Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:49

Mkango schreef:
En dit hadden er meer moeten doen. In plaats van toch snel weer naar huis te gaan. En daarmee het virus verder te verspreiden door heel Europa
Desondanks zijn er nog steeds ruiters die vanaf de Sunshine Tour gewoon naar huis rijden.[/quote]

Ik heb begrepen wanneer ze geen koorts hebben (gehad) en negatief getest zijn meerdere x dat ze dan weg mogen maar thuis nog 2 weken apart gehouden moeten worden en getest.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:18

ikkedus schreef:
Die vos uit het filmpje ( denk dat het hetzelfde filmpje was als op het nieuws) heeft het overleefd overigens!
Weet iemand hoe de paarden er uit komen als ze het overleven? Ik kan me zo voorstellen dat er veel restverschijnselen zullen overblijven.

De paarden met verlammingsverschijnselen komen niet meer in de sport dat staat vast

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:25

Mkango schreef:
Desondanks zijn er nog steeds ruiters die vanaf de Sunshine Tour gewoon naar huis rijden.



Op de sunshine tour zijn op dit ogenblik geen paarden met symptomen en geen paarden ziek
Die 3 van ons komen ook naar huis ..ik ben benieuwd hoe je zelf zou zijn in deze situatie ..je paard 2800 km van hier laten wetende dat de veeartsen daar niet bepaald zijn zoals hier en de klinieken vol zijn terwijl er hier dan wel voor gezorgd kan worden
De paarden mogen niet zonder negatieve test en gezondheidsverklaring vertrekken
Ik heb al dagen met verschillende dierenartsen overlegd ,allemaal onafhankelijk van elkaar en ze zeggen allemaal terughalen
Ze gaan wel alle 3 helemaal apart bij iemand die geen paarden meer aan huis hebben en zullen pas naar hun eigen stal gaan na een negatieve swab op dag 7 en 14

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:33

Ik snap dat wel Besita. Niet iedereen kan ook zomaar langer weg blijven dan gepland want hoe lang kan zoiets gaan duren??? plus dat als je geen stop doet onderweg waar de paarden er uit gaan het ook veilig reizen is en je evt geen anderen kunt besmetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:45

besita schreef:
Mkango schreef:
Desondanks zijn er nog steeds ruiters die vanaf de Sunshine Tour gewoon naar huis rijden.



Op de sunshine tour zijn op dit ogenblik geen paarden met symptomen en geen paarden ziek
Die 3 van ons komen ook naar huis ..ik ben benieuwd hoe je zelf zou zijn in deze situatie ..je paard 2800 km van hier laten wetende dat de veeartsen daar niet bepaald zijn zoals hier en de klinieken vol zijn terwijl er hier dan wel voor gezorgd kan worden
De paarden mogen niet zonder negatieve test en gezondheidsverklaring vertrekken
Ik heb al dagen met verschillende dierenartsen overlegd ,allemaal onafhankelijk van elkaar en ze zeggen allemaal terughalen
Ze gaan wel alle 3 helemaal apart bij iemand die geen paarden meer aan huis hebben en zullen pas naar hun eigen stal gaan na een negatieve swab op dag 7 en 14
Ik reageerde puur op het bericht over Raijmakers en het daaropvolgende bericht - teruglezend snap ik dat het een beetje overkomt alsof ik daar iets van vind, maar dat is niet per se zo. :) Ik snap heel goed dat je ze naar huis wilt halen en dat ook niet iedereen de luxe heeft om de situatie nog even af te wachten, waarbij je je ook kunt afvragen of je dan niet juist meer risico loopt - voor hetzelfde geld ontspring je nu de dans als je ze wel meteen naar huis haalt, maar krijgen je paarden het wel als je langer blijft. Hopelijk komen die van jou gezond en wel aan!

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:46

Popstra schreef:
Ik snap dat wel Besita. Niet iedereen kan ook zomaar langer weg blijven dan gepland want hoe lang kan zoiets gaan duren??? plus dat als je geen stop doet onderweg waar de paarden er uit gaan het ook veilig reizen is en je evt geen anderen kunt besmetten


Zonder stop vind ik het wel kunnen inderdaad.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:45

ikkedus schreef:
Die vos uit het filmpje ( denk dat het hetzelfde filmpje was als op het nieuws) heeft het overleefd overigens!
Weet iemand hoe de paarden er uit komen als ze het overleven? Ik kan me zo voorstellen dat er veel restverschijnselen zullen overblijven.


Restverschijnselen kunnen oa bestaan uit een slappe/scheve staart of een mate van ataxie.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:38

Popstra schreef:
Ik snap dat wel Besita. Niet iedereen kan ook zomaar langer weg blijven dan gepland want hoe lang kan zoiets gaan duren??? plus dat als je geen stop doet onderweg waar de paarden er uit gaan het ook veilig reizen is en je evt geen anderen kunt besmetten

Daarom ..we weten allemaal hoe het met Covid is afgelopen ..we dachten ook een paar weken en klaar maar dat bleek helemaal anders uit te draaien en het feit dat we niet mogen reizen en niet zelf ter plaatse zijn maakt het veel moeilijker allemaal.

We gaan geen tussenstops laten maken , dat risico willen we niet lopen ondanks dat ik zie dat degene die vertrokken zijn dat wel doen ..we gaan wel om de paar uur uitladen en effe stappen ,voeren en beetje grazen :j en ze gaan 3 compartimenten maken in de vrachtwagen zodat ze veel plek hebben :j

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:41

imaudy schreef:
Popstra schreef:
Ik snap dat wel Besita. Niet iedereen kan ook zomaar langer weg blijven dan gepland want hoe lang kan zoiets gaan duren??? plus dat als je geen stop doet onderweg waar de paarden er uit gaan het ook veilig reizen is en je evt geen anderen kunt besmetten


Zonder stop vind ik het wel kunnen inderdaad.


Vanuit paardwelzijn en risico op reisziekte vind ik het zonder stop niet kunnen!
De weerstand van de paarden zal door de zwaardere reis ook slechter zijn dus mochten ze het virus onverhoopt hebben is de kans dat het zwaarder toeslaat ook groter.

Aan de andere kant snap ik ook heel goed dat je ze dichtbij huis wilt hebben :)

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:56

Komt wel goed Besita.
Bij lange afstandsvluchten staan de paarden ook vaak lang in een kleine box.
Vliegen is wel iets comfortabeler dan over de baan, maar het is toch een heel groot deel autoroute neem ik aan vanuit Vejer.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:21


fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:33

FriesWytske schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneu ... en-hebben/

Gaat nog een staartje krijgen, als dit klopt.


Natuurlijk krijgt het nog een staart, de financiële belangen zijn groot.

Hopelijk worden er ook lessen uit geleerd om het in de toekomst te voorkomen.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:03

FriesWytske schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneu ... en-hebben/

Gaat nog een staartje krijgen, als dit klopt.

Als mijn duits klopt (stukje filmpje), zijn er inmiddels 10 dode paarden en mogelijk meer op de 4 klinieken in de omgeving al wordt daar niet over gecommuniceerd?

Qua organisatie en sportbonden is het inderdaad een rampenplan. Geen communicatie, geen echte hulp en wie wel vanuit die hoek de handen uit de mouwen steekt is ontslagen.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 01:25

Ik heb de video net gekeken, er zijn inderdaad daar 10 paarden dood en hoe het bij de klinieken daar in de omgeving zit weet hij niet.. En geen hulp van de organisatie en zelfs niet echt van de FEI.. De FEI heeft het begin februari zelfs eerst geheim gehouden waardoor het zo uit de hand kon lopen.. Vreselijk..

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:10

FEI heeft zn naam en welzijn (zogenaamd) hoog te houden. Dat blijkt maar weer.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:50

Ik zie net op het Insta kanaal van Semmieke Rothenberger een verschrikkelijk verhaal voorbij komen.
Blijkbaar wordt er vanuit de Duitse Verbanden niet veel ondernomen.
Ze heeft in een van haar verhalen een link naar een youtube filmpje geplaatst.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:57

Ivm het naar huis rijden en tussenstops. Dat is momenteel verboden. Mensen mogen naar huis maar het moet in 1 keer. Ze krijgen een veearts verklaring waardoor ze zelfs hun verplichte rijd en rust tijden met de vrachtwagen niet moeten respecteren.

Familie van mij was vorige week net vertrokken naar Portugal voor eventing. Staan daar nu vast, paarden in quarantaine en getest, wanneer dit oké is mogen ze terug maar wel in 1 keer door zonder een overnachting waar de paarden de vrachtwagen af komen.

Sherivey
Berichten: 8753
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:08

Bah, wat een drama dat virus ;( :n

Misschien denk ik tever door, maar hoop niet dat dit zo lang gaat aanhouden als corona onder de mensen :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:14

Dilan93 schreef:
Bah, wat een drama dat virus ;( :n

Misschien denk ik tever door, maar hoop niet dat dit zo lang gaat aanhouden als corona onder de mensen :x

Hoop ik ook niet :\.

Toch vraag ik me af of dit niet iets is waar we op hadden kunnen wachten. Al dat gesleep met paarden (en andere dieren) de hele wereld over...

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:19

Denk dat men gewoon mazzel heeft gehad tot nu toe.

Snap niet, waarom dit niet gewoon meteen gemeld kon worden, dan kan er ook naar gehandeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:25

_San87_ schreef:
Dilan93 schreef:
Bah, wat een drama dat virus ;( :n

Misschien denk ik tever door, maar hoop niet dat dit zo lang gaat aanhouden als corona onder de mensen :x

Hoop ik ook niet :.

Toch vraag ik me af of dit niet iets is waar we op hadden kunnen wachten. Al dat gesleep met paarden (en andere dieren) de hele wereld over...
We zijn het "gewend" vanuit de intensieve veeteelt (waarbij "we" vervolgens zonder blikken of blozen miljoenen dieren even aan hun einde helpen :o ), maar nu blijkt inderdaad dat ook de paardensport er niet immuun voor is.

Popstra schreef:
FEI heeft zn naam en welzijn (zogenaamd) hoog te houden. Dat blijkt maar weer.
Iets met een monopolie en zo... Ik proef ook uit dat Duitse bericht dat dat hetgeen is waar ze het meest boos over zijn: de onverschilligheid van de FEI.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:32

De FEI is een mooie lege doos met een strik erom. Kun je al haast nooit op rekenen en in tijden van crisis al helemaal niet. Dat blijkt nu maar weer eens.

In de draverij dealen ze al veel langer met dit soort uitbraken en handelen dus ook heel anders wat betreft entingen.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:51

Maar voorkomt enten dan die uitbraken kennelijk ook niet, als ik jouw bericht zo begrijp, Pandora?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:01

Denk dat geen enkele organisatie is voorbereid op zo een massale uitbraak.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:03

En toch zou je verwachten dat er een draaiboek voor klaar ligt.
Zoveel paarden vanuit zoveel plaatsen bij elkaar op stal, dat het niet eerder is gebeurt is wel een wonder te noemen eigenlijk.