Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:35

Ibbel schreef:
Charaz schreef:
Heeft het zin om mijn paarden nu nog asap te laten vaccineren?


Nee. Ten eerste werkt het vaccin alleen tegen de verkoudheidsversie van rhino (maar krijg je daardoor wel enige inperking van de neuro-variant omdat 1 op de 10 verkoudsheidsvarianten over schijnt te gaan in de neuro-variant), ten tweede heb je 3 entingen nodig voor bescherming en ten derde zou het in Valencia gaan om een mutatie, waarbij je je moet afvragen of je dan uberhaupt nog iets uitricht met het huidige vaccin.


Dat het vaccin voor de verkoudheidsvariant is wist ik idd, in het verleden op een stal gestaan waar enten voor rhino verplicht was, dat is al meer dan 15 jaar geleden, toen waren er dacht ik 2 entingen nodig.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:36

MizzMontana schreef:
DuoPenotti schreef:
Reneee, ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n grote uitbraak is geweest op een wedstrijd en zelfs meerdere dieren zijn overleden.
Dus dat de NOS enz het nu opakken niet zo gek is.

Wel eens dat in een overvolle wereld, waar we met mens en dier de hele wereld overslepen en bij elkaar komen dit zeker geen uitzonderingen gaan zijn, voor mens en dier niet.




Inderdaad, snap wel dat de NOS het oppikt. Ik kan me ook niet herinneren dat er zo grootschalig wedstrijden zijn afgelast.



Ik ook niet en loop toch wel een paar jaar mee.

Dit is echt een uitzonderlijke situatie!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:50

Wat fijn dat dit topic niet preventief op slot is! _/-\o_

Wat een drama speelt zich daar af zeg! Zijn er ook OS-ruiters daar?

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:58

Het is echt horror daar in Valencia ;(
Bovendien zijn vele ruiters met paarden terug naar huis vertrokken net voor het terrein afgesloten werd
Er zijn hierdoor uitbraken in Belgie ,Frankrijk en Duitsland gerelateerd aan de uitbraak van Valencia
De paarden zonder verschijnselen mogen het terrein ook niet meer af van de spaanse autoriteiten, voor hun ruiters en grooms ook een hel want het is een tikkende tijdbom daar en wetende dat de klinieken vol zijn

Wij hebben zelf 3 paarden lopen in Vejer ,dat is denk ik meer dan 800 km verderop en ik weet niet wat nu de beste oplossing is
De helft is zondag - maandag vertrokken naar huis ,de andere helft blijft in hun "bubbel " op het terrein
Er is namelijk geen enkel paard ziek of koortsig en het terrein is afgesloten van de buitenwereld ,er komt geen nieuw paard in

Komt dit nog een keer bovenop covid waardoor we zelf niet konden afreizen en ik van hieruit alles moet regelen
Als ik ze met transport laat afkomen er geen stopplaatsen meer zijn ( zitten vol ,of nemen geen paarden in ) en je dus 2500 km in 1 trek moet doen alleen af en toe een uurtje stoppen voor voer ,drinken ,hooi vullen etc
Dat vind ik ook niet de beste oplossing
Waardeloos ..weet echt niet wat het beste is op dit moment

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:12

Saskia9 schreef:
Daarom zeg ik, het is puur een gevoel. Ik vraag me ook af daarom hoe het komt dat dit ineens zo'n grote uitbraak is? Rhino bestaat al heel lang, zulke grote evenementen ook.


Tsja, geloof het of niet, maar er gebeuren wereldwijd allerlei dingen . Gewoon omdat het gebeurd, zonder duistere plannen.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

DuoPenotti schreef:
Reneee, ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n grote uitbraak is geweest op een wedstrijd en zelfs meerdere dieren zijn overleden.
Dus dat de NOS enz het nu opakken niet zo gek is.

Wel eens dat in een overvolle wereld, waar we met mens en dier de hele wereld overslepen en bij elkaar komen dit zeker geen uitzonderingen gaan zijn, voor mens en dier niet.


Geen uitbraken op wedstrijden nee, maar wel op stallen. Elk jaar. Ik vind het extreem panisch om meteen alles maar af te lassen en ik vraag me echt af of ze dit twee jaar geleden ook hadden gedaan.

besita schreef:
Het is echt horror daar in Valencia ;(
Bovendien zijn vele ruiters met paarden terug naar huis vertrokken net voor het terrein afgesloten werd
Er zijn hierdoor uitbraken in Belgie ,Frankrijk en Duitsland gerelateerd aan de uitbraak van Valencia
De paarden zonder verschijnselen mogen het terrein ook niet meer af van de spaanse autoriteiten, voor hun ruiters en grooms ook een hel want het is een tikkende tijdbom daar en wetende dat de klinieken vol zijn

Wij hebben zelf 3 paarden lopen in Vejer ,dat is denk ik meer dan 800 km verderop en ik weet niet wat nu de beste oplossing is
De helft is zondag - maandag vertrokken naar huis ,de andere helft blijft in hun "bubbel " op het terrein
Er is namelijk geen enkel paard ziek of koortsig en het terrein is afgesloten van de buitenwereld ,er komt geen nieuw paard in

Komt dit nog een keer bovenop covid waardoor we zelf niet konden afreizen en ik van hieruit alles moet regelen
Als ik ze met transport laat afkomen er geen stopplaatsen meer zijn ( zitten vol ,of nemen geen paarden in ) en je dus 2500 km in 1 trek moet doen alleen af en toe een uurtje stoppen voor voer ,drinken ,hooi vullen etc
Dat vind ik ook niet de beste oplossing
Waardeloos ..weet echt niet wat het beste is op dit moment


Heb je hier een bron van? Want dan is het een ander verhaal.

Begin het idee te krijgen dat moeder natuur klaar is met onze overbevolking.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:21

Op stallen wel ja, maar dat vind ik wel ff heel wat anders dan een groot evenement waar veel paarden van diverse stallen en landen samenkomen.

Overigens vind ik het vooral bijzonder dat zulke evenementen nu sowieso doorgang hebben.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:37

Op stallen is isoleren eenvoudiger dan bij een massaal evenement met deelnemers van over de hele wereld.


Bij Rhino en Droes in de buurt is er sowieso altijd wel paniek.
Als het hier in de buurt is "zoemt" het ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:56

Pfff wat een ramp voor de paarden, ruiters en eigenaren ;(.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:11

_Reneee schreef:
DuoPenotti schreef:
Reneee, ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n grote uitbraak is geweest op een wedstrijd en zelfs meerdere dieren zijn overleden.
Dus dat de NOS enz het nu opakken niet zo gek is.

Wel eens dat in een overvolle wereld, waar we met mens en dier de hele wereld overslepen en bij elkaar komen dit zeker geen uitzonderingen gaan zijn, voor mens en dier niet.


Geen uitbraken op wedstrijden nee, maar wel op stallen. Elk jaar. Ik vind het extreem panisch om meteen alles maar af te lassen en ik vraag me echt af of ze dit twee jaar geleden ook hadden gedaan.

besita schreef:
Het is echt horror daar in Valencia ;(
Bovendien zijn vele ruiters met paarden terug naar huis vertrokken net voor het terrein afgesloten werd
Er zijn hierdoor uitbraken in Belgie ,Frankrijk en Duitsland gerelateerd aan de uitbraak van Valencia
De paarden zonder verschijnselen mogen het terrein ook niet meer af van de spaanse autoriteiten, voor hun ruiters en grooms ook een hel want het is een tikkende tijdbom daar en wetende dat de klinieken vol zijn

Wij hebben zelf 3 paarden lopen in Vejer ,dat is denk ik meer dan 800 km verderop en ik weet niet wat nu de beste oplossing is
De helft is zondag - maandag vertrokken naar huis ,de andere helft blijft in hun "bubbel " op het terrein
Er is namelijk geen enkel paard ziek of koortsig en het terrein is afgesloten van de buitenwereld ,er komt geen nieuw paard in

Komt dit nog een keer bovenop covid waardoor we zelf niet konden afreizen en ik van hieruit alles moet regelen
Als ik ze met transport laat afkomen er geen stopplaatsen meer zijn ( zitten vol ,of nemen geen paarden in ) en je dus 2500 km in 1 trek moet doen alleen af en toe een uurtje stoppen voor voer ,drinken ,hooi vullen etc
Dat vind ik ook niet de beste oplossing
Waardeloos ..weet echt niet wat het beste is op dit moment


Heb je hier een bron van? Want dan is het een ander verhaal.

Begin het idee te krijgen dat moeder natuur klaar is met onze overbevolking.
:j
Er zijn speciale sites ( zowel in BE als Fr )
Waar de rhino gevallen vermeld staan welke provincie met aantal paarden , welke verschijnselen en verband ( hier dus Valencia )

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:22

_Reneee schreef:
Heb je hier een bron van? Want dan is het een ander verhaal.

Begin het idee te krijgen dat moeder natuur klaar is met onze overbevolking.

Staat ook in het persbericht van de FEI:

Citaat:
As this strain of EHV-1 is particularly aggressive and there are now confirmed related outbreaks in France, Belgium and Germany, we remain concerned that several sick and in-contact horses left the venue before it was closed for departures and that they may spread the disease.

https://inside.fei.org/system/files/Upd ... h_2021.pdf

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:24

Charaz schreef:
Heeft het zin om mijn paarden nu nog asap te laten vaccineren?


Twee dierenartsen hebben het los van elkaar bij ons op stal vandaag geadviseerd om het wel te doen. Wij gaan het doen.

Edit: Zij geven overigens wel aan dat het geen volledige bescherming biedt hoor, maar geloven er wel in dat de aangemaakte antistoffen hierdoor zullen helpen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:23

Ik las op fb dat het ook in Munchen woed.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:32

_Reneee schreef:
Saskia9 schreef:
Daarom zeg ik, het is puur een gevoel. Ik vraag me ook af daarom hoe het komt dat dit ineens zo'n grote uitbraak is? Rhino bestaat al heel lang, zulke grote evenementen ook.


Ik denk dat de media lekker happig is op alles wat onder het kopje 'virus' valt, zelfs de NOS pakt het op. Scoort lekker denk ik.

En ik denk dat we helemaal doorslaan als het om virussen gaat en we definitief moeten accepteren dat de wereld niet meer normaal gaat zijn. Naar mijn weten zijn er elk jaar rhino-uitbraken en wordt er nooit zo krampachtig gereageerd.

Hier ook ineens out of the blue op het Belgische VRT nieuws. Normaal komt dit soort zaken echt niet in het nieuws.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:44

DuoPenotti schreef:
Overigens vind ik het vooral bijzonder dat zulke evenementen nu sowieso doorgang hebben.
precies dit!

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:50

Dat is zonder publiek en onder zeer strikte voorwaarden net als het voetbal , het wielrennen ,veldlopen en andere professionele sporten

Het is ook voor die mensen hun beroep en inkomen
Dus zo bijzonder is dat niet

In Zweden ook uitbraken nu

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:06

Ik vind het echt griezelig! Hopelijk komt het snel weer tot rust en gaan de verspreidingen weer liggen.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:10

besita schreef:
Dat is zonder publiek en onder zeer strikte voorwaarden net als het voetbal , het wielrennen ,veldlopen en andere professionele sporten

Het is ook voor die mensen hun beroep en inkomen
Dus zo bijzonder is dat niet

In Zweden ook uitbraken nu


Heb je een linkje over de besmetting in Zweden?
Er worden daar nog veel drafkoersen gehouden..

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:12

Marigold schreef:
besita schreef:
Dat is zonder publiek en onder zeer strikte voorwaarden net als het voetbal , het wielrennen ,veldlopen en andere professionele sporten

Het is ook voor die mensen hun beroep en inkomen
Dus zo bijzonder is dat niet

In Zweden ook uitbraken nu


Heb je een linkje over de besmetting in Zweden?
Er worden daar nog veel drafkoersen gehouden..

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... in-zweden/

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:27

Verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de mensen die snel hun paarden hebben ingeladen en richting huis zijn vertrokken.
Hebben ze de paarden thuis in quarantaine gezet? Hebben ze ergens gestopt en is alles daarna grondig ontsmet etc.


Overigens is dit waarschijnlijk koren op de molen van dierenrechtenactivisten. Waarom zou je paarden de halve wereld overslepen en blootstellen aan ziektes voor persoonlijk gewin van mensen?
Overigens is het natuurlijk sowieso een risico om dieren uit verschillende landen dichtbij elkaar te brengen. Gaat niet alleen op voor paarden.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:28

besita schreef:
Dat is zonder publiek en onder zeer strikte voorwaarden net als het voetbal , het wielrennen ,veldlopen en andere professionele sporten

Het is ook voor die mensen hun beroep en inkomen
Dus zo bijzonder is dat niet

Zoals zoveel beroepen die wel dicht zijn.
Het zijn de ruiters de grooms de officials, catering noem maar op.

En nee ik vind veldrijden, voetbal enz enz ook niet noodzakelijk.

Maar dat is een andere discussie.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:37

Bedankt voor de link Lauri.

Het is maar te hopen dat het virus snel ingedamd kan worden. Arme paarden, wat een nare ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:50

Marigold schreef:
besita schreef:
Dat is zonder publiek en onder zeer strikte voorwaarden net als het voetbal , het wielrennen ,veldlopen en andere professionele sporten

Het is ook voor die mensen hun beroep en inkomen
Dus zo bijzonder is dat niet

In Zweden ook uitbraken nu


Heb je een linkje over de besmetting in Zweden?
Er worden daar nog veel drafkoersen gehouden..
Maar hoeveel van die dravers komen in aanraking met warmbloeden en warmbloedmensen? Dat is vaak toch een wereldje apart. France Galop, Le Trot en Deutscher Galopp reppen er vooralsnog met geen woord over en ik denk dat de kans dat het overslaat naar die takken ook niet heel groot is.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:04

Misschien een domme vraag, maar als die uitbraak zo groot is, lopen er dan veel paarden op zo'n groot concours rond die niet gevaccineerd zijn tegen rhino ?

Edit; net de post van Ibbel gevonden. Duidelijk ! :)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-03-21 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:04

Wij stopten bij lange reizen naar buitenlandse concoursen altijd onderweg. Negen van de tien keer was dat bij een renbaan, Parijs, München, Biarritz, waren in mijn tijd echt populaire stop plekken voor de internationale ruiters.