Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 9

 
Profiel   

*Bokt.nl
Community

Punette, van JudithO en Suus94
[ img ]
Punette, Shet op leeftijd.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?

Punette wordt in april alweer 21 jaar.
Ze was ooit onze verzorgpony. Nadat we Jolly kregen en na anderhalf jaar besloten een eigen plekje dichter bij huis voor hem te zoeken, moest er een tweede pony bijkomen. Dat werd Punette, die destijds drachtig was van Miracle, die ook nog steeds bij ons is. Miracle wordt dit jaar 12, dat betekent dat we Punette nu ook alweer 12 jaar hebben!

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?

Toen we Punette kochten was ze veel te zwaar. Ze zal geschat zo'n 100 kg te zwaar zijn geweest. Hierbij was ze ook drachtig. Nadat Miracle geboren was, zijn we haar intensief gaan trainen. Ze liep aan de lange lijnen (goed voor onze conditie!), lange teugel, liep ponylesjes en af en toe een rondje aan de fiets. Qua karakter is ze eigenlijk niet veranderd, ze is altijd al onze rots in de branding geweest, de stabiele factor in de kudde.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?

Het feit dat je elkaar door en door kent en het wijzen van 1 vinger genoeg is om haar te vertellen wat je wilt. Het feit dat ze voor je door het vuur gaat, zonder te vragen of het echt nodig is. Het feit dat zij nooit een vlieg kwaad zal doen. Het feit dat zij zoveel kindjes heeft leren rijden. Het feit dat zij er altijd, altijd is, niet alleen voor ons maar ook voor haar zoon Miracle en vriendje Jolly.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?

Genieten van haar zolang het nog goed gaat! Punette heeft PPID, en is in 2019 twee maanden lang zwaar hoefbevangen geweest ondanks dat ze niet op het gras kwam. Lekker knuffelen, grondwerken, lange teugelen, wandelen, en als er sneeuw ligt: sleeen!

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?

Leef met de dag. Dit geldt voor alle paarden, maar vooral oudjes kunnen zo wat krijgen en dan kan het snel voorbij zijn. Geniet zolang je nog van ze kunt genieten. En gun ze een paardwaardig bestaan, buiten met vriendjes in de wei/paddock.

[ img ]
Punette, links in 2008 en rechts in 2010


Monty, van Rivendell
[ img ]
Monty, links in 2002, rechts zoals hij nu is.


1.Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?

Monty is geboren op 7 juni 1995. Ik kocht hem op 14 oktober 1996 als broodmagere jaarling.

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Hij is al jaren met pensioen vanwege verbeend hoefkraakbeen.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Je kent ze door en door. Ik heb hem nu 24,5 jaar

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?

Hopelijk mag hij nog een tijd rond scharrelen. Plannen heb ik niet meer.

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Let goed op de tanden. Monty mist zijn snijtanden, maar de kiezen zijn gelukkig redelijk. Zorg voor voldoende beweging. Rust roest.


Chico, van ElCamino
[ img ]
Chico geniet van het gras in de wei.


Mijn paard heet Chico, hij wordt in mei 33 jaar oud.
Ik heb hem op 1 maart alweer 26 jaar.....

Hij liep als lespaard mee in een manege maar functioneerde niet naar behoren. Was totaal niet geschikt als manege paard en toen hij weg moest heb ik hem overgenomen.

De grootste verandering is dat hij van onbegrepen dier zonder vertrouwen is verandert in een zelfverzekerd, stoer paard, oke, met de nodige ups/downs en wat ongelukjes maar hij is het meest veelzijdigste dier geworden wat ik ken.

Dressuur, springen, crossen, omgeschoold naar western en met name Reining en koeienwerk, endurance klasse 1 gedaan, voor de wagen gezet en altijd de buitenritten begeleidt op vakanties.
Laatste jaren rustiger aangedaan vanwege wat kwaaltjes

Over kwaaltjes gesproken: Hoefbevangen met kantelingen, Artrose in de kogels, een entrapment overleefd, Kissing Spines waar hij nooit last van heeft gehad en helaas op zijn 31e de vreemde aandoening Equine Sidewinder.

Hij is dus op zijn 30e met mij een bucketlist gaan afwerken waarin we alles nog 1x gedaan hebben, gelukkig maar achteraf want in april 2018 kreeg hij ESS.
En nu? Nu hebben we het redelijk onder controle, hij mag bij mij blijven tot zijn dood.
Er komt geen ander paard zolang en we genieten samen van de tijd die we nog hebben, ongeacht de kosten.

Tips voor anderen met een oudje?
Ga ervoor!! je dier heeft zijn leven lang klaargestaan voor je, nu is het onze tijd voor hen te zorgen zolang ze happy en redelijk gezond blijven. Wees wel realistisch, als leven lijden wordt , hou er dan mee op. En geef ze niet weg!!! Zorg ervoor of neem je verantwoording en neem zelf de beslissing om ze in te slapen.

[ img ]
Chico door de jaren heen.


Destiny, van Romy1234
[ img ]
Destiny en Romy1234


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Ze was 27,5 jaar geworden, heb haar 19 jaar geleden gekocht met het doel om dressuur wedstrijden te rijden wat ook goed gelukt is, uiteindelijk M1 met haar geworden maar door een eerdere peesblessure was het teveel belast dus zijn we recreatief verder gaan rijden.

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
In het begin reed ik vooral wedstrijden en daarna recreatief, al was ze daar niet altijd mee eens, ze wou graag voor je werken en kon zich snel vervelen met buitenrijden, dan draaide ze in ene 180 graden om en ging aan de kletter of vanuit een galopje in ene een slidingstop maken etc.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Dat ze met je meegroeien door de jaren heen, je samen een verleden hebt en elkaar zo goed kent.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Helaas niet, ze is een maand geleden plotseling overleden. Op IM heb ik haar een mooi plekje gegeven: [IM] ~Destiny~ When our story ends after 19 years.

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Geniet van alle tijd die je samen hebt en geef vooral alle liefde die je hebt, je weet nooit wanneer het voorbij is.
Als het voorbij is doet dat gigantisch veel pijn maar besef je wel dat het allemaal de moeite waard is en jullie samen hele mooie herinneringen hebt gemaakt.

[ img ]
Destiny is helaas in december 2020 overleden. Nu mag ze hier nog even stralen van Romy1234.


Dennis, van Dennis
[ img ]
Dennis in 2019, met winterjas die elk jaar meer ontploft.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Mijn Dennis is bijna 24 lentes jong. Ik heb hem een jaar verzorgd en heb hem toen 19 jaar geleden kunnen kopen. Onze geschiedenis begint 1e week januari 2001, dus net zo oud als dat bokt is!

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Wat is er niet anders? We waren jong, ik zat nog op school. Hij was hengst en mijn enige pony, werd goedgekeurd als dekhengst en is zelfs 2x nederlands kampioen geweest. Ik had veel plannen, maar hij is vooral mijn grote vriend geweest waar ik heel erg veel mee buiten gereden heb.

Inmiddels ben ik natuurlijk aan het werk, getrouwd (ik heb Dennis langer dan mijn man ;) ), eigen huisje met 'room for a pony' dus Dennis staat aan huis. Als ik mijn slaapkamer uitloop kijk ik uit op de paddock waar mijn pony's staan.
Dennis is inmiddels ruim 10 jaar ruin, is wat grijzer en zorgt nog altijd met veel liefde voor zijn eigen kudde merries.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Wat niet? Dennis is gewoon al zo lang mijn vriendje.
Hij is met pre-pensioen, soms rondje wandelen, soms word hij nog gereden. Maar gewoon dat hij er altijd is is gewoon super fijn. Hij is de rust en stabiliteit in de groep, heeft al mijn jonge pony's opgevoed. En heeft mij natuurlijk zo enorm veel geleerd.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Ik hoop dat hij nog jaren bij mij zal zijn! Hij heeft al ruim 7 jaar cushing, maar hij doet het super op zijn pilletje. Verder hoeft hij niets meer en mag hij alles! Beetje verwend is hij wel, hij mag altijd een beetje meer dan de rest O:)
Iedere ochtend heb ik 2 oudjes staan murmelen als ik hun pillen uit kom uitdelen (want naast Dennis heb ik ook Judith met cushing, 26 lentes jong en Dennis zijn vaste verkering).

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Zorg netjes voor ze, ook als ze wat ouder worden. Ze hebben zo lang hun best voor je gedaan, als ze ouder worden is het tijd om dat terug te doen.
Test op tijd op cushing, ik ken er veel die snel oud leken te worden, maar die cushing bleken te hebben en op medicatie 10 jaar jonger werden.


[ img ]
Dennis: links in 2001, rechts in 2014.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 15:32 



 
Profiel   

Jeeejjjjjj daat issie dan!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 16:48 



 
Profiel   

Leuk!
Alle oudjes op een rij, inclusief mijn grote liefde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 17:00 



 
Profiel   

Knappe oudjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 17:19 



 
Profiel   

Weer een aantal bekenden en onbekenden. Super leuk! <3

En je lieve Des Romy :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 17:27 



 
Profiel   

Wat een leuke oudjes en mooie verhalen weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 18:20 



 
Profiel   

Prachtige leeftijden zitten er bij. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 18:25 



 
Profiel   

wel leuk om wat meer te lezen van sommige oudjes die ik toch wel voorbij zien komen.
:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 19:43 



 
Profiel   

Jaa, Punetje er ook eindelijk bij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 20:04 



 

ElCamino schreef
Jeeejjjjjj daat issie dan!!!

*\o/*


Dennis schreef
Leuk!
Alle oudjes op een rij, inclusief mijn grote liefde!

:D


emilyslaluna schreef
Weer een aantal bekenden en onbekenden. Super leuk! <3

En je lieve Des Romy :knuffel:

Jaaa daar is ze dan eindelijk <3 :knuffel:
Mijn lieve meisje, mis haar nog steeds heel erg |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 20:12 



 
Profiel   

Haaaa, deel 9! Met een hoop 'bekende' ouwetjes oud het oude paarden topic.

Super weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:30 



 
Profiel   

Zo leuk al die oudjes! Zowel bekend als onbekend! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 09:28 



 
Profiel   

Ja superleuk gedaan, thnx JPitty!!!!! wat een werk!!! maar wat ontzettend leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 09:54 



 
Profiel   

Zo leuk om te zien!

Waarschijnlijk heb ik onder een steeen gelegen, maar hoe kun je hiervoor meedoen? Heb ook een oudje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 12:11 



 
Profiel   

te laat..... was een actie vanwege het 20 jaar bestaan van Bokt. Dit was het laatste deel...
je kunt wel wel aanmelden in ons oudjes topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 12:45 



 
Profiel   

ElCamino schreef
te laat..... was een actie vanwege het 20 jaar bestaan van Bokt. Dit was het laatste deel...
je kunt wel wel aanmelden in ons oudjes topic!


Oke doe ik dat! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 13:00 



 
Profiel   

ElCamino schreef
te laat..... was een actie vanwege het 20 jaar bestaan van Bokt. Dit was het laatste deel...
je kunt wel wel aanmelden in ons oudjes topic!



Ik moet eerlijk opbiechten... ik had in het verzameltopic een foutje gemaakt en 2x een deel 6... Dus we hebben geen 9 maar 10 delen. Vandaag het slot dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:18 



 
Profiel   

ow leuk!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 16:12 



 
Profiel   

Wat leuk zo'n topic! Jammer dat ik dit niet eerder heb gezien
Mijn fjordje Unique Moonlight is ook 21
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 18:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen