Meer tijd bij paard doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Meer tijd bij paard doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 18:24

* Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Bij je paarden zijn is goed voor je
mentale gezondheid! Foto: SonoranGypsy
https://www.flickr.com/photos/96550617@N04/ Bokt Wiki


Als er één ding positief is te noemen aan deze tweede lockdown, is dat het mentale welzijn van jongeren en mentaal welzijn in het algemeen extra onder de aandacht kwam. Meer en meer personen geven aan dat de lockdown voor een mentale 'dreun' bij hen heeft gezorgd. Maar voor paardenmensen is er alvast erg goed nieuws: meer tijd op stal en bij je paarden doorbrengen is goed voor je mentale gezondheid en wel hierom:

Hoofd leegmaken
Paarden worden al langer gebruikt om mensen met verschillende mentale problemen zoals een burn-out of een depressie te helpen. Eén van de grondslagen van de zogenaamde 'hippotherapie' is dat je met deze vorm van therapie wordt gedwongen om je hoofd leeg te maken. Iedereen die al eens in het zadel heeft plaatsgenomen weet dat het vrijwel onmogelijk is om goed met een paard te werken als er in de achtergrond van je hoofd andere gedachten blijven lopen. Je wordt als het ware gedwongen om alle gedachtes los te laten en je enkel nog met je paard bezig te houden. Dit geldt trouwens niet enkel als je echt aan het rijden bent: ook als je met paarden bezig bent, moet je focus bij hen liggen. "Paarden brengen je eigenlijk 100% in het hier en nu", vertelt een paardencoach.

Sociale wezens
Een andere reden is dat paarden van nature uit erg sociale en intuïtieve wezens zijn. Het zijn zeer sensitieve en opmerkzame prooidieren en zijn voortdurend alert op alles wat er om hen heen gebeurt. De minste verandering in het gedrag van de 'kudde' kan immers aantonen dat er gevaar is waardoor er snel gereageerd moet worden.

Mensen kan je misschien nog doen geloven dat alles oké met je is, een paard zal dit direct doorzien. Ze zijn erg gevoelig voor non-verbale communicatie en zullen op het meest subtiele signaal reageren. Ze zullen daarom op de minste ingehouden spanning of verandering in emoties reageren. Ruiters vertellen vaak dat als 'zij een slechte dag hebben, hun paard ook altijd moeilijker is' en dat is wellicht het grootste bewijs van de gevoeligheid van een paard. Ze reageren op de minste verandering en merken aan hun ruiter dat er iets 'mis' is.

Spiegel
Tot slot is het gedrag van je paard eigenlijk een spiegel van de prikkels die jij hem stuurt. Als je dus zoals hierboven gezegd 'een mindere dag hebt', zal je paard hierop reageren. Als jij overloopt van energie en je jezelf goed voelt, zal je paard dit ook aanvoelen en zelf gelukkiger zijn. Doordat je paard je een 'spiegel' voorhoudt, zal je jezelf bewuster worden van de manier waarop je overkomt en welke energie je uitstraalt.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 25-11-20 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:37

Ik las de titel en dacht....oeps. hoe zo meer tijd op stal goed voor welzijn paard.

Maar ik begrijp dat het voor welzijn van de mens is.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 00:39

Niets nieuws toch? Helaas met Corona wordt er nu gevraagd om niet langer dan 1.5u op stal aanwezig te zijn.. dus.. tsja :')

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:03

xDenies schreef:
Niets nieuws toch? Helaas met Corona wordt er nu gevraagd om niet langer dan 1.5u op stal aanwezig te zijn.. dus.. tsja :')


Hier niet dus sta niet op tijd als ik op stal ben. Maar in jouwe geval zou mij dat echt op de nek zitten ervoor zorgen dat ik stressig wordt juist

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:13

Leuk idee, behalve als je paard op dit moment de hormonen in haar bol heeft, steeds naar de andere weilanden weet te komen, en ook al 1,5 week niet te genieten is in het werk of zelfs maar in het poetsen :')
(meerdere merries in onze omgeving overigens die compleet van het padje zijn van de hormonen, zo bizar laat in het jaar, dus meerdere eigenaren die helemaal niet zo zen worden van stal nu :+ )

Maar inderdaad: in het grote geheel is het heerlijk: minder reistijd, dus na werk gelijk lekker op stal aan de slag.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:26

Ligt ook deels aan de eigenaar. Hier totaal geen problemen met hengstige merries. Als je op de juiste manier met ze omgaat hoef het geen enkel probleem te zijn.

Maar sommige mensen accepteren geen veranderingen van het paard en die zijn beter met een ruin af.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:28

Blussem schreef:
Ligt ook deels aan de eigenaar. Hier totaal geen problemen met hengstige merries. Als je op de juiste manier met ze omgaat hoef het geen enkel probleem te zijn.

Maar sommige mensen accepteren geen veranderingen van het paard en die zijn beter met een ruin af.


Ik normaal ook niet. Geen enkel probleem. Ik ben juist echt een merrie-mens ;)
Deze maand valt er alleen geen land mee te bezeilen :j

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:29

janouk schreef:
Ik las de titel en dacht....oeps. hoe zo meer tijd op stal goed voor welzijn paard.

Maar ik begrijp dat het voor welzijn van de mens is.


Haha, ik dacht inderdaad even hetzelfde :7

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:32

En daarbij heb je ook genoeg emotioneel instabiele ruinen :')
De mijne heeft uitersten... die is normaal altijd extreem vrolijk. Maar kent ook diepe dalen...
als ik even met een ander sta te praten oid :+


Dovahkiin schreef:
xDenies schreef:
Niets nieuws toch? Helaas met Corona wordt er nu gevraagd om niet langer dan 1.5u op stal aanwezig te zijn.. dus.. tsja :')


Hier niet dus sta niet op tijd als ik op stal ben. Maar in jouwe geval zou mij dat echt op de nek zitten ervoor zorgen dat ik stressig wordt juist

Wij hadden iets soortgelijks op het strengste punt van de lockdown.
Paard doen en weer weg... had meer stress dan ooit :+

Sowieso vraag ik mij of hoe evidence-based dit stukje is.
Gezellig op stal rondwandelen... zal zeker goed zijn tegen stress.
Maar dat is een boswandeling ook.
Onze paarden kunnen ook een stressfactor zijn, als ze ziek worden, een blessure hebben, stalkosten die omhoog gaan, angst met rijden etc.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:37

Het gaat dan ook niet over het bezitten van een eigen paard, maar over het aanwezig en bezig zijn met een paard. Ik heb een depressie (gehad) en ptss en ben aan het reïntegreren op een manege en ik moet zeggen dat dat inderdaad heel rustgevend en fijn is.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:42

Geen nieuws toch. Het is al jaren m'n uitlaatklep die ik echt nodig heb. En mijn sociale leven zeker in de tijd van corona.
Hengstige merries geen last van. Soms onenigheden of te druk paard waar ik niet mee door een deur kan, maar dan nog geeft het op stal zijn mij rust. Sta op een doe het zelf stal dus genoeg om mijn ei in kwijt te kunnen. Heb het echt nodig. Als ik 2 dagen achtereen maar kort of niet kan komen, merk ik dat al qua onrust in m'n hoofd.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:07

Ik had vooral in de eerste lockdown dat ik het heel lekker vond. Het voelde bijna alsof het leven gewoon door ging terwijl iedereen het moeilijk had. Hoe meer tijd er vorderde hoe minder ik er aan toe leek te komen om de pony's erbij te doen. Ondanks de lockdown lijken mijn weken soms zo gevuld dat ik er amper nog aan toe kom om te gaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:08

Surprise surprise :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:09

Ymor schreef:
Ik had vooral in de eerste lockdown dat ik het heel lekker vond. Het voelde bijna alsof het leven gewoon door ging terwijl iedereen het moeilijk had. Hoe meer tijd er vorderde hoe minder ik er aan toe leek te komen om de pony's erbij te doen. Ondanks de lockdown lijken mijn weken soms zo gevuld dat ik er amper nog aan toe kom om te gaan.


Ow, dan ben ik gelukkig niet de enige die het zo druk heeft! Ik ga wel elke dag (halfpension) overigens, maar werk is drukker dan ooit nu sinds september. (Minder daglicht laat het ook altijd wel lijken of er minder tijd is vind ik)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:12

ja dat klopt ook zeker! Die van mij staan volpension dus dan sla je ook makkelijker een dag over en voor je het weet is de week voorbij. Maar goed de laatste weken gaat het weer wat beter en vind ik weer meer het ritme. Maar iedere dag lijkt echt heel lang geleden. Vroeger zat ik dagen op stal. Daar heb ik nu echt de tijd niet meer voor.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:01

Ik denk dat elke hobby die je kunt doen goed voor je welzijn is. Dat heeft niet veel met paarden an sich te maken. Plezier hebben, ontspannen en regelmatig buitenlucht.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:03

Jammer genoeg is mijn paard op dit moment vooral een zorg nu en zodoende een extra belasting op mijn mentale gezondheid. Ik heb het nu dus ook "moeilijker" dan bij de eerste lockdown.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Meer tijd op stal doorbrengen goed voor mentale gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:07

Mijn moeder had zwaar Alzheimer en is 2 weken geleden overleden.Mijn ruinen hebben al heel wat tranen opgevangen in hun dikke vacht.Heel rustgevend.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:12

Dovahkiin schreef:
xDenies schreef:
Niets nieuws toch? Helaas met Corona wordt er nu gevraagd om niet langer dan 1.5u op stal aanwezig te zijn.. dus.. tsja :')


Hier niet dus sta niet op tijd als ik op stal ben. Maar in jouwe geval zou mij dat echt op de nek zitten ervoor zorgen dat ik stressig wordt juist


Heb er niet zoveel last van. Ik kan al 1,5 jaar vrij weinig en leef voor mijn gevoel al 1,5 jaar in een soort lockdown. Ik merk dan ook totaal geen verschil sinds corona. Gelukkig staat mijn merrie vol pension en komt zij dus niets te kort. Ieder moment dat ik op stal kan komen en kan zijn is voor mij dus goud waard.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:16

Denk dat mijn paard 80% aandeel heeft gehad in mijn mentale herstel, mijn psychiater zei zelf dat er geen therapie tegenop kan (ons afscheid was dan ook op stal, ze deed overdracht naar mijn paard :) ). Nu ik door de corona me toch soms best alleen voel ben ik blij dat ik een reden heb om naar buiten te gaan en mijn 'verplichting' tegenover paard heb. En dat ik me bij hem altijd welkom en geaccepteerd voel. Thuis blijven zitten sippen is voor niemand goed.

Maaaaar, je moet wel oppassen dat je een paard niet te zwaar belast met jouw kopzorgen. Zag het van dichtbij hoe een paard omsloeg als zijn depressieve baas er was. Die zag je ook echt opleven als de baas op vakantie was.

En idd, op het moment dat je paard zorgen met zich meebrengt moet je ook maar net de juiste mensen en instrumenten hebben om je daardoor niet uit het lood te laten slaan. En dat is heel moeilijk!

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:37

janouk schreef:
Ik las de titel en dacht....oeps. hoe zo meer tijd op stal goed voor welzijn paard.

Maar ik begrijp dat het voor welzijn van de mens is.


Kun je dat ook even tegen mijn mutsmerrie zeggen?

Ik zit elke dag stinkend mijn best te doen zodat ze zo veel mogelijk met der vriendinnetjes buiten kan spelen, gaat die stomme muts alleen maar bij het hek staan tot ze weer naar binnen mag.

*Zucht* :')

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:50

Ik heb nu een kleine 4jr eigen pony's (in het verleden ook gehad). Ik heb ze in eigen beheer; weiland met schuilstal. En ja, het is een 'moeten' elke dag, zeven dagen per week, weer of geen weer op de fiets er naartoe. Maar ik heb er echt baat bij. Elke dag buiten, fysiek in de weer, sjouwen met een kruiwagen en lekker tutten met de pony's (en soms ook serieus met ze aan het werk ;) ). M'n hoofd leegmaken na het werk.
Van het voorjaar in de lockdown was het stressniveau wel hoog, drachtige merrie was op 21april uitgerekend en liet ons lekker wachten tot 6 mei... Aardig wat korte nachten gehad :') Maar haar veulen heeft me absoluut geholpen om het hoofd nog enigszins boven water te houden <3

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:31

janouk schreef:
Ik las de titel en dacht....oeps. hoe zo meer tijd op stal goed voor welzijn paard.

Maar ik begrijp dat het voor welzijn van de mens is.

Ik heb de titel even aangepast, is het zo duidelijker? :D

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:39

Britta31 schreef:
Mijn moeder had zwaar Alzheimer en is 2 weken geleden overleden.Mijn ruinen hebben al heel wat tranen opgevangen in hun dikke vacht.Heel rustgevend.


Gecondoleerd en heel veel sterkte

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:50

Britta31 schreef:
Mijn moeder had zwaar Alzheimer en is 2 weken geleden overleden.Mijn ruinen hebben al heel wat tranen opgevangen in hun dikke vacht.Heel rustgevend.


Gecondoleerd en sterkte :knuffel:


Mijn paard is ziek en ik moet nu wel 2 x per dag naar stal.Vroeger ging ik 1 x per dag.
Soms moet ik me er na mijn werk er echt naar toe slepen omdat ik dan erg moe ben.(mentaal zware baan) Maar dat gevoel is écht altijd weg als ik er eenmaal ben!
Juist denk ik ook omdat zoals ze schrijven je je hoofd leeg maakt.
En mijn clown me ook altijd laat lachen. :+