Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Ridin' the Rockies

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog




Een flinke tijd geleden alweer kwam mijn eerste blog uit, over het paardenleven hier in Canada. De reacties waren positief, en ik had een aantal leuke onderwerpen voor volgende blogs in mijn hoofd. Daarna werd het stil, heel stil. De onderwerpen die ik had bedacht, gingen allemaal over dingen die nog moesten gebeuren, maar Covid kwam. Dus niks was meer open, evenementen werden allemaal afgelast, einde oefening voor betreffende fotoverslagen, leuke weetjes, en nog veel meer. Gooi daar dan nog een pittige schouderblessure overheen, en mijn motivatie en lichamelijke kracht zakten tot een dieptepunt.
Gelukkig is het Bokt-team heel geduldig, en bleven ze me aanmoedigen om toch wat te schrijven, dus zie hier, een avontuur wat ik inmiddels meer dan een jaar geleden beleefde, opgetekend met vooral veel foto’s!

















De titel verklapt het een beetje, het betreft rijden, en Rockies is een veelgebruikte benaming voor de Rocky Mountains. Een van mijn lesklanten nodigde mij tijden geleden al eens uit om hem te vergezellen voor een ritje in de bergen. Ik ben altijd wel in voor dat soort dingen, zolang het maar veilig gebeurt, maar hij verzekerde dat we geen stap sneller zouden maken dan stap. Het paard dat ik zou rijden was een ervaren berg-paard, daar hoefde ik me ook geen zorgen om te maken. En het gezelschap, hemzelf en twee andere lesklanten, beloofde veel goeds!
So, on to the mountains we go!
Na eerst even gecontroleerd te hebben of mijn eigen fijn Tribal dressuurzadel wel op ‘mijn’ paard zou passen (mijn poezelige achterwerk zou een wat langere rit in een Western zadel niet heel erg op prijs stellen) werden de paarden, en de koffie/warme chocomel ingeladen en konden we op weg! Uurtje rijden, en uitladen maar! Het feest kon beginnen!







Twee foto’s bij elkaar om een klein idee te geven van de trailer waarmee we vertrokken. Zoals alles hier, groot, groter, grootst! Mijn gezelschap bestond uit Sigrid op Merlin met zijn 24 jaar het oudste paard van het gezelschap, Kenton op zijn Friese hengst Zamfire, ondergetekende op Silver, (in eigendom van Kenton), en even verderop in de foto’s zie je nog Nicole met haar sterke pony van wie ik de naam even niet meer weet :o .
















Daar gaan we, Silver heeft er zin in, en ik doe nog even een check of alles goed vast zit. Voor de oplettende kijker: zadeltasje is van Bokker Dabo’s Design, een stukje Nederland in Canada! De teugels van dit hoofdstel zijn rondgedraaid gevlochten, erg dik, maar goede grip!



























De ‘route’ voerde langs verschillende soorten natuur, zoals bos en rivierbeddingen. Alles stuk voor stuk even mooi! Waar je in Nederland op bijna alle ruiterpaden bordjes tegenkomt die een route vormen, gaat alles hier op het richtingsgevoel van de ruiter, en was het maar goed dat ik de leiding niet had, we zouden gigantisch verdwaald zijn :') .

















Ergens halverwege was het tijd voor een pauze, waar paard en mens wat konden eten en drinken, en voor de zwakke blazen onder ons waren er genoeg bomen! Deze rustplaats was er een die veel door jagers wordt gebruikt, de palen aan de boomstronken worden gebruikt om het geschoten wild op te hangen en vervolgens te villen en prepareren voor de terugtocht. Geweien laat men achter, is onnodige ballast, ik had er graag een meegenomen maar dat ging helaas niet.





















Zoals hierboven al geschreven, reden we ook langs, maar vooral door een droge rivierbedding. Verschillende rivieren vanuit de bergen richting Calgary zijn in 2014 enorm buiten hun oevers getreden en hebben veel schade aangereicht. Overal zie je ontwortelde, meegesleurde bomen, en de rivierbedding zelf is enorm breed. De stenen in de bedding zijn groot, formaat tennisbal tot kleine rotsen, en paarden hebben echt wel hoefijzers nodig hier, anders zouden hun hoeven erg snel afslijten.










En tja, als je van de ene kant van de rivier naar de andere kant wilt, zul je erdoor moeten! Het ziet er zo niet heel bijzonder uit, maar het water is erg koud, en op sommige plaatsen buik-diep, en het stroomt verraderlijk snel. Geen goed idee om in zo’n stroompje stil te gaan staan! Je stapt altijd met de neus tegen de stroom in wijzend, zodat de paarden de meeste weerstand van het water op kunnen vangen met hun boeg.
De rit duurde alles bij elkaar zo’n 6 uur, en hoewel ik al veel bijzondere en schitterende buitenlandse buitenritten heb gemaakt, deze was toch wel een van de meest indrukwekkende! Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen laten meegenieten!

Als afsluiter een compilatie van wat filmpjes die ik gemaakt heb onderweg. Kwaliteit is niet allemaal even goed, maar het is best lastig om al rijdend door een rivier een goed filmpje te maken! Het geluid heb ik aan laten staan zodat je het geluid van de rivier goed kunt horen. Mijn excuses dat jullie dan ook naar mijn stem moeten luisteren :o !

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 20:57 



 
Profiel   

Wat een schitterende foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 22:41 



 
Profiel   

wow wow wow!!!!! wat gaaf!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 08:13 



 
Profiel   

Wauw!! wat ontzettend gaaf!! Jij moet toch wel 6 uur lang volop hebben genoten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 08:42 



 
Profiel   

Heel gaaf! Je schrijft zo fijn! Wat tof dat je zo een stukje met ons deelt.

Maaarrre... 6u stappen? Heb je dan niet enorm last van je kont/knieën na een tijdje? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 08:53 



 
Profiel   

Waauw wat een gave foto’s en filmpje!! Genieten! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 09:34 



 
Profiel   

Mooi, dat is pas een buitenrit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 10:26 



 
Profiel   

foxytoffee schreef
Heel gaaf! Je schrijft zo fijn! Wat tof dat je zo een stukje met ons deelt.

Maaarrre... 6u stappen? Heb je dan niet enorm last van je kont/knieën na een tijdje? :=


Oh wow, dankjewel voor je compliment over mijn schrijfstijl, nooit over nagedacht hihi!

Enne, ja, ik voelde em wel na zo'n lange tijd, maar dat was vele malen erger geweest als ik niet in mijn eigen fijne zadel had kunnen zitten!


Dank ieder voor jullie reacties! Ik zal vanmiddag even zoeken naar een sneeuwfoto van de bergen, zodat jullie kunnen zien hoe het er nu ongeveer uitziet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 16:18 



 
Profiel   

Wauw wauw wauw! <3
Maar dat wist je al :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 16:37 



 
Profiel   

O WOW! Dat is serieus gaaf!
Ik zou alleen wel heel zenuwachtig zijn om beren/ lynxen tegen te komen.
Ik heb ooit een rit in midden Zweden gemaakt bij een mini dorpje. Dat was in April en toen moesten we echt oppassen voor beren die uit hun winterslaap komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:05 



 
Profiel   

Prachtig! Wat een ervaring! Dankjewel dat we even op het filmpje mochten meeliften.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:23 



 
Profiel   

Heel leuke blog en wat een prachtige vergezichten in het filmpje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:29 



 
Profiel   

ikkedus schreef
O WOW! Dat is serieus gaaf!
Ik zou alleen wel heel zenuwachtig zijn om beren/ lynxen tegen te komen.
Ik heb ooit een rit in midden Zweden gemaakt bij een mini dorpje. Dat was in April en toen moesten we echt oppassen voor beren die uit hun winterslaap komen.


Het was zeker gaaf!

Je loopt hier inderdaad de kans om wildlife tegen te komen, maar om daarvoor nou thuis te blijven? Ik zou het als de kers op de taart zien haha! Als we gaan hiken in de bergen hebben we altijd bearspray bij ons, en zoals nu met deze rit, die zadeltassen aan het zadel van de Fries waren niet voor de show, reken maar dat daar het nodige aan afweer materiaal in zat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:30 



 
Profiel   

Zoals beloofd een paar foto's van hoe het eruit ziet met sneeuw. Ook de Rocky Mountains, maar een uurtje of twee ten westen van waar we gereden hebben. Deze foto's zijn een paar weken geleden gemaakt, er was nog niet super veel sneeuw, maar dat maakt niet uit, het is zo mooi als alles wit is!

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:34 



 
Profiel   

Wauw, werkelijk prachtig!! Laat de verhalen en foto's maar komen hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:40 



 
Profiel   

kleinvosje schreef
ikkedus schreef
O WOW! Dat is serieus gaaf!
Ik zou alleen wel heel zenuwachtig zijn om beren/ lynxen tegen te komen.
Ik heb ooit een rit in midden Zweden gemaakt bij een mini dorpje. Dat was in April en toen moesten we echt oppassen voor beren die uit hun winterslaap komen.


Het was zeker gaaf!

Je loopt hier inderdaad de kans om wildlife tegen te komen, maar om daarvoor nou thuis te blijven? Ik zou het als de kers op de taart zien haha! Als we gaan hiken in de bergen hebben we altijd bearspray bij ons, en zoals nu met deze rit, die zadeltassen aan het zadel van de Fries waren niet voor de show, reken maar dat daar het nodige aan afweer materiaal in zat!


Nou ja....ZIEN lijkt me geweldig. Maar up close and personal vanaf de grond, omdat ik van mijn geschrokken paard donderde—> not so much! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:42 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Nou ja....ZIEN lijkt me geweldig. Maar up close and personal vanaf de grond, omdat ik van mijn geschrokken paard donderde—> not so much! :D


Het gebeurt niet heel vaak, en we waren niet heel stil, dat jaagt het wild wel weg hihi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:50 



 
Profiel   

Schitterende foto's...
Wat is het daar prachtig. Jullie hebben een hele mooie tocht gemaakt.

Wat een prachtig land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 07:15 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 09:13 



 
Profiel   

Waanzinnig zeg, echt prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 10:31 



 
Profiel   

Wauw wat geweldig! Ik zou afgelopen jaar naar Canada gaan, maar helaas ;(
Nu heb ik toch nog kunnen genieten!
Wel heel cool dat er een Fries meeloopt 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 11:11 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Wauw wat geweldig! Ik zou afgelopen jaar naar Canada gaan, maar helaas ;(
Nu heb ik toch nog kunnen genieten!
Wel heel cool dat er een Fries meeloopt 8-)


Wat niet is, kan nog komen, er komt vast een moment dat je wel deze kant op kan!

Ik heb meerdere klanten met Friezen, er zit een hele club op twee uur hiervandaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 14:23 



 
Profiel   

Wauw, gaaf! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 18:20 



 
Profiel   

Wat geweldig. Krijg spontaan zin om mijn koffers te pakken. Ik vind het prachtig. Heb je misschien nog een link naar andere blogs of evt volgtopic? Kan hier zo van genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:57 



 
Profiel   

truus1957 schreef
Wat geweldig. Krijg spontaan zin om mijn koffers te pakken. Ik vind het prachtig. Heb je misschien nog een link naar andere blogs of evt volgtopic? Kan hier zo van genieten


Wat een leuke reactie, dankjewel! Dit was pas mijn tweede Bokt-topic, mijn eerste was genaamd 'Koud he', en was hier te vinden: [VN] [BLOG] Koud hè!

Ik hoop wat regelmatiger te gaan schrijven, had even de spreekwoordelijke schop onder de kont nodig :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 22:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen