Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:04

Inmiddels ook rhino vastgesteld in Doha.
Betreffende paarden zijn al begin/eerste helft februari van Valencia naar Doha gereisd.

Bron:sportza.be

https://sporza.be/nl/2021/03/04/nu-ook- ... 840573739/

Duitse ruiters woedend over de aanpak.
Bron equnews /reisportmagazin.
https://equnews.nl/algemeen/duitse-ruit ... r-corona-1

Officiële bronnen melden 6 overleden paarden in Valencia, betrokkenen zeggen dat er inmiddels, datum 4 maart 2020, 10 zijn overleden.

Bron: equnews.
https://equnews.nl/overig-nieuws/update ... -over-10-1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:17

fransje23 schreef:
Denk dat geen enkele organisatie is voorbereid op zo een massale uitbraak.
Dat is dan een slechte zaak als je zoveel paarden van verschillende stallen op een klein oppervlak huisvest, ook al is het maar voor een paar dagen. Overigens hebben we begin 2019 in Engeland een influenza-uitbraak gehad binnen racing, en de BHA heeft na de eerste drie meldingen van geënte paarden met influenza meteen alle race meetings geannuleerd en alle vervoer en trainingsactiviteiten op de gedeelde gallops stilgelegd. Dus het kan heus wel en imo ben je dat als organisatie of overkoepelend orgaan ook verplicht.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:22

Dilan93 schreef:
Bah, wat een drama dat virus ;( :n

Misschien denk ik tever door, maar hoop niet dat dit zo lang gaat aanhouden als corona onder de mensen :x


er is een wezenlijk verschil. Het is een endemisch aanwezig virus.
Corona was nieuw.

Deze rhino uitbraak is eigenlijk redelijk normaal. Als in: het gebeurt ieder jaar wel ergens. Alleen nu lijkt het groter omdat er meer paarden lijken te overleiden. Maar dat moet je wel even terug vertalen naar de 750 paarden die daar blijkbaar aanwezig waren. Vaak breekt het uit op enkele pensionstallen. En dan heb je het eerder over 70 dan ver 700 paarden. Tel daarbij op dat het gros van de paarden net een flinke reis er op hebben zitten en er nog paarden verplaats zijn et voila.

Tenzij dit een echt gemuteerde vorm is, verwachten ze volgens mij dat dit, zoals iedere rhino golf tot nu toe, gewoon weer uitdooft als je even pas op de plaats maakt en het weer weer beter wordt.

OM volgend jaar weer opnieuw kans te maken op een uitbraak ergens. Misschien bij de shetlandfokker om de hoek. Misschien weer op een concours,

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:24

Marije_jiplover schreef:
Maar voorkomt enten dan die uitbraken kennelijk ook niet, als ik jouw bericht zo begrijp, Pandora?


Het vaccin gaat niet of te weinig helpen tegen deze neurologische variant. Maar kan er wel voor zorgen dat er veel minder viruscirculatie is.

En er moest inderdaad ook bij de jumpings en de dressuur al lang een draaiboek klaarliggen in case of emergency. Ze hebben voorbeelden genoeg gehad de voorbije decennia uit andere takken van de sport.

Beetje zelfde verhaal als bij de corona nu. Daar waarschuwden virologen ook al 10 jaar geleden voor dat zoiets hier kon gebeuren, maar iedereen stak de kop in het zand met alle gevolgen vandien :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-03-21 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:25

Je verwacht überhaupt geen uitbraak op een concour waar gezonde, topfitte dieren staan..

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:26

Ze hadden bij de eerste melding van het toen nog mysterieuze ziekte de boel stop moeten zetten. Dan was het lang niet zo uit de hand gelopen, als dat het nu is.

En gebruik je vooral je gezonde verstand. Laat je hoofd niet door jan en alleman op hol brengen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:26

Er zijn veel paarden drager van het virus, dus niet zo gek dat het af en toe opduikt.
Moet er maar ééntje zijn die ermee begint op zo'n massa-bijeenkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

Popstra schreef:
Je verwacht überhaupt geen uitbraak op een concour waar gezonde, topfitte dieren staan..
Dat vind ik wel enigszins naïef gedacht. Misschien dat je er als ruiter niet zomaar van uit gaat, maar een federatie als de FEI moet hier zeker wel draaiboeken voor hebben liggen.

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:29

Popstra schreef:
Je verwacht überhaupt geen uitbraak op een concour waar gezonde, topfitte dieren staan..


Maar las ergens dat iemand zei dat er relatief veel jongere, 6-7 jarige paarden op dat niveau voor het eerst op groot concours stonden.
Door alle corona maatregelen missen ruiters en paarden routine en kans om te leren reizen en elders gestald te staan.
Dat dit er misschien voor zorgt dat de weerstand bij de paarden lager is.
Ik vind het wel logisch klinken.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:37

Popstra schreef:
Je verwacht überhaupt geen uitbraak op een concour waar gezonde, topfitte dieren staan..


Je verwacht ook niet dat complete rugbyploegen die al maanden in quarantaine zitten en meer dan regelmatig getest worden allemaal 'plots' covid krijgen (Franse nationale rugbyploeg is bijna iedereen besmet). 1 drager die het binnenbrengt is voldoende, ook bij gezonde topfitte individuen.

Op concoursen, en zeker de internationale, wordt iedereen en alles van overal op de wereld heen gesleept en paar dagen samen gepropt. Uiteraard is dat de perfecte plaats voor uitbraken.
Elk jaar zijn er rhino uitbraken, om de zoveel jaar gebeurt dat op een concours en verspreidt het zich als een lopend vuurtje. En elk jaar is het ook weer even snel weg, alleen zijn daar soms wat extra maatregelen voor nodig zoals concoursen en transport en aflassen.
Alleen zijn de organisaties daar vaak wat laat mee (want geld en prestige gaan voor) en worden er nog steeds weinig paarden tegen rhino geënt.
In de koerswereld zijn ze daar wat rigoureuser in, alle paarden gevaccineerd. En als ze dan toch een uitbraak hebben (want vaccin beschermt niet 100%) dan gaat alles als de wiedeweerga op slot. Die hebben al lang begrepen dat je meer verliest door het weg te moffelen ipv direct streng aan te pakken.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:56

Dat is ook zo. Maar ze hadden dit nooit verwacht en moeten daar inderdaad draaiboeken voor klaar hebben enkel denk ik dat ze vooral de verantwoording toch graag aan de eigenaren van de paarden over laten. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je dieren. Snap daarom ook zeker er mensen wel vertrokken zijn.

Neem als klein voorbeeldje wedstrijden die plaats vinden onder barre omstandigheden. 38 graden ofzo. Deze worden vrijwel niet gecanceld. Je kan als eigenaar kiezen wel of niet te gaan. De consequenties zijn voor jezelf. Altijd.
Je moet echt je eigen hachje kunnen redden. Onafhankelijk zijn. Aan jezelf en vooral je dieren denken.

Ik heb zelf een futurity show in 2018 in Italië mee gemaakt waar een virus rond ging na de voorrondes gereden waren en wat paarden in de kliniek belanden. De show ging gewoon door. En of je nog een finale wilde rijden dat moest je toch echt zelf bepalen. Er zat toen ruim 5 ton aan prijzengeld in die show.
Ik was blij ik zelf niet mee deed en ook geen paard daar had lopen. Het is erg lastig besluiten als er met zulke grote evenementen veel geld mee gemoeid is. Men van heel ver komt, er dikke sponsors zijn en er veel op het spel staat.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:57

Popstra schreef:
Je verwacht überhaupt geen uitbraak op een concour waar gezonde, topfitte dieren staan..


Waarom niet?

De dieren hebben sowieso een verzwakte weerstand door de reis en stress.
Daarbij zet je een bijzonder groot aantal dieren uit alle windstreken bij elkaar.
Het risico is bij voorbaat groot.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:13

k_m schreef:
Ivm het naar huis rijden en tussenstops. Dat is momenteel verboden. Mensen mogen naar huis maar het moet in 1 keer. Ze krijgen een veearts verklaring waardoor ze zelfs hun verplichte rijd en rust tijden met de vrachtwagen niet moeten respecteren.

Familie van mij was vorige week net vertrokken naar Portugal voor eventing. Staan daar nu vast, paarden in quarantaine en getest, wanneer dit oké is mogen ze terug maar wel in 1 keer door zonder een overnachting waar de paarden de vrachtwagen af komen.

Niet helemaal correct
Degene die gesloten zijn kunnen niet aan de sanitaire voorwaarden voldoen die NU nodig zijn
Wij hebben uiteindelijk 2 tussenstops
Geboekt in een fantastische faciliteit met topmensen
Ik heb de filmpjes doorgekregen hoe ze ontsmetten , bijsluiters met de producten die gebruikt worden , er zijn zeer stricte protocollen opgesteld
Ik heb voortdurend contact met medemensen die ook dit weekend gaan vertrekken en de verhalen die rondgaan van vrachtwagens met paarden die 30 uur aan een stuk hebben gereden zonder stop dat wil ik mijn paarden niet aandoen
Ik ga onze paarden niet als slachtvee behandelen :n

Ik ben nu alleen nog op zoek naar een plek waar ze helemaal apart kunnen gestald worden zonder andere paarden ,dus iemand met stallen zonder paarden
En dat is zacht uitgedrukt een ramp nu ,iedereen in paniek ( wat ik snap hoor maar kan ze moeilijk in de tuin neerzetten )

In één van de klinieken is wel iets beter nieuws : 3 paarden uit de hangharnassen konden er vandaag uit en terug zelfstandig stappen !!

Afbeelding

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:14

Popstra schreef:
Dat is ook zo. Maar ze hadden dit nooit verwacht en moeten daar inderdaad draaiboeken voor klaar hebben enkel denk ik dat ze vooral de verantwoording toch graag aan de eigenaren van de paarden over laten. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je dieren. Snap daarom ook zeker er mensen wel vertrokken zijn.

Neem als klein voorbeeldje wedstrijden die plaats vinden onder barre omstandigheden. 38 graden ofzo. Deze worden vrijwel niet gecanceld. Je kan als eigenaar kiezen wel of niet te gaan. De consequenties zijn voor jezelf. Altijd.
Je moet echt je eigen hachje kunnen redden. Onafhankelijk zijn. Aan jezelf en vooral je dieren denken.

Ik heb zelf een futurity show in 2018 in Italië mee gemaakt waar een virus rond ging na de voorrondes gereden waren en wat paarden in de kliniek belanden. De show ging gewoon door. En of je nog een finale wilde rijden dat moest je toch echt zelf bepalen. Er zat toen ruim 5 ton aan prijzengeld in die show.
Ik was blij ik zelf niet mee deed en ook geen paard daar had lopen. Het is erg lastig besluiten als er met zulke grote evenementen veel geld mee gemoeid is. Men van heel ver komt, er dikke sponsors zijn en er veel op het spel staat.


Ben het helemaal met je eens. Legt ook precies de vinger op de zere plek.
Ruiters willen dat de organisatie verantwoordelijkheid neemt want geld en kosten en organisatie wil dat ruiters eigen verantwoordelijkheid nemen want geld en kosten en het cirkeltje is rond.

3 jaar geleden was er ook een grote rhino uitbraak in Normandië. Hele debatten over wel of niet aflasten van concoursen. Sommige organisaties annuleerden hun concoursen en betaalden inschrijfgeld terug. Anderen hielden poot stijf en lieten de keuze aan de ruiters over wel of niet deelnemen (zònder het vooraf betaalde inschrijfgeld terug te betalen indien ruiter niet meer wilde deelnemen).
Een groot 3-daags concours is toen gewoon doorgegaan, met maar de helft van de oorspronkelijke deelnemers. Maar het was voldoende om de epidemie in de omliggende regio's te verspreiden.
En buiten moord en brand schreeuwen en de 'andere' te beschuldigen werd er verder door niemand verantwoording genomen.

Ik vind het dus best goed dat de FEI nu overkoepelend beslist en zo het geneuzel in bedwang houdt.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:19

Popstra ,ik kan er ook zelf niet bij dat de Sunshine blijft doorgaan :x
Al is het alleen maar uit collegialiteit naar de andere evenementen en getroffen ruiters
Een annulering met de nodige maatregelen tot vertrek van iedereen had de enige juiste beslissing geweest
Maar het gaat alleen om geld ..als zij annuleren dan hoef je niet te betalen voor je paarden en nu is het niet geannuleerd en moet ik nog voor 3 weken voor 3 paarden de volle pot betalen omdat we zelf opstappen :r

Nooit meer zo'n toer voor ons dat staat vast

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:25

Sunshine tour lag ook slecht bij de bevolking van Vejer zelf. De gemeenteraad was er tegen omdat de provincie zelf vergaande maatregelen inzake Corona heeft en er vervolgens 1.000 paarden en alles wat er bijkomt gewoon een wedstrijd gaat rijden.

Besita, top dat je tussenstops hebt kunnen regelen!
Is voor de paarden ook beter om echt te kunnen rusten tussendoor.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:36

Bij de bevolking niet zozeer want dit geeft duizenden mensen tewerkstelling
Ook voor horeca ( eerste 2 weken enkel afhaal of gebrachte maaltijden ) die hierdoor kunnen blijven leveren

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:41

fransje23 schreef:
Sunshine tour lag ook slecht bij de bevolking van Vejer zelf. De gemeenteraad was er tegen omdat de provincie zelf vergaande maatregelen inzake Corona heeft en er vervolgens 1.000 paarden en alles wat er bijkomt gewoon een wedstrijd gaat rijden.


Zoiets als met de Olympische Spelen dus :P
Het laatste dat ik daar over las, was dat een 2/3 meerderheid van de Japanners het niet meer wil in Japan.
Het lijkt er niet toe te doen als je de sportbobo's hun visie hoort spuien.

@Besita: succes met je paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:15

Popstra schreef:
Dat is ook zo. Maar ze hadden dit nooit verwacht en moeten daar inderdaad draaiboeken voor klaar hebben enkel denk ik dat ze vooral de verantwoording toch graag aan de eigenaren van de paarden over laten. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je dieren. Snap daarom ook zeker er mensen wel vertrokken zijn.

Neem als klein voorbeeldje wedstrijden die plaats vinden onder barre omstandigheden. 38 graden ofzo. Deze worden vrijwel niet gecanceld. Je kan als eigenaar kiezen wel of niet te gaan. De consequenties zijn voor jezelf. Altijd.
Je moet echt je eigen hachje kunnen redden. Onafhankelijk zijn. Aan jezelf en vooral je dieren denken.

Ik heb zelf een futurity show in 2018 in Italië mee gemaakt waar een virus rond ging na de voorrondes gereden waren en wat paarden in de kliniek belanden. De show ging gewoon door. En of je nog een finale wilde rijden dat moest je toch echt zelf bepalen. Er zat toen ruim 5 ton aan prijzengeld in die show.
Ik was blij ik zelf niet mee deed en ook geen paard daar had lopen. Het is erg lastig besluiten als er met zulke grote evenementen veel geld mee gemoeid is. Men van heel ver komt, er dikke sponsors zijn en er veel op het spel staat.

En om exact die reden moet je juist een federatie hebben die zegt: "jongens, we stoppen de show met het oog op dierenwelzijn." Dan voelen ruiters niet de druk om toch te blijven, want prijzengeld en sponsoren etc. en kunnen zij daar ook niet op afgerekend worden. Als je zoiets opneemt in een draaiboek dat van tevoren bekend is bij deelnemers en sponsoren, dan weet iedereen waar hij aan toe is en weet iedereen welke financiële risico's ze nemen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:28

besita schreef:
Bij de bevolking niet zozeer want dit geeft duizenden mensen tewerkstelling
Ook voor horeca ( eerste 2 weken enkel afhaal of gebrachte maaltijden ) die hierdoor kunnen blijven leveren


Op de nieuwspagina's van Andalucia stond toch echt dat de gemeenteraad om uitstel heeft gevraagd. :)
Maar de organisatie en "provincie" heeft anders beslist.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:30

Oh ja de gemeemteraad wel inderdaad :j

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:36

Gezien de maatregelen die er in Spanje vorig jaar waren begrijp ik heel goed dat ze daar geen herhaling van willen.
Onze "lockdown" valt daarbij volkomen in het niet.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:10

Hoewel ik het op zich wel eens ben met jullie opmerkingen.

De stekker er uit trekken, zeker in deze toch al uitdagende tijden heeft meer consequenties dan 'dat geld verdienen' zoals jullie nu iets te een dimensionaal presenteren.
Er zitten zelden (veel) dikbetaalde banen achter zo'n organisatie. Wel sponsoren die voor naamsbekendheid betalen. Geen concours kan betekenen dat geldstromen weer terug gedraaid worden en alles overhoop ligt en je een dusdanig ongezonde financiële positie overhoudt. En het concours daarmee zomaar ophoudt te bestaan. + inderdaad een financiële impuls aan de regio omdat er overnachtingen, eten en goederen gekocht worden ter plaatse. Daar zitten gewoon mensen en gezinnen achter.
'Ja maar: zo'n organisatie moet toch gewoon een buffer hebben'. Klopt maar ik kan me ook voorstellen dat die buffer vorig jaar al flink onderuit gehaald is.

Daarmee wil ik niet zeggen: draai maar gewoon door. Maar er hangt nog wel heel wat meer achter annuleren dan 'geld en macht'. Dat is me net iets te plat.

En ik ken de hele situatie achter de organisatie niet. Maar ik durf wel aan te nemen dat de meeste dat ook niet weten.

MerleSimone

Berichten: 5734
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:07

Texas02 schreef:
Niet om vervelend te doen hoor.. Het is echt een oprechte vraag.. Als je nu gaat enten, loop je dan niet juist risico dat je paarden het virus krijgen? Want het virus is nu dus aanwezig, en als je gaat enten, moet het immuunsysteem eerst aan het werk om het afgezwakte virus van de enting aan te vallen. Het paard is door de enting dus iets verzwakt. Stel dat je nu gaat enten en vervolgens komt je paard de komende paar dagen (of weken, ik weet niet hoe lang het precies duurt tot een vaccin werkzaam is) met het virus in contact komt, dan heb je toch juist kans op grote problemen? Of zie ik dit nu verkeerd?


Ik ben hier oprecht heel benieuwd naar. 1 stalgenoot heeft nu dus besloten haar paard zo snel mogelijk te gaan laten enten zonder echt te overleggen wie nog meer. Mijn paard staat er naast. Is dit risico reëel of werkt het niet zo?

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:17

Ik denk dat nu ala minuut laten enten geen nut heeft. De enting moet in 2x met daartussen dacht ik een week of 2??? en het paard is echt niet gelijk beschermd.

Vorig jaar heeft een kennis van mij, notabene een DA een jong paardje verloren aan de neurologische variant tijdens een uitbraak in Belgie. Dit paardje was keurig geënt.
En zo hoor je wel vaker. Ik snap dan ook waarom mensen twijfelen over de enting.
Wil je abortus bij drachtige merries tegen gaan dan moet het elke 3 maanden herhaald worden..