Britse internationale sport in gevaar door Brexit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Britse internationale sport in gevaar door Brexit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 00:13

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Jim Hollander/ FEI


Meer en meer dringt het door dat de Brexit misschien geen ideale deal is voor de Britse paardensport. Eerder werd bekend dat de fokkerij afziet van de Brexit deal. In een reactie laat de Britse springamazone Rachael Williams nu ook weten dat ook de sport er zal onder lijden. "Wij hebben geen goede Brexit-deal gekregen. We hebben zelfs helemaal geen deal", vertelt ze.

Normaal reist de amazone tien keer per jaar naar het Europese vasteland. "Er werd ons verteld dat als we internationaal wilden springen en we onze paarden geregistreerd hadden bij een niet-Brits stamboek, we makkelijker konden reizen en er voor ons weinig zou veranderen. Dat is helaas niet het geval," vertelt Williams, in een interview met de BBC.

Jan Rogers van British Horse Council voegt daar aan toe: "Paarden moeten nu in quarantaine, hebben bloedtesten voor bepaalde ziekten nodig, gezondheidscertificaten voor export, online exportaangiften, douanemeldingen en aanvullende identificatiedocumenten nodig. En dat allemaal binnen strikte tijdlijnen."

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:27

Ik zie dan bijna geen andere keus dan permanent naar het vasteland als de situatie zo blijft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Britse internationale sport in gevaar door Brexit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:06

Dat deel "voor de Britse paardensport" van die eerste zin kun je rustig weglaten....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:23

Die quarantaine en onderzoeken geldt toch voor alle niet-Europese unie paarden? Waarom ze dan verbaasd zijn snap ik niet helemaal :o ? Een gezondheidscertificaat was voor Nederland altijd al nodig, tenzij Benelux en Frankrijk.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:24

Als je vanuit Zwitzerland op wedstrijd gaat heb je ook geen bloedtesten nodig en hoeven je paarden al helemaal niet in quarantaine dus ik denk dat dit nogal overdreven is.
Het enige wat lastig is is het extra papierwerk wat er bij komt kijken.

Enige bloedtesten die elders gevraagd kan worden is voor het westnijl virus. Maar die moet je ook als je vanuit ons land bijv naar Italië gaat gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:20

Popstra schreef:
Als je vanuit Zwitzerland op wedstrijd gaat heb je ook geen bloedtesten nodig en hoeven je paarden al helemaal niet in quarantaine dus ik denk dat dit nogal overdreven is.
Het enige wat lastig is is het extra papierwerk wat er bij komt kijken.

Enige bloedtesten die elders gevraagd kan worden is voor het westnijl virus. Maar die moet je ook als je vanuit ons land bijv naar Italië gaat gedaan hebben.
De overheidswebsite is het niet met je eens.

Zwitserland heeft een andere deal met de EU dan het VK, dus daarvoor gelden ook andere voorwaarden. Je kunt niet zonder meer zeggen dat "land X deze voorwaarden niet heeft, dus land Y ook niet." Zo werkt internationale politiek niet. :+

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:44

_San87_ schreef:
Die quarantaine en onderzoeken geldt toch voor alle niet-Europese unie paarden? Waarom ze dan verbaasd zijn snap ik niet helemaal :o ? Een gezondheidscertificaat was voor Nederland altijd al nodig, tenzij Benelux en Frankrijk.


idem, ze zijn naar 3e wereldlandstatus gegaan, tenzij ze iets anders onderhandelt hebben. Dat hebben ze op paardengebied blijkbaar niet.

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Britse internationale sport in gevaar door Brexit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:04

Waarom denkt elke sector dat zíj echt geen schade van Brexit zullen ondervinden? En dan verbaasd doen als het wel zo blijkt te zijn :')

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:53

Mkango schreef:
Popstra schreef:
Als je vanuit Zwitzerland op wedstrijd gaat heb je ook geen bloedtesten nodig en hoeven je paarden al helemaal niet in quarantaine dus ik denk dat dit nogal overdreven is.
Het enige wat lastig is is het extra papierwerk wat er bij komt kijken.

Enige bloedtesten die elders gevraagd kan worden is voor het westnijl virus. Maar die moet je ook als je vanuit ons land bijv naar Italië gaat gedaan hebben.
De overheidswebsite is het niet met je eens.

Zwitserland heeft een andere deal met de EU dan het VK, dus daarvoor gelden ook andere voorwaarden. Je kunt niet zonder meer zeggen dat "land X deze voorwaarden niet heeft, dus land Y ook niet." Zo werkt internationale politiek niet. :+

Nou dat word dan erg lastig ja.
Ben dan benieuwd of die mensen die de dupe worden voor een Brexit hadden gestemd en ze daar allemaal niet over hadden nagedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:57

Sommigen wel, anderen niet. Punt is dat de uiteindelijke Brexit héél anders is dan hoe het hen werd voorgehouden in aanloop naar het referendum. De Brexiteers beloofden een soort "wel de lusten, niet de lasten" van de EU, en mensen zijn daar met open ogen ingetuind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:03

Mkango schreef:
Sommigen wel, anderen niet. Punt is dat de uiteindelijke Brexit héél anders is dan hoe het hen werd voorgehouden in aanloop naar het referendum. De Brexiteers beloofden een soort "wel de lusten, niet de lasten" van de EU, en mensen zijn daar met open ogen ingetuind.

Dat waren dan ook wel erg domme beloften... Ik kan me niet voorstellen dat ze niet geweten hebben dat ze daar wat leugentjes hebben verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:12

_San87_ schreef:
Mkango schreef:
Sommigen wel, anderen niet. Punt is dat de uiteindelijke Brexit héél anders is dan hoe het hen werd voorgehouden in aanloop naar het referendum. De Brexiteers beloofden een soort "wel de lusten, niet de lasten" van de EU, en mensen zijn daar met open ogen ingetuind.

Dat waren dan ook wel erg domme beloften... Ik kan me niet voorstellen dat ze niet geweten hebben dat ze daar wat leugentjes hebben verteld.
Propaganda doet een hoop. :+ En vergeet ook niet dat veel Britten toch nog een soort 'Britannia rules the waves'-idee hebben. Die dachten dat de EU wel snel op de knieën zou gaan, dat alles bleef zoals het was, maar zonder dat ze geld aan de EU hoefden bij te dragen. Tot ze ineens van een koude kermis thuiskwamen, en nu beginnen te huilebalken dat ze hun met worst belegde broodjes niet meer mee mogen nemen de EU in. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:14

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Dat waren dan ook wel erg domme beloften... Ik kan me niet voorstellen dat ze niet geweten hebben dat ze daar wat leugentjes hebben verteld.
Propaganda doet een hoop. :+ En vergeet ook niet dat veel Britten toch nog een soort 'Britannia rules the waves'-idee hebben. Die dachten dat de EU wel snel op de knieën zou gaan, dat alles bleef zoals het was, maar zonder dat ze geld aan de EU hoefden bij te dragen. Tot ze ineens van een koude kermis thuiskwamen, en nu beginnen te huilebalken dat ze hun met worst belegde broodjes niet meer mee mogen nemen de EU in. :')

Amerikaneske arrogantie :)).

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:19

Klopt MKango, het is een soort heimwee naar het Empire van lang geleden...
Dat snap je alleen als je er bent of er met Britten er over praat.

En vergeet niet dat veel jongeren niet hebben gestemd. Die hebben dat in alle toonaarden betreurd, maar toen was het te laat. Misschien geldt hetzelfde voor veel (paarden)sporters, hebben die ook niet of voor 'leave' gekozen en zich onvoldoende gerealiseerd wat de consequenties zouden zijn.

De vergelijking met de VS is wel grappig, vergeet niet dat de VS ooit een Britse kolonie is geweest.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Britse internationale sport in gevaar door Brexit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:28

Het klopt dat voor zowel Noorwegen als Zwitserland overeenstemming is dat de paarden vanuit en naar die landen naar landen van de EU op dezelfde condities mogen reizen als binnen de EU.

Maar met de Britten is een totaal ander handelsakkoord gesloten en reizen van en naar Groot-Brittannië is dus echt met heel ander papierwerk dan voor Zwitserland en Noorwegen.

Overigens gelden voor Noord-Ierland wél de Europese regels, voor zover ik begrepen heb zowel voor export naar NI vanuit EU als import vanuit NI naar EU, zelfs als daarvoor door Groot-Brittannië gereisd wordt met de dieren.

Hoe ze dat gaan borgen, geen idee.
Maar je kunt dus een paard of koeien per boot van Hoek van Holland naar Dover brengen, doorrijden naar de westkant van GB, overvaren naar NI en dan ben je betrekkelijk simpel kwa papierwerk.
Blijf je echter op GB, dan moet de hele rataplan voldoen aan de nieuwe Brexit eisen.