Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:56

Wist niet dat dit nog een ding was? Misschien onder de meer ‘wedstrijdpaarden’. Bij mijn paard blijft alles staan, hoe hariger hoe beter :P

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:23

Jorex schreef:
Ik scheer ook de oren uit van mijn shetlanders, wist niet eens dat dat verboden was. Tastharen blijf ik wel af. Oren doe ik puur omdat anders hun oorsmeer erin blijft hangen, zelfde reden waarom in de winter het gebied rondom hun edele delen kaal gaat. Alles blijft hangen in die ellenlange wintervacht dus ook in hun oortoefjes, dus ja die gaan eraf, want het door borstelen/eruit proberen te plukken daar worden ze heel chagrijnig van. Ik deed de oren zelfs voordat ik mijn tondeuse had met een schaar, het is dus niet dat er geen haar blijft staan.


Ik heb geleerd het oor dicht te vouwen en dan alle uitstekende haren af te knippen. Dan heb je ook vrijwel geen last van oorsmeer wat blijft hangen in mijn ervaring.

Verder ben ik heel blij met deze maatregel, altijd zo’n onzin gevonden!

Zwennie
Berichten: 422
Geregistreerd: 21-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:48

Amen!

Texas02

Berichten: 4645
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:06

Ik dacht dat het al verboden was!

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:08

KellyR schreef:
Ik ben heel benieuwd waarom die keuze uberhaupt gemaakt wordt.
Gaan ze er hoger van springen???

Weet iemand de gedachtengang waarom ze dit deden/doen?


Ik snap uberhaupt al niet waarom mensen oren uitscheren?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:18

Diane_ schreef:
Jorex schreef:
Ik scheer ook de oren uit van mijn shetlanders, wist niet eens dat dat verboden was. Tastharen blijf ik wel af. Oren doe ik puur omdat anders hun oorsmeer erin blijft hangen, zelfde reden waarom in de winter het gebied rondom hun edele delen kaal gaat. Alles blijft hangen in die ellenlange wintervacht dus ook in hun oortoefjes, dus ja die gaan eraf, want het door borstelen/eruit proberen te plukken daar worden ze heel chagrijnig van. Ik deed de oren zelfs voordat ik mijn tondeuse had met een schaar, het is dus niet dat er geen haar blijft staan.


Ik heb geleerd het oor dicht te vouwen en dan alle uitstekende haren af te knippen. Dan heb je ook vrijwel geen last van oorsmeer wat blijft hangen in mijn ervaring.

Verder ben ik heel blij met deze maatregel, altijd zo’n onzin gevonden!

Inderdaad. De rest laat je zitten, zodat de gehoorgang wordt beschermd tegen vuil, regen en kou. En dat is geen overbodige luxe.

Melvern
Berichten: 4411
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 07:27

Heel goed dat het niet meer mag straks. Dacht zelf ook dat het al niet mocht, maar zag op keuring nog vaak compleet kale pony's.

Op de stal waar ik werkt ging ook alles kaal. Ook de veulens. Na het scheren van de neusjes waren die altijd aan het stuntelen met de waterbak, voetbal en zelfs met mams. Ze botsen steeds en zijn niet voorzichtig meer.

Ik knip de oren netjes zodat er geen grote plukken uitsteken en er geen vet in gaat zitten.

Mijn pony's lopen met wat haar er even zo netjes bij als de helemaal kale. Daarbij is het maar voor een paar minuten in de ring mooi zijn En daarna weken lastig doen zonder haren

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:31

Monique1963 schreef:
Blij met dit nieuws. Zo stompzinnig dat gedoe dat alles wat met koudbloedpaarden, dus veel oorbeharing en veel tastharen, geassocieerd wordt, dan maar weggeschoren moet worden omdat het paard er dan chiquer van wordt. Ik vind het heerlijk om een paard te zien dat op en top natuurlijk behaard is gelaten. Wat ik me wel afvraag is of er ook beschreven is dat afbranden ook niet mag?


Je mag de tastharen niet weghalen dus ook niet wegbranden.

Tastharen wegbranden zou ik sowieso nooit doen. Heb ik ook nooit zien gebeuren.
Dat deden ze vroeger wel met de haren onder de kin.

Maar tegenwoordig heb je hele goede kleine tondeuses overal te koop. Branden word volgens mij niet zo veel meer gedaan.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:27

Ik dacht ook al dst dit niet meer mocht...
Oren uitscheren vanwege oorsmeer is ook beetje overdone. Je hebt uitscheren en uitscheren. Helemaal kaal geschoren hoeven ze echt niet om oorsmeer plukjes te voorkomen. Ik heb paarden (waaronder een shet) met allemaal oorhaar en de keren dat ik een klein stukje oorsmeer eruit moet knippen in een jaar is op 1 hand te tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:35

dan gaan er waarschijnlijk veel paarden in 2021 met "veterinaire" problemen de ring in

is ook een beetje dubbel, of gaan de meeste nu alleen maar nationaal starten waar wedstrijden niet onder fei reglement vallen of neemt de knhs deze regel ook over

bij de oren doen we hier de schelp dicht drukken en het overtollige haar langs de rand weg knippen, blijft het oor beschermd tegen wind, water en kou, insecten
dat beetje oorsmeer dient als bescherming, vooral bij de paarden die veel buiten lopen

het zal waarschijnlijk de volgende stap zijn om oren volledig uit te scheren ook te verbieden
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:46

Blussem schreef:
Sommige mensen vinden het mooier. Zelf vind je ze juist mooier met.

Eigenlijk wel bijzonder dat bij mensen ons extra ons best doen om wimpers en wenkbrauwen zo veel mogelijk zichtbaar te maken terwijl we ze bij de dieren weg willen hebben.


Nou ja, oor- en neushaar bij mensen is toch wat minder populair. Zijn zelfs speciale trimmers voor :P

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:57

Tja, en waar het het meest gebeurt: op alle grote rassenshows zoals bv de grotere arabierenshows gaat er niets veranderen. Die zijn nog steeds kaal.....overal.... oren, ogen, tastharen en koppies...
en die hebben niks denk ik met de FEI te maken....
Ik denk dat er met name op shows en keuringen van allerlei rassen waar dit normaal gesproken al gebeurt niks gaat veranderen.
En dan bedoel ik niet de verenigingen en stamboeken waar het al verboden is op keuringen

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:02

Heel goed, nu de KNHS nog!
Ik haal hier enkel de uitstekende haren bij het oor weg (oor dubbel klappen en weg scheren) en heel soms heeft ze 1 giga lange tasthaar ertussen zitten, die knip ik dan op dezelfde lengte als de rest. Verder blijf ik van die haren lekker af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:21

het is ook dubbel, maar er is een begin

BusinessShows, of showbusiness op de catwalk moet immers alles perfect zijn want het gaat nimmer (zelden) om de inhoud of de echtheid van een product

en dan maakt het niets uit om welk zoogdier het gaat: hond, kat koe, geit, schaap, mens of paard
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-20 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:23

Oren uitscheren omdat er anders oorsmeer in zou blijven zitten?
Dat is een fantasie probleem.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:33

MCE, exact!!!!

Anoniem

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:12

Op wedstrijden gaan paarden dus straks gewoon met hun tastharen de ring in. Maar ik vrees dat op keuringen en shows de hele poppenkast van het scheren gewoon door mag blijven gaan?

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:12

Je moet ergens beginnen natuurlijk

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:13

safina, dat zeg ik dus ook.....en die mensen gaan echt niet veranderen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:16

Qimm schreef:
Blussem schreef:
Sommige mensen vinden het mooier. Zelf vind je ze juist mooier met.

Eigenlijk wel bijzonder dat bij mensen ons extra ons best doen om wimpers en wenkbrauwen zo veel mogelijk zichtbaar te maken terwijl we ze bij de dieren weg willen hebben.


Nou ja, oor- en neushaar bij mensen is toch wat minder populair. Zijn zelfs speciale trimmers voor :P

En wenkbrauwen worden ook vaak weggewerkt.
Helemaal als je gezegend bent met een volle wenkbrauwgroei die doorloopt van slaap naar slaap.

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:22

In Duitsland was het al lang verboden toch!? Mag je maar tot 1 cm af knippen. Tenminste, dat is mij altijd gezegd als ik daar op wedstrijd ging
Oren kaal vind ik zelf erg lelijk.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:25

Denk dat het per show/ras/vereniging etc weer anders is.
Weet niet precies hoe het tegenwoordig in de AQHA Halter klassen gaat, ws die 1 cm regel.

Bij de arabieren is KAAL gewoon de norm. Althans, de grote show waar ik was laatste keer.
Komen paarden van over de hele wereld, allemaal volledig geschoren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:33

safina schreef:
Op wedstrijden gaan paarden dus straks gewoon met hun tastharen de ring in. Maar ik vrees dat op keuringen en shows de hele poppenkast van het scheren gewoon door mag blijven gaan?


Bij het KWPN wordt het juist al een tijd afgeraden om de gastheren weg te halen en de oren leeg te scheren.
Verboden is het helaas nog niet.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:49

Zowel de KNHS als het KWPN raden het weghalen van de tastharen al enige tijd af.

Ik vermoed dat dit besluit in Nederland niet zo heel veel medische attesten op gaat leveren.

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:54

safina schreef:
Mkango schreef:
Denk niet dat ze weg komen met "hij kwam met z'n tastharen tussen de deur." :))


Die is echt briljant!

Of: "anders stoot hij de hele dag met zijn tastharen overal tegenaan."


hahahaha ik heb beeld :D