Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:11

Feit is dat wij niet roepen "dit kan niet". Mark Wentein doet dat. Mark wilt terug aan de slag en zegt dat het zo niet langer meer kan. Zijn paarden worden te dik, maar hij houdt ze wel grotendeels opgehokt. Waarom zou dat niet aangekaart mogen worden? Misschien is het zelfs wel een oplossing voor het overgewicht: paarden meer naar buiten, meer beweging, armer hooi etc.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:43

Nou, stap in de auto, rij er naar toe en los het op zou ik zeggen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:52

Ach ja, ging het maar zo gemakkelijk, dat zou echt een droom zijn. Ik stap in mijn auto en een paard heeft opeens meer dan 4 uur vrije beweging. Ik denk dat ik niet meer uit mijn auto zou komen. :D Dank je wel voor deze mooie gedachte!

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:54

Hij was op het tv-nieuws en wat daar getoond werd, was weinig op aan te merken.
Hele chique stal en mooie paarden. En beelden van de paarden die hij uit een dik strobed haalde en daarna buiten gelaten werden op grote weilanden. Hij vertelde ook dat de paarden zoveel mogelijk beweging kregen.
Ik kreeg nou niet echt medelijden met de paarden ofzo. Ik denk dat veel paarden op modderige mini-paddockjes meer te klagen hebben.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:09

Gini schreef:
Ach ja, ging het maar zo gemakkelijk, dat zou echt een droom zijn. Ik stap in mijn auto en een paard heeft opeens meer dan 4 uur vrije beweging. Ik denk dat ik niet meer uit mijn auto zou komen. :D Dank je wel voor deze mooie gedachte!


Waarom roep je dan SLECHT!! op een forum als je er A) niets aan kan doen B) niets aan wil doen en C) niet eens weet hoe de situatie daar is?
En dan vooral C.!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:44

Waar zie je me SLECHT!! roepen?

Mark klaagt dat zijn paarden overgewicht krijgen.
Als je als mens naar een diëtist gaat omdat je overgewicht hebt, is het eerste wat die doet naar je beweging en je voeding kijken. Waarom bij paarden dan niet? Als je dieren die veel bewegen ineens 19-20 uur laat stilstaan, dan is dat dus het eerste wat je zou kunnen aanpassen om dat overgewicht tegen te gaan. Beweging en voeding.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:47

Gini schreef:
Waar zie je me SLECHT!! roepen?

Mark klaagt dat zijn paarden overgewicht krijgen.
Als je als mens naar een diëtist gaat omdat je overgewicht hebt, is het eerste wat die doet naar je beweging en je voeding kijken. Waarom bij paarden dan niet? Als je dieren die veel bewegen ineens 19-20 uur laat stilstaan, dan is dat dus het eerste wat je zou kunnen aanpassen om dat overgewicht tegen te gaan. Beweging en voeding.

Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn eerst het artikel waar het over gaat te lezen vooraleer comentaar te geven.
Er staat letterlijk : "‘We proberen wel buiten te komen op een recreatieve manier, maar de paarden staan het grootste deel van de tijd verplicht binnen. De gevolgen laten zich merken.’ Om het overgewicht enigszins te beperken, krijgen ze nu aangepaste voeding."

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:50

zoals mensen al zeiden, hier zijn de weides veeeeeel te nat en kunnen ze niet zomaar buiten.

geen idee of daar een piste is, maar als die er is, zullen er ook mensen willen rijden en dus kunnen die paarden ook niet 24/7 in die piste.

allemaal makkelijk gezegd, maar die mensen zijn niet voorzien om paarden 24/7 beweging te bieden, want in normale omstandigheden krijgen die paarden hun beweging door hun tochtjes in de binnenstad.
dit is een uitzonderlijke situatie en daar is menig mens niet op voorzien.

je kan iemand toch niet gaan veroordelen omdat hij niet voorzien is dat er plots een corona-beestje zijn paarden maanden uit rotatie haalt?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:51

Sclimpre schreef:
Gini schreef:
Waar zie je me SLECHT!! roepen?

Mark klaagt dat zijn paarden overgewicht krijgen.
Als je als mens naar een diëtist gaat omdat je overgewicht hebt, is het eerste wat die doet naar je beweging en je voeding kijken. Waarom bij paarden dan niet? Als je dieren die veel bewegen ineens 19-20 uur laat stilstaan, dan is dat dus het eerste wat je zou kunnen aanpassen om dat overgewicht tegen te gaan. Beweging en voeding.

Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn eerst het artikel waar het over gaat te lezen vooraleer comentaar te geven.
Er staat letterlijk : "‘We proberen wel buiten te komen op een recreatieve manier, maar de paarden staan het grootste deel van de tijd verplicht binnen. De gevolgen laten zich merken.’ Om het overgewicht enigszins te beperken, krijgen ze nu aangepaste voeding."


Ik heb het artikel gelezen en daaruit dus geconcludeerd dat ik de vrije beweging alsnog te weinig vind. Paarden moeten niet verplicht binnen blijven wegens corona. Mark probeert op deze manier aandacht te krijgen om de toeristische rondritten terug mogelijk te maken, ik zeg 'gooi die dieren meer naar buiten'.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:54

tengeltje11 schreef:
zoals mensen al zeiden, hier zijn de weides veeeeeel te nat en kunnen ze niet zomaar buiten.

geen idee of daar een piste is, maar als die er is, zullen er ook mensen willen rijden en dus kunnen die paarden ook niet 24/7 in die piste.

allemaal makkelijk gezegd, maar die mensen zijn niet voorzien om paarden 24/7 beweging te bieden, want in normale omstandigheden krijgen die paarden hun beweging door hun tochtjes in de binnenstad.
dit is een uitzonderlijke situatie en daar is menig mens niet op voorzien.

je kan iemand toch niet gaan veroordelen omdat hij niet voorzien is dat er plots een corona-beestje zijn paarden maanden uit rotatie haalt?


Maar dat is het hem juist. Je probeert een kritische noot te plaatsen, in mijn initiële post zelfs met vraagtekens (wat dus wil zeggen open voor debat) en ineens ben je mensen aan het veroordelen? En moet ik in mijn auto stappen? Veroordeel ik Mark omdat ik het niet oké vindt dat hij zelf zegt dat zijn paarden 80% van de tijd op stal staan? Of zou het kunnen dat ik gewoon dat feitje kritisch bekijk zonder enig ander negatief gevoel voor Mark te koesteren?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:04

Gini schreef:
Sclimpre schreef:
Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn eerst het artikel waar het over gaat te lezen vooraleer comentaar te geven.
Er staat letterlijk : "‘We proberen wel buiten te komen op een recreatieve manier, maar de paarden staan het grootste deel van de tijd verplicht binnen. De gevolgen laten zich merken.’ Om het overgewicht enigszins te beperken, krijgen ze nu aangepaste voeding."


Ik heb het artikel gelezen en daaruit dus geconcludeerd dat ik de vrije beweging alsnog te weinig vind. Paarden moeten niet verplicht binnen blijven wegens corona. Mark probeert op deze manier aandacht te krijgen om de toeristische rondritten terug mogelijk te maken, ik zeg 'gooi die dieren meer naar buiten'.


Wat jij vind boeit niet. Wat de paarden vinden, dat is het belangrijkste. En dat kan degene die ervoor zorgt het best beoordelen. Op dit moment is de keuze tussen een verzopen weiland, saaie paddocks of op stal. Dus ik kan me perfect voorstellen dat op dit moment de minst slechte keuze is om de paarden een paar uurtjes een frisse neus te laten halen en dan in de stal met dik stro te zetten. Zo hebben ze toch nog de illusie dat er wat te grazen valt.
Meer op de weide zetten zou als gevolg hebben dat de weides in het voorjaar minder snel iets te bieden hebben voor de paarden, dus over langere tijd gezien is dat in het nadeel van de paarden.
Ideaal zou zijn alle paarden naar de Provence of zo te transporteren om daar te overwinteren. Maar begin dat maa eens te regelen/betalen.
De winter is voor paarden nu eenmaal niet de leukste tijd van het jaar.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:12

Ah voila, dus dat is een perfect antwoord op de kwestie die ik opgooide. "Het kan nu even eenmaal niet anders". Kan ik zelfs nog wel inkomen, want het heeft de laatste tijd echt enorm geregend. Maar daar heeft corona dan ook weer niets mee te maken in principe.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:56

Gini schreef:
Waar zie je me SLECHT!! roepen?

Mark klaagt dat zijn paarden overgewicht krijgen.
Als je als mens naar een diëtist gaat omdat je overgewicht hebt, is het eerste wat die doet naar je beweging en je voeding kijken. Waarom bij paarden dan niet? Als je dieren die veel bewegen ineens 19-20 uur laat stilstaan, dan is dat dus het eerste wat je zou kunnen aanpassen om dat overgewicht tegen te gaan. Beweging en voeding.

Wie zegt dat ze daar niet naar kijken? Dat is een aanname van jou.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:12

Klopt, en dat besef ik ook. Ik probeer zo vaak mogelijk 'ik vind' te gebruiken zonder de tekst helemaal onleesbaar te maken.