Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:19

Zijn de ernstig zieke paarden die herstellen nog wel “”bruikbaar”” voor de topsport later?
Merries/hengsten misschien nog voor de fok ?
Komen de paarden ooit nog op wedstrijd Nivo?En zo niet...zouden ze hier tegen verzekerd zijn?
Het gaat om hele kostbare dieren natuurlijk.Ik heb best nog veel onbeantwoorde vragen

MerleSimone

Berichten: 5734
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:23

Vorig jaar was het hier heel dichtbij overal raak, toen was er geen paniek en werd ons door de stalhouder gevraagd goed op te letten met contact met anderen. Wedstrijden werden toen allemaal afgelast. Nu moet 1 paard ineens geënt worden volgens de eigenaar..
Ik en zij zijn de enige 2 wedstrijdruiters op een stal met 15 paarden. Ik ben dus vooral benieuwd of die ene enting van haar paard dus zorgt voor een eventueel gevaar voor de rest, stel haar paard wordt verkouden na de enting.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:36

Het is eigenlijk alleen aangeraden als de hele stal het doet
Het vaccin heeft maar weinig effect op het paard wat je ent( iets minder ziek ) maar de verspreiding is vele malen minder
Veel van de doodzieke paarden waren correct geënt

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:40

MerleSimone schreef:
Texas02 schreef:
Niet om vervelend te doen hoor.. Het is echt een oprechte vraag.. Als je nu gaat enten, loop je dan niet juist risico dat je paarden het virus krijgen? Want het virus is nu dus aanwezig, en als je gaat enten, moet het immuunsysteem eerst aan het werk om het afgezwakte virus van de enting aan te vallen. Het paard is door de enting dus iets verzwakt. Stel dat je nu gaat enten en vervolgens komt je paard de komende paar dagen (of weken, ik weet niet hoe lang het precies duurt tot een vaccin werkzaam is) met het virus in contact komt, dan heb je toch juist kans op grote problemen? Of zie ik dit nu verkeerd?


Ik ben hier oprecht heel benieuwd naar. 1 stalgenoot heeft nu dus besloten haar paard zo snel mogelijk te gaan laten enten zonder echt te overleggen wie nog meer. Mijn paard staat er naast. Is dit risico reëel of werkt het niet zo?


Goede vraag. Ik weet er het fijne niet van, maar ik gok erop dat ik mijn paard volledig heb gevaccineerd (over 4 weken dus) voordat het evt ruimer in Nederland is verspreid. Ik weet wel dat vanuit onze stal ondertussen met 4 verschillende dierenartsen is gesproken en zij allemaal aanraden om wél te vaccineren. Ik heb deze precies vraag niet gesteld.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:30

Maar het risico is nu toch niet groter zijn dan bij een geval om de hoek?
Dat laatste vind ik spannender dan een uitbraak in het buitenland.

MerleSimone

Berichten: 5734
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:44

fransje23 schreef:
Maar het risico is nu toch niet groter zijn dan bij een geval om de hoek?
Dat laatste vind ik spannender dan een uitbraak in het buitenland.

Same. Dus ik snap de paniekreactie niet zo :7 Ik wil alleen weten of er risico is voor de rest als haar paard verkouden wordt na de enting, verder maakt het me weinig uit wat zij wel of niet doen.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:52


x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:52


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:57

Er is blijkbaar een behoorlijke vaccinatie paniek reactie bezig.
Ik kreeg een informatie e-mail van mijn dierenarts over Rhino en Westnijlvirus en Daarin stond dat het rhino vaccin momenteel niet leverbaar is.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:59


besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:43

wat een drama nu ook :\ :\

ik denk niet dat gewone stallen en pensionstallen moeten paniekeren
degene waar de uitbraken in Be , NL enz nu zitten die hebben de paarden uit Valentia ( of nu SST ) en zitten nu thuis met zieke paarden maar doordat verder alles afgelast is zal dit niet rondgaan denk ik ..
als het paarden betreft zijn ze toch bijna allemaal verantwoordelijk genoeg .. ik zie iedereen die is vertrokken thuis quarantaine boxen of units opzetten :j

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:00

Y;(
Afbeelding

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:39

FriesWytske schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneu ... itserland/

En Nederland zal ook wel snel volgen. Nu iedereen als een kip zonder kop naar huis wil vanuit Spanje.

Ehm, er is al rhino in Ede
Dat was vorige week al bekend.
Betreft een ,,gewone,, pension stal dus zal voor velen niet interessant genoeg zijn dat te benoemen.

Jammer dat er nu zulk paniek gezaaid word. Heeft echt wat weg van hoe de media over corona bericht.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:40

Nou, t gaat om nogal wat paarden uit verschillende stallen

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:47

Ja maar vorig jaar stierven er precies rond dezelfde tijd 4 paarden net over de grens in Belgie op verschillende locaties. Lag men toen toch ook niet bepaald wakker van. Enkel de stallen in de directe omgeving

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:16

Rhino, en droes, heersen toch vrijwel ieder jaar in Nederland?
Dus ook dit jaar zullen er gevallen zijn..

Hopelijk loopt het in Vejer nog redelijk af en neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:27

Wat wel bijzonder is dat het paard in Vejer negatief test op Rhino (en Piro) .

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:28

Wij hebben zaterdag transport en onze 2 veilige tussenstops en gaan ons daar aan houden
Morgen worden de 3 paarden nagekeken door de dierearts en de gezondheidpapieren opgesteld

Gewoon ons plan volgen ondanks dat we al heel de week zelf hier stressen want mijn voorgevoel zei dat het gewoon wachten was op het eerste geval

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:31

fransje23 schreef:
Wat wel bijzonder is dat het paard in Vejer negatief test op Rhino (en Piro) .

Paard van de fransman ook 2 negatieve testen en alle symptomen terwijl de 3 posieve uit dezelfde stal niet ziek zijn geworden
Dat maakt het wel erg moeilijk

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:34

@ Popstra bedoelde meer dat het hier ook in meer stallen komt. Weet dat het vaker voor komt. Het was hier in de buurt ook afgelopen winter. En toen hebben wij ook onze maatregelen genomen. Die we nu eigenlijk nog steeds nemen. Daarbij is het nu wel een pluspunt dat er hier geen wedstrijden zijn. Ook al mis ik ze wel. Maar heb liever mijn paarden gezond, dan dat ik op wedstrijd ga.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:34

Paniek lijkt me ook niet nodig. Maar het goed in de gaten houden wel, zoals ik eigenlijk altijd wel doe als er een Rhino uitbraak is. Ik sta wel op een pensionstal waar ook paarden worden gebracht voor zadelmak maken en training, dus ja.. Ook al gaan we zelf op het moment niet weg en stalgenoten ook niet, er is altijd een risico. Niet alleen nu hoor, maar altijd.. Ik vraag me alleen ook af hoe veel nut enten heeft als het niet helpt tegen de neurologische versie. Dit is de meest dodelijke variant, de verkoudheidsvariant is toch in de meeste gevallen niet dodelijk? En enten is geen garantie dat ze het niet krijgen.. Dus wat is het nut dan precies? En zoals ik in mijn vorige post zei, als je nu gaat enten, loop je dan niet juist meer risico?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:38

besita schreef:
fransje23 schreef:
Wat wel bijzonder is dat het paard in Vejer negatief test op Rhino (en Piro) .

Paard van de fransman ook 2 negatieve testen en alle symptomen terwijl de 3 posieve uit dezelfde stal niet ziek zijn geworden
Dat maakt het wel erg moeilijk


Ja, dat is echt flut! Want als de testresultaten zo weinig zeggen is het helemaal koffiedik kijken.

Het paard in Vejer geïsoleerd na de eerste verschijnselen. Hopelijk was het toen niet al te laat.

Hopelijk hebben je paarden een voorspoedige terugreis, Besita! Echt gerust ben je waarschijnlijk als ze veilig "thuis" zijn en over ruim twee weken nog steeds klachten vrij zijn?! :(:)

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:41

Ik mis nog wel een paar Nederlandse ruiters bij de Sunshine Tour in dat artikel van Horses... o.a. dochter van onze stalbaas is er in het team van Henk vd Pol.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:45

Ik denk ook in dit geval weer dat het is uitgebroken is in de tenten
En die van ons staan aan de hele andere kant vh terrein ( 20 min lopen )in open vaste buitenstallen

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:50

Blue_Eyes schreef:
Ik mis nog wel een paar Nederlandse ruiters bij de Sunshine Tour in dat artikel van Horses... o.a. dochter van onze stalbaas is er in het team van Henk vd Pol.

Dit zijn de ruiters die deze week starten
En deze week was meer een "tussenweek " met enkel 2* wedstrijd