Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:46

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Jumpyhorse en Moon tijdens het barrelracen.


Op Bokt zitten behoorlijk wat "waaghalzen". Een van deze waaghalzen is jumpyhorse. Zij doet aan barrelracing, polebending en EXCA met haar paarden. Dit zijn heel simpel gezegd de snelle en wat extremere onderdelen van de westernsport. Wat dit allemaal exact inhoudt, en hoe jumpyhorse met deze onderdelen in aanraking is gekomen, lees je hieronder.

* Voor wie je niet kent: zou je jezelf kunnen voorstellen?
Ik ben Blomme, inmiddels bijna 15. Ik volg biotechnische wetenschappen, en heb 5 eigen paardjes. Door de combinatie van scoliose en dyspraxie is rijden niet altijd makkelijk geweest, maar ik ben nooit gestopt!

* Hoe ben je met western in aanraking gekomen?
Een grote reiningstal kocht de stal waar ik les kreeg, daar heb ik het voor het eerst gezien, mijn eerste les gereden en rij er nu nog. Inmiddels 2 jaar geleden, mede dankzij deze instructeur heb ik de liefde voor de hele westernsport ontwikkeld

* Wat is je favoriete onderdeel?
De extreme en barrels,poles natuurlijk :D Hoewel ik alles best leuk vind, blijven deze er toch echt uitspringen!

* Wat is er zo leuk aan barrelracing en polebending?
De samenwerking tussen paard en ruiter, de snelheid en intensiteit van de turns en de geweldige geweldige explosie die je onder je voelt wanneer je paard zn gas open trekt zijn naar mijn mening onvervangbaar!

Afbeelding
Jumpyhorse en Moon lopen over een matras. Foto door Louie Wouters.

* Wat houdt “EXCA” precies in? Hoe ben je hiermee begonnen?
Extreme Cowboyracing (of zoals de federatie heet, EXCA) houd in dat je deels op tijd, deels op techniek een parcours aflegt met allerlei soorten hindernissen. Deze zijn specifiek gemaakt om de durf en moed van het paard, het vertrouwen tussen ruiter&dier en rijvaardigheid te testen. Veel hindernissen kun je terugleiden naar trail (bruggetje maar in een extremere vorm, sidepass, poortje, backup,...), maar het zou niet “extreme” heten als het allemaal niet wat extremer gemaakt zou zijn. Hangbruggen, op en af trailers, door gordijnen,... je kunt het je soms niet voorstellen hoe ze erop komen. Je moet elke stap van je paard onder controle hebben (anders kukel je er af, harde weg uitgevonden) maar tóch kunnen loslaten, want je moet erop vertrouwen dat het paard weet waar hij zn voeten zet. Veel hindernissen lijken onmogelijk, maar zijn eigenlijk heel makkelijk!

Ik ben er mee in aanraking gekomen dmv een barrelclinic, die toevallig op de ranch was waar ik nu zowat elk weekend zit. Aan de praat geraakt, een clinic meegedaan, en was verkocht!

* Kan iedereen met EXCA beginnen? Kan het met elk (soort) paard?
Zeker! Tuurlijk gaat het met het ene type paard makkelijker dan met het ander, maar het is verre van onmogelijk. De paarden waar ik extreme mee doe zijn een connemarakruising en een bwp, en ze doen zeker niet onder voor de quarters. Moon (connemara) is wat meer quarter-achtig gebouwd en hij heeft het dus makkelijker met stops en spins die soms gevraagd worden, Hartje (bwp) is een echt springpaard qua bouw maar durft dan weer meer. Zo heeft elk paard (en elke ruiter) zijn eigen kwaliteiten, die allemaal op de proef gesteld worden :)

* Heb je tips voor iedereen die EXCA, barrelracing en/of polebending wil gaan doen met zijn/haar paard?
Begin traag en met een goede instructeur. Als je het niet traag kan, kan je het al helemaal niet op topsnelheid. Snel gaan is maar een fractie van waar het allemaal om draait, zowel barrels, poles als extreme. Je techniek, rijvaardigheid en opnieuw het wederzijdse vertrouwen is vele malen belangrijker. Hartje heeft net haar eerste wedstrijd gelopen, heb bewust enkel gestapt en gedraafd. Geen goede punten gereden, maar wel een paard dat vertrouwen kan krijgen in de wedstrijdomgevingen!


Jumpyhorse en Hartje tijdens een proef. Dit is pas de tweede keer dat Hartje een echt parcours ziet.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:32

Leuk stukje om kennis te maken met jouw sport, en knap zeg, zo'n parcours!

YaraNls

Berichten: 58
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:59

Leuk om te lezen! Ik ben sinds vorig jaar ook compleet fan van exca na mee te hebben gedaan aan een clinic. Helaas wordt er hier in de buurt erg weinig georganiseerd.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:08

Leuk stukje!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:53

Leuk om te lezen! En zo jong nog!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bokkers leggen uit: EXCA, barrelracing + meer met jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:34

Super leuke sport! Ik hoop dat het meer in Nederland zal komen!