hengsten nog wel al hun hormonen hebben, blijven zij in de zomer voldoende actief om niet hoefbevangen e.d. te raken, terwijl ze zich niet kunnen voortplanten door gebrek aan merries.

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:16

Ruim gewoon alles, dan ben je gelijk van al het gezeur af.