Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:00

Het wordt hoog tijd dat hier ook duidelijke regelgeving komt omtrent het houden van paarden. In andere landen hebben ze het al, maar gek genoeg lopen wij als paardenland achter de feiten aan...

Maar ik las laatst dat er een nieuwe poging is om het Paardenbesluit aan te nemen. Dat zou een mooie start zijn. Of anders dat de Gids voor Goede Praktijken (hoe slap die nu ook is) bekrachtigd wordt door de minister.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:06

Runa schreef:
Het wordt hoog tijd dat hier ook duidelijke regelgeving komt omtrent het houden van paarden. In andere landen hebben ze het al, maar gek genoeg lopen wij als paardenland achter de feiten aan...

Maar ik las laatst dat er een nieuwe poging is om het Paardenbesluit aan te nemen. Dat zou een mooie start zijn. Of anders dat de Gids voor Goede Praktijken (hoe slap die nu ook is) bekrachtigd wordt door de minister.

Ze kunnen beter naar die frotfokkers gaan die beesten dag en nacht buiten hebben lopen en niet voeren en met wonden door laten lopen en met van alles en nog wat, maar weet je als je de politie informeerd snappen ze er geen snars van.
Ik weet zeker dat mijn beesten gelukkiger zijn.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:09

Schemerdier schreef:
vivana schreef:

Anderzijds is het niet de keuze van een paard om bereden te worden en in gevangenschap te moeten leven...
Het is een gewoonte en ze weten niet beter,ze worden niet gefokt om vrij rond te kunnen lopen.
@LiannePuthzy; dat is hun drive ,presteren en als zo'n dier niet lekker in zn vel zit kan dat niet.
En klopt,je kunt als je héél goed bent veel verdienen,mooie bijkomstigheid.Zo blijft het betaalbaar en paarden komen niet zomaar in de handel of bij een slager terrecht.


Dus als ze niet beter weten is het daarom oke?
Oke, dan ga ik mijn kinderen vanaf hun geboorte opsluiten in kelder, ze mogen als ze oud genoeg zijn er elke dag evenuit om het huis te poetsen.
Geen probleem toch, want ze weten niet beter en ik heb ze specifiek voor dat doel op de wereld gezet :j

_/-\o_ als dat jou gelukkig maakt moet je dat zeker doen. (wat een vergelijking) _O-

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:10

soesita schreef:
vivana schreef:
Jammer dat je sporters met bospaarden vergelijkt....
Zij kunnen niet zomaar blessures perimenteren,zij houden hun paarden graag heel.
Ik heb er 3 op 1 stal staan en zij kunnen niet bij elkaar buiten, ons grote paard,opa 19jaar die denkt dat hij 4 is(begonnen aan zijn 2e jeugd) staat apart. Jammer voor hem maar hou ze graag heel.


Paarden zijn paarden, of ze in de sport lopen of niet. En veel vrije beweging en vrij lichaamscontact met soortgenoten hoort tot hun levensbehoeften. Is dit niet gegeven, kan je spreken van een manier van paardenhouden die gericht is op de behoeftes van de mens, niet op die van het paard. Dat is een keuze die je maakt, maar het mag ook benoemd worden.


Mee eens.

Viviana: Jouw paarden zijn dus topsporters van een half miljoen die absoluut tegen hun natuurlijke behoeften moeten beschermd worden uit risico voor een breuk ?

Niets praat goed dat je paarden beroofd worden van sociaal contact en lichaamsbeweging. Maar weet je het is niet erg hoor. Anderen doen dat ook dus het kan helemaal geen kwaad. Mensen geloven maar al te graag wat in hun straatje past.

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:10

Ik denk dat ze vaak niet beter weten ook en er echt van overtuigd zijn dat ze goed zijn voor de paarden. De laatste jaren heb ik zelf ervaren hoe belangrijk buiten staan is voor een paard en hoeveel hij er door verandert. Mijn paard is de afgelopen drie jaar van af en toe een paar uurtjes buiten (en soms dagen niet) gegaan naar 10 uur per dag buiten en nu sinds een jaar fulltime buiten, zomer en winter, met wat maatjes in de wei. Hij is vrolijker, makkelijker in de omgang, bokken tijdens het rijden etc behoort tot verleden tijd, ik zie nooit meer oren in de nek. Heerlijk.
Oh ja en ook nog nooit een blessure gehad door het buiten staan. Paarden doen ook niet zo raar in de wei als het hun natuurlijke leefomgeving is in plaats van een sporadisch uitje.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:15

vivana schreef:
_/-\o_ als dat jou gelukkig maakt moet je dat zeker doen. (wat een vergelijking) _O-


Dus het criterium is wat mijzelf gelukkig maakt, ongeacht wat dat doet met de dieren/mensen die ik erbij betrek? Bijzonder.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:18

vivana schreef:
Runa schreef:
Het wordt hoog tijd dat hier ook duidelijke regelgeving komt omtrent het houden van paarden. In andere landen hebben ze het al, maar gek genoeg lopen wij als paardenland achter de feiten aan...

Maar ik las laatst dat er een nieuwe poging is om het Paardenbesluit aan te nemen. Dat zou een mooie start zijn. Of anders dat de Gids voor Goede Praktijken (hoe slap die nu ook is) bekrachtigd wordt door de minister.

Ze kunnen beter naar die frotfokkers gaan die beesten dag en nacht buiten hebben lopen en niet voeren en met wonden door laten lopen en met van alles en nog wat, maar weet je als je de politie informeerd snappen ze er geen snars van.
Ik weet zeker dat mijn beesten gelukkiger zijn.

Beide zijn niet goed voor het welzijn, ik zou bij die tweede zelfs de 144 lijn wel bellen hoor als ik dat ergens zie. Ik hoop gewoon dat er snel minimale regels komen voor het houden van alle paarden zonder enige uitzondering.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:29

vivana schreef:
Runa schreef:
Het wordt hoog tijd dat hier ook duidelijke regelgeving komt omtrent het houden van paarden. In andere landen hebben ze het al, maar gek genoeg lopen wij als paardenland achter de feiten aan...

Maar ik las laatst dat er een nieuwe poging is om het Paardenbesluit aan te nemen. Dat zou een mooie start zijn. Of anders dat de Gids voor Goede Praktijken (hoe slap die nu ook is) bekrachtigd wordt door de minister.

Ze kunnen beter naar die frotfokkers gaan die beesten dag en nacht buiten hebben lopen en niet voeren en met wonden door laten lopen en met van alles en nog wat, maar weet je als je de politie informeerd snappen ze er geen snars van.
Ik weet zeker dat mijn beesten gelukkiger zijn.


Maatschappelijke kwesties hoeven geen wedstrijd te zijn toch? Het mooiste zou zijn als er degelijke wetgeving kwam voor alle dieren, maar jammer genoeg blijkt dat de huidige, nogal globale wet Dieren en het Besluit Houders van Dieren niet afgebakend genoeg zijn om op ye handhaven. Pas als er echt overduidelijke misstanden zijn, kan er iets gebeuren.

Dus voor deze paarden hoop ik dat er regelgeving komt waarop gehandhaafd kan worden.

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:30

Onzinnig om in dit topic die frotfokkers er bij te halen, want dat is geen vergelijking. Dat is verwaarlozing en mishandeling. Daar is iedereen het wel over eens dat dat fout is neem ik aan. Dit gaat over paardenwelzijn.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:55

Waarom verbieden ze het gewoon niet om zo veel paarden op zo een beperkte ruimte te houden.
In Zwitserland hebben ze het in ieder geval een stuk beter voor elkaar op dat gebied.
Daar moeten paarden verplicht minstens 2 uur per dag over vrije uitloop beschikken. Het is niet perfect, maar wel al een serieuze stap op gebied van paardenwelzijn. Heb al zo veel paarden gezien die bijna nooit hun stal uitkomen ;(

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:58

Er is wel degelijk verschil tussen 'bospaarden' en 'sportpaarden', niet te vergeten de hybride van dit stel, het crosspaard.

Bospaarden (Equus woodus) zijn over het algemeen wat sterker, slimmer, en hebben meer zelfkennis. Doordat hun huid titanium fibers bevat raken ze minder snel bekrast. Dit moet je trouwens niet vergelijken met paarden die een anti-aanslag-laag hebben!! Deze kunnen nog steeds gewond raken. Daarbij kunnen ze bokken zonder gewond te raken, en lopen ze geen zweepslag in de nek op tijdens het grazen naar gras. Het meest opvallende is dat deze dieren niet dood neervallen tijdens een avondje doorstappen in de wei, en kunnen ze zonder slag of stoot een dag lang buiten staan.

Sportpaarden (equus expensivus) zijn onder te verdelen in 2 soorten.

1, Equus expensivus protovuinus) zijn de paarden die mensen doorgaans op 'normale' wedstrijden zien. Niet te vergelijken met de paarden die je op tv ziet! Deze paarden behalen doorgaans goeie resultaten. Sommige hiervan zijn ver-gevorderde Equus Woodus/ Equus expensivus hybride's, waarbij het grotendeel van de DNA te verhalen valt naar de Equus Expensivus. Deze zijn wel wat gevoeliger dan de Equus Woodus, maar kunnen nog wel een dag in de wei lopen zonder gewond te raken. Hun vacht bestaat doorgaans uit Anti-Aanslag-laag, en NIET de Titanium fibers zoals bij de bospaarden.

2, Equus Expensivus Expensivus, zijn de paarden die je doorgaans op tv ziet. Kenmerkend is hun zijdezachte glans! Wat een kenmerk is van hun zijde-fiber structuur. Ze zijn erg gevoelig voor allerlei mankementen die pas zichtbaar worden na het eten van A- kwaliteit hooi, links, ipv rechts-gedraaide wortels, te ver doorgeperste brokken, en het NIET eten van bijgevoegde poeders en drankjes. Hoewel deze dieren absoluut het neusje van de zalm zijn bij het rijden. Zijn ze zonder ruiter absoluut niet vertrouwd met hun lichaam. Nekblessure door taai gras, RSI in en van de 4 benen, staartblessure door teveel vliegen zijn aan de orde van de dag! Het is dan ook het beste om deze dieren in een stal te houden met climat-control.

Hoewel de Equus Expensivus Expensivus op een paard lijkt, is het het beste voor dit dier om ze niet op deze wijze te houden!

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:14

@Benfan: Hartelijk dank voor je professioneel klinkende uitleg. Ik dacht dat ik iets van paarden wist maar dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn. Maar dankzij jouw uitgebreide uitleg is alles helder nu. _/-\o_

Edit: zou voor de laatstgenoemde soort een kleine box met dichte, gepolsterde wanden dan niet de beste manier van houden zijn?
Laatst bijgewerkt door soesita op 13-01-21 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:16

Benfan schreef:
Er is wel degelijk verschil tussen 'bospaarden' en 'sportpaarden', niet te vergeten de hybride van dit stel, het crosspaard.

Bospaarden (Equus woodus) zijn over het algemeen wat sterker, slimmer, en hebben meer zelfkennis. Doordat hun huid titanium fibers bevat raken ze minder snel bekrast. Dit moet je trouwens niet vergelijken met paarden die een anti-aanslag-laag hebben!! Deze kunnen nog steeds gewond raken. Daarbij kunnen ze bokken zonder gewond te raken, en lopen ze geen zweepslag in de nek op tijdens het grazen naar gras. Het meest opvallende is dat deze dieren niet dood neervallen tijdens een avondje doorstappen in de wei, en kunnen ze zonder slag of stoot een dag lang buiten staan.

Sportpaarden (equus expensivus) zijn onder te verdelen in 2 soorten.

1, Equus expensivus protovuinus) zijn de paarden die mensen doorgaans op 'normale' wedstrijden zien. Niet te vergelijken met de paarden die je op tv ziet! Deze paarden behalen doorgaans goeie resultaten. Sommige hiervan zijn ver-gevorderde Equus Woodus/ Equus expensivus hybride's, waarbij het grotendeel van de DNA te verhalen valt naar de Equus Expensivus. Deze zijn wel wat gevoeliger dan de Equus Woodus, maar kunnen nog wel een dag in de wei lopen zonder gewond te raken. Hun vacht bestaat doorgaans uit Anti-Aanslag-laag, en NIET de Titanium fibers zoals bij de bospaarden.

2, Equus Expensivus Expensivus, zijn de paarden die je doorgaans op tv ziet. Kenmerkend is hun zijdezachte glans! Wat een kenmerk is van hun zijde-fiber structuur. Ze zijn erg gevoelig voor allerlei mankementen die pas zichtbaar worden na het eten van A- kwaliteit hooi, links, ipv rechts-gedraaide wortels, te ver doorgeperste brokken, en het NIET eten van bijgevoegde poeders en drankjes. Hoewel deze dieren absoluut het neusje van de zalm zijn bij het rijden. Zijn ze zonder ruiter absoluut niet vertrouwd met hun lichaam. Nekblessure door taai gras, RSI in en van de 4 benen, staartblessure door teveel vliegen zijn aan de orde van de dag! Het is dan ook het beste om deze dieren in een stal te houden met climat-control.

Hoewel de Equus Expensivus Expensivus op een paard lijkt, is het het beste voor dit dier om ze niet op deze wijze te houden!

Dat er 3 soorten paarden zijn, had ik nooit geweten. Dankjewel voor deze heldere informatie!

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:18

Ik vond het wel zo belangrijk het even te verhelderen. Mensen denken dat sportpaarden OOK paarden zijn, maar dat is niet waar!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Valkenswaarder "paardenboulevard" breidt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:33

Twee gastenverblijven van 135 m2.... In mijn ogen is dit net zoveel ruimte als een heel dorp. Hoe groot is een gemiddelde flat?

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:35

Haha, we maken er wel grapjes over als ik er zo over nadenk heb ik eigenlijk steeds meer medelijden met deze dieren. Ik ga morgen mijn bospaard even vertellen hoe hij het getroffen heeft. En zijn halfbroer (Arlando), heeft nog wel op de Olympische Spelen gelopen. Hij zou er niet aan moeten denken. Ligt liever 24/7 met zijn vriendjes in de modder te rollen en een paar keer per week met mij het bos door. En clickertraining kan hij zelfs, dat is wel leuk, want levert hem ook iets op (lekkers).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:38

Hier komen ze gewoon 8 uur per dag buiten, maar meer doe je ze echt geen plezier mee in de winter hoor.
De pony's maakt het geen reet uit, die vinden 12 uur ook best.

Ik vraag mij altijd af waarom nota bene mensen, comfortbeestjes eerste klas, vanuit hun comfortsituatie roepen dat de rest van de wereld natuurtje moet blijven spelen.

Ja paarden moeten naar buiten en met soortgenoten zijn, maar de huidige gefokte sportpaarden zijn echt niet blij met 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:44

Benfan. _/-\o_ _/-\o_

vivana schreef:
soesita schreef:
Paarden zijn paarden, of ze in de sport lopen of niet. En veel vrije beweging en vrij lichaamscontact met soortgenoten hoort tot hun levensbehoeften. Is dit niet gegeven, kan je spreken van een manier van paardenhouden die gericht is op de behoeftes van de mens, niet op die van het paard. Dat is een keuze die je maakt, maar het mag ook benoemd worden.

Anderzijds is het niet de keuze van een paard om bereden te worden en in gevangenschap te moeten leven...
Het is een gewoonte en ze weten niet beter,ze worden niet gefokt om vrij rond te kunnen lopen.
@LiannePuthzy; dat is hun drive ,presteren en als zo'n dier niet lekker in zn vel zit kan dat niet.
En klopt,je kunt als je héél goed bent veel verdienen,mooie bijkomstigheid.Zo blijft het betaalbaar en paarden komen niet zomaar in de handel of bij een slager terrecht.
Die sprookjes heb ik ook lang geloofd, maar de realiteit is toch een stuk minder romantisch.

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:25

Sunnda schreef:
Hier komen ze gewoon 8 uur per dag buiten, maar meer doe je ze echt geen plezier mee in de winter hoor.
De pony's maakt het geen reet uit, die vinden 12 uur ook best.

Ik vraag mij altijd af waarom nota bene mensen, comfortbeestjes eerste klas, vanuit hun comfortsituatie roepen dat de rest van de wereld natuurtje moet blijven spelen.

Ja paarden moeten naar buiten en met soortgenoten zijn, maar de huidige gefokte sportpaarden zijn echt niet blij met 24/7 buiten.

Tja, het zal misschien per paard verschillend zijn. Mijn gefokte sportpaard (waar ik niet mee sport) is echt in positieve zin veranderd sinds hij van 8 uur buiten naar 24 uur buiten is gegaan. Je vergelijking met mensen vind ik wel grappig, maar bewijst dus juist het tegengestelde. Als het regent of hagelt hoor je mensen ook wel eens "oh mijn arme paardje buiten". Maar paarden hebben een heel andere gevoelstemperatuur. Als ik dan ga kijken staat hij midden in de wei in de hagel en niet in zijn schuilstal. Die gebruikt hij alleen als het heel heet is en er veel dazen zijn.

En dan het argument "ja na acht uur staan ze aan het hek, dan willen ze naar binnen". Natuurlijk als dat elke dag gebeurt en ze dan een lading voer krijgen. Als ze dat in de wei krijgen staan ze echt niet meer voor het hek.

Overigens is jouw acht uur buiten heel netjes hoor. Het ging hier eigenlijk over paarden die nooit buiten komen of 2 uur per dag of zo en dan alleen.