Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dak van manege in Leidschendam stort in

 
Profiel   

Horses.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

[ img ]
Een binnenmanege, niet die uit het verhaal. Foto: Suzanne_K/ Bokt Wiki


Afgelopen nacht zijn het dak en de voorgevel van manege Esbi aan de Van Ruysdeallaan in Leidschendam deels ingestort. Er waren al twijfels over de bouwkundige staat van het pand. Dat in combinatie met sneeuw en dooi van de afgelopen dagen, werd het dak mogelijk fataal.

Het volledige bericht is te lezen op Horses.nl
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:31 



 
Profiel   

Bericht klopt niet. Bak was al langere tijd afgesloten en dicht gezet gezien dit eraan zat te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:44 



 
Profiel   

"Er liggen mogelijk etherniet platen op het dak, wat kan betekenen dat er asbest is vrijgekomen."
Duidt die 'mogelijk' erop dat ze niet zeker weten van welk materiaal het dak gemaakt is?
Wel heel vervelend dat het dak is ingestort, zal vast flink wat kosten om te repareren (en de bak voorlopig niet te kunnen gebruiken voor de lessen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:45 



 
Profiel   

LovingTweety schreef
Bericht klopt niet. Bak was al langere tijd afgesloten en dicht gezet gezien dit eraan zat te komen.


Was dat al eerder in het nieuws? Vond het bericht al vaag, aangezien ze aangaven dat er twijfels waren over de stevigheid van het dak (en dan lijkt het me niet verantwoord om daar lessen te geven).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:47 



 
Profiel   

Het is hier in de omgeving bekend. Sowieso mochten er nu geen lessen ivm de maatregelen. De bak hing de dag ervoor ook al op half 7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:51 



 
Profiel   

BriPi schreef
"Er liggen mogelijk etherniet platen op het dak, wat kan betekenen dat er asbest is vrijgekomen."
Duidt die 'mogelijk' erop dat ze niet zeker weten van welk materiaal het dak gemaakt is?
Wel heel vervelend dat het dak is ingestort, zal vast flink wat kosten om te repareren (en de bak voorlopig niet te kunnen gebruiken voor de lessen).


Eternit bevat geen asbest dus ze zullen het niet zeker weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 01:09 



 
Profiel   

Rivendell schreef
BriPi schreef
"Er liggen mogelijk etherniet platen op het dak, wat kan betekenen dat er asbest is vrijgekomen."
Duidt die 'mogelijk' erop dat ze niet zeker weten van welk materiaal het dak gemaakt is?
Wel heel vervelend dat het dak is ingestort, zal vast flink wat kosten om te repareren (en de bak voorlopig niet te kunnen gebruiken voor de lessen).


Eternit bevat geen asbest dus ze zullen het niet zeker weten


Eternit was een van de grootste producenten van asbesthoudende platen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 07:42 



 
Profiel   

Rivendell schreef
BriPi schreef
"Er liggen mogelijk etherniet platen op het dak, wat kan betekenen dat er asbest is vrijgekomen."
Duidt die 'mogelijk' erop dat ze niet zeker weten van welk materiaal het dak gemaakt is?
Wel heel vervelend dat het dak is ingestort, zal vast flink wat kosten om te repareren (en de bak voorlopig niet te kunnen gebruiken voor de lessen).


Eternit bevat geen asbest dus ze zullen het niet zeker weten


Het is zorgelijk hoeveel verkeerde informatie rond asbest er door leken wordt verspreid. Eternit is de grootste producent van producten van/met asbestcement. Alles was voor begin jaren '90 is gebouwd moet je - voor de bekende toepassingen - als asbestverdacht aanmerken. Wil niet zeggen dat alles voor die tijd asbest bevatte, maar veel verdachter dan oude eternitplaten wordt het bijna niet. De enige manier om zeker te weten of en met watvoor asbest je te maken hebt, is het opsturen van een monster naar een lab. Wat ik overigens niet begrijp is dat als al bekend was dat de constructie zo zwak was, ze de platen hebben laten liggen. Ja, laten verwijderen is duur, maar nu moeten ook de bodem en de omgeving schoongemaakt worden. Dat kost nog veel meer geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 09:50 



 
Profiel   

Eternit heeft zelfs een uitgebreide verklaring over het asbestverleden van het bedrijf op de website staan:

https://www.eternit.nl/nl-nl/asbestverleden/

Bijzondere schrijfwijze trouwens, etherniet (in het oorspronkelijke artikel staat eterniet). Het leest alsof de schrijver niet de moeite heeft genomen om even Google te raadplegen wat dat nu precies inhoudt. Eternit is een bedrijf en een merknaam, geen synoniem voor asbest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 09:59 



 
Profiel   

Etherniet viel me ook al op ja :))

Als de tent verzekerd was, komen die asbestopruimkosten nú op de verzekering, en anders had de eigenaar het verwijderen zelf moeten bekostigen :D

Wij konden hier trouwens alsnog asbestafvoerkosten aftikken voor niet-asbesthoudende dakplaten. We konden niet meer aantonen dat er geen asbest in zat omdat de tekst 'asbestvrij' in de loop der tijd verdwenen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 10:01 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Etherniet viel me ook al op ja :))

Als de tent verzekerd was, komen die asbestopruimkosten nú op de verzekering, en anders had de eigenaar het verwijderen zelf moeten bekostigen :D

Wij konden hier trouwens alsnog asbestafvoerkosten aftikken voor niet-asbesthoudende dakplaten. We konden niet meer aantonen dat er geen asbest in zat omdat de tekst 'asbestvrij' in de loop der tijd verdwenen was.


Wat zonde. :( Een asbestanalyse kost voor particulieren vaak maar een paar tientjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 11:01 



 
Profiel   

https://www.ad.nl/den-haag/manege-stal- ... ~abcd4792/ dit is een iets uitgebreider bericht.

Wat zonde zeg dat ze het zo verwaarloosd hebben. Al kan ik me ook voorstellen dat het geld er gewoonweg niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 11:12 



 
Profiel   

nee, daar was wel wat meer aan de hand. als ik het goed begrepen heb is het gemeentegrond, wilde de gemeente de huur niet verlengen en is de grond nu zelfs verkocht aan een projectontwikkelaar voor de bouw van een of ander sportpark en/of woningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 11:15 



 
Profiel   

Oke, ja dan snap ik wel dat er geen geld meer in de opstallen is gestoken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 11:30 



 
Profiel   

30 jaar geleden was het er ook al niet florisant en in erg goede staat. Ik weet niet wat er in de tussentijd aan gedaan is. Als je het ingestorte dak ziet vanuit de lucht, dan is er zeer waarschijnlijk gewoon niets aan gedaan.

Het totale terrein is ook eigenlijk veel te klein om een echt goedlopende manege te exploiteren.

De binnenbak was in die tijd niet eens 40x20 (nu waarschijnlijk nog niet) en ook de buitenbak, die achter de binnenbak ligt, is piepklein.

P.S. de buitenbakken die je naast het terrein ziet liggen zijn niet van Esbi, maar van de Leisdchendamse Jeugdmanege Hestar.


Laatst bijgewerkt door pjotrg op 18-02-21 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:26 



 
Profiel   

Ongerelateerd aan de inhoud van het topic, maar ik kan er zo slecht tegen dat het dak zo asymmetrisch is bij de foto in de OP. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:37 



 
Profiel   

LIJM schreef
Ongerelateerd aan de inhoud van het topic, maar ik kan er zo slecht tegen dat het dak zo asymmetrisch is bij de foto in de OP. :')

Haha is zo hoor, achter de muur zijn de stallen (hier foto van de stallen bij de manege van de OP foto)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:25 



 
Profiel   

Celiien schreef
nee, daar was wel wat meer aan de hand. als ik het goed begrepen heb is het gemeentegrond, wilde de gemeente de huur niet verlengen en is de grond nu zelfs verkocht aan een projectontwikkelaar voor de bouw van een of ander sportpark en/of woningen.

Klopt. Het was al niet meer van de manege, dus dat zij er geen geld meer in gestopt hebben is zeer begrijpelijk. Er zit veel meer achter dit verhaal dan er naar buiten komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:18 



 
Profiel   

Nou ik weet intussen een stuk meer over Eternit en asbest. :D
Begrijpelijk dat ze er niet meer in investeerden, ik dacht dat het gebouw nog van de manege was.
Ook jammer dat het blijkbaar financieel gezien niet zo goed gaat met de manege.

Overigens vind ik het raar dat in het uitgebreide nieuwsbericht hierboven namens de FNRS wordt gesproken over geen reclame voor de paardensport. Is misschien mijn mening, maar ik vind dat niet echt belangrijk en daarnaast gaat het om één incident in de paardenwereld van Nederland. Ik snap niet wat de FNRS hierover te zeggen heeft terwijl de manege niet eens lid is. Maar goed, misschien wijk ik dan te veel af van het onderwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 00:17 



 
Profiel   

De FNRS heeft als doelstelling om de kwaliteit van het paardrij onderwijs te verbeteren. Lid zijn van de FNRS betekent niet dat de manege heeft betaald voor een bordje om op de muur. Dat bordje, en ook het bijbehorende systeem van sterren, geeft aan dat een manege voldoet een bepaalde minimum eisen, onder andere op het gebied van organisatie, veiligheid en personeel(zie de FNRS website).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:54 



 
Profiel   

Maar de fnrs had dus niets met deze manege te maken. Dus zij hoeven hier geen mening over te hebben. Dit is dan toevallig een manege (met 10 lespaarden) in de randstad, maar als het een plaatselijk boertje (met 10 lespaarden) is in de provincie zullen ze daar niets over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:48 



 
Profiel   

LovingTweety schreef
Maar de fnrs had dus niets met deze manege te maken. Dus zij hoeven hier geen mening over te hebben. Dit is dan toevallig een manege (met 10 lespaarden) in de randstad, maar als het een plaatselijk boertje (met 10 lespaarden) is in de provincie zullen ze daar niets over zeggen.


Dit bedoelde ik inderdaad. Volgens mij had ik niks over een FNRS bordje gezegd (?), alleen dat de manege geen lid is en dat ik niet snap dat de FNRS hier meteen over zegt dat dit geen reclame voor de sport is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:13 



 
Profiel   

Overigens blijkt er geen astbest in het dak te zitten. Dus die discussie scheelt ook weer. Het is gewoon verschrikkelijk sneu voor de eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:35 



 
Profiel   

LovingTweety schreef
Overigens blijkt er geen astbest in het dak te zitten. Dus die discussie scheelt ook weer. Het is gewoon verschrikkelijk sneu voor de eigenaren.


Fijn dat er geen asbest inzit :) , maar hoezo is het sneu voor de eigenaren? De manege was toch geen eigenaar (meer?) en de gemeente had het aan een projectontwikkelaar verkocht? Of heb ik nu iets verkeerd gelezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:45 



 
Profiel   

BriPi schreef
LovingTweety schreef
Overigens blijkt er geen astbest in het dak te zitten. Dus die discussie scheelt ook weer. Het is gewoon verschrikkelijk sneu voor de eigenaren.


Fijn dat er geen asbest inzit :) , maar hoezo is het sneu voor de eigenaren? De manege was toch geen eigenaar (meer?) en de gemeente had het aan een projectontwikkelaar verkocht? Of heb ik nu iets verkeerd gelezen?


Het terrein/de locatie.
Maar er zat nog wel een manege eigenaar in met, als ik LT haar bericht lees, 10 paarden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen