Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 18:26

LC.nl
Ingezonden door Mando
Algemeen

Afbeelding
Foto ter illustratie. Dit zijn niet de auto en trailer uit het artikel. Foto: Amanda/ Bokt Wiki


Omstanders hebben twee paarden in veiligheid gebracht en een autobrand geblust op de A7 bij Drachten. Dankzij de bluswerkzaamheden raakte niemand gewond en hoefde de brandweer niet in actie te komen.

De bestuurder van de auto reed van Drachten richting Heerenveen en had achter zijn voertuig een paardentrailer. Nadat hij rook van onder zijn motorkap zag komen, zette hij zijn auto aan de kant. Bij het opendoen van de motorkap begon de auto te branden.

Hoe het met de paarden in de trailer is afgelopen, lees je op LC.nl.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:36

mooie hulpactie...

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:54

Hartverwarmend!

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:36

Oef gelukkig goed afgelopen, maar je moet NOOIT je motorkap opendoen als je rook ziet!!!!! Als er een blusser is spuit je die maar leeg vanonder de auto.
Hitte + zuurstof.....

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Re: Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:39

Gelukkig goed afgelopen!
Wel oprechte vraag; kan je een trailer zomaar afkoppelen en aan een andere auto koppelen terwijl de paarden er in staan? Ik zou bang zijn dat bijv. deze achterover kukelt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:43

xMarlissa schreef:
Gelukkig goed afgelopen!
Wel oprechte vraag; kan je een trailer zomaar afkoppelen en aan een andere auto koppelen terwijl de paarden er in staan? Ik zou bang zijn dat bijv. deze achterover kukelt


Als je neuswiel stevig genoeg is en je de achterkant stut met wat stenen zou het in principe moeten lukken (als paard de boel niet afbreekt), kippen is meer risico als paard te erin gaat of te ver in de punt kan.
Maar het zou ook mijn keuze niet zijn, daarnaast moet je al perfect onder de trekhaak kunnen rijden (dus de auto voor de trailer weg en nieuwe ervoor) want een geladen trailer zal je niet meer verschuiven...

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:43

xMarlissa schreef:
Gelukkig goed afgelopen!
Wel oprechte vraag; kan je een trailer zomaar afkoppelen en aan een andere auto koppelen terwijl de paarden er in staan? Ik zou bang zijn dat bijv. deze achterover kukelt


In theorie kan dat idd in de praktijk zal het niet snel gebeuren. Paarden hebben het meeste gewicht op de voorhand. Dus de voorkant zal zwaarder zijn dan de achterkant. Je kunt ook een blok aan de achterkant zetten zodat hij helemaal niet kan kantelen.

Wat ik me dan weer afvraag is of deze auto een volle 2 paardstrailer kan en mag trekken.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:05

xMarlissa schreef:
Wel oprechte vraag; kan je een trailer zomaar afkoppelen en aan een andere auto koppelen terwijl de paarden er in staan? Ik zou bang zijn dat bijv. deze achterover kukelt


Inderdaad, daar zou ik ook bang voor zijn...

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:35

Duhelo schreef:
Als je neuswiel stevig genoeg is en je de achterkant stut met wat stenen zou het in principe moeten lukken (als paard de boel niet afbreekt), kippen is meer risico als paard te erin gaat of te ver in de punt kan.
Maar het zou ook mijn keuze niet zijn, daarnaast moet je al perfect onder de trekhaak kunnen rijden (dus de auto voor de trailer weg en nieuwe ervoor) want een geladen trailer zal je niet meer verschuiven...

Caira schreef:
In theorie kan dat idd in de praktijk zal het niet snel gebeuren. Paarden hebben het meeste gewicht op de voorhand. Dus de voorkant zal zwaarder zijn dan de achterkant. Je kunt ook een blok aan de achterkant zetten zodat hij helemaal niet kan kantelen.


Brrr moet er toch niet aan denken, maar nood breekt wet

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:56

Caira schreef:
xMarlissa schreef:
Gelukkig goed afgelopen!
Wel oprechte vraag; kan je een trailer zomaar afkoppelen en aan een andere auto koppelen terwijl de paarden er in staan? Ik zou bang zijn dat bijv. deze achterover kukelt


In theorie kan dat idd in de praktijk zal het niet snel gebeuren. Paarden hebben het meeste gewicht op de voorhand. Dus de voorkant zal zwaarder zijn dan de achterkant. Je kunt ook een blok aan de achterkant zetten zodat hij helemaal niet kan kantelen.

Wat ik me dan weer afvraag is of deze auto een volle 2 paardstrailer kan en mag trekken.



Want jij kan uit deze enkele foto het typenummer van de auto aflezen en slle gewichten meteen weten plus wat voor een motor erin zit ??

Heel vervelend voor de mensen en gelukkig met een sisser afgelopen

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:18

Caira schreef:
Wat ik me dan weer afvraag is of deze auto een volle 2 paardstrailer kan en mag trekken.

Een Mercedes M type mag (minimaal!, afhankelijk van de leeftijd/motor) 3000 kilo trekken.
Ben heel benieuwd waarom jij twijfelt.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:23

Spoiler:
little_birdy schreef:
Caira schreef:

In theorie kan dat idd in de praktijk zal het niet snel gebeuren. Paarden hebben het meeste gewicht op de voorhand. Dus de voorkant zal zwaarder zijn dan de achterkant. Je kunt ook een blok aan de achterkant zetten zodat hij helemaal niet kan kantelen.

Wat ik me dan weer afvraag is of deze auto een volle 2 paardstrailer kan en mag trekken.



Want jij kan uit deze enkele foto het typenummer van de auto aflezen en slle gewichten meteen weten plus wat voor een motor erin zit ??

Heel vervelend voor de mensen en gelukkig met een sisser afgelopen


Niet, daarom vraag ik het me af.

Brainless, volgens mij is het een Citroën, het is zeker geen Mercedes M type, die is er daarna voor gezet. Die hebben wij zelf ook als trek wagen. ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:31

Is een C5 denk ik.. het ligt er aan de motor, maar ik dacht gemiddeld 1500 (van 1300 - 1700).
Maar je weet niet hoe groot de paarden.
Toen de pony van mijn vriendin een wandeling alleen aan het maken was en later werd gevonden was het ook in de krant een paard.. en het ging om een a-welsh :D
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-01-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:31

Lijkt een citroen c5. Dus zou kunnen dst hij gewoon dit mag trekken

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Autobrand A7: Omstanders brengen paarden in veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:55

Wat is dat toch met die mercedessen? Een vriend van ons, vloog ook zomaar dat ding in de fik. Ook een vrij nieuwe auto. En ik hoorde het nav dat verhaal toen, ook van andere mensen.

En de politie was erbij, als de andere auto niet had mogen trekken, zouden ze dat wel tegen gehouden hebben denk ik.

Gelukkig dat er nog fijne mensen zijn die helpen ipv te gaan staan filmen om het op yt te zetten en niets te doen. Top dat het zo goed is geregeld en is afgelopen.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:58

Monique1963 schreef:
Wat is dat toch met die mercedessen? Een vriend van ons, vloog ook zomaar dat ding in de fik. Ook een vrij nieuwe auto. En ik hoorde het nav dat verhaal toen, ook van andere mensen.

En de politie was erbij, als de andere auto niet had mogen trekken, zouden ze dat wel tegen gehouden hebben denk ik.

Gelukkig dat er nog fijne mensen zijn die helpen ipv te gaan staan filmen om het op yt te zetten en niets te doen. Top dat het zo goed is geregeld en is afgelopen.


Zie de foto, het was een Citroën die in de fik gegaan is. De Mercedes was de redder in nood.