Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 00:53

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Paul Estermann met Lord Pepsi in 2019. Foto: Martin Dokoupil/ FEI/ Flickr


Het Hof van Beroep in Luzern heeft Paul Estermann ook in hoger beroep veroordeeld wegens dierenmishandeling. In november 2019 werd de Zwitser al schuldig bevonden voor de rechtbank in Willisau waarop zijn verdediging in hoger beroep ging.

In 2019 werd de ruiter veroordeeld op basis van getuigenissen en foto's van de verwondingen bij twee van zijn toppaarden: Castlefield Eclipse en Lord Pepsi. Een rapport van de dierenarts gaf de doorslag. Estermann had overmatig zweepgebruik bij de paarden toegepast.

Estermann kan de uitspraak nu enkel nog aanvechten bij het Zwitserse Federale Hooggerechtshof.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:37


moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 03:10

Wat een zwellingen en wonden in dat filmpje zeg, mijn hemel. :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:26

Jezus, hoe hard moet je slaan om zulke zwellingen en wonden te veroorzaken :x.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:40

Wat bizar! Het lijken wel horzelbulten.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:09

What the heck.. :oo Dat is niet met een zweep gedaan. Arme dieren. ;(

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:27

_San87_ schreef:
Jezus, hoe hard moet je slaan om zulke zwellingen en wonden te veroorzaken :x.


Nou dat ja _-:( mijn god.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:07

En dat op de buik? Erg bijzonder...

Verwondingen zien er in ieder geval heftig uit. Niet gewoon een bultje omdat het paard tegen het hendeltje van de staldeur is gebotst bij het binnenhalen. Maar gewoon open(!) bulten. Pfoe

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:08

Een” zo heb ik ze uit de wei gehaald “ kan er hopelijk bij geen enkele hoge rechter in.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:18

Holy.. Zulke verwondingen had ik niet zien aankomen. Jeetje.

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:54

Wat een rare verwondingen? Dat krijg je toch ook niet voor elkaar als je erop zit, om onder die buik te slaan?
Ik zou eerder geloven dat dit door een of andere west Afrikaanse killer horzel gedaan is dan iemand die erop zit met een zweep?

Of dit moet ook al doorgaan voor zweep:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... Flegel.jpg

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:59

Geen idee wat hij waarmee heeft gedaan maar met zulke plekken aan je buik wil je geen balk aanraken.

Tyrael
Berichten: 207
Geregistreerd: 06-05-11
Woonplaats: Sala Sweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:01

Over de verwondingen van het filmpje.
Mijn merrie heeft soortgelijke verwondingen gehad, dat werd veroorzaakt door de hästbroms (runderdaas).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:06

Ik vind dit er ook meer uitzien als letsel/allergische reactie door een insect dan door een zweep of sporen. Sowieso is de plek zeer bijzonder te noemen (ziet er eerder uit dat paard met deken in de wei heeft gestaan met buik bloot).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:08

_Nelleke_ schreef:
Ik vind dit er ook meer uitzien als letsel/allergische reactie door een insect dan door een zweep of sporen. Sowieso is de plek zeer bijzonder te noemen (ziet er eerder uit dat paard met deken in de wei heeft gestaan met buik bloot).

Als dat bewezen kon worden zpu hij niet ook in hoger beroep schuldig worden verklaard, lijkt me.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:32

Dit is nog niets, ik heb al veel erger gezien.. helaas.. de ruiter waarvoor ik gewerkt had gebruikte sporen met wieltjes waar die scherpe kanten aanzaten, klapte continu overal op het lichaam de zweep erop, en gebruikte enorm scherpe bitten.. wij grooms op stal kregen zelfs op onze kop als het paard niet snel genoeg geneesde van zulke plekken..

Als mensen nu nog denken dat het door allergisch reactie komt, dan mag je beter gaan kijken. Dit komt echt door zweepslag en scherpe sporen, verbaas je niet maar als je wil kun je overal komen met zweep en sporen.

Zulke ruiters mogen al hun paarden afgepakt worden en worden verboden om deze sport nog te gaan doen.


Verschrikkelijk hoe sommige topsporters zo met hun dieren omgaan, dwang heeft echt geen zin..

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:37

_San87_ schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ik vind dit er ook meer uitzien als letsel/allergische reactie door een insect dan door een zweep of sporen. Sowieso is de plek zeer bijzonder te noemen (ziet er eerder uit dat paard met deken in de wei heeft gestaan met buik bloot).

Als dat bewezen kon worden zpu hij niet ook in hoger beroep schuldig worden verklaard, lijkt me.


Die kerel is gewoon al twee keer schuldig bevonden en is dus gewoon een gruwelijke paardenmishandelaar die dergelijke wonden kan creëren met zweep en sporen.
Ik ben er misschien wat fel in, maar ik vind dan opwerpen "dat het meer op een allergische reactie lijkt" geen recht doen aan het lijden dat dit paard heeft moeten verduren. Alsof er andere oorzaken gezocht moeten worden, want dit kan toch niet? Jawel, kijk maar eens goed. Dat is wat "een verfijning van de hulpen" kan aanrichten. Bah.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:42

Wat een bulten en wonden!!! Ik heb ooit eens op ook een handelsstad voor springpaarden gezien dat de trainster toen een paard niet luisterde een lat met spijkers pakte en het dier tot bloedend toe ermee sloeg..ook trok ze zo hard in de mond dat bij het desbetreffende paard veel bloed uit de mond kwam..Zoiets zou hier misschien ook gebeurd kunnen zijn met een soort martelwerktuig..Ik mag hopen dat de man achter de tralies verdwijnt voor een tijd

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:25

Ik probeer er een voorstelling bij te maken hoe je een paard aan de onderkant van buikt zo hard kunt raken met een zweep dat je deze verwondingen krijgt............
Dan moet er onderhands geslagen zijn maar dan kom je toch niet tot zo'n kracht met dit tot gevolg?

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:31

;( ;(
Wat ziet dat eruit. Ik zou ook echt denken aan een allergische reactie.
Maar dat is ook omdat ik me totaal niet voor kan stellen hoe je dit met een zweep voor elkaar moet krijgen.
Arm arm dier.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:33

Arashah schreef:
Dit is nog niets, ik heb al veel erger gezien.. helaas.. de ruiter waarvoor ik gewerkt had gebruikte sporen met wieltjes waar die scherpe kanten aanzaten, klapte continu overal op het lichaam de zweep erop, en gebruikte enorm scherpe bitten.. wij grooms op stal kregen zelfs op onze kop als het paard niet snel genoeg geneesde van zulke plekken..

Als mensen nu nog denken dat het door allergisch reactie komt, dan mag je beter gaan kijken. Dit komt echt door zweepslag en scherpe sporen, verbaas je niet maar als je wil kun je overal komen met zweep en sporen.

Zulke ruiters mogen al hun paarden afgepakt worden en worden verboden om deze sport nog te gaan doen.


Verschrikkelijk hoe sommige topsporters zo met hun dieren omgaan, dwang heeft echt geen zin..


Gefilmd en aangegeven neem ik aan?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:45

EllyC schreef:
Ik probeer er een voorstelling bij te maken hoe je een paard aan de onderkant van buikt zo hard kunt raken met een zweep dat je deze verwondingen krijgt............
Dan moet er onderhands geslagen zijn maar dan kom je toch niet tot zo'n kracht met dit tot gevolg?


Een dun bamboestokje bijvoorbeeld kan dit zeker wel veroorzaken.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:52

moonfish13 schreef:
Wat een zwellingen en wonden in dat filmpje zeg, mijn hemel. :wow:


Heb net gekeken in de hoop dat jouw opmerking sarcastisch was. Grote goden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:40

Gini schreef:
_San87_ schreef:

Als dat bewezen kon worden zpu hij niet ook in hoger beroep schuldig worden verklaard, lijkt me.


Die kerel is gewoon al twee keer schuldig bevonden en is dus gewoon een gruwelijke paardenmishandelaar die dergelijke wonden kan creëren met zweep en sporen.
Ik ben er misschien wat fel in, maar ik vind dan opwerpen "dat het meer op een allergische reactie lijkt" geen recht doen aan het lijden dat dit paard heeft moeten verduren. Alsof er andere oorzaken gezocht moeten worden, want dit kan toch niet? Jawel, kijk maar eens goed. Dat is wat "een verfijning van de hulpen" kan aanrichten. Bah.

Idd, bizar.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Estermann in hoger beroep schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:48

Dit heeft natuurlijk niets te maken met verfijning van de hulpen.
En dat mensen zoals ik het op een allergie vinden lijken heeft gelukkig te maken met dat in onze verbeeldingswereld niets in ons opkomt hoe je dit met een zweep of sporen voor elkaar kunt krijgen.
Het gaat als ware boven ons verstand uit. Gelukkig maar.....