Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Alleen goed voor de slacht

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog

Ik word er zo enorm verdrietig van, zulke waardeloze op vooroordelen gebaseerde uitspraken! En helaas weet ik dat in Nederland deze mentaliteit en de houding ten opzichte van (ex)renpaarden eerder regel dan uitzondering is.
Ik heb er al eens eerder over geschreven, wat nou als een renpaard niet goed genoeg (meer) is, er geen zin meer in heeft, zijn diensten bewezen heeft, you name it.
Helaas loop je dan toch echt tegen ontzettend veel vooroordelen aan en niet te vergeten, oneerlijke handel.

Meeste volbloeden moet je gewoon de nek afsnijden
Ja ja, afgelopen week was het weer zover. Ook wij hebben wel eens renpaarden die na hun carrière als renpaard een nieuw leven verdienen. Zo was ik ook ditmaal onderweg met een leuke grote ruin die binnenkort afscheid mag nemen van de rensport, en waarbij we al willen beginnen met hem kennis te laten maken met wat een eventuele toekomstige ruiter van hem zal verwachten. Nou daar stond ik dan met dit imposante paard in mijn hand. Om een impressie te geven: ruin, 7 jaar oud 1,68 groot, stevig gebouwd en kerngezond.
En om het plaatje compleet te maken, nou deze heer dus:

[ img ]

Uiteindelijk bij het na verzorgen bij de trailer kwamen we in gesprek met de staleigenaar aldaar. Buiten dat hij niet geloofde dat dit paard toch echt een 100% Engels Volbloed was (daar was hij volgens meneer te groot en te goed voor gebouwd -O- en niet te vergeten te goed gemanierd :x ) konden deze paarden sowieso niets en kon je ze beter de nek afsnijden. |o |o
De beste man maar uit de droom geholpen en vertelt dat hij toch echt wel naar een engels volbloed aan het kijken was die toch ook nog aardig wat gewonnen en verdient heeft :$ :)ddd ... Na een grondige inspectie kwam hij tot de conclusie dat dit toch eigenlijk wel een heel mooi paard was die er nog puntgaaf uit zag :+
Overigens bleef hij wel bij zijn mening dat ze voor niet meer geschikt waren dan misschien een recreatief ritje 8)7
Stiekem moet ik dan toch weer lachen als ik resultaat lijsten zie van internationale eventing wedstrijden in andere landen, waar soms zelfs halve lijsten bestaan uit volbloeden die ook op de baan gelopen hebben. Zeg ik hiermee dat ze dat allemaal kunnen? Nee, natuurlijk niet! Net zoals bij andere paarden zit er ook tussen volbloeden veel onderscheid.

Toch zijn deze vooroordelen wel erg hardnekkig en is het iets waar wij met de verkoop van deze paarden wel degelijk tegenaan lopen. Iedere week zie ik hierdoor volbloeden op de markt aangeboden worden met fake paspoorten, andere namen etc. En heel eerlijk? Ik kan het de verkopers niet kwalijk nemen ook. Immers het woord volbloed schrikt veel mensen af en het is gewoon een feit dat zodra ze een ander paspoort krijgen ze in een keer veel sneller en voor ongeveer het dubbele!! verkocht worden.

Handel
Afgelopen week weer een prachtig voorbeeld. Ook in Nederland zijn er meerdere handelaren die leuke Engels volbloeden via een transportje naar Nederland halen. Over het algemeen helemaal niets mis met deze dieren overigens. Heb je een eerlijke handelaar dan laten ze het originele paspoort er gewoon bij en zullen op het internet een advertentie plaatsen waarbij het ras/de afstamming achtergehouden wordt. Meestal met de woorden allrounder of hunter of rijpaard. Voor de paarden over het algemeen ook nog eens fijn. De potentiele kopers gaan er blanco in en gaan voor hun idee naar een rijpaard kijken met onbekende afstamming. Het paard heeft hierdoor veel meer kans op gewoon een leuk huisje waar het beoordeelt wordt op zijn kunnen en niet eerst tegen legio vooroordelen moet vechten. Wel is het meer dan eens zo dat deze paarden in een lage prijsklasse vallen. Ook dit brengt weer legio problemen met zich mee, want over het algemeen trekt dit toch de ruiters die wat minder geschikt zijn voor deze paarden, om welke reden dan ook. Ook daarover kan ik een boek schrijven met alle dingen die fout gegaan zijn, fouten die overigens waarschijnlijk met een niet volbloed paard ook gebeurd waren.

Een andere identiteit
Echter heb je vervolgens ook nog het andere kaliber handelaren. Zo ook afgelopen week.. spontaan zie ik een volbloed voorbij komen op ehorses en op Facebook waarvan ik weet dat hij uit Ierland komt. Een handelaarster die wekelijks nieuwe paarden aan bied voor zowel de Nederlandse als Duitse markt. Een 4 jarige mooie grote ruin die waarschijnlijk door de corona crisis vervroegd uit de rensport gehaald is. Op het internet wordt hij nu aangeboden als allround rijpaard die zogenaamd al meegelopen heeft in cross en springparcoursen :x . Nou hij is inderdaad getraind om over steeple hindernissen te springen en doet dit ook zeer netjes! Uiteraard is ook zijn naam verandert en waar zijn originele paspoort gebleven is..? Ik vermoed in de prullenbak. Een paar leuke foto's in setje er bij en klaar is kees. Je zult het niet geloven, maar binnen een week was deze heer verkocht voor een bedrag van boven de €7000.
En weet je wat het is, ik ben nog blij voor het paard ook. Immers, de nieuwe eigenaren zullen hem nu zien als een leuke jonge ruin waar ze nog alle kanten mee op kunnen zonder beperkt te zijn door vooroordelen. En het rare is als iemand nou zou zeggen ik heb dat bedrag betaalt voor een jong braaf en eerlijk rijpaard, kijkt ook niemand je raar aan := Echter als je een bedrag vraagt wat enkele duizend euro lager ligt voor hetzelfde paard, maar dan met zijn originele volbloed paspoort laten mensen hem spontaan staan. Y;(

[ img ]

Wel vraag ik mij af of dit is wat we willen. Zijn wij dan als mens echt zo kortzichtig en laten we onszelf zo meeslepen door vooroordelen? Blijkbaar wel.
Verder hoop ik dat de paarden die wel eerlijk verkocht worden ook gewoon een eerlijke kans gaan krijgen, want ze zijn zo ontzettend leuk die volbloeds! En ondertussen proberen wij ze netjes om te scholen en de juiste eigenaren te vinden waarbij we hopen dat paard en ruiter nog heel lang plezier met elkaar hebben.


[ img ]



Laatst bijgewerkt door JPitty op 02-12-20 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Zichtbaar gemaakt in de ticker

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 20:16 



 
Profiel   

Leuke blog. Waar denk jij dat dit vooroordeel vandaan komt?

Ik heb van jongs af aan ook altijd meegekregen dat volbloeden lastig zijn, heethoofden, sensibel. Als je het maar genoeg mensen hoort zeggen, ga je het geloven...

Toch ben ik zelf wel van het vooroordeel afgestapt toen ik een merrie met hoog percentage volbloed te rijden kreeg, die merrie ging voor me door het vuur (een Blanc Rivage XX x Pericles XX x oud Gelders).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:12 



 
Profiel   

De schimmel vind ik trouwens erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:13 



 
Profiel   

Nooit bij stilgestaan dat (Engelse) volbloeden zo slecht in de markt liggen. Maar ik ben dan ook een groot liefhebber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:26 



 
Profiel   

Hier ook iemand die sinds 1,5 jaar een Engels volbloed heeft. (Geïmporteerd uit Ierland)
Een van de liefste en rustigste paarden die ik ooit heb gehad. Helaas door zijn slechte gezondheid nog maar een paar keer onder het zadel geweest.
Buiten zijn gezondheid om, gewoon een keurig braaf opgevoed paard, kan er een klein kind mee wegsturen _/-\o_

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:29 



 
Profiel   

Bij mij zouden de vraagtekens vooral gaan over de belasting van het paard en de pezen.
Hoe oud is het paard ingereden en hoevaak heeft het geraced.
Is dat dan een onterecht vooroordeel?
Een vriendin van mij trainde vroeger volbloeds. Die reed twenters in Duitsland toen en ook meerdere malen per week.
Ik heb geen idee of dat nu nog zo is en of dat dan verschilt per land.
Bij haar trainingspaarden waren peesblessures en shinsplins een bekend fenomeen. Dus dat blijft bij mij wel hangen ja.
Een paard dat weinig gestart heeft zou ik dan wel anders bekijken.
Maar goed ditzelfde beeld geldt in mijn ogen bijv. Ook wel voor een paard dat op hoog niveau gesprongen of gedressuurd heeft, alhoewel die natuurlijk op een heel andere leeftijd en met meestal een ander doel naar een ander huis gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:45 



 
Profiel   

Ik ken het vooroordeel, ik heb zelf ook een Engels volbloed die wat gewonnen heeft in Frankrijk, Ierland en Engeland :D. Als je een bomproof paard zoekt, ik heb nooit eerder zo'n bomproof paard gezien als deze. Natuurlijk gewoon laten keuren bij aankoop.

Het is wel een figuur hoor maar ik vind haar het leukste paard ooit. Ik voel me eerder te kort komen als baasje dan dat zij te min zou zijn voor mij :o.
We hebben erg veel pech gehad in de tijd dat ik haar nu heb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:48 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Leuke blog. Waar denk jij dat dit vooroordeel vandaan komt?

Ik heb van jongs af aan ook altijd meegekregen dat volbloeden lastig zijn, heethoofden, sensibel. Als je het maar genoeg mensen hoort zeggen, ga je het geloven...

Toch ben ik zelf wel van het vooroordeel afgestapt toen ik een merrie met hoog percentage volbloed te rijden kreeg, die merrie ging voor me door het vuur (een Blanc Rivage XX x Pericles XX x oud Gelders).

Een stukje onwetendheid, maar ook zeker doordat verkoop vanaf de baan naar nieuwe eigenaren te vaak verkeerd gaat. Dan vallen ze veelal ook nog in een lage prijscategorie en zie je geregeld dat ze dus eigenlijk niet bij de juiste mensen terecht komen.
Sommige dingen die als rijpaard heel normaal zijn, zijn voor een engels volbloed helemaal niet normaal.
Denk aan het stilstaan bij opstappen, maar ook het langzamer gaan bij het korter pakken van de teugels.
Afhankelijk van welke trainer ze af komen kennen ze ook lang niet allemaal even goed dingen zoals beenhulpen etc. Nieuwe eigenaren snappen dan niets van hun pas gekochtte volbloed en vice versa en daar begint de ellende.

@ikkedus: Ik snap dat je er zo over denkt, maar heel eerlijk ik ga mij dus zorgen maken als ze niet gewerkt hebben op jonge leeftijd. Over het algemeen was er dan juist iets met ze aan de hand. Mijn ervaring is ook dat de paarden die jong begonnen zijn over het algemeen langere carrières hebben met minder problemen. De belasting is dan ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld bak of longeerwerk. De paarden die hier overigens echt iets hebben worden over het algemeen niet verkocht naar nieuwe eigenaren. Hoe dit bij de handelaren gaat, tja ik denk hetzelfde als bij ieder ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 22:00 



 
Profiel   

OTTB’s zijn mij bekend als echte brokkenpiloten met van nature slechte hoeven :P ik vind het wel prachtige paarden! ik volg elk jaar de thoroughbred make-over via youtube en instagram, erg leuk om te zien hoe die paarden in zo’n korte tijd volledig omgeschoold worden tot brave rijpaarden. @ahorsiegirl op Instagram doet daar vaak aan mee, je kan op instagram haar progressie bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 22:46 



 
Profiel   

Jeika schreef
OTTB’s zijn mij bekend als echte brokkenpiloten met van nature slechte hoeven :P ik vind het wel prachtige paarden! ik volg elk jaar de thoroughbred make-over via youtube en instagram, erg leuk om te zien hoe die paarden in zo’n korte tijd volledig omgeschoold worden tot brave rijpaarden. @ahorsiegirl op Instagram doet daar vaak aan mee, je kan op instagram haar progressie bekijken.

Qua stand en dergelijke zijn de hoeven van mijn paard echt niet slecht. Ze heeft ook niet eens echt dunne zolen, ze kunnen alleen niet tegen teveel nattigheid/ moeten echt een uur of twee per 24u droog of op stevige grond staan. Ze kan zonder ijzers en veelal ook zonder hoefschoenen.

Maar een brokkenpilootje is ze wel ja.. Jammer genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 22:59 



 
Profiel   

Jeika schreef
OTTB’s zijn mij bekend als echte brokkenpiloten met van nature slechte hoeven :P ik vind het wel prachtige paarden! ik volg elk jaar de thoroughbred make-over via youtube en instagram, erg leuk om te zien hoe die paarden in zo’n korte tijd volledig omgeschoold worden tot brave rijpaarden. @ahorsiegirl op Instagram doet daar vaak aan mee, je kan op instagram haar progressie bekijken.

Ja veel volbloeden zijn helaas niet gezegend met de beste hoeven, zeker de voorvoeten.
En ze zijn niet bepaald voorzichtig voor zichzelf inderdaad :+ Wel is het zo dat als je dit in je hoofd houdt en hiermee rekening houdt kwa management, dit al erg veel scheelt!
Het is natuurlijk ook zo dat in veel andere landen er hele platformen, competities en weet ik het wat allemaal zijn voor volbloeden die van de baan komen.
De groep in Nederland is daarvoor simpelweg te klein.
Wel zijn we nu aan het proberen om via de pagina van mijn volbloed (die momenteel ook nog gewoon in de koers loopt) mensen bij elkaar te brengen met een (ex)renpaard.
Dit om als heel het corona gebeuren allemaal wat afgezwakt is ook excursies naar een renstal en naar de renbaan etc te regelen.
Ik heb daar ook op verzoek al van veel renpaarden een hoop info gevonden over hun verleden en foto's en dergelijke. Doel is dat dit allemaal steeds meer uitgebreid wordt.

https://www.facebook.com/Roi-du-Soleil-107280031118512

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 23:02 



 
Profiel   

Leuk die pagina! Ik ben echt nog aan het leren over het rennen wat mijn paard heeft gedaan, en hoe meer ik ervan weet hoe meer dingen ik van haar gedrag kan plaatsen. De gekste dingen (in mijn ogen) kende ze niet en andere dingen waar je bij denkt oei, dat zal moeilijk worden.. Ja nee die waren geen probleem hahaah.

Huisvesting vind ik wel ingewikkeld ja, ik weet nog steeds niet waar ik goed aan doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 23:22 



 
Profiel   

Super leuk die Engelse volbloeds, als ze net omgeschoold zijn is handige ruiter wel prettig .

Ik baal enorm als ze paarden met nieuwe paspoorten verkopen
Hoop dat dat minder wordt door de nieuwe registraties wetgeving komend jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 23:43 



 
Profiel   

Jammer dat ze zo afgeschilderd worden. Ook dat ze vaak bekend staan als lastig. Dat is nou niet echt rasgebonden. Genoeg kwpn sportpaarden gezien die echt vuillakken waren in bvb omgang, of koekoek tijdens het rijden.

Maargoed, zo moet ik inwendig ook vaak even lachen als ik mensen hoor over hun ex-draver (want blijkbaar veranderen ze van ras als ze uitgekoerst zijn), en mensen die roepen 'oh, jouw draver kan gewoon galopperen?'. Want dat kunnen dravers toch helemaal niet? :+
Zelfs een keer 'oh, maar een draver kun je toch helemaal niet op rijden?'

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 23:55 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Super leuk die Engelse volbloeds, als ze net omgeschoold zijn is handige ruiter wel prettig .

Ik baal enorm als ze paarden met nieuwe paspoorten verkopen
Hoop dat dat minder wordt door de nieuwe registraties wetgeving komend jaar

Het is zeker jammer en ook bij de volbloeden heb je genoeg fokkers en voormalige eigenaren die het hartstikke leuk vinden om te weten hoe het met het desbetreffende paard gaat.
Denk ook aan stalpersoneel wat in het verleden voor het paard gezorgd heeft!
Zo hebben kennissen van mij in 2014 een toentertijd 3 jarige volbloed ruin in Engeland gekocht.
Was daar 4x gestart maar voor in Engeland niet goed genoeg dus bij ons als renpaard in Nederland terecht gekomen. Hier heeft hij bijna €40.000 verdient en 10x gewonnen. Inmiddels is hij 7 jaar oud en ondanks dat hij dit jaar wel nog gelopen heeft en hij heel hoog in de handicap staat vonden we het tijd om voor hem een nieuw plekje te zoeken. Na verkoop heeft hij eerst een maand bij mij in omscholing gestaan waarbij ik hem kennis heb laten maken met wat basisdingen, gewone en cross hindernissen, het rijden in een bak etc.
Buitenritten en reizen en dat soort zaken hoef je ze echt niet meer te leren.
Daarnaast heb ik hem rustig omgesteld naar ander voer, want doe je dit te snel kan dit echt oa koliek veroorzaken. Hij was overigens net als best veel volbloeden al bekend met het buiten staan in een kudde.
Nu is hij verkocht aan twee leuke tienermeiden die er een geweldig eerste paard aan hebben. Uiteraard kwam ook bij hen de vraag heb je foto's/ videos etc etc van hem. Nou natuurlijk dus deze meiden hebben nu meer dan 100 foto's zijn koersvideos en noem maar op. Al gauw kwam er de vraag of er wellicht ook veulen foto's beschikbaar waren. Nadat ik dus contact opgezocht heb met de fokkers zijn er zelfs nog veulen foto's van hem boven water gekomen.
De fokkers waren enorm blij iets over hem te horen en waren gigantisch opgelucht dat hij het hier zo goed gehad heeft en nu een geweldige nieuwe plek gevonden heeft.

Veel van deze info was dus niet bekend geweest en/of achtergehouden op het moment dat we hem een andere identiteit zouden geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 00:11 



 
Profiel   

Het is precies dat .
Wij hebben geen volbloeden zelf.
Maar wel 2 pony,s met een nieuw aangemeten identiteit
Ik persoonlijk vindt t stamboek papier niet alles zeggend, maar het was erg leuk geweest als we wat hadden kunnen achterhalen over hun verleden .
Dat is nu soort van onmogelijk .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 12:33 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
_San87_ schreef
Leuke blog. Waar denk jij dat dit vooroordeel vandaan komt?

Ik heb van jongs af aan ook altijd meegekregen dat volbloeden lastig zijn, heethoofden, sensibel. Als je het maar genoeg mensen hoort zeggen, ga je het geloven...

Toch ben ik zelf wel van het vooroordeel afgestapt toen ik een merrie met hoog percentage volbloed te rijden kreeg, die merrie ging voor me door het vuur (een Blanc Rivage XX x Pericles XX x oud Gelders).

Een stukje onwetendheid, maar ook zeker doordat verkoop vanaf de baan naar nieuwe eigenaren te vaak verkeerd gaat. Dan vallen ze veelal ook nog in een lage prijscategorie en zie je geregeld dat ze dus eigenlijk niet bij de juiste mensen terecht komen.
Sommige dingen die als rijpaard heel normaal zijn, zijn voor een engels volbloed helemaal niet normaal.
Denk aan het stilstaan bij opstappen, maar ook het langzamer gaan bij het korter pakken van de teugels.
Afhankelijk van welke trainer ze af komen kennen ze ook lang niet allemaal even goed dingen zoals beenhulpen etc. Nieuwe eigenaren snappen dan niets van hun pas gekochtte volbloed en vice versa en daar begint de ellende.

@ikkedus: Ik snap dat je er zo over denkt, maar heel eerlijk ik ga mij dus zorgen maken als ze niet gewerkt hebben op jonge leeftijd. Over het algemeen was er dan juist iets met ze aan de hand. Mijn ervaring is ook dat de paarden die jong begonnen zijn over het algemeen langere carrières hebben met minder problemen. De belasting is dan ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld bak of longeerwerk. De paarden die hier overigens echt iets hebben worden over het algemeen niet verkocht naar nieuwe eigenaren. Hoe dit bij de handelaren gaat, tja ik denk hetzelfde als bij ieder ander paard.

Ah ja, zo is t ook wel een self fullfilling prophecy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 12:41 



 
Profiel   

Wij hadden vroeger op mijn eerste manege een Engelse volbloed in de les lopen. Was oprecht t leukste liefste en uiteraard snelste paard van stal. Echt mijn grote lieveling!❤️ Al was dat natuurlijk niet iedereen hun mening. Waaronder mijn moeder. Iets met vliegles :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 13:04 



 
Profiel   

Het hangt sterk van af hoe met de paard is omgegaan. Als die kapot gereden is wat veel in de sport gebeurt dan valt er niet veel aan te redden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 13:36 



 
Profiel   

Is toch echt de eerste keer dat ik hoor dat volbloeden voor niet-volbloeden verkocht worden.
Nja, sjoemelaars zijn er overal en toevallig 'papieren kwijt' gebeurt ook regelmatig.
Maar er een commerciëler ras op plakken en dan voor 7000 verkopen? Hòe dan? Het dier blijft toch wat het is en zelfs handig voorgesteld en gereden blijf je toch bvb de vlakke gangen, bouw en springtechniek zien?

Hier (Frankrijk) worden volbloeden gewoon als volbloeden verkocht. Idd wel aan volbloedprijzen.
Er is een markt voor en vaak trekt het een bepaald publiek.
Er zijn veel vooroordelen maar helaas kloppen die soms ook, zeker als ze bij een minder geschikte ruiter terechtkomen. Wat door hun lage prijs idd een self furfilling prophecy wordt.

Ik ben tevreden over m'n recreatie hobbel volbloed. Ken meerdere mensen die tevreden zijn over hun volbloed, recreatie of meer sportgericht (eventing) maar ken er ook die er bloed zweet en tranen mee gehad hebben.
Een net uitgekoerste volbloed (of draver) is niet geschikt als eerste paard voor een 16 jarige die net van de manege komt. Maar daar hebben sommige handelaars lak aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 13:49 



 
Profiel   

Thioro schreef
Is toch echt de eerste keer dat ik hoor dat volbloeden voor niet-volbloeden verkocht worden.
Nja, sjoemelaars zijn er overal en toevallig 'papieren kwijt' gebeurt ook regelmatig.
Maar er een commerciëler ras op plakken en dan voor 7000 verkopen? Hòe dan? Het dier blijft toch wat het is en zelfs handig voorgesteld en gereden blijf je toch bvb de vlakke gangen, bouw en springtechniek zien?
Knip

Nou, de dierenartsen hier denken stuk voor stuk dat Mel een kwpn'er is. En dan zeggen ze ook echt, voor een kwpn'er kan ze wel erg goed stilstaan. Zo rustig ook, kijkt nergens van op..

Vind het altijd wel leuk, als je dan verteld dat ze een ottb is vallen hun oren er bijna af.
Edit:alleen eentje van Utrecht, van de aankoopkeuring die zag het wel. Die zei dat de Fransen hun renpaarden vaak netjes opvoeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 13:59 



 
Profiel   

vroegah toen ik nog slank, jong en snel was heb ik ook een paar volbloeden mogen omscholen voor een handelaar, heerlijke paarden om mee te werken, netjes opgevoed, eerlijk karakter, dwz nee is nee en doe ik niet doe ik niet ;)

Nu vraag ik even wat af... ik zie ze met regelmaat voorbij komen in de eventing, maar heeft iemand een idee hoe ze het aangespannen doen?
Ik bedoel, rijden is voor mij geen optie meer (ja beetje in het bos rondhobbelen) mennen mag ik dan wel weer graag actief doen, maar dan zie ik ergens toch weer een verschil tussen een draver en een (engels)volbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 14:03 



 
Profiel   

Leuk geschreven. Ik weet er nog niet heel veel van, maar wij hebben sinds kort een 3,5 jarige EV die na twee koersen is weggedaan (want hij deed het niet goed genoeg). Onwijs vriendelijk paard, duidelijk goed opgevoed. Wil met alles en iedereen knuffelen en is ook super braaf ohz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 14:15 



 
Profiel   

Sintara schreef
Nou, de dierenartsen hier denken stuk voor stuk dat Mel een kwpn'er is. En dan zeggen ze ook echt, voor een kwpn'er kan ze wel erg goed stilstaan. Zo rustig ook, kijkt nergens van op..

Vind het altijd wel leuk, als je dan verteld dat ze een ottb is vallen hun oren er bijna af.
Edit:alleen eentje van Utrecht, van de aankoopkeuring die zag het wel. Die zei dat de Fransen hun renpaarden vaak netjes opvoeden


Maar toch, ik vind alle andere paarden (zelfs dravers en arabieren) olifantenpoten hebben tov een volbloed :+ .

En dat netjes opvoeden is ook relatief. Ze zien veel en worden overal mee naar toe gesleept.
Maar stilstaan is nu net een dingetje wat hen niet geleerd wordt. Niet bij het opstappen en niet wanneer ze vastgebonden staan. Het merendeel wordt gewoon nooit vastgezet aan een halstertouw, het is al heel wat als het touw aan het halster geklipt wordt en niet gewoon door de ringsluiting gehaald wordt. Heb ik echt al bij meerdere stallen gezien. Ze worden vastgehouden door een persoon, maar nìet vastgezet aan een muur/paal/vast iets.
In tegenstelling tot dravers die ze wel gewoon vastzetten, aan een ketting als het moet.
Was bij mijn merrie in den beginne ook een dingetje. Liep perfect mee aan een touwtje, kon je ook uitgebreid bepotelen als je haar vasthield (of gewoon los in de stal/wei). Maar als ze vaststond ging ze trekken, meerdere halstertouwen zo gesneuveld.
Ze kan nu best vaststaan maar soms komt het toch nog boven.
Eerste keer bij huidige smid bvb. Die zette haar zoals alle andere paarden tussen 2 kettingen (draversstal en alles werd daar tussen 2 kettingen gezet voor verzorging/optuigen) en daar ging ze, vol er in hangen en ze gaf niet op tot het halster brak. Smid laat haar nu ook gewoon los staan (dan beweegt ze geen haar) of vasthouden door een persoon indien nodig :P .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 14:17 



 
Profiel   

Vastgezet staan kan Mel inderdaad niet, maar los blijft ze gewoon altijd stil staan waar ik haar maar wil parkeren. Ook met opstappen.

Dus dan is vastzetten niet zo nodig..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 14:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen