Dressuurlegende Totilas overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 02:05

Apart...hoe tijd dingen kunnen veranderen....Ik was de grootste fan van Edward en Totilas. Had een roze bril op en werd volledig betoverd. Als ik de beelden nu terug kijk zie ik hele andere dingen en kan ik er niet meer zo blij van worden. Maar 1 ding staat voor mij nog steeds in alle kracht: de band tussen Edward en Totilas en het enorme charisma van Totilas. Hoe goed zijn zonen ook lopen....dat charisma heb ik bij hen nog niet zo gevoeld.

Anoniem

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 02:48

Ik herinner mij nog goed de monsterscore van Totilas en Gal in Londen. Had toen net als alle andere jaren kaarten voor Mechelen en keek ernaar uit om hen beiden te zien. Alleen had men dat jaar beslist om slechts 4 combinaties per land toe te laten, waardoor het duo er niet bij was. Tot de dag van vandaag ben ik bedroefd om deze gemiste kans. Wat had ik graag deze zwarte parel irl gezien.
RIP prachtige man. Y;(

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 07:43

jirina schreef:
Arm paard. Nog voor de dood zo moeten lijden. Koliek? Meestal een fout in de management.
(Ik heb merrie 28 jaar in perfecte conditie.)


Wat een onzin, ik heb ook een nog fitte bijna 29-jarige. Maar die lag 1,5 jaar terug wel op de operatietafel voor koliek. Goedaardig gezwel dat om de dunne darm was gedraaid en de boel afklemde. Heel veel geluk gehad dat ik thuis was en de dierenarts snel heeft doorverwezen. Was ik een uurtje later geweest (bijvoorbeeld snachts) dan was de darm afgestorven en had hij het nooit gered.

Heel sneu dit en nog steeds jammer hoe het gelopen is en dat we niet veel langer hebben kunnen genieten van de combinatie Totilas - Gal. Al denk ik wel dat Totilas het goed heeft gehad bij de familie Rath en zijn vroegtijdige pensioen heel anders heeft ervaren dan wij.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:32

Een paard wat zelf bij iemand die niets met paarden heeft emotie kan brengen. echt legendarisch. Gister had ik zijn boek verwacht die ik had gekocht. The Living ledgend, maar krijg hem vandaag. Wat kan het raar lopen. Wij genieten elke dag van Totilas in de vorm van een geweldige lieve 1,5 jarige dochter van hem. Rust zacht Y;(

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:40

rkvdh schreef:
Hij heeft nooit kunnen wennen in Duitsland en de manier van omgang met hem daar.
:n


Onderbouwing?

Volgens mij is hij gewoon op het perfecte moment verkocht door een slimme ...

Maar alle respect en sympathie voor het wereldpaard dat Totilas was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:45

Kippenvel door al die mooie dingen die Totilas met Edward heeft laten zien. Helaas nooit meer op niveau gekomen met Rath. Wel voor veel nakomelingen gezorgd van wie er veel ook in de sport lopen. Mooi dat hij zo voortleeft.

Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:52

Koend: dat denk ik ook, ja

Maar wat een paard, dit doet me toch wel wat.
Zat met n groepje sinds 7 uur s ochtends op de voorste rij tijdens de HK. Showblok s avonds ging om t afscheid van Gribaldi. S middags begonnen de geruchten rond te gaan, dat Totilas onderweg was. Tig mensen kwamen naar de brabanthallen en moesten buiten blijven, omdat het echt vol zat.

En ja: daar was hij; Totilas. Wow...vond het op de foto's altijd bizar extreem, maar was zo onder de indruk van het feit dat hij na een stukje piaffe/ passage etc binnen no time ontspannen aan n lang teugeltje aan t rondstappen was. Net zoals na zijn kür. Giga applaus en hij keek lekker rond. Heel bijzonder.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:54

Mooie foto die onderstaande in de OP.
Rust zacht Totilas

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:09

Jaren geleden heb ik Edward en Totilas in Rotterdam zien rijden, in de stromende regen. Maar wat een geweldige combinatie waren die 2, kippenvel gewoon. Je ziet weinig combinaties die zoveel gevoel oproepen bij het publiek.
En nu geen Toti meer, wat verdrietig |(

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:37

Rust zacht Totilas!

Lau07
Moderator

Berichten: 1591
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:48

Ik heb Edward en Totilas ook in Rotterdam zien rijden en later in de stallen gezien. Een prachtige combinatie, maar bovenal een prachtig en vooral lief paard.
Ik vind de documentaire van Annette van Trigt over Totilas echt prachtig, die ga ik ook terugkijken. Wat me wat betreft Totilas het meeste bijstaat is hoe liefdevol de hoefsmid over hem sprak in de documentaire. Het is echt heel bijzonder dat een dier bij zoveel verschillende mensen zoveel emotie op kan roepen.
Rust zacht lieve Toto. :knuffel:

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:22

Inderdaad geen paard die zoveel emotie kan/ kon oproepen dan Totilas. RIP

Zag hem voor het eerst als 8 jarige in een training met Edward gewoon thuis en wist niet welk paard het was of dat hij zo beroemd zou worden. Kan me de mate van verzamelen nog wel goed herinneren. Helaas nooit een proef irl gezien maar vorig jaar wel bij de HK waar hij een staande ovatie kreeg van het publiek gewoon aan het touwtje. Kippenvel..wat een legende was het.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:24

Ik heb hem ook nooit in het echt gezien. Gribaldi en Edward wel. Dat is helemaal lang geleden.

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:29

Ja Gribaldi heb ik vaak irl van dichtbij mogen bewonderen, ge-aaid en samen in de bak gereden. Toen werd hij nog behoorlijk verguisd door de fokkers en weg gezet als baksleper. Dat veranderde allemaal toen Totilas doorbrak.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:38

Geweldig paard, wat triest. R.I.P.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:19

Ik hoop dat hij eindelijk vrede heeft en dat zijn ziel zich vrij kan bewegen nu hij niet langer wordt beperkt door zijn gebroken lichaam.
Een lichaam dat keer op keer werd uitgebuit, gemaakt om te presteren voor het ego van de mens.
Totilas speelde een grote rol in mijn reis als paardenvrouw.
Ik heb geleerd hoe kwetsbaar en toch krachtig een paard kan zijn.
Hoe mensen, in een constante zoektocht naar perfectie, zoiets moois, sterks en vol potentieel kunnen pakken en kapotmaken.
Ik heb gezien hoe zijn fysieke bekwaamheid in de loop van de jaren zo geforceerd en gemanipuleerd werd dat hij gewoon een machine met pijn werd.
Wat hem is aangedaan, motiveerde me om te leren en anderen te leren hoe je dit nooit zo moet doen, om te luisteren naar het minste ongemak van je paard, om niet ergens doorheen te duwen als het niet lukt, maar om een ​​stap terug te doen en te beoordelen of het anders kan worden gedaan.
Het heeft mij geleerd hoe ik een echte teamspeler kan zijn door de behoeften van het ego niet boven het geluk en welzijn van een ander te stellen.
RIP Totilas

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:49

Jeetje jij maakt er wel een heel verhaal van.

Ik vind het prachtig paard en denk dat hij een fijn en liefdevol pensioen heeft gehad in Duitsland. Hij blijft een echte rockster in de paardensport. Ben wel benieuwd of niet paardenmensen er een mening over hebben, alhoewel het er eigenlijk niet echt toe doet.

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:03

Mag ik eerlijk zeggen dat totilas eindelijk zijn rust heeft en gewoon geen pijn meer wegens zijn blessures en alleen maar voor de spermabank werd gebruikt voornamelijk. Wat een rust zal dit paard hebben... ik vind het zelf een beetje een opluchting dat hij geen pijn meer heeft... mijn mening en zoals vele hij moest nooit weg bij Edward... ik leef echt met Edward mee nu!

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:32

trysteffy schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat totilas eindelijk zijn rust heeft en gewoon geen pijn meer wegens zijn blessures en alleen maar voor de spermabank werd gebruikt voornamelijk. Wat een rust zal dit paard hebben... ik vind het zelf een beetje een opluchting dat hij geen pijn meer heeft... mijn mening en zoals vele hij moest nooit weg bij Edward... ik leef echt met Edward mee nu!


Pijn? Waar baseer je dat op?

Je maakt er echt wel een heel groot drama van. Dat paard werd gewoon gereden en was met pensioen in een 20 sterren huis.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:35

Benzz schreef:
trysteffy schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat totilas eindelijk zijn rust heeft en gewoon geen pijn meer wegens zijn blessures en alleen maar voor de spermabank werd gebruikt voornamelijk. Wat een rust zal dit paard hebben... ik vind het zelf een beetje een opluchting dat hij geen pijn meer heeft... mijn mening en zoals vele hij moest nooit weg bij Edward... ik leef echt met Edward mee nu!


Pijn? Waar baseer je dat op?

Je maakt er echt wel een heel groot drama van. Dat paard werd gewoon gereden en was met pensioen in een 20 sterren huis.


Heeft weinig zin... mensen doen graag aannames.
Geen van allen heeft hem ooit een dagelijks meegemaakt. En hebben geen idee hoe het er op een dergelijke stal aan toe gaat.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:37

Totilas kreeg blessure op blessure en chronische botontstekingen.
Voor mij geen hoge wiskunde dat dit is veroorzaakt door de wijze van trainen, dat ziet een leek nog

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:40

liespr schreef:
Jeetje jij maakt er wel een heel verhaal van.

Ik vind het prachtig paard en denk dat hij een fijn en liefdevol pensioen heeft gehad in Duitsland. Hij blijft een echte rockster in de paardensport. Ben wel benieuwd of niet paardenmensen er een mening over hebben, alhoewel het er eigenlijk niet echt toe doet.



Heel verhaal in jou ogen.
En ik kan me best vinden in dat verhaal.
Er is en blijft gewoon nog steeds heel veel mis in de paardenwereld......en misbruik zit daar niet ver vanaf.
En bij de naam Totilas denk ik daar ook zo over.
Maar er zijn wel meer beroemde top-paarden van ons heen gegaan die jammer genoeg in dat rijtje kunnen staan.
En niet alleen in de in deze tak van sport.
Dit paard is uitgeperst, en uitgemolken tot de laatste druppel.
Daarom voelt zijn dood ook zo dubbel.....bij mij.
Jammer dat hij dood is, maar hij is eindelijk "vrij "

Jids43
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-17
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:46

koend schreef:
rkvdh schreef:
Hij heeft nooit kunnen wennen in Duitsland en de manier van omgang met hem daar.
:n


Onderbouwing?

Volgens mij is hij gewoon op het perfecte moment verkocht door een slimme ...

Maar alle respect en sympathie voor het wereldpaard dat Totilas was.


Inderdaad waar baseer je het op dat hij slecht verzorgd werd?
Hij werd daar geweldig verzorgd en ja ik heb de luxe gehad om hem daar te mogen zien. Op stal bij Matthias Rath. Dochter heeft daar vakantiewerk gedaan, dus uit eerste hand kunnen zien hoe ze met hem omgingen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:51

Hij zal vast in een prachtige stal hebben gestaan met het beste hooi en krachtvoer, maar dat rechtvaardigt nog niet de toegepaste trainingsmethoden.
Zijn bewegen was biomechanisch extreem ongezond en dit werd bevestigd door de vele blessures

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:53

Ja, nou én.
Dit is geen discussietopic.
Jammer dat sommigen te pas en te onpas hun mening ventileren...