Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:08

Pandora2 schreef:
Misschien een domme vraag, maar als die uitbraak zo groot is, lopen er dan veel paarden op zo'n groot concours rond die niet gevaccineerd zijn tegen rhino ?


Rhino is niet verplicht en helpt ook helaas niet tegen de neurologische variant .Iets minder symptomen bij de verkoudheidsvariant en de abortusvariant . De paarden van de meest getroffen delegatie ( met de beelden van paarden in harnassen die aan tractors hangen) waren bvb correct ingeënt

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:09

De knhs is aan het overleggen over evt meer maatregelen.
Iemand enig idee wat dat in kan houden?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:10

Excuus als ik er overheen gelezen heb hoor, maar zijn hier nou ook ruiters/paarden/combinaties die naar de Olympische Spelen zouden? Want dan ben je nog een klein graadje extra in de aap gelogeerd.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:11

Had net de post van Ibbel gezien idd dat het voornamelijk gaat om een mutatie ook nog.

Maar serieus is rhino enting niet verplicht voor zulke concoursen ? Dat is wel heel bijzonder.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:13

Veel ruiters zijn vertrokken maar wisten niets van Rhino dus niet kwaadwillig ..er waren enkele paarden met koorts ,tests zijn tot 2 keer toe negatief teruggekomen van een plaatselijk lab , men dacht dus in eerste instantie aan wat grieperige , koortsige paarden
Pas vele dagen later toen paarden ecjt doodziek werden en de neurologische vorm aangetroffen werd is het terrein afgesloten geweest maar waren heel veel ruiters met paarden al terug thuis waar denpaarden dan doodziek werden en ook rhino is vastgesteld

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:14

Pandora2 schreef:
Had net de post van Ibbel gezien idd dat het voornamelijk gaat om een mutatie ook nog.

Maar serieus is rhino enting niet verplicht voor zulke concoursen ? Dat is wel heel bijzonder.

Neen griep/ tetanus om de 6 maand wel maar rhino niet

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:17

Haarbal schreef:
Excuus als ik er overheen gelezen heb hoor, maar zijn hier nou ook ruiters/paarden/combinaties die naar de Olympische Spelen zouden? Want dan ben je nog een klein graadje extra in de aap gelogeerd.

Ja het gaat om topsport dus er zitten potentiele kandidaten tussen alhoewel Valentia de minst bezochte tour is ,Sunshine tour en Oliva zijn populairder :j

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:21

Maar een hele bekende fransman is wel vertrokken naar huis voor de hel losbrak
Bij thuiskomst stonden de dierenartsen klaar om de 13 paarden te testen ,isolatiestallingen stonden klaar
Van de 13 paarden testen 3 positief en net die paarden hebben niets ontwikkeld. De andere 10 zijn ziek geworden met hevige koorts..zijn tophengst is er heel erg aan toe en die testte bij aankomst negatief en nu ook negatief..heel raar dus

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:30

Besita wat zenuwslopend voor jou met drie paarden in Vejer terwijl je thuis zit en niets kan doen. Weet jij meer over de situatie daar? Ik las in de laatste update van Wendy Scholten dat er in Vejer ook paarden apart staan met symptomen.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:53

Zangersheide heeft de hengstenkeuring uitgesteld en in Duitsland alle sport en fokkerij activiteiten gestopt.

Voor meer info zie horses.nl

Hoe lang zou zo iets rondwaren onder de paarden als je nu alles stil legt? Ik hoop toch dat het geen corona tijdspanne aan gaat nemen.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:58

Dit is het jaargetijde waarin rhino altijd de kop op steekt.
Als t eenmaal echt goed voorjaar wordt, nemen de gevallen van rhino doorgaans af.

Maar het is al jaren rond deze tijd dat er her en der rhino besmettingen zijn, dat is niets nieuws.
Dat t nu een nieuwe variant, mutatie is én op een groot concours, maakt dat de impact Europees gezien veel groter is.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-03-21 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:04

pumpina schreef:
Charaz schreef:
Heeft het zin om mijn paarden nu nog asap te laten vaccineren?


Twee dierenartsen hebben het los van elkaar bij ons op stal vandaag geadviseerd om het wel te doen. Wij gaan het doen.

Edit: Zij geven overigens wel aan dat het geen volledige bescherming biedt hoor, maar geloven er wel in dat de aangemaakte antistoffen hierdoor zullen helpen.


Jullie doen het met de hele stal?
Twijfel ook om te enten.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:07

MizzMontana schreef:
Zangersheide heeft de hengstenkeuring uitgesteld en in Duitsland alle sport en fokkerij activiteiten gestopt.

Voor meer info zie horses.nl

Hoe lang zou zo iets rondwaren onder de paarden als je nu alles stil legt? Ik hoop toch dat het geen corona tijdspanne aan gaat nemen.


Moet ik daaronder verstaan dat er ook geen merries gedekt worden of sperma verstuurd?


tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:12

CharleyT schreef:
Saskia9 schreef:
Daarom zeg ik, het is puur een gevoel. Ik vraag me ook af daarom hoe het komt dat dit ineens zo'n grote uitbraak is? Rhino bestaat al heel lang, zulke grote evenementen ook.


Tsja, geloof het of niet, maar er gebeuren wereldwijd allerlei dingen . Gewoon omdat het gebeurd, zonder duistere plannen.

Rhino dragers zijn er zat onder de paarden, het leeft op als een immuunsysteem verzwakt is door bv stress van verhuizing oid. Paarden zijn zeker deels jaar uit wedstrijdritme geweest, zijn meer gespannen en kennelijk was dat nu genoeg om het mis te laten gaan.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:12

Ik heb hier ook een rhino drager staan en sinds die volledig met pensioen is, nooit nog wat gehad.
Stress speelt dus inderdadd een belangrijke rol.

DA die ze destijds behandelde kwam uit de draverswereld waar dit probleem al heel lang bekend is en die voorspelde het toen al. Dus de man heeft gelijk gekregen :Y)

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:17

Haarbal schreef:
Excuus als ik er overheen gelezen heb hoor, maar zijn hier nou ook ruiters/paarden/combinaties die naar de Olympische Spelen zouden? Want dan ben je nog een klein graadje extra in de aap gelogeerd.


Inmiddels wel twee paarden in Doha positief getest.

https://m.faz.net/aktuell/sport/mehr-sp ... 23387.html

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:21

MizzMontana schreef:
Haarbal schreef:
Excuus als ik er overheen gelezen heb hoor, maar zijn hier nou ook ruiters/paarden/combinaties die naar de Olympische Spelen zouden? Want dan ben je nog een klein graadje extra in de aap gelogeerd.


Inmiddels wel twee paarden in Doha positief getest.

https://m.faz.net/aktuell/sport/mehr-sp ... 23387.html


Oei, daar zijn ze mooi klaar mee dan. Daar staan een paar hele dure paarden tussen

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:22

Heel naar allemaal.
Hier in Canada heerst het nu ook, top gezonde merrie van mijn vriendin is vrijdag ingeslapen -O-
Rest van de stal heeft negatief getest en er was geen contact met andere paarden sinds November ivm lockdown. Helaas ging het heel snel en had de hoefsmid het waarschijnlijk (voor de positieve test) alweer naar andere stallen meegenomen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:44

Marije_jiplover schreef:
Dit is het jaargetijde waarin rhino altijd de kop op steekt.
Als t eenmaal echt goed voorjaar wordt, nemen de gevallen van rhino doorgaans af.

Maar het is al jaren rond deze tijd dat er her en der rhino besmettingen zijn, dat is niets nieuws.
Dat t nu een nieuwe variant, mutatie is én op een groot concours, maakt dat de impact Europees gezien veel groter is.
klopt, vorig jaar jaar waren in Belgie wat gevallen en paardjes gestorven bijv...

Zal het door de corona gekte komen dat men hier nu geheel in de paniek stand staat door deze uitbraak?

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:05

MizzMontana schreef:
Haarbal schreef:
Excuus als ik er overheen gelezen heb hoor, maar zijn hier nou ook ruiters/paarden/combinaties die naar de Olympische Spelen zouden? Want dan ben je nog een klein graadje extra in de aap gelogeerd.


Inmiddels wel twee paarden in Doha positief getest.

https://m.faz.net/aktuell/sport/mehr-sp ... 23387.html


Ik las dit net op facebook. Ben echt verbaasd. De ruiter is met zijn 2 paarden vanuit valencia direct doorgereisd naar Doha.
Dit kan blijkbaar zomaar.
Hopelijk blijft het alleen bij die 2 paarden en word daar een grote besmetting zoals in valencia voorkomen.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:13

Er zit geen potentiële olympiade paarden bij, niet van Nederland iig. Maar maakt geen bal uit, olympiadepaard of shet van kleine buurmeisje. Op elk niveau erg.
En wanneer dit Corona achtige vormen aanneemt dan is het pas echt drama. Want dan ben je met diverse uitbraken nog wel even bezig en is het ook nog maar de vraag of de Os voor paarden wel doorgaat, Japan zal er niet happig op zijn.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-03-21 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:14

bigone schreef:
Er zit geen potentiële olympiade paarden bij, niet van Nederland iig. Maar maakt geen bal uit, olympiadepaard of shet van kleine buurmeisje. Op elk niveau erg.


Volgens mij zijn de paarden van de para ruiters nog in Doha? Ik hoop dat iedereen daar de dans ontspringt.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:16

Koekie73 schreef:
bigone schreef:
Er zit geen potentiële olympiade paarden bij, niet van Nederland iig. Maar maakt geen bal uit, olympiadepaard of shet van kleine buurmeisje. Op elk niveau erg.


Volgens mij zijn de paarden van de para ruiters nog in Doha? Ik hoop dat iedereen daar de dans ontspringt.

Ik had het puur over Valencia, geen idee waar de rest allemaal zit.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:23

imaudy schreef:
pumpina schreef:

Twee dierenartsen hebben het los van elkaar bij ons op stal vandaag geadviseerd om het wel te doen. Wij gaan het doen.

Edit: Zij geven overigens wel aan dat het geen volledige bescherming biedt hoor, maar geloven er wel in dat de aangemaakte antistoffen hierdoor zullen helpen.


Jullie doen het met de hele stal?
Twijfel ook om te enten.


Niet iedereen wil. Ik denk dat de helft er uiteindelijk echt voor gaat.

Ondertussen overigens ook mijn eigen dierenarts gebeld, nadat ik hoorde dat ze vaak van het vaccin heel ziek worden. Moest morgenochtend even terugbellen. Maar begreep vd assistente dat ze (waarschijnlijk) moeten gaan werken met een wachtlijst voor de vaccins..

Weet iemand meer over de bijwerkingen van het vaccin? Daar hoor ik nu dus tegenstrijdige verhalen over.