Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 17:08

NPOradio1.nl
Algemeen

Afbeelding
Met de teugelsensor kun je meten hoeveel druk je tijdens het rijden
op je teugels hebt. Foto: Bellatrix, http://www.mtshots.nl/ Bokt Wiki


Technologische ontwikkelingen en paardensport gaan nog niet bepaald hand-in-hand, maar daar brengt Menke Steenbergen van IPOS Technology verandering in. Zij hebben een app en een zogeheten teugelsensor ontwikkeld, vertelt Steenbergen in B.V.S.C.

De app van IPOS Technology hanteert hetzelfde principe als Strava en Runkeeper, maar dan speciaal voor de paardensport.

Het hele artikel, plus de opnamen van de radio-uitzending, kun je vinden op NPOradio1.nl.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:54

Teugeldrukmeters bestonden tot zowiezo al?

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:56

Precies mijn gedachte.. en al een hele tijd!!

Anoniem

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:26

En die teugeldrukmeters gaan nu verplicht worden op wedstrijden - teveel druk = diskwalificatie - of wat moet ik me erbij voorstellen? (Retorische vraag uiteraard.)

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:44

pluisje88 schreef:
Teugeldrukmeters bestonden tot zowiezo al?


Gezien de verwijzing naar strava en runkeeper, waar je 'apparatuur' aan kunt koppelen, zal de innovatie wel liggen in het kunnen koppelen van de teugeldrukmeter aan de app/workout. Zodat je terug kunt zien wáár de druk te hoog was. Moet je wel een hele nauwkeurige app hebben die ook de gangen goed kan scheiden anders heb je er nog weinig aan denk ik. En ik hoop dat er ook een koppeling met een hartslagmeter in zit. Dan kan je teugeldruk ook aan hartslag relateren.

Maureenn
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:30

Ik heb die IPOS app gehad op mojn IPhone XR.
En dat was wel grappig maar ik vergat hem te gebruiken en hij werkt niet correct genoeg. Met mijn paard kon hij moeilijk onderscheid maken tussen draf en galop. Ik heb hem weer verwijderd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:34

Een "klapschaatsmoment", het ontbreekt ze in ieder geval niet aan zelfvertrouwen... :')

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:53

Ik denk dat Menke daar inderdaad iets heel tofs heeft. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:47

De zoveelste teugeldrukmeter inderdaad.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:02

Hebben de mensen die denken dat dit niks toevoeg ook de verschillende producten daadwerkelijk geprobeerd?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:13

Ik heb er twee geprobeerd en één hele simpele aangeschaft.
En doe er zelden wat mee.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:57

Voor mij valt dit allemaal onder "waar de rijkunst stopt, begint de zadelkamer". Leuk dingetje om voor de grap eens tijdens een clinic uit te testen, maar om dit nu echt als serieuze trainingstool te gaan gebruiken?
Om het plat te zeggen: Ik hoop niet dat je een app nodig hebt om je te vertellen dat je niet in de muil van dat beest moet trekken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:09

Goed idee... en waarschijnlijk een stuk geavanceerder dan de huidige exemplaren. Het zal rustig worden op wedstrijden door diskwalificatie.... alhoewel niemand natuurlijk trekt ;-)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:46

Gini schreef:
Voor mij valt dit allemaal onder "waar de rijkunst stopt, begint de zadelkamer". Leuk dingetje om voor de grap eens tijdens een clinic uit te testen, maar om dit nu echt als serieuze trainingstool te gaan gebruiken?
Om het plat te zeggen: Ik hoop niet dat je een app nodig hebt om je te vertellen dat je niet in de muil van dat beest moet trekken.


Het lijkt me dat het niet alleen om trekken gaat, maar ook om bv. symmetrisch trainen en de instructeur meer inzicht geven in wat er precies gebeurt.

Goed dat de paardensport gebruik gaat maken van de mogelijkheden van technologie. Het werd eens tijd :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

Ninx schreef:
Goed idee... en waarschijnlijk een stuk geavanceerder dan de huidige exemplaren. Het zal rustig worden op wedstrijden door diskwalificatie.... alhoewel niemand natuurlijk trekt ;-)

Ik zou er best mee willen rijden op wedstrijd. :j

Snippergroen

Berichten: 6679
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Ik zou het wel fijn vinden om met zoiets te rijden en ook mee te trainen :j Zeker voor het symmetrisch trainen inderdaad. Ook heb ik nog wel eens de nijging om de kant die mijn bijrijdpaard vastpakt, ook vast te pakken en dan zou ik dat kunnen terugzien. Ik wist niet dat zoiets al bestond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:29

Negerzoen schreef:
Ik zou het wel fijn vinden om met zoiets te rijden en ook mee te trainen :j Zeker voor het symmetrisch trainen inderdaad. Ook heb ik nog wel eens de nijging om de kant die mijn bijrijdpaard vastpakt, ook vast te pakken en dan zou ik dat kunnen terugzien. Ik wist niet dat zoiets al bestond :)
Maar zo'n teugeldrukmeter lijkt mij geen onderscheid te maken tussen druk die door jou wordt uitgeoefend en druk die door je paard wordt uitgeoefend. Bovendien lijkt het me eerder van belang dat je leert vóelen wanneer je zelf teveel vastpakt, in plaats van het af gaat lezen en jezelf volledig afhankelijk maakt van een stukje technologie.

FCSA schreef:
Gini schreef:
Voor mij valt dit allemaal onder "waar de rijkunst stopt, begint de zadelkamer". Leuk dingetje om voor de grap eens tijdens een clinic uit te testen, maar om dit nu echt als serieuze trainingstool te gaan gebruiken?
Om het plat te zeggen: Ik hoop niet dat je een app nodig hebt om je te vertellen dat je niet in de muil van dat beest moet trekken.


Het lijkt me dat het niet alleen om trekken gaat, maar ook om bv. symmetrisch trainen en de instructeur meer inzicht geven in wat er precies gebeurt.

Goed dat de paardensport gebruik gaat maken van de mogelijkheden van technologie. Het werd eens tijd :j
Tegelijkertijd zie je dat veel technologische ontwikkelingen juist een negatief effect hebben op gevoel, kennis en kunde. Kijk maar eens naar het taal- en schrijfniveau - dat is er met MS Word en spellingscontrole niet op vooruit gegaan. Net als Gini vind ik het een leuke gadget om eens bij een clinic oid te gebruiken om te zien hoeveel druk je nu echt uitoefent op je teugels, maar om hier nu serieus iedere training mee te gaan rijden vind ik inderdaad een gevalletje "waar de rijkunst stopt, begint de zadelkamer."

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:13

Citaat:
Maar zo'n teugeldrukmeter lijkt mij geen onderscheid te maken tussen druk die door jou wordt uitgeoefend en druk die door je paard wordt uitgeoefend. Bovendien lijkt het me eerder van belang dat je leert vóelen wanneer je zelf teveel vastpakt, in plaats van het af gaat lezen en jezelf volledig afhankelijk maakt van een stukje technologie.


Waarom wil je daar onderscheid in maken?
Imo druk = druk. Veel druk is niet ok, sowieso.

Hoop mensen roepen te rijden met weinig druk en op buitenteugel, maar dat valt soms tóch tegen...

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:43

Och, de paardeneconomie moet draaien.
Eerst technologie kopen en vervolgens een lessenreeks volgen
"Stop met denken, leer voelen."

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Deze innovaties zijn 'klapschaatsmoment' voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:35

Bijzonder wel, komt er iets wat objectief kan meten en dus kan toetsen of je doet wat je zegt - en dan zo een negatieve reacties... Ik vind de titel ook wat clickbait-achtigs hebben maar ik snap de reacties niet goed.