Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 10 (Slot)

 
Profiel   

*Bokt.nl
Community

En toen waren we alweer aangekomen bij deel 10 van onze senior paarden in de spotlight! 10 dagen, 10 topics vol leuke Bokt-senioren. Vooraf gegaan door een topic met de teammie-senioren, want ook die horen erbij! En dat allemaal dankzij jullie! Want jullie waren zo enthousiast met aanmelden dat mijn PB box enkele keren is ontploft!! Dank jullie wel daarvoor!!!

Voor de liefhebbers van statjes, hierbij even de nodige info:
  • In totaal zijn er 10 delen gemaakt van dit topic.
  • Er zijn 5 bokkers gebruikt per deel, met uitzondering van 1 deel, dat werden 6 bokkers omdat er anders eentje eenzaam achterbleef.
  • Dus 9 x 5 = 45, + 6 = 51 bokkers die hun paarden/ pony's hebben ingestuurd.
  • 4 teammies die hun paard hebben gemeld.
  • 51 + 4 = in totaal 55 mensen die hun paarden hebben gemeld.

Sommigen van jullie hadden 1 of 2 foto's erbij gedaan, anderen kwamen zelf met collages en weer andere bokkers stuurden een hele zwik foto's mee waarvan ik weer collages heb gemaakt. Het was een heleboel werk, heeft mij behoorlijk wat vrije tijd gekost en ook zeer zeker enkele extra grijze haren opgeleverd :D . Maar heb het met veel plezier gedaan en het is een genot om al jullie leuke oudjes te leren kennen op deze manier! Dus nogmaals heel erg dankjewel voor alle inzendingen!!!

We sluiten de reeks af met de laatste senioren in de spots, veel leesplezier nog even en voor iedereen met een senior in de wei of op stal: geniet van al jullie 20+ paarden!

Peter, van Barramundi
[ img ]
Draver Peter is nog steeds nieuwsgierig.


Hierbij wat over mijn gouwe ouwe Peter (Peterpaard voor vrienden). Peter is een draver en volgens zijn paspoort op 1 januari j.l. 37 jaar geworden.
Ik heb hem in 1999 gekocht van een manege als eerste eigen paard met het idee dat het leuk was met een ouder dier te beginnen en als die met pensioen ging, er een jonkie zou komen. Famous last words :+

Wat er nu anders is t.o.v. toen ik hem net had is het feit dat ik (helaas) niet meer zelf voor hem zorg. Ik ben in 2016 met mijn man naar Australie geemigreerd en Peter is in Nederland gebleven. Hij staat al sinds 2008 bij mijn beste vriendin aan huis en daar kon hij gelukkig blijven! Sinds mijn vertrek uit Nederland is hij volledig met pensioen en bestaan zijn dagen in het vijfsterren hotel uit gras of hooi eten en af en toe wat jong spul in het gareel houden.
Peter is altijd heel veelzijdig geweest: Koersen voor de sulky, manegelessen, springen, barrelracen, working cowhorse en zelfs voor klassieke dressuur draaide hij zijn hoef niet om.

Ik kan niet echt wat bedenken wat nou specifiek leuk is aan het hebben van een oud paard omdat Peter zich nooit echt oud gedragen heeft. De laatste keer dat ik hem gereden heb, net voor onze emigratie, zijn we bijna in de sloot beland omdat hij een tractor zag die kennelijk een paard-etend uiterlijk had, want hij ging helemaal over de zeik :')
Momenteel staat hij samen met een jonge ruin en doet hij nog vrolijk mee met een rondje rennen door de wei.
De toekomst is dat hij hier gewoon lekker paard mag zijn tot hij ooit een keer omvalt.

Qua tips denk ik dat ik nooit veel anders gedaan heb dan ik voor andere paarden zou doen. Lekker bewegen, veel ruwvoer en niet teveel poespas.

[ img ]
Peter, toen hij nog barrelracing deed, en nu.


Ojan, van saskiaojan
[ img ]
Ojan is een leuke senior Fjord.


Ojan is mijn 26 jarige superfjord, mijn beste vriendje en ik hoop nog minstens 10 jaar van hem te kunnen genieten. Ik heb Ojan al 18 jaar, daarvoor was hij van mijn zus... echt een familie paard dus.

Na 18 jaar veel te hebben beleefd en gedaan, van m2 dressuur, tot een oefencross, van naar het strand en ringsteken tot boeven vangen en alles wat er verder maar te bedenken is. Ondertussen hoef ik nu maar naar hem te kijken en weet ik wat hij gaat doen. Wat ik nu het fijnste vind aan Ojan is dat hij echt mijn maatje is waar ik me nooit zorgen over iets hoef te maken als we op pad zijn. Ik kan er achterstevoren ondersteboven op gaan zitten en dan nog kom ik veilig thuis.
Ik hoop dat ik nog heel lang wekelijks onze buitenritjes kan maken en dat hij nog steeds af en toe zich kan gedragen alsof hij 4 jaar oud is.

Mijn tip aan iedereen met een oud paard maar ook jong paard/pony is; Geniet en carpe diem... want je weet nooit wanneer ze je verlaten.

[ img ]
Ojan en saskiaOjan genieten elke dag weer.


Merho, officieel Rolex Cassanti, van Art_Ificious
[ img ]
Merho in het hoge gras.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Merho, eigenlijk officieel Rolex Cassanti, is bijna 23 jaar. Ik heb hem via Paard zoekt baas geadopteerd in 2019 als weidemaatje.

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Sinds er een merrie bij is gekomen is hij veel meer opengebloeid en voelt zich weer fit en de leider van de "kudde". Ik merk echt een verschil in zijn gedrag maar ook in zijn uiterlijk/manier van kijken uit zijn ogen.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
De rust die ze uitstralen, de wijsheid die ze over zich lijken te hebben.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Ik hoop Merho nog minstens 5 jaar in de kudde te hebben. Een aantal fotoshoots doen en vooral genieten van zijn aanwezigheid. Berijdbaar is hij immers niet meer door zwakke achterbenen.

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Zorg dat je paard zich goed voelt in de groep. Het scheelt echt veel, Merho stond voorheen enkel met 1 ruin maar sinds ik er dan een merrie bij had zag ik hem weer opknappen en die zomer glansde hij je tegemoet en was een energiek dier. Die merrie helaas moeten laten inslapen, maar eerst gezorgd dat Merho zich aan een ander paard kon hechten... ook een merrie tevens.

[ img ]
Merho en Art_Ificious genieten van elkaar.


Het shetje van Birdie60
[ img ]
Het shetje met zijn vorig jaar overleden maatje.


Hoi, ik heb een shetje die wordt april 27 jaar.
11-12-2012 heb ik hem gekregen van 2 oude mensen waar ik kwam via de thuiszorg in de avonddienst.
Hij had jaren bij die man voor de kar gelopen maar de kinderen wilde de pony kwijt omdat dhr dement aan het worden was.
Toen wij hem gingen ophalen zag die er niet zo gezond uit. Hele lange hoeven.
Gelijk de hoefsmid gebeld en gewassen. Ik heb fijne jaren met hem beleefd. Mooie ritjes gemaakt.
Sinds vorig jaar geniet die van zijn pensioen.
Je ziet wel dat die elke winter inlevert.

[ img ]
Birdie60 en haar shetje.


Larix, van liespower94
[ img ]
Larix en zijn intussen overleden maatje Jip.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Graag stel ik je voor aan Larix, een shetlander die op 23 april alweer 25 jaar gaat worden!
Een aantal jaar geleden ben ik door mijn overburen gevraagd om hun paarden te rijden. Zij hadden 2 friezen en een verschrikkelijk ondeugende shet staan. Helaas zijn beide paarden naar 2 jaar overleden, eentje aan koliek en eentje is ingeslapen vanwege de pijn door artrose. Toen was Larix dus over. Destijds had ik een kleine shet, Jisper, die ook geen vriendje meer had. Toen is Larix naar mij gekomen. Dat is nu 6 jaar geleden.

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Pffff heb je even! Larix is ooit geboren op stal de Rijsdrecht. In mei 2020 nam een bokker contact met mij op, zij herkende Larix, en had nog babyfoto's van Larix, echt heel erg leuk!

Larix is daarna de handel in gegaan en vanaf daar is het spoor ook doodgelopen.
Toen Larix 15 jaar was is hij overgebleven op een markt. Een vriendin van mijn buren waarvoor ik reed heeft hem maar gekocht omdat ze hem zielig vond. Maar ja, ook een shet past niet in je achtertuin. Dus zij heeft hem daarna aan mijn overburen gegeven. In het begin was Larix verschrikkelijk. Mag ik dat zo zeggen? Hij trapte gericht, beet en was zeer onwelwillend. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met zijn verleden. Dit was gewoon zijn vechtmodus, simpelweg omdat hij eigenlijk heel bang was. Dit resulteerde in letterlijk heel wat bloed, zweet en tranen. Tot we zijn grote hobby ontdekten, Larix kon namelijk ontzettend goed springen!

En hoog ook, met zijn 95 cm is 90 cm zijn record geweest. Hij kon op deze manier zijn energie kwijt en leerde door alle beloningen en succeservaringen dat mensen best wel leuk zijn. Intussen heb ik hem beleerd en hebben we heel wat kilometers afgelegd. Hij had soms heus nog wel zijn momenten hoor, maar hij werd wel steeds braver.

Op 8 oktober 2018 kwam ons kantelpunt, zijn en mijn grote steun hebben we helaas in moeten laten slapen.
Onze Jip was zo moe en het lijfje was zo op dat ik hem niet nog een winter wilde gunnen. Toen zijn darmen niet helemaal lekker meer gingen was het genoeg.

Onze lieve Jip verliet ons. Ik kan wel weer huilen als ik dit schrijf hoor, ik mis hem nog elke dag. Aan dit moment kan ik maar een positief ding halen. Larix zocht mij op als zijn troost. Onze band groeide in 2 maanden zo ontzettend snel. En tot op de dag van vandaag zijn we zo ontzettend close.

Van een pony die iedereen de tent uit vocht is het een ontzettend lieve en hele gekke knuffelbeer geworden.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Het leukste aan het hebben van deze gekke oude is de heerlijke momenten die je met ze mee maakt.
Hij geniet zo ontzettend van onze hardlooprondjes, van onze wandelingen en van iedere borstelbeurt.

Daarnaast heeft hij veel levenservaring waardoor hij mijn jonge pony ook mee neemt. Die ziet hem echt als zijn grote broer en dat is zo ontzettend schattig!

En hoe gek ik ook op mijn jonge pony ben, de band die je met zo'n oudje kunt hebben kan zo diep zitten. Vooral Larix lijkt echt wel wat op een hoger niveau mee te kunnen denken soms :+
Als ik bezig ben met de stallen en ze even mogen grazen komt hij even bij mij kijken of zijn slobber al klaar staat, zo niet dan gaat hij zelf wel weer verder grazen.
Kort samengevat; de no-nonsense houding van de oudjes is heerlijk.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Laten we er eerst nog maar eens 15 jaar bij optellen!
Het afgelopen jaar heeft Larix niet voor de sulky gelopen omdat ik hem niet goed vond, arm in bespiering en niet super happy.
De dierenarts is gekomen en we hebben bloed geprikt, nou ja je raadt het al: Cushing/PPID.
Meneer staat nu op een kwartje prascend, een combi van glucosamine+MSM en bodybuilder brok.
En ik heb nog nooit zo'n levendige, drukke, (irritante :+, mag ik dat zeggen?) pony gehad.
Nu bouwen we het wandelen, hardlopen en fietsen weer op en wellicht mag hij dit jaar wel weer voor de sulky lopen.
Maar vooral, genieten!
Goed er op passen, en dan zien we het wel. Ik doe mijn best om hem zo goed als mogelijk in conditie te houden.
Tot slot, mijn vriend en ik hebben een nieuw huis gekocht dus we gaan verhuizen begin maart!
Met behulp van Bokt heb ik een hele fijne, nieuwe stal voor ze gevonden en daar gaan ze morgenochtend al naartoe verhuizen! Ik hoop dat ze daar samen met de pony van de eigenaresse helemaal op hun plek gaan zijn en dat we daar heel veel uren in de bossen mogen rondzwerven.
Ze hebben nu altijd in het weiland in Friesland gestaan dus ik ben benieuwd hoe ze de bossen van Drenthe gaan ervaren!

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Houd ze in beweging!
De mijne staat nu weer 24/7 buiten met fijne stal en krijgt dagelijks echt even beweging. Even wandelen, even fietsen, even rek- en strekoefeningen of even denkspelletjes, dit houdt ze volgens mij echt fris!

Maar vooral lekker buiten, met soortgenoten, eventueel lekker met een dekentje op, is denk ik het beste voor onze oudjes.

[ img ]
Larix van veulen bij mama tot senior.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:16 



 
Profiel   

Bedankt JPitty voor het vele werk. Ik heb de topics met veel plezier gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:21 



 
Profiel   

Peter <3
Jeetje Barra, is hij 37 alweer?! Wat een lekker beest, wat ziet hij er nog goed uit zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:21 



 
Profiel   

Was heel leuk deze reeks met oudjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:28 



 
Profiel   

Hulde voor jou JPitty! Ik vond het een ontzettend leuk initiatief en kan me goed voorstellen dat het veel werk is geweest.

En weer zo'n leuke reeks met oudjes! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:40 



 
Profiel   

Jpitty, wat heb je er een leuke reeks van gemaakt!

Ik heb genoten van alle ouwetjes en vond het vooral heerlijk om een paar oude bekenden weer terug te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:42 



 
Profiel   

Mijn Merho'tje <3

Wauw wat ziet Peter van Barra er nog erg goed uit voor die leeftijd. Je vriendin zorgt er goed voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:51 



 
Profiel   

Bedankt voor al het werk <3

Ennee zo leuk om mijn knuffel hier te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:56 



 
Profiel   

Bedankt JPitty! Ik heb echt genoten van alle topics <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:12 



 
Profiel   

<3 <3 aan alle oudjes en jpitty bedankt voor je vrije uren... Ik heb van de topics genoten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:12 



 
Profiel   

Ik vind het zon mooie serie geworden! De oudjes verdienden het ook om eens lekker in het zonnetje te staan.

JPitty heel erg bedankt voor het werk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:12 



 
Profiel   

Ja daar was mijn opa ook!
Bedankt voor de mooie topics JPitty.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:24 



 
Profiel   

peter!!!! 37 jaar wow!!!! kan alleen dromen dat Chico dat ook wordt, dit tikt nu de 33 aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:38 



 
Profiel   

Bedankt Jpitty voor al het werk.
Mijn shetje Leo. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:46 



 
Profiel   

En ook hier weer een stel super leuke oudjes! <3

JPitty: heel hard bedankt voor al het werk en de tijd die je in deze serie hebt gestoken! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 16:07 



 
Profiel   

En het laatste deel oudjes. Leuke verhalen weer.

Super JPitty dat je er zo'n tijd in hebt gestoken, ik vond het erg leuk om te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 16:39 



 
Profiel   

Ook van hier een _/-\o_ en thanks voor JPitty voor al het werk wat ze gedaan heeft. Ik heb ze allemaal met plezier gelezen. En ik hoop voor alle bokkers met oudjes, ik ook Champie kwam ook voorbij :D , dat we nog lang mogen genieten van onze oudjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 17:29 



 
Profiel   

JPitty, dank voor de leuke topics, super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 22:04 



 

Superleuke oudjes en mooi gedaan jpitty!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 23:27 



 
Profiel   

Super leuk gedaan JPitty en bedankt dat Peter toch nog mee mocht doen, ondanks dat ik net te laat was met inzenden O:)

Goof schreef
Peter <3
Jeetje Barra, is hij 37 alweer?! Wat een lekker beest, wat ziet hij er nog goed uit zeg.
Yep, wie had dat ooit gedacht. Weet je nog dat we zijn 'laatste' actieshoot deden. Realiseer me nu dat dat dus al bijna 7 jaar geleden is :')

Art_Ificious schreef
Wauw wat ziet Peter van Barra er nog erg goed uit voor die leeftijd. Je vriendin zorgt er goed voor.
Ja, ik mag echt in mijn handjes knijpen met zo'n fantastisch adres.
Jouw zwarte glimworm ziet er ook prachtig uit zeg!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 00:30 



 
Profiel   

Wat een prachtige serie is dit geworden! Geweldig om al die senioren te zien en hun verhalen te lezen. <3

JPitty, bedankt voor het samenstellen! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 00:38 



 
Profiel   

Wat leuk om nog een draver tegen te komen! :)

JPitty, ontzettend bedankt voor je inzet. Ik heb alle afleveringen genoten van alle verhalen en foto's. Jammer dat het alweer voorbij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 01:02 



 
Profiel   

Dank je Barramundi... Merho glimde deze zomer echt prachtig. De eerste zomer dat ik hem had was dat niet zo fel.
Leuk weetje, op de foto's loopt hij volledig los in een niet omheind veld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 01:38 



 
Profiel   

Wat een werk!! maar wat ontzettend leuk voor ons om onze oudjes zo in de spotlights te zien! Dat hebben ze verdiend! Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 02:54 



 
Profiel   

JPitty, super bedankt voor je topics <3 !
Wat een lieve oudjes weer <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen