CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:18

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Jim Hollander/ FEI


De rechtbank Noord-Nederland heeft CSI Salland aansprakelijk gesteld voor het letstel dat een deelnemend paard heeft opgelopen. Dat gebeurde in oktober 2017 nadat een staltent omwaaide. Een amazone en haar paard kwamen onder de tent terecht.

De amazone moest hierop haar opgezadelde paard loslaten dat er in paniek vandoor ging. Het geblesseerde paard onderging een operatie in 2017. CSI Salland deed beroep op een exoneratieclausule die in het FEI-vraagprogramma opgenomen werd. De rechtbank ging hier niet in mee. De reden hiervoor was het feit dat organisator de tent in gebruik had genomen ondanks een waarschuwing die door het KNMI afgegeven werd. Er gold op dat moment immers een code geel voor zware windstoten en feitelijk optredende wind.

De eigenaar van het paard stelt dat het dier een ernstig letsel heeft overgehouden aan het ongeval en eist een aanzienlijke schadevergoeding. Volgens een rapport van een taxateur was het paard voor aanvang van het concours een slordige 200.000 euro waard, na het ongeval nog slechts 10.000.

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:25

Ow wat zuur....
Een paard van 200000. Jaja.
Als gevolg van dit soort types zijn straks alle wedstrijden digitaal.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:41

senna21 schreef:
Ow wat zuur....
Een paard van 200000. Jaja.
Als gevolg van dit soort types zijn straks alle wedstrijden digitaal.



De wedstrijd leiding had zijn verantwoordelijk moeten nemen. Dat kan je niet afgeven op een Amazone die met een beschadigd paard achterblijft en nu dus ook in haar recht staat.

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:48

De leiding, die bestaat uit een groep enthousiaste vrijwilligers, heeft inderdaad een inschattingsfout gemaakt.
Maar de lol van het organiseren van wedstrijden gaat op deze manier wel over.
Ik ik waag te betwijfelen dat dit paard die 200.000 had opgebracht.
Straks zijn wedstrijden, net zoals in Amerika iets voor the happy view.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:54

senna21 schreef:
Ow wat zuur....
Een paard van 200000. Jaja.
Als gevolg van dit soort types zijn straks alle wedstrijden digitaal.

Geen gek bedrag voor een paard met een beetje papier wat op CSI niveau loopt... Het gemiddelde amateurpaard met papieren kost op dit moment al aardig richting de 10k door de overspannen paardenmarkt en de hoge dekgelden/kosten.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:54

senna21 schreef:
Ow wat zuur....
Een paard van 200000. Jaja.
Als gevolg van dit soort types zijn straks alle wedstrijden digitaal.

Was een internationale FEI wedstrijd, dus dat zijn niet de standaard paarden die je op de rijvereniging ziet lopen.
Er waren meerdere paarden op hol en gewond geraakt (het was een tent die als stal werd gebruikt die wegwaaide).

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:20

senna21 schreef:
De leiding, die bestaat uit een groep enthousiaste vrijwilligers, heeft inderdaad een inschattingsfout gemaakt.
Maar de lol van het organiseren van wedstrijden gaat op deze manier wel over. Ik ik waag te betwijfelen dat dit paard die 200.000 had opgebracht.
Straks zijn wedstrijden, net zoals in Amerika iets voor the happy view.


Ik wil je bubbel niet poppen, maar ik denk niet dat je je niet helemaal beseft dat dit geen rondje om de kerk betrof. Internationale wedstrijden zíjn voor de happy few. En ja, niemand knippert daar met z’n ogen als een paard van twee ton voorbij loopt: da’s perfect normaal op dat niveau.

Maak je overigens verder geen zorgen, want het concours is door dit incident zijn internationale status verloren. Het gaat sindsdien door als een landelijk concours, waar je nu dus als amateur wel je rondje kunt springen. Wees er maar blij mee dus: is precies wat je dacht dat verloren zou gaan. ;)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 20-01-21 22:26, in het totaal 3 keer bewerkt

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:21

Ik was toen aanwezig, was heftig toen die tent was omgewaaid en we met spoed alle tenten leeg moesten halen. En ook nog een aantal paarden die op hol geslagen waren.

Wat was ik blij dat het springpaarden waren en geen hysterische dressuurpaarden. Iedereen die aanwezig was en kon stond met meerdere paarden in handen.

Ik snap dat ze een vergoeding eist als haar paard blijvend geblesseerd is.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:36

Dat zijn wel dure paarden die daar lopen. Vast nog wel duurdere.

Was dacht ik zelfs deel al van het terrein af tot aan het spoor.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:41

Er zijn veel dure paarden, maar er zijn ook heel veel verhalen over dure paarden ....

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:50

Kendra schreef:
Er zijn veel dure paarden, maar er zijn ook heel veel verhalen over dure paarden ....


Maar het is een feit dat een 2 ton voor een groot deel van de paarden wat op deze wedstrijden loopt, niet veel is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 02:15

Het was toch een CSI */**, daar staan ook gewoon 1.20 en 1.30m paarden in de gang die echt geen 2 ton opbrengen. Maar misschien was dit net het paard wat de ** grand prix zou lopen, dan zou het een reële prijs kunnen zijn.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:14

belle_boef schreef:
senna21 schreef:
Ow wat zuur....
Een paard van 200000. Jaja.
Als gevolg van dit soort types zijn straks alle wedstrijden digitaal.



De wedstrijd leiding had zijn verantwoordelijk moeten nemen. Dat kan je niet afgeven op een Amazone die met een beschadigd paard achterblijft en nu dus ook in haar recht staat.


Voor beide valt iets te zeggen.

En eerlijk. Dat is echt een vreselijk lastig dilemma.

Het kan inderdaad nare gevolgen hebben voor de wedstrijdsport. Zo te zien heeft de amazone 'gelijk' gekregen. Maar het is zeker niet het eerste concours wat er mee stopt omdat er iets fout gaat, de claim gerechtigd lijkt en het concours ophoudt te bestaan.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:33

Wat moet de amazone dan zeggen... Foutje, geeft niks shit happens?
Ik vind het bijzonder dat men er gelijk maar vanuit gaat dat de waarde van een paard overdreven wordt op een internationaal concours

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:02

Zo een taxateur gaat natuurlijk ook niet vanuit een expertenrol een rapport voorleggen in de rechtbank dat totaal van de pot los gerukt is. Als de geschatte waarde namelijk echt enorm overdreven is, maakt de tegenpartij ook gemakkelijk brandhout van dat fantasierapport, om nog maar te zwijgen van het imago van de taxateur.
Natuurlijk zal die wel ergens vooral de pluspunten eruit gesleept hebben zodat je tot een zo voordelig maar wel realistisch mogelijk schadebedrag komt, maar dat zou jij als benadeelde partij met schade ook willen.

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Re: CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:31

Ik zou verwachten dat de organisatie voor dit soort claims verzekeerd is, kan daar iemand iets over zeggen?

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:01

Gini schreef:
Zo een taxateur gaat natuurlijk ook niet vanuit een expertenrol een rapport voorleggen in de rechtbank dat totaal van de pot los gerukt is. Als de geschatte waarde namelijk echt enorm overdreven is, maakt de tegenpartij ook gemakkelijk brandhout van dat fantasierapport, om nog maar te zwijgen van het imago van de taxateur.
Natuurlijk zal die wel ergens vooral de pluspunten eruit gesleept hebben zodat je tot een zo voordelig maar wel realistisch mogelijk schadebedrag komt, maar dat zou jij als benadeelde partij met schade ook willen.


Precies! Niet dat het iets waard is, maar nu weet ik toevallig om welk paard dit gaat en kan wel onderschrijven dat dit een realistische schatting is. Denk wel dat als er iets meer info over het paard publiekelijk bekend was mensen ineens wel begrijpen waar deze taxatie vandaan komt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:09

Is die info niet publiek geweest ten tijde van het ongeval? Lijkt me sterk dat als een knol van 200.000 euro gewond geraakt onder een tentje dat daar niemand achter gekomen is.

In de originele nieuwsberichten wordt er overal gezegd dat er alleen schrammen waren en ééntje die gehecht moest worden en een dikke kogel. Vraag me nu wel af wat voor wonde deze dan moet hebben dat er 190k van de prijs af gaat. :=

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:18

Ayasha schreef:
Is die info niet publiek geweest ten tijde van het ongeval? Lijkt me sterk dat als een knol van 200.000 euro gewond geraakt onder een tentje dat daar niemand achter gekomen is.

In de originele nieuwsberichten wordt er overal gezegd dat er alleen schrammen waren en ééntje die gehecht moest worden en een dikke kogel. Vraag me nu wel af wat voor wonde deze dan moet hebben dat er 190k van de prijs af gaat. :=


Weet eigenlijk niet of dat toen publiekelijk is geworden. Weet geen exacte info van de verwonding (buiten dat hij geopereerd is), maar wel dat het paard sindsdien niet meer gestart is.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: CSI Salland aansprakelijk voor letsel door omgewaaide tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:20

een dikke kogel kan natuurlijk ook later serieus foute boel betekenen, dat hoeft op dat moment niet meteen zeker te zijn.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:05

carika schreef:
Ik zou verwachten dat de organisatie voor dit soort claims verzekeerd is, kan daar iemand iets over zeggen?


Normaal gezien wel.

Maar de 'schade' die je hiermee als concours oploopt is echt niet alleen financieel. Vaak vooral meer mentaal.

Wat natuurlijk ook geldt aan de kant van de ruiter/het paard.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:17

Ik denk dat ze de claim doorsturen naar de tentenbouwer.
Dit stond in 1 van de berichten toentertijd.
Citaat:
Vanuit de organisatie klinkt het verwijt dat tentenbouwer Van Sprengel uit België de tenten onvoldoende heeft laten zekeren om de windstoten op te kunnen vangen. De tenten waren niet goed verankerd

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:23

Citaat:
De reden hiervoor was het feit dat organisator de tent in gebruik had genomen ondanks een waarschuwing die door het KNMI afgegeven werd. Er gold op dat moment immers een code geel voor zware windstoten en feitelijk optredende wind.


Kan me voorstellen dat een verzekeraar dan ook niet volledig uitkeert.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:23

Ayasha schreef:
Is die info niet publiek geweest ten tijde van het ongeval? Lijkt me sterk dat als een knol van 200.000 euro gewond geraakt onder een tentje dat daar niemand achter gekomen is.

In de originele nieuwsberichten wordt er overal gezegd dat er alleen schrammen waren en ééntje die gehecht moest worden en een dikke kogel. Vraag me nu wel af wat voor wonde deze dan moet hebben dat er 190k van de prijs af gaat. :=
het kan eerst mee lijken te vallen . Maar de eigenaar gaat echt niet weer na de media omdat te laten veranderen... zo'n duurder paard wat iets blijvends heeft kan nooit weer op dat niveau springen.dus minder waard.

Zeker als die nooit weer gestart is


Het was ook geen tentje naar een hele grote. En deel is op hol gegaan daar krijg je ook van allerlei risico's bij onderweg.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:32

Alsof die amazone hier maar genoegen mee had moeten nemen, foutje bedankt
Fijn dat ze in haar gelijk is gesteld. Wellicht leert de organisatie hiervan..geen tent bij code geel. mij lijkt het logisch