Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 21:36

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Politiepaard tijdens een demonstratie op het Malieveld. Foto: Facebook Bereden Politie


Bij de demonstratie van ‘Nederland in Verzet’ op het Amsterdamse Museumplein is een politiepaard aangevallen met een ploertendoder. Een ploertendoder is een wapenstok met aan het einde een zware metalen kop. Dit kan zwaar letsel toebrengen en valt daarom onder categorie I van de Wet van wapens en munitie. Bezit van dit wapen is zodoende verboden.

De persoon die ervan verdacht wordt het politiepaard aan te vallen, is aangehouden. Het dier raakte gewond. De ruiter maakt het naar omstandigheden goed.

De gemeente Amsterdam had eerder deze week de demonstratie op het Museumplein, die tegen het kabinet Rutte en de coronaregels was, verboden. Wel mocht de manifestatie plaatsvinden in het Westerpark. Daar zagen de initiatiefnemers echter van af. De demonstratie bracht zeker tweeduizend mensen op de been. De politie arresteerde in totaal 143 personen.

Toen actievoerders weigerden naar huis te gaan, liep het uit op botsingen met de ME. Actievoerders haalden stenen uit de straat en gooiden dat naar agenten. Sommigen hadden vechthandschoenen, slagwapens en vuurwerk bij zich, verklaart de gemeente.

NadjaNadja @ [VN] Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest
Moderatoropmerking:
We begrijpen dat dit onderwerp verschillende visies en meningen met zich mee kan brengen, maar het is niet nodig om anderen daarop aan te vallen. We willen jullie dan ook vragen om respectvol met elkaar in discussie te gaan, zonder persoonlijke aanvallen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-01-21 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:38

leuk joh, je uitleven met verboden wapens.
Sommige mensen willen rellen om het rellen, die demonstreren niet om de inhoud.


Demonstraties op inhoud vind ik prima, zelfs als ik zelf niet achter die inhoud sta.
Maar dat lompe vernielen, aanvallen en oorlogje spelen kan ik wat minder waarderen.

(Die laatste zin is eufemistisch, even voor alle duidelijkheid...)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:43

Gadverdamme. Wat is nederland toch weer triest bezig.

Leo4ever
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:46

Mensen die zulke spullen bij zich hebben zijn alleen maar uit op narigheid, Nederland op z’n smalst, klootjesvolk. Zo klaar mee...... ik hoop dat het moedige dier goed herstelt.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:56

Wat een verdeeldheid.

Dit soort geweld en boosheid kan nooit komen door een onderliggend protest gevoel. Dan is er toch echt meer met je aan de hand.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:42

Die knokken om het knokken, als het protest was om alle pandaberen rood te verven stonden ze daar ook vooraan en was het ook knokken, het onderwerp waarom boeit dat soort lui niet eens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:47

Leo4ever schreef:
Mensen die zulke spullen bij zich hebben zijn alleen maar uit op narigheid, Nederland op z’n smalst, klootjesvolk. Zo klaar mee...... ik hoop dat het moedige dier goed herstelt.

"Moedig dier"? Ik vermoed dat hij weinig had in te brengen wat zijn carrierekeus betreft.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:41

speedfiets_2 schreef:
Gadverdamme. Wat is nederland toch weer triest bezig.

Nou Nederland. Het is maar een heel klein deel. De meeste echte relschoppers waren voetbalhooligans.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:47

Femke_Tweety schreef:
leuk joh, je uitleven met verboden wapens.
Sommige mensen willen rellen om het rellen, die demonstreren niet om de inhoud.


Demonstraties op inhoud vind ik prima, zelfs als ik zelf niet achter die inhoud sta.
Maar dat lompe vernielen, aanvallen en oorlogje spelen kan ik wat minder waarderen.

(Die laatste zin is eufemistisch, even voor alle duidelijkheid...)

Nou echt precies dat!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:33

Kuggur schreef:
Leo4ever schreef:
Mensen die zulke spullen bij zich hebben zijn alleen maar uit op narigheid, Nederland op z’n smalst, klootjesvolk. Zo klaar mee...... ik hoop dat het moedige dier goed herstelt.

"Moedig dier"? Ik vermoed dat hij weinig had in te brengen wat zijn carrierekeus betreft.

Inderdaad te zot voor woorden om dieren aan dergelijk geweld bloot te stellen. Totaal niet meer van deze tijd.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:47

LiselotZorro schreef:
Inderdaad te zot voor woorden om dieren aan dergelijk geweld bloot te stellen. Totaal niet meer van deze tijd.


Tja, dat zou je dan ook over veel productiedieren kunnen zeggen :o Maar ik wil geen reltopic starten.

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:53

Natuurlijk helemaal fout, maar het is natuurlijk wel een risico wat je neemt als je dieren voor zoiets in zet. Ik zou liever zien dat ze andere middelen gebruiken in dit soort rellen.

Waarom gaan mensen trouwens protesteren tegen kabinet Rutten als het kabinet al gevallen is?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:54

Lynnepinny schreef:
LiselotZorro schreef:
Inderdaad te zot voor woorden om dieren aan dergelijk geweld bloot te stellen. Totaal niet meer van deze tijd.


Tja, dat zou je dan ook over veel productiedieren kunnen zeggen :o Maar ik wil geen reltopic starten.


Tja... je hebt wel gelijk.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:59

Jessix schreef:
Natuurlijk helemaal fout, maar het is natuurlijk wel een risico wat je neemt als je dieren voor zoiets in zet. Ik zou liever zien dat ze andere middelen gebruiken in dit soort rellen.

Waarom gaan mensen trouwens protesteren tegen kabinet Rutten als het kabinet al gevallen is?

Zodat ze aan andere Nederlanders kenbaar kunnen maken: 'stem de volgende keer niet weer voor een Rutte-kabinet!'. Afijn, mogen ze best delen. Iets met vrijheid van meningsuiting... Maar niet over de rug van agenten en hun dieren :\

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:27

Ik zeg niets over vrijheid van meningsuiting, voorstander van. Maar vroeg me af waarom protesteren tegen een kabinet wat er niet meer is. Maar dus in de hoop mensen te overtuigen een andere politieke keuze te maken. Oké duidelijk.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:12

speedfiets_2 schreef:
Gadverdamme. Wat is nederland toch weer triest bezig.

Nederland? Zeg alsjeblieft...

Die demonstratie was verboden omdat er een maximaal aantal mensen was toegestaan wat overschreden zou worden. Toch gaan demonstreren. Oké, in deze tijd zwaar onverantwoord, maar gezien de vele virusontkenners binnen die groep niet onbegrijpelijk. Politie en ME hebben ruim een uur opgeroepen om naar huis te gaan. Toen zijn er waterkanonnen op gezet. Uiteindelijk dan ook politie te paard en knuppels ingezet. Dit heeft echt nul komma nul te maken met een normale Nederlander hoor. Dit is een groep gekken die ze rechtstreeks met busjes hadden moeten afzetten bij psychiatrische instellingen.

Kunnen ze nog zo hard roepen Ik ben Nederland, maar dan ben ik wel Luxemburg ofzo :+

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:35

Eigenlijk ben ik het wel eens met dat je paarden niet aan dit soort geweld moet blootstellen. Ze zijn toch een vrij makkelijk target omdat je ze niet goed kunt inpakken met bescherming. Ik vraag me weleens af of er inmiddels geen betere manieren te verzinnen zijn. Je zag wel dat de paarden goed hielpen dus zinvol is de inzet zeker toen er vuurwerk was trok de linie ook weer even samen terug. Gelukkig zijn de paarden heel goed getraind en relaxed, maar voor mijn gevoel gaat het zo tegen het principe van een paard in. Met een vluchtdier dit soort situaties ingaan. Ja dat gebeurde vroeger ook, maar het voelt voor mij persoonlijk niet echt oké.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:40

Kunnen we stoppen met deze idioten demonstranten te noemen :o

Het zijn relschoppers, meer niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:11

Magrathea schreef:
Kunnen we stoppen met deze idioten demonstranten te noemen :o

Het zijn relschoppers, meer niet

Dit idd. Die mensen hebben helemaal niks met demonstranten te maken, maar zijn gewoon uit op een potje vechten.


LiselotZorro schreef:
Kuggur schreef:

"Moedig dier"? Ik vermoed dat hij weinig had in te brengen wat zijn carrierekeus betreft.

Inderdaad te zot voor woorden om dieren aan dergelijk geweld bloot te stellen. Totaal niet meer van deze tijd.

Mee eens :).

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:39

Jessix schreef:
Ik zeg niets over vrijheid van meningsuiting, voorstander van. Maar vroeg me af waarom protesteren tegen een kabinet wat er niet meer is. Maar dus in de hoop mensen te overtuigen een andere politieke keuze te maken. Oké duidelijk.


Ik denk dat het de relschoppers volledig ontgaan is dat het kabinet gevallen is _O-
Overigens maakt het ze allemaal geen zak uit, als er maar wat te rellen valt. :roll:

Paarden (en honden) niet meer inzetten, hmmm ik weet niet wat ik daarvan vind. Daar moet ik even over nadenken. Ik denk dat je dan in elk geval het welzijn -of gebrek eraan- van álle paarden (en idd productiedieren) onder de loep moet nemen. Er zijn genoeg "hobby" paarden die een waardeloos leven leiden/niet eens basis verzorging krijgen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:09

Ik begrijp niet dat er paarden ingezet worden tegen relschoppers. Ook het risico dat politiemensen gewond zouden kunnen raken is niet acceptabel. Bij relschoppers begin je als politie met traangas en waterkanonnen en als dat niet genoeg: geef mij de leiding.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:28

moonsparkle schreef:
Eigenlijk ben ik het wel eens met dat je paarden niet aan dit soort geweld moet blootstellen. Ze zijn toch een vrij makkelijk target omdat je ze niet goed kunt inpakken met bescherming. Ik vraag me weleens af of er inmiddels geen betere manieren te verzinnen zijn. Je zag wel dat de paarden goed hielpen dus zinvol is de inzet zeker toen er vuurwerk was trok de linie ook weer even samen terug. Gelukkig zijn de paarden heel goed getraind en relaxed, maar voor mijn gevoel gaat het zo tegen het principe van een paard in. Met een vluchtdier dit soort situaties ingaan. Ja dat gebeurde vroeger ook, maar het voelt voor mij persoonlijk niet echt oké.

Vrij makkelijk target??
Haha meld je eens aan voor een trainingsdag en kijk dan of je er nog zo over denkt.
Die dieren doen fantastisch werk, zij kunnen met zo'n 8 paarden wat normaal je 50 mensen kost en veel meer tijd/gewonden aan beide kanten.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:46

LiselotZorro schreef:
Inderdaad te zot voor woorden om dieren aan dergelijk geweld bloot te stellen. Totaal niet meer van deze tijd.


Precies dit. Met het geweld wat mensen nu steeds meer gebruiken en de toegang tot wapens en vuurwerk vind ik het niet oke om dieren hieraan bloot te stellen. Hetzelfde geld wat mij betreft voor politie honden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:46

Nico12 schreef:
Ik begrijp niet dat er paarden ingezet worden tegen relschoppers. Ook het risico dat politiemensen gewond zouden kunnen raken is niet acceptabel. Bij relschoppers begin je als politie met traangas en waterkanonnen en als dat niet genoeg: geef mij de leiding.

:D.

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:50

Die dieren kunnen ze wel gebruiken, het is meer dat die relschoppers toch weten dat ze overal mee weg komen. Wisten ze dat als ze zon dier aan zouden vallen er flinke straffen zuden staan zouden ze het eerder laten.
En als ze nu dan wel gepakt worden met een foei mag niet weer thuis staan.
Die kerel van die ploertendoder moeten ze vastzetten en de eerste 10 jaar niet meer los laten.
En daar gaat het imo mis.

In dat waterkanon hadden ze ook verf moeten doen, die een maand blijft zitten.
Hadden ze daarna nog mensen op kunnen pakken.
Gooi die gesloten gevangenissen maar weer open en hup er in met die lui.
Al dat zacht gebakken gedoe hier.