Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Brexit zorgt voor duurder paardentransport bij export

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Dit paard is klaar voor transport. Foto: Pic Jon Stroud /FEI


De Ierse fokker Ronan Rothwell heeft in een reportage zijn beklag geuit over de gevolgen van Brexit op het paardentransport. De ritjes van en naar het buitenland zijn duurder geworden. Aan RTL zegt Rothwell: "De paarden zijn hier de verliezers."

In het interview doelt de fokker voornamelijk op de tijdspanne die nodig is voor de extra administratie. "Er is nu een vertraging, omdat er een veterinair rapport moet worden ingediend bij het ministerie van Landbouw voor toestemming voor export. Dat duurt ongeveer drie dagen. Daarnaast zijn er extra administratieve kosten, wat we nog nooit eerder hebben gehad. Ook het vervoeren naar Europa is veel duurder geworden."

Er zijn natuurlijk alternatieven, maar die duren langer. Denk bijvoorbeeld aan het transport over zee. "De meeste paarden staan al drie uur op de trailer voordat ze in de haven zijn. Transport van meer dan twintig uur is een enorme stap achteruit voor het comfort en welzijn."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 20:28 



 
Profiel   

Ik heb mijn shetje nog op de valreep voor het einde van afgelopen jaar terug verhuisd van Engeland naar Nederland (met de goeie hoop dat ik hem in de loop van dit jaar achterna kan).
Ik heb nog niet gekeken of er veranderingen gemaakt zijn nu er wel een brexit deal is, maar toen ik keek was de extra administratie wel het minst erge...
Maand in isolatie en nog extra 3 maanden in quarantaine stond in december nog op de website van de overheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 20:57 



 

Dit stuk mist een aantal belangrijke punten van het oorspronkelijke RTE-artikel. Waar het hem in zit, is dat de Ieren GB nu niet meer kunnen gebruiken als landbrug naar de EU. Transport via de UK is duurder en moeilijker geworden, en duurt langer, en Calais wil maar drie paarden per uur toelaten vanuit de UK.

Het alternatief is de ferry van Rosslare rechtstreeks naar Cherbourg, een tocht van 18 uur. Dat is waarover Rothwell zegt dat de paarden daarin de verliezers zijn - niet het feit dat ze drie dagen langer op Ierse grond moeten blijven, maar de lange vaartocht als ze nu rechtstreeks van Ierland naar de EU willen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 21:21 



 
Profiel   

Wat een verassing.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen