Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

 
Profiel   

ED.nl
Ingezonden door bokker Martie
Algemeen

[ img ]
Paard in de winter, dit is niet het dier uit het artikel! Foto: balance/ Bokt Wiki


De brandweer heeft zondagmiddag een paard uit de problemen geholpen nabij de Gorlooplaan in Waalre. Het dier lag een lange tijd op het ijs en kwam er zelf niet vanaf. Een passant zag het paard om 10.00 uur al liggen, maar daarna verliep niet alles goed in de communicatie.

Hoe dit zo kon lopen, en hoe het paard er vanaf is gekomen, lees je op ED.nl.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 23:59 



 

Joh, wat een verstand om na 3 uur pas te bellen. Laaiend word je daar toch van. Dan maar geen eigenaren verwittigen. Je laat dat dier tochh niet zolang in een bevroren plas water liggen. En het dier lag al langer natuurlijk.

Staat trouwens niet hoe het met het paard gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:07 



 
Profiel   

Mindim schreef
Joh, wat een verstand om na 3 uur pas te bellen. Laaiend word je daar toch van. Dan maar geen eigenaren verwittigen. Je laat dat dier tochh niet zolang in een bevroren plas water liggen. En het dier lag al langer natuurlijk.

Staat trouwens niet hoe het met het paard gaat.

Misschien is het beter om het nog een keer te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:10 



 

pillow schreef
Mindim schreef
Joh, wat een verstand om na 3 uur pas te bellen. Laaiend word je daar toch van. Dan maar geen eigenaren verwittigen. Je laat dat dier tochh niet zolang in een bevroren plas water liggen. En het dier lag al langer natuurlijk.

Staat trouwens niet hoe het met het paard gaat.

Misschien is het beter om het nog een keer te lezen.

Hoezo, wat zie ik over het hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:12 



 
Profiel   

Ik ben wel erg benieuwd naar het echte verhaal hierachter. Paarden zien er goed uit en hebben genoeg te eten. Maar 3 uur blijven liggen is enorm zorgelijk. Been omhoog houden ook, maar paard loopt op het filmpje toch vlotjes door, ook al is het zeker niet zuiver en komt het wellicht door de deken op zn rug, het been doet het nog wel. Zou persoonlijk het niet echt lollig vinden als de brandweer dan besluit of er wel of geen arts moet komen, misschien is het mankement wel bekend. Maar als eigenaar zijnde zo onvindbaar zijn en blijkbaar ook weinig zicht hebben op de paarden (het vriest, dus water controle?) is wel bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:40 



 
Profiel   

Nieuwsartikelen zijn altijd maar een deel van het verhaal. Wie weet moest de eigenaraar wel werken en zijn de paarden 's ochtends nog gecontroleerd.

Als brandweerzijnde had ik er ook een veearts bij geroepen als de eigenaar nog niet bekend was en ik zie een dier op drie benen/poten. Je kunt het je als hulpdienst niet permitteren dat je niet belt en het is achteraf ernstiger dan verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:50 



 
Profiel   

Mijn paarden staan ook langs een fietspad, maar iedereen hier in de buurt weet wie ik ben en waar ik werk/hoe ze mij kunnen bereiken. Als je dag in dag uit daar komt om voor de dieren te zorgen is dat snel genoeg bekend in de omgeving. Lijkt me een verantwoordelijkheid die je hebt als eigenaar van dieren, niet iets wat je aan de brandweer over dient te laten. Uiteraard ben ik ook niet 24/7 beschikbaar om gelijk te komen, maar wel om beslissingen te nemen, of anders een vertrouwd persoon daarvoor in te schakelen. En als de brandweer in mijn weiland staat omdat een van mijn paarden al 3 uur lang niet op wilt staan, is mijn baas gelukkig sympathiek genoeg om me te laten gaan, maar dat zal van je functie afhangen wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 00:59 



 
Profiel   

En daarom had ik dus een noodtelefoon. Er werd maar op één plek het nummer van die telefoon gecommuniceerd en dat was aan de paardenweide. Als die telefoon ging wist ik dat er iemand belde vanuit de paarden.

Hoop dat het paard uit het artikel achteraf geen klachten eraan overhoud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 01:03 



 
Profiel   

Caily schreef
Ik ben wel erg benieuwd naar het echte verhaal hierachter. Paarden zien er goed uit en hebben genoeg te eten. Maar 3 uur blijven liggen is enorm zorgelijk. Been omhoog houden ook, maar paard loopt op het filmpje toch vlotjes door, ook al is het zeker niet zuiver en komt het wellicht door de deken op zn rug, het been doet het nog wel. Zou persoonlijk het niet echt lollig vinden als de brandweer dan besluit of er wel of geen arts moet komen, misschien is het mankement wel bekend. Maar als eigenaar zijnde zo onvindbaar zijn en blijkbaar ook weinig zicht hebben op de paarden (het vriest, dus water controle?) is wel bijzonder.

Natuurlijk bel je als brandweer de dierenarts wanneer je een paard dat minstens drie uur op het ijs heeft gelegen eraf helpt :? .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 07:18 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Caily schreef
Ik ben wel erg benieuwd naar het echte verhaal hierachter. Paarden zien er goed uit en hebben genoeg te eten. Maar 3 uur blijven liggen is enorm zorgelijk. Been omhoog houden ook, maar paard loopt op het filmpje toch vlotjes door, ook al is het zeker niet zuiver en komt het wellicht door de deken op zn rug, het been doet het nog wel. Zou persoonlijk het niet echt lollig vinden als de brandweer dan besluit of er wel of geen arts moet komen, misschien is het mankement wel bekend. Maar als eigenaar zijnde zo onvindbaar zijn en blijkbaar ook weinig zicht hebben op de paarden (het vriest, dus water controle?) is wel bijzonder.

Natuurlijk bel je als brandweer de dierenarts wanneer je een paard dat minstens drie uur op het ijs heeft gelegen eraf helpt :? .


Precies, je zet zo'n dier toch niet kreupel en mogelijk onderkoeld terug in de wei, terwijl de eigenaar niet op de hoogte is. Ik zou blij zijn als ze een dierenarts zouden bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 08:25 



 
Profiel   

Was het ijs of bevroren modder? Dat is vanaf het standpunt van het filmpje niet goed te zien. Hier gaan de paarden ook gerust in de sneeuw/bevroren ondergrond liggen voor een langere tijd overdag, dan is er niets aan de hand. Het paard trok even iets met het achterbeen, kan wat kramp zijn geweest omdat het paard er later op wel goed vlot mee weg loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 08:31 



 
Profiel   

Het was een bevroren plas.

Natuurlijk bel je de brandweer dan, jullie begrijpen me niet. Waarom is de eigenaar zo lang onvindbaar? Dat is toch raar. Of zit het anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:25 



 
Profiel   

Caily schreef
Het was een bevroren plas.

Natuurlijk bel je de brandweer dan, jullie begrijpen me niet. Waarom is de eigenaar zo lang onvindbaar? Dat is toch raar. Of zit het anders?

Jij zegt zelf dat je t als eigenaar niet lollig vindt wanneer de brandweer de dierenarts zou bellen? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de dierenarts gebeld wordt. Of de eigenaar er nu wel is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 10:03 



 
Profiel   

Ik had een bordje aan het toegangshek hangen met mijn 06 erop.

Wat ik niet begrijp is dat er op een eigenaar gewacht moest worden. Je leest zo vaak dat de brandweer een paard bijv uit de sloot takelt of wat dan ook, en dan grijpt de brandweer toch ook in zonder dat ze eerst een eigenaar gaan bellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 10:16 



 
Profiel   

Dan is de situatie levensbedreigend, dat was nu niet. En precies daarom zou ik het ook niet lollig vinden als het zonder mijn weten gebeurt. Maar als er zo lang niemand te vinden is moet je wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 10:20 



 
Profiel   

Citaat
Hoezo, wat zie ik over het hoofd.

Een passant zag het dier om 10 uur liggen en daarna ging het mis in de communicatie. Daar maak ik uit op dat die passant het wel direct gemeld heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 10:38 



 
Profiel   

Caily schreef
Het was een bevroren plas.

Natuurlijk bel je de brandweer dan, jullie begrijpen me niet. Waarom is de eigenaar zo lang onvindbaar? Dat is toch raar. Of zit het anders?


De paarden staan aan de rand van de bossen. Er hangt daar geen bordje etc van wie de paarden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 15:43 



 
Profiel   

Dierenarts is gebeld staat in het artikel. Het paard lijkt ook eerder moeilijk te lopen door de bevroren grond en de brandweerman aan de halsband.
Gelukkig dat er uiteindelijk hulp is gekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 16:51 



 
Profiel   

Nou ja, of je als eigenaar het nou wel of niet lollig vindt, de brandweer heeft het paard weer overeind geholpen want zelf lukte het niet. Je had als eigenaar natuurlijk ook zelf aan die bevroren plas wat kunnen doen, vind ik. Bijvoorbeeld het ijs kapot hakken daar. Althans, dat zou ik hebben gedaan om te voorkomen dat ze daar op zouden uitglijden met dit als gevolg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 18:02 



 
Profiel   

Ik vraag mij dan weer af waarom de brandweer daar voor moet uitrukken. Een nabije boer met een trekker kan dat toch ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 18:29 



 
Profiel   

Dat is allemaal achteraf. Ook mijn eerdere post, eerlijk is eerlijk.... iemand ziet een paard liggen, belt de alarmlijn. Brandweer komt om te helpen, paard staat op zijn benen en lijkt er best goed vanaf te zijn gekomen. Einde verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 18:40 



 
Profiel   

Fijn toch dat de brandweer geholpen heeft en een dierenarts gebeld heeft. Ik denk dat elke willekeurig boer zich er niet aan zou wagen als hij geen toestemming heeft van de eigenaar. En 3 uur lang stil liggen is niet normaal gedrag. Dus fijn dat de brandweer geholpen heeft. En ook logisch dat ze de dierenarts bellen, zeker als de eigenaar nergens te bekennen is. Ja wellicht is het een krampig paard of iets dat al bekend is. Maar dat weet de brandweer toch niet. Het beest heeft minstens 3 uur stil gelegen, wat al niet gezond gedrag is. En ook nog op een bevroren ondergrond, dus koud. En het dier loopt daarna niet goed. Dan bel je toch de dierenarts. Beter dan het dier maar zo terug zetten en dat de eigenaar (wanneer die een keer opduikt) te laat is met ingrijpen. Liever een keer teveel gebeld dan te weinig. Ik vind dit alleen maar positief dat er uiteindelijk mensen naar het paard heeft omgekeken. (En ik wil de eigenaar niks verwijten, want als je werkt ofzo is het logisch dat je niet elk uur daar kan zijn. Maar ik zou als eigenaar wel blij zijn met de zorgen van de brandweer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 18:51 



 
Profiel   

Woon in een waterrijk gebied en de brandweer hier gaat zeker in de zomer er uit om een paard uit de sloot te halen.
Er wordt zelfs geoefend(hoe weet ik niet) dus op zich geen raar verzoek om de brandweer te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 18:58 



 
Profiel   

Hier staat iets meer info: https://studio040.nl/nieuws/artikel/paa ... -in-waalre .

En nog een artikel: https://www.112brabant.nl/paard-ligt-ur ... in-waalre/ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:54 



 
Profiel   

Hoop dat het goed komt met dat paard. Lijkt me vreselijk als dat jouw paard is.

Mijn paard is ooit, terwijl ik thuis was, maar zonder zicht op de wei, met de hekken en al in de sloot terecht gekomen. Hij is er zelf uitgekomen, en stond helemaal verdwaasd op de weg. Er leek niet veel aan de hand te zijn, maar hij zat onder het slijk. Paard afgespoeld en nagekeken. Honderden sneetjes overal (van het riet en het hek etc) en een paar lelijke sneden in de kootholtes. Ondanks antibiotica en ontsmetting etc, is dat toch erg gaan ontsteken. Het heeft lang geduurd voor het over was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 00:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen