[BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 17:05

* Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 46 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut heb ik Grand Prix gereden en met Eros Lichte Tour. Afgelopen jaar ben ik vooral druk geweest met revalideren en sinds vorige maand weer terug op wedstrijd.



Volgens mij heb ik al vaker hier geschreven dat ik echt heel graag wedstrijden rijd. Dat betekent niet dat ik heel vaak op wedstrijd ga en ik kan heel goed een paar maanden thuis blijven zonder het te missen. Maar wedstrijden zijn wel een doel voor me en het is iets waar ik gericht naar toe werk. Het wegvallen van de wedstrijden vind ik nog niet zo'n gemis maar wel dat ik niet weet of we eind december weer de ring in mogen of dat het misschien nog wel maanden duurt.

Dus was het tijd om mezelf een beetje te inspireren en goed na te denken waar ik de komende tijd aan wil werken en ook wat ik misschien juist nú kan doen wat misschien minder goed uitkomt als ik binnenkort weer de ring in moet.

Iets wat ik heel belangrijk vind is optimaal trainen. Ik ben best lui van mezelf en ik wil met zo min mogelijk inspanning een zo goed mogelijk resultaat krijgen. Dat lui zijn heeft best veel voordelen want ik heb mijn paarden licht aan de hulpen omdat ik weinig wil doen en ik train niet snel te hard en teveel waardoor de kans op blessures kleiner is.
Maar dat laatste is ook een beetje het nadeel en mijn valkuil. Zeker als ik lekker aan het rijden ben vind ik het al snel goed en dan stagneert de ontwikkeling natuurlijk een beetje.

Afgelopen week heb ik daarom een training met hartslagmeter gedaan. Had ik al veel over gelezen en maar nooit echt iets mee gedaan omdat ik ook niet zo goed wist wat het me zou opleveren aangezien mijn paarden in de regel heel fit zijn en het prima doen.
Nou het leverde heel veel op. De meting begon met een basistest, 2 x 2 minuten stap, draf en galop gewoon simpel in de aanleuning waarbij de hartslag niet boven bepaalde waardes mag komen. Komt die daar wel boven dan moet je eerst aan de conditie van het paard werken voor je echt aan de slag kunt met meer kracht trainen.
Mijn paard bleef daar gelukkig keurig onder dus gingen we aan de slag om te kijken of ik zijn hartslag hoger kon krijgen door meer aan het werk te gaan. Nou dat viel dus een beetje tegen. De stukken waarvan ik dacht dat hij het moeilijk vond gingen stiekem best makkelijk en soms dacht ik dat ik iets moeilijker maakte door meer te sluiten maar ging zijn hartslag naar beneden in plaats van omhoog. Uiteindelijk kwamen we wel tot dingen die hem moeite kosten zoals de contragalop (vandaar dat hij zo graag stiekem omspringt) en vanuit het voorwaarts galopperen terug sluiten en daarin ook echt heel veel drang naar voren houden.

Afbeelding
Foto's: Sportpaardenbegeleiding.nl

Voor mij was het een enorme eyeopener die zeker een vervolg gaat krijgen. De komende tijd ga ik hier lekker mee aan de slag en ik hoop binnenkort ook andere paarden die ik rijd te kunnen laten meten om daarmee ook gerichter te trainen en beter inzicht te krijgen in wat ze moeilijk vinden en wat niet. Zo train je heel gericht en voorkom je overbelasting.

En nu ga ik maar eens nadenken wat ik nog meer mee kan pakken de komende tijd. Ik was al begonnen met balkjes lopen en wil dat wat gaan uitbouwen maar er is nog veel meer. Hebben jullie tips en ideeën om de komende tijd mee aan de slag te gaan?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:32

Grappig, ik had hetzelfde toen ik met hartslagmeter reed! Ik dacht dat ik hem best wel hard liet werken in de galop, hartslag deed amper iets. In het drafwerk krijg ik de hartslag in verhouding meer omhoog dan in galop.

Ik doe een leuke balkjesoefening sinds kort. Zie hieronder, in draf valt het nog niet mee met een 1.78 groot paard.... :D
Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:42

Wat je zegt over een lage hartslag en moeilijke dingen als verzameling klopt, hartslag is nl heel direct gerelateerd aan snelheid. Als je verzamelt, gaat je snelheid als het goed is omlaag, en dus ook de hartslag. Daarom is een HR meter bij dressuur eigenlijk totaal nutteloos, want het zegt bijna niks. Dressuur rijden gaat nl meer om techniek en het nadenken dan om fysieke fitness. Vergelijk het met een lastige puzzel op de bank maken, gaat je hartslag dan omhoog? :D Wat je wél kunt doen, is elke maand/om de maand die basis test doen, en zien wat zijn hartslag dan doet - al moet je dan niet proberen onder bepaalde waardes te blijven maar gewoon op een normaal basistempo rijden. Zo krijg je een mooi overzicht over de fysieke fitness van het paard :)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 18:06

Dat ben ik niet helemaal met je eens Piekosjj. Ik merkte echt een groot verschil in het sluiten en het sluiten met meer impuls daarin was echt een duidelijk verschil in de hartslag te zien net als de contragalop echt behoorlijk moeilijker bleek voor hem dan de gewone galop. Juist daarin kun je mooi zien waar je winst kunt behalen in je training. Bij het terugfluiten met meer impuls ging hij ook beter kantelen in het bekken en dan ging de snelheid omlaag maar de hartslag omhoog. Natuurlijk kom je niet op de hartslag die je hebt met een rengalop buiten maar dat hoeft ook niet voor het sportdoel wat ik heb.
Dressuur vergelijken met een lastige puzzel zie ik niet helemaal. Dat kun je misschien vergelijken met kunstjes doen met een paard dat stil staat maar dressuur, zeker op hoger niveau, vraagt behoorlijk wat fysieke inspanning van een paard. Op de bank met een puzzel krijg je ook geen blessures en dat gebeurt in de dressuursport helaas nog veel te veel. Juist daarom is het belangrijk dat mensen op de juiste manier trainen. Voldoende belasting maar ook voldoende rust zodat een paard weer kan herstellen.

Piekosjj schreef:
Wat je wél kunt doen, is elke maand/om de maand die basis test doen, en zien wat zijn hartslag dan doet - al moet je dan niet proberen onder bepaalde waardes te blijven maar gewoon op een normaal basistempo rijden. Zo krijg je een mooi overzicht over de fysieke fitness van het paard :)
Misschien was mijn manier van opschrijven niet duidelijk maar ik heb natuurlijk gewoon in arbeidstempo gereden en het doel is dat de conditie zo goed is dat hij dan onder bepaalde waardes blijft.

@Tango1979, die rechtsboven ziet er echt heel lastig uit. Maar wel leuk om mee te spelen en zo'n vierkantje leg je ook makkelijk even neer. Ik zie soms de meest fantastische oefeningen maar dan wel met 25 balken in de bak. Dat doe ik dan toch niet zo snel. Los van dat we maar een stuk of 8 balken hebben.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:54

Super interessant hoe dit werkt en ontzettend leuk dat je hier zo mee aan de slag bent! Ik denk dat je ook pijn, stress en ongemak zo veel sneller opmerkt en er dus ook eerder bij bent als er wel een blessure op de loer ligt

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:08

Dat kun je zeker terugzien. Het paard wat ik reed vind de buitendeur altijd een beetje spannend en daar kon je zien dat zijn hartslag wat omhoog ging. En degene die mij geholpen heeft vertelde ook dat je soms een groot verschil tussen links- en rechtsom hebt en daar moet dan wel echt naar gekeken worden waarom dat zo is.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:47

Wat een interessant topic! Leuk om te lezen. En ik denk heel goed voor mensen om hier eens naar te kijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:56

Piekosjj schreef:
Wat je zegt over een lage hartslag en moeilijke dingen als verzameling klopt, hartslag is nl heel direct gerelateerd aan snelheid. Als je verzamelt, gaat je snelheid als het goed is omlaag, en dus ook de hartslag. Daarom is een HR meter bij dressuur eigenlijk totaal nutteloos, want het zegt bijna niks. Dressuur rijden gaat nl meer om techniek en het nadenken dan om fysieke fitness. Vergelijk het met een lastige puzzel op de bank maken, gaat je hartslag dan omhoog? :D Wat je wél kunt doen, is elke maand/om de maand die basis test doen, en zien wat zijn hartslag dan doet - al moet je dan niet proberen onder bepaalde waardes te blijven maar gewoon op een normaal basistempo rijden. Zo krijg je een mooi overzicht over de fysieke fitness van het paard :)

Oei, dit vind ik behoorlijk denigrerend geschreven over dressuur. :)

Mag jij eens een gewichtje van 3kg gaan heffen, maar elke beweging moet 4 tellen duren. Dus als je gewoon je biceps traint, 1,2,3,4 om de hand omhoog te brengen, 4,5,7,8 om de arm weer naar gestrekte positie te brengen.
Kijken of jouw hartslag niet omhoog gaat.

Natuurlijk is dressuur fysieke fitniss. Denk je echt dat een paard geen kracht en conditie nodig heeft om dressuuroefeningen te lopen? :? Het vergelijken met een puzzel op de bank maken slaat kant noch wal.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:26

Het geeft in ieder geval weer aan dat we iets aan het imago van dressuursport moeten doen. Als paardenmensen al denken dat het alleen maar kunstjes doen is dan kunnen we van anderen al helemaal niet verwachten dat het een sport is.
Weer een mooi onderwerp voor een volgende blog.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:27

Meteen een ide er bij! Ben benieuwd naar de volgende Katja. :j

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [BLOG] Geen wedstrijden, tijd voor andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:59

Wat ik interessant vond, was dat Meneer Anton bij het inspannen voor de koets het in het begin spannend vond, hij een grote zucht deed en daarmee zijn hartslag in 1 keer 10 slagen naar beneden brengt. Hij kalmeert zich zelf zo.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:09

Katja schreef:
Mijn paard bleef daar gelukkig keurig onder dus gingen we aan de slag om te kijken of ik zijn hartslag hoger kon krijgen door meer aan het werk te gaan. Nou dat viel dus een beetje tegen. De stukken waarvan ik dacht dat hij het moeilijk vond gingen stiekem best makkelijk en soms dacht ik dat ik iets moeilijker maakte door meer te sluiten maar ging zijn hartslag naar beneden in plaats van omhoog.


De hartslag is inderdaad een goede graadmeter om te zien hoe een paard bepaalde stukken in de training aanpakt. Echter zegt mijn gevoel dat deze conclusie misschien ietsje te kort door de bocht is? Ik weet het niet zeker hoor, maar als ik naar mezelf kijk, dan gaat mijn hartslag vooral de hoogte in van cardiotraining (sprintjes trekken, dodelijk), tot zelfs in de zone dat je niet meer echt conditie aan het trainen bent omdat je in de verzuringsfase zit. Bij krachttraining verloopt dat proces veel langzamer. De hartslag gaat wel omhoog, maar niet zo snel en zeker niet zo hoog. Zeker als je al enige conditie hebt (door cardio) zal je niet snel in de "slechte" zone komen qua hartslag. Maar dat wilt niet zeggen dat ik de oefening die ik aan het doen ben als gemakkelijk percipieer, integendeel.

Dit is geen kritiek hoor, puur een bemerking van 'het is niet omdat de hartslag niet omhoog gaat, dat het paard de oefening gemakkelijk vindt, het zegt enkel dat het paard het conditioneel wel aankan.'