Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:53

Getup schreef:
En toch ook al gevallen, die gelinkt zijn aan de Sunshine Tour ...


Dat valt me ook op. Zijn die paarden niet in strikte quarantaine gehouden? Bijzonder.

Noompje86

Berichten: 295
Geregistreerd: 02-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:52

Het filmpje van paardenarts is erg interessant dank je wel voor de link.

Wat ik mis en waar volgens mij veel verschillende meningen over zijn is; moet er nu een vervoersverbod zijn? Fei heeft wedstrijden stop gezet. Veder is er landelijk natuurlijk al weinig ivm corona. Heb vorige week de knhs gevraagd wat hun mening is of we nog wel naar les mogen. Verenigingslessen, privé lessen, manege lessen enz.
Knhs zei, geen probleem, door de al bestaande regels ivm corona word er al genoeg afstand gehouden en als men het prettig vind laat je klanten geen wasplaatsen gebruiken enz. En als je veel van stal naar stal reist verschoon je kleding.

Klinkt prima maar nu sta ik op een stal waar alles dicht zit, we mogen nergens heen en alles moets worden enten. Geen probleem met enten, zat ik toch al aan te denken.
Maar (knhs) keuringen gaan door lessen (op andere stallen) gaan door. En als we er naar vragen mogen we nog steeds niet weg... fei zegt dat fei zegt dat... de knhs is laks. ja we hebben internationale sportpaarden maar die zijn niet in contact of zelf niet in de buurt van rhino geweest en uit voorzorg getest (alles was goed).
Mijn vraag is of dit bij meer stallen zo gaat? Ik vind het wat vergaan ofniet?

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:53

Er zijn nog steeds " onderlinge" meetmomenten met ineens veel "eigen leden " en de knhs gaat ook vrolijk door met evenementen .

Zelf weten. Er is elk jaar wel rhino, maar ik zit er niet op te wachten . Mijn paarden staan aan huis en verder komt er niemand of n ander paard. Ik neem de pony even niet mee op locatie lessen. Dan maar n extra bosritje of uitstapje naar de buitenbak

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:35

Noompje86 schreef:
Het filmpje van paardenarts is erg interessant dank je wel voor de link.

Wat ik mis en waar volgens mij veel verschillende meningen over zijn is; moet er nu een vervoersverbod zijn? Fei heeft wedstrijden stop gezet. Veder is er landelijk natuurlijk al weinig ivm corona. Heb vorige week de knhs gevraagd wat hun mening is of we nog wel naar les mogen. Verenigingslessen, privé lessen, manege lessen enz.
Knhs zei, geen probleem, door de al bestaande regels ivm corona word er al genoeg afstand gehouden en als men het prettig vind laat je klanten geen wasplaatsen gebruiken enz. En als je veel van stal naar stal reist verschoon je kleding.

Klinkt prima maar nu sta ik op een stal waar alles dicht zit, we mogen nergens heen en alles moets worden enten. Geen probleem met enten, zat ik toch al aan te denken.
Maar (knhs) keuringen gaan door lessen (op andere stallen) gaan door. En als we er naar vragen mogen we nog steeds niet weg... fei zegt dat fei zegt dat... de knhs is laks. ja we hebben internationale sportpaarden maar die zijn niet in contact of zelf niet in de buurt van rhino geweest en uit voorzorg getest (alles was goed).
Mijn vraag is of dit bij meer stallen zo gaat? Ik vind het wat vergaan ofniet?


Een vervoersverbod op zich is niet nodig.
Maar je kunt als stal wel voorzichtig willen zijn met contacten van buitenaf. Als jij naar een cross les gaat op een buiten terrein en gewoon netjes afstand houdt tot anderen zal er weinig tot niets aan de hand zijn. Ga je naar een druk bezochte binnenbak. Of met anders paarden in een stalgang staan schuilen voor de regen wordt het risico als weer iets groter.
Als je bij de trailer 2 paarden even lekker met elkaar laat snuffelen ga je nog een stap verder.
Ergens kan ik me van een grotere stal wel voorstellen dat ze dat risico met meerdere mensen die naar meerdere gelegenheden gaan te hoog inschatten.

Maar voor mezelf maak ik andere afwegingen. Ik ben er zelf bij als ik op pad ga. En kan zelf opletten dat ik afstand hou. Dus met 1 of 2 in de binnenbak en trainen op open terrein vind ik een bijzonder laag risico.

Maar dat is dan vooral vanwege de ooverzichtelijkheid.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:56

Veel stallen houden de deuren gesloten voor paarden van buitenaf. Je kan natuurlijk gewoon je eigen verantwoording nemen. Daar heb je een KNHS toch helemaal niet voor nodig!?

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:51

Ik zou ook zeggen blijf nu voor die 3 weken gewoon thuis met de paarden in hun eigen bubbel
Je wil het echt niet hebben :n

Onze bloedtesten waren ook negatief
Ik ben gewoon ontzettend bang en vind de testen vooralsnog niets zeggend
In Belgie is nu ook een stal waarvan paarden uit valencia zijn gekomen 2 weken voor het uitbrak
Paarden waren 2 x negatief
En nu meer dan 3 weken later 20 positieve paarden ,5 neurologische gevallen en al 2 laten inslapen ;(

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:19

besita schreef:
Ik zou ook zeggen blijf nu voor die 3 weken gewoon thuis met de paarden in hun eigen bubbel
Je wil het echt niet hebben :n

Onze bloedtesten waren ook negatief
Ik ben gewoon ontzettend bang en vind de testen vooralsnog niets zeggend
In Belgie is nu ook een stal waarvan paarden uit valencia zijn gekomen 2 weken voor het uitbrak
Paarden waren 2 x negatief
En nu meer dan 3 weken later 20 positieve paarden ,5 neurologische gevallen en al 2 laten inslapen ;(


De paarden worden wel getest, maar het kan ook op materiaal, stal, kleding, schoenen etc. zitten. Zijn de paarden vrij worden ze daarna daar weer door besmet.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:29