Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:22

KWPN.nl
Ingezonden door Naskapower
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Margreet/ Bokt Wiki


De vernieuwde regels omtrent Identificatie & Registratie van paarden (I&R) houden de paardenhouders en eigenaren flink bezig en dat is ook logisch, want er staat nogal wat te veranderen. Om jullie vragen nog beter te kunnen beantwoorden organiseren we op 27 januari een webinar samen met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Omdat er nog steeds heel veel vragen bij ons binnenkomen en het ook hartstikke logisch is dat jullie nog veel vragen hebben rondom de komende wetgeving, hebben we het LNV bereid gevonden om jullie hier direct het een en ander over te vertellen. Het webinar is zowel voor leden als niet-leden van LTO en begint met een presentatie vanuit LNV over de nieuwe I&R. Vervolgens is het mogelijk om via de chatfunctie in het webinar vragen te stellen.

Vragen direct beantwoord
Voorzitter van LTO vakgroep paardenhouderij, Marieke Toonders is de host van de avond die ervoor zal zorgen dat alles gestroomlijnd loopt. Tevens zal zij erop toezien dat de simpele vragen die worden gesteld in de chat beantwoord worden. De complexe vragen worden live in het webinar gesteld en direct beantwoord door medewerker van LNV.

Het webinar vindt plaats op woensdagavond 27 januari om 20.00 uur. Wil je toegang tot het webinar en direct je vraag stellen aan het LNV? Geef je dan nu op via deze link.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:01

Interessante Webinar.... maar nog steeds onduidelijkheden vwb de registraties.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:24

Er bleven ook heel veel vragen onbeantwoord. Ik weet nu alsnog niet waar ik straks aan toe ben.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:26

Ik had ook gehoopt op meer duidelijkheid, ook jammer dat de vragen die werden gepakt (op die van jou na juval ;) ) eigenlijk al beantwoord stonden op de vorige berichtgeving. Juist de dringende/complexe vragen werden omzeild naar mijn idee.
Het directe beantwoorden van complexe vragen was helaas niet van toepassing.

Wel technisch netjes opgezet, was prima te volgen en systeem liep niet vast door overbelasting oid.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:35

ja, de opzet was op zich goed. en er was grote belangstelling. Ik liep eigenlijk al vast op de eerste poll
weet niet meer precies wat de vraag was, maar de antwoorden waren verwarrend.
paardeneigenaar of particulier met paarden oid.

ik hoop dat de rest van de vragen nog beantwoord gaan worden en dat deze ook gedeeld worden via mail

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:22

Prettige webinar. Enige grote nadeel vond ik echt het spervuur aan vragen, de herhaling daarin en de beperkte mate van antwoorden. Ze hadden dit beter vooraf kunnen reguleren of meer casuïstiek gericht dit op te pakken, dan leeft het meer. Het bleef nu wat in de terminologie hangen. En heel veel deelnemers hebben nooit met I&R/UBN van doen gehad, dan is het lastig volgen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:26



Voor de mensen die het gemist hebben.
Dit is een opname vanaf mijn telefoon, kan zijn dat er af en toe wat achtergrond geluiden te horen zijn, ik stond namelijk te koken.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:27

Ik denk eigenlijk dat ze misschien voornamelijk bedrijfsmatige paardenhouderij of boeren verwachtten. Aangezien LTO de organisatie deed.
Dat ze minder particulieren hadden verwacht.
Het zou denk ik wel goed zijn als bijv. KNHS ook zo'n soort webinar zou organiseren.
Het is denk ik sowieso heel moeilijk om álle paardenhouders te bereiken.

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:31

Ach geloof niet dat het er doorkomt in april. De kamer is gevallen die gaan zich daar niet nu op richten. Geloof er niks van. Alles niet duidelijk of al georganiseerd etc, krijgen ze naar mijn idee niet rond het is al bijna Febr!

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:33

Dat denk ik ook, juval. Vond het ook vreemd dat ze de kosten niet noemden, maar wel dat de huidige UBN bezitters daar wel beeld bij hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:34

Dit is er al lang door, is EU Verordening en is gewoon vanaf 21 april van kracht.

Is al lang en breed gepubliceerd en daar heeft een gevallen kabinet geen enkele invloed op.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:57

Dat gevoel kreeg ik ook dat er voornamelijk aan bedrijfsmatige paardenhouders werd gedacht en daarbij de nuance ook uit het oog wordt verloren, vooral omdat minister dacht dat exploitant paard, paardeneigenaar en exploitant locatie vaak dezelfde persoon was. Ook de opmerking, met geiten en varkens is dit niet ingewikkeld dus met paarden ook niet vond ik geen recht doen aan de situatie.
De hoeveelheid particulieren met paard in pension (waarbij je bij dhz of bepaalde vormen van half pension toch wel exploitant paard bent maar niet exploitant locatie) wordt erg onderschat als ik dat zo juist inschat.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 07:38

Het merendeel van de beantwoorde vragen had ook betrekking op bedrijfsmatig. Het is overigens niet heel moeilijk, maar de 30 dagen geeft veel ruimte.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:57

Caesar schreef:
Dat denk ik ook, juval. Vond het ook vreemd dat ze de kosten niet noemden, maar wel dat de huidige UBN bezitters daar wel beeld bij hebben.


iets zegt me dat een paard registreren zomaar een heel stuk duurder kan zijn dan een geit of een schaap.. :+

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:59

zal een leuk klusje worden voor sommige opfokbedrijven of pensionstallen met 100+ paarden.. succes!

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:17

Ik heb het youtube filmpje hierboven even snel doorgekeken, maar zover ik kon zien is er geen antwoord gegeven of je ook een hele administratie moet bijhouden als je op buitenrit of wedstrijd gaat?

Edit: ik heb het al gevonden ergens anders
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8122
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Stel je vraag over I&R tijdens webinar LTO en LNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:18

klopt t dat je nu nog niet kunt registreren. Zie nl. nergens op de RVO site dat je kunt kiezen voor hobbymatig en paard kom ik al helemaal niet tegen.

DuoPenotti

Berichten: 29408
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:48


juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:09

hier de antwoorden op de vragen die tijdens het webinar zijn gesteld.

Citaat:
I&R paard: de exploitant van een locatie
Exploitant van de locatie is de eigenaar van de locatie. De eigenaar van de locatie is verantwoordelijk
voor de registratie van de locatie. Het daadwerkelijk registreren mag hij/zij aan iemand anders over
laten. De exploitant van de locatie zorgt voor een UBN-nummer waaraan de gehouden paarden op
de locatie gekoppeld kunnen worden.
Een exploitant van een locatie kan van een bedrijfsmatige of particuliere opzet zijn. Beide dienen een
UBN aan te vragen en gehouden paarden te koppelen aan de locatie.Het is op dit moment nog niet
mogelijk om de paardachtigen op het UBN aan te melden. We verwachten dat dit vanaf 12 april 2021
mogelijk is. Hoe u dit doet leest u dan op de website van RVO.
Wilt u al een UBN aanvragen? Meer informatie hierover leest u op de pagina: Dierlocatie UBN
registreren en wijzigen
Wat behoort tot een UBN en wat zijn de voorwaarden van een UBN:
• Een UBN bestaat uit een erfperceel en de (gewas)percelen die daarbij horen. Dit wordt ook wel
'locatie' genoemd. Een erfperceel heeft een adres en is een aaneengesloten perceel waar de stal of
stallen op staan. Op het erfperceel zijn de dieren permanent gehuisvest.
• Een locatie heeft een eigen adres en minimaal een eigen toegangsweg (dieren, producten, voer,
hygiënemaatregelen). Ten opzichte van een andere locatie is de huisvesting en de verzorging volledig
gescheiden (personeel, voer, materialen en voertuigen).
• Een erfperceel mag doorsneden worden door bijvoorbeeld een openbare weg, spoorweg of
waterweg als transport tussen beide gedeeltes binnen de doorgetrokken grenzen van dat erfperceel
plaatsvindt.
• Een perceel is een stuk grond van een UBN waarop een dier kan lopen/staan. Percelen bestaan dus
uit (beweidbare) gewaspercelen en erfpercelen. Deze gewaspercelen zijn geregistreerd in de
Basisregistratie percelen.
• Een perceel hoort maar tot een UBN. Een UBN omvat een of meer percelen.
• Het bedrijf van de dierhouder bestaat uit alle UBN's die door de houder worden beheerd en zich
bevinden op het grondgebied van de Europese lidstaat.
• Bij onduidelijkheden stelt RVOvast wat wel of niet bij de locatie hoort.
Twijfelt u na het lezen van deze informatie over uw eigen situatie? Stuur RVOdan een situatieschets
in kleur met beschrijving. Via mijnrvo.nl kunt u Digitale Post versturen. U kunt hiervoor een kaart uit
Mijn percelen of bijvoorbeeld Google Maps gebruiken. De schets mag ook een eigen tekening in kleur
zijn.
Versie februari 2021
Vragen uit Webinar 27 januari 2021 die gaan over Exploitant van een locatie:
Let op, dit zijn nog niet alle antwoorden op alle vragen die gesteld zijn.
➢ Ik heb diverse weides in gebruik waarvan ik geen huurcontract heb. Ik ben wel
verantwoordelijk voor het onderhoud van de wei. Ben ik dan technisch ook de exploitant
vd deze locaties?
Nee, dat blijft de eigenaar van de locatie.
➢ Mijn paard staat op andere locatie met volledig zelfzorg. gebruik alleen stal en weide.
Degene van bedrijf doet totaal niets met paard. Wie is dan exploitant?
Het bedrijf is de exploitant van de locatie.
➢ Als paarden langer dan 30 dagen op een natuurgebied geplaatst worden, wie is dan de
exploitant? De opfok stal of de landeigenaar?
De Landeigenaar is de exploitant van de locatie.
➢ Wat is een afzonderlijke (unieke) locatie? Mijn dieren lopen door het jaar heen op een
vijftal verschillende weilanden, enkele kilometers van elkaar. Zijn dat dan vijf afzonderlijke
locaties, of is het één bedrijfslocatie?
Zie uitleg Wat behoort tot een UBN en wat zijn de voorwaarden van een UBN:
➢ Stel paarden staan langer als 30 dgn in een natuurgebied waar geen UBN op van toepassing
is en meer als 20 km van huisadres.
Ook natuurgebieden krijgen een ookUBN.
➢ Moeten externe weides buiten de houderij ook worden opgegeven als aparte houderij?
Nee, enkel als paarden hierop langer dan 30 dagen verblijven.
➢ als een paard in de weide loopt bij een boer, wie moet dat daar dan melding van maken?
De eigenaar of de boer?
De boeris verantwoordelijk voor de locatie en het koppelen van de dieren op zijn locatie.
➢ Hoe zit het met de registratie als de paarden op stal staan bij een houderij, maar overdag
buiten staan bij een ander bedrijf.
De houderij is de locatie waar de paarden gehouden worden. Aan dat UBN worden de paarden
gekoppeld.
➢ Ik heb de stallen op eigen grond staan. Wel lopen mijn paarden op het grond van de
buurman. Dit jaarrond. Is hij nu de exploitant van de locatie of ben ik dit? Ik onderhoud het
land geheel zelf maar mag het alleen gebruiken.
De locatie van de stallen dient een UBN te hebben en de paarden te koppelen. Dus jij bent de
exploitant van de locatie in dit geval.
➢ Wij hebben een aantal pony’s die op verschillende weides steeds enkele maanden grazen.
Twee weides zijn in eigendom (1 aan huis, 1 in andere gemeente) en 3 hebben we gehuurd
(van drie verschillende eigenaren). Hoe moeten we dit gaan registreren?
Versie februari 2021
Bij het omzetten van de pony’s dienen de pony’s op de locatie te worden ingeschreven. Het
huisperceel en het perceel in de andere gemeente lijken twee UBN-locaties te zijn (zie hiervoor ook
de uitleg Wat behoort tot een UBN en wat zijn de voorwaarden van een UBN:). Ook de 3 gehuurde
locaties klinken als drie UBN-locaties. Voor de locaties in eigendom ben jij verantwoordelijk voor de
registratie. Voor de locaties van derden is de derde partij verantwoordelijk.
➢ Ons paard staat ‘s nachts op stal bij een familielid overdag bij ons in het land. Hoe en wie
moet registreren. Dit geldt ook voor onze pony's die staan zowel in onze wei als in wei van
de buurman. Hoe en wie moet registreren ? Is in het zelfde dorp dus zelfde postcode
gebied.
De locatie waar de paarden en pony’s normaal gehouden worden (langer dan 30 dagen), is de locatie
waar de paarden aan gekoppeld worden. Dit kan voor het paard de locatie van de stal zijn en voor de
pony’s het eigen weiland. Het familielid koppelt het paard aan zijn UBN. Jijzelf koppelt de pony’s aan
jouw UBN. Het zelfde dorp of postcode gebied speelt geen rol.
➢ Bij verhuur of pacht van weide, waarbij de huurder geenszins bemoeienis heeft met het
terrein, blijft deze de exploitant van de locatie en daarmee de verantwoordelijke van
registratie?
Ja, de verhuurder blijft exploitant van de locatie en eindverantwoordelijke. Wel mag hij registratie
uitbesteden.
➢ Wij weiden paarden van de buren. Binnen een straal van 50 meter. Wisselende aantallen.
Soms zijn ze zelfs alleen overdag bij ons. Moeten wij dit bij houden?
De locatie waar de paarden gewoonlijk gehouden worden, koppelt de paarden. Op basis van de
informatie is de inschatting dat de paarden gewoonlijk gehouden worden door de buren en dat zij de
registratie op hun UBN moeten gaan doen.
➢ Hoe zit het als de stal geen adres heeft en alles door ieder individueel geregeld wordt?
De exploitant van de locatie vraagt op basis van coördinaten een UBN aan en is verantwoordelijk
voor het koppelen van de paarden. Dit mag uitbesteed worden.
➢ Casus: Ik heb een locatie waar ik stallen verhuur voor een dag of korter dan een dag. Moet
ik daarvan ook gegevens van registreren?
Nee, het is geen locatie waar eenzelfde paard langer dan 30 dagen gehouden wordt.
➢ Moeten wij als stalhouders de klanten wegsturen of weigeren als zij het paspoort niet op
orde hebben? Terwijl wij als stalhouders wel alle regels volgen en alles op orde hebben. Zo
ja, dan worden de illegale stalletjes wel heel gelukkig van onze klandizie.
Nee, jij bent niet verantwoordelijk voor de registratie van het paard. Je dient enkel als stalhouder het
paard te koppelen aan jouw locatie.
➢ Wat valt er allemaal onder de noemer 'Locatie', zijn dit panden/kadastrale percelen,
huisnummers, etc?
Welke exacte details er over de locatie vastgelegd moeten worden, zijn op dit moment nog niet
bekend.
Versie februari 2021
➢ Als hengstenhouder krijg ik veel gastmerries tijdens het dek seizoen op ons bedrijf. Een
aantal ervan zal langer als 30 dagen bij ons verblijven omdat ze niet gelijk drachtig worden.
Moet ik dan 2 verschillende administraties gaan bijhouden die van korter dan 30 dagen en
langer?
Voor tijdelijke verblijven van paarden op dekstationsis een uitzondering opgenomen. Zij dienen pas
een paard aan de locatie te koppelen wanneer deze langer dan 90 dagen op de locatie verblijft.
➢ Ik ben melkveehouder, mijn vader heeft hobbymatig paarden. Deze lopen regelmatig
langer dan 30 dgn in mijn percelen. Voldoe ik dan nog steeds met registreren dat ik
paarden inschaar in mijn bedrijf? Of ben ik dan ineens houder vd lokatie waar het paard
zich bevind? En moet ik dan dus ook het paard onder mijn naam in de centrale database
registreren?
Bij langer dan 30 dagen ben jij houder van een locatie waar ook paarden gehouden worden en
dienen deze ook aan jouw UBN gekoppeld te worden.
➢ Als je paarden langer dan 30 dagen willen weiden op een stuk grasland waar wel een straat
aan gekoppeld is maar geen huisnummer. hoe moeten we dit registeren. het gaat dan om
een koppel jonge dieren op een zomerweide.
Dat zal via het opgeven van coördinaten verlopen.
➢ Is per exploitant bekend welke percelen grasland zonder adres tot zijn beschikking zijn, of
dient een exploitant dit te melden bij het RVO
Dit is niet automatisch bij RVO bekend en wordt via de exploitant van de locatie kenbaar gemaakt.