Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:25

Op mijn vorige werk worden alle paarden standaard ook tegen rhino geent. We hebben er nog geen paard ziek van gehad.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:26

Koekie73 schreef:
bigone schreef:
Er zit geen potentiële olympiade paarden bij, niet van Nederland iig. Maar maakt geen bal uit, olympiadepaard of shet van kleine buurmeisje. Op elk niveau erg.


Volgens mij zijn de paarden van de para ruiters nog in Doha? Ik hoop dat iedereen daar de dans ontspringt.


Ja, inderdaad.
Voor NL is ook Dana Blue daar. Voor de buitenlanders:
Hermes Ryan
Fine Lady (brons rio)
En ga zo maar door.

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:38

Doha zijn wel wat toppers naar toe volgens mij of ook op de terugweg als ze al weg mochten...

Lees nergens dat de eventing wedstrijd in Portugal is afgelast, daar zijn ook de nodige deelnemers heen.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:16

Inmiddels bericht de Frankfurter Zeitung dat twee paarden van de Duitse springruiter Sven Schlüsselburg geisoleerd staan in Doha ‼️
Ze namen deel aan de tour in Valencia, werden overgevlogen voor de aftrap van het nieuwe Global Champions Tour seizoen en zijn daar positief getest.
Update 18.45: Springamazone Suus Kuyten is in Doha en laat weten dat de organisatie snel gereageerd heeft. "De paarden hebben maar één dag bij ons in de box gestaan. Toen de problemen in Valencia naar boven kwamen, zijn ze gelijk geïsoleerd en dat is inmiddels een week geleden. De paarden van Slusselberg kregen gisteren koorts."
Springruiter Carlos Lopez is in dezelfde periode in Valencia geweest en verblijft nu ook in Doha met paarden. Deze zijn inmiddels negatief getest. "Gisteren zijn er in totaal 47 paarden getest en die waren allemaal negatief. Het is nu wachten op de rest. Maar ik denk dat de kans heel klein is dat er besmettingen zijn", vertelt Suus Kuyten.
#prayforthehorsesinvalencia
bron: Wendy Scholten Horses

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:27

Ik heb 3 paarden aan huis staan. Komen niet met andere paarden in aanraking. Ik kom niet op maneges met ze. Ik vraag me af of enten dan wel nut heeft.

Mijn dochter werkt op een trainingsstal, maar bij onze eigen 2 paarden komt ze nauwelijks. Daarbij komt, de kleren/laarzen die ze op haar werk gebruikt, gebruikt ze niet bij onze paarden...hooguit de jas, maar ze heeft 2 paardenjassen, dus heel vaak dat er wel een schoon gewassen is. Sowieso springt ze elke keer meteen onder de douche en gooit ze haar kleren meteen in de was als ze thuiskomt.

Nu vroeg haar werkgever of onze paarden ge-ent zijn. Toen die hoorde van niet, werd er meteen gemeld dat ze dan alles goed moet ontsmetten voor ze bij hun op stal komt. Pfff, ik zou eerder net andersom denken. Kans dat ze iets van die kant meeneemt naar onze paarden is groter. Of zie ik dat nu verkeerd?

Dus...nu begin ik toch te twijfelen....toch enten? Al is het maar om de werkgever van mijn dochter gerust te stellen
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 02-03-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:29

Dus er zit zeven dagen incubatietijd tussen besmetting en symptomen?
En testen kunnen negatief geven terwijl later blijkt dat er toch besmetting was?

I #prayforthehorses

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:31

_San87_ schreef:
Op mijn vorige werk worden alle paarden standaard ook tegen rhino geent. We hebben er nog geen paard ziek van gehad.


Dankjewel, dat komt ook meer overeen met wat ik in de bijsluiter zie!

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:33

Ik ent ook al jaren tegen Rhino, jonge en oude paarden, nog nooit een paard ziek(elijk) gehad van de enting.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:02

Isabonny schreef:
Ik heb 3 paarden aan huis staan. Komen niet met andere paarden in aanraking. Ik kom niet op maneges met ze. Ik vraag me af of enten dan wel nut heeft.

Mijn dochter werkt op een trainingsstal, maar bij onze eigen 2 paarden komt ze nauwelijks. Daarbij komt, de kleren/laarzen die ze op haar werk gebruikt, gebruikt ze niet bij onze paarden...hooguit de jas, maar ze heeft 2 paardenjassen, dus heel vaak dat er wel een schoon gewassen is. Sowieso springt ze elke keer meteen onder de douche en gooit ze haar kleren meteen in de was als ze thuiskomt.

Nu vroeg haar werkgever of onze paarden ge-ent zijn. Toen die hoorde van niet, werd er meteen gemeld dat ze dan alles goed moet ontsmetten voor ze bij hun op stal komt. Pfff, ik zou eerder net andersom denken. Kans dat ze iets van die kant meeneemt naar onze paarden is groter. Of zie ik dat nu verkeerd?

Dus...nu begin ik toch te twijfelen....toch enten? Al is het maar om de werkgever van mijn dochter gerust te stellen

Je ziet het niet verkeerd maar zou er wel voor zorgen dat je dochter niet in dezelfde kleding en schoenen en eerst gedoucht bij jullie paarden komt. Ook de jas niet.

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:04

Hier zijn alle 76 paarden vorige week geënt. Alleen de paarden die sowieso wat gevoelig zijn voor entingen hadden er wat moeite mee. Ze waren wat suf en stijf, één volbloed had een tie-up, maar ze waren er allemaal na een dag of twee weer prima aan.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:18

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe overdraagbaar het is van mens naar mens naar paard.

Stel, ik tref een ruiter wiens paard Rhino heeft. Maakt een praatje met elkaar. En ik ga daarna naar mijn eigen paarden. Hoe lang overleeft dit virus op een mens?
Waarmee kun je schoeisel evt ontsmetten?

vierspan

Berichten: 297
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:25

Influenza doe ik tweemaal per jaar, Rhino nog nooit gedaan. Kan dat samen met de influenza, of moet daar een bepaalde tijd tussen zitten?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:41

Bij ons wordt rhino gewoon gelijk met de influenza enting gedaan

eshz
Berichten: 193
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:46

Nu iedereen zo massaal aan het enten slaat,vroeg ik mij af: zijn er nu daadwerkelijk meer besmettingen in Nederland dan andere jaren? Dat kan ik niet echt terug vinden, weet iemand dat?
Of is er nu een run op entingen omdat het nu voor het eerst landelijk in het nieuws is?

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:49

Wat een drama voor mens en dier.

Maar 700 paarden uit 10 landen bij elkaar brengen. Dat is toch echt iets om goed over na te denken.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:50

Amy223 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe overdraagbaar het is van mens naar mens naar paard.

Stel, ik tref een ruiter wiens paard Rhino heeft. Maakt een praatje met elkaar. En ik ga daarna naar mijn eigen paarden. Hoe lang overleeft dit virus op een mens?
Waarmee kun je schoeisel evt ontsmetten?

Via materiaal als halsters dekjes wel
Stapmolen , paddock
Aaien besmette paarden
Via direct contact tussen paarden of aerosolen tot 5 meter afstand


Er zijn ook al tekorten in de vaccinaties jammer genoeg

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:55

Maar ik had ergens gelezen dat de rhino vaccinatie niet voldoende beschermd tegrn de neurologische variant. Klopt dit?
Dan zou enten toch enkel zin hebben bij drachtige merries?

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:03

Duss...paarden komen er ook niet onderuit...vaccineren, mondkap op en 1,5 meter afstand...Sorry, als het niet zo ernstig was dan vond ik het wel grappig |( :D

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:08

Saaams schreef:
Maar ik had ergens gelezen dat de rhino vaccinatie niet voldoende beschermd tegrn de neurologische variant. Klopt dit?
Dan zou enten toch enkel zin hebben bij drachtige merries?


Nee klopt niet helemaal, maar ze worden er wel minder ziek van.


Vind het bijzonder dat FEI alles af lag zeggen en dat de KNHS zegt van nee joh doe maar..

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:12

elynevb schreef:
Nu iedereen zo massaal aan het enten slaat,vroeg ik mij af: zijn er nu daadwerkelijk meer besmettingen in Nederland dan andere jaren? Dat kan ik niet echt terug vinden, weet iemand dat?
Of is er nu een run op entingen omdat het nu voor het eerst landelijk in het nieuws is?


Volgens mij is het risico in Nederland net zo hoog als normaal.
Het komt ieder voorjaar voor en dat is nu niet anders.

Denk dat er door alle aandacht toch wat meer paniek is dan anders.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:14

Barbabientje schreef:
Saaams schreef:
Maar ik had ergens gelezen dat de rhino vaccinatie niet voldoende beschermd tegrn de neurologische variant. Klopt dit?
Dan zou enten toch enkel zin hebben bij drachtige merries?


Nee klopt niet helemaal, maar ze worden er wel minder ziek van.


Vind het bijzonder dat FEI alles af lag zeggen en dat de KNHS zegt van nee joh doe maar..


Bij ons heeft de knhs juist geannuleerd. Komend weekend zou het eerste meetmoment weer zijn, deze is geannuleerd door de organisatie en accommodatie. Maar volgend weekend was er een meet moment voor junioren/YR ect in Ermelo, en deze is geannuleerd door de knhs.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:37

manubres schreef:
Duss...paarden komen er ook niet onderuit...vaccineren, mondkap op en 1,5 meter afstand...Sorry, als het niet zo ernstig was dan vond ik het wel grappig |( :D


Gelukkig zijn paarden een stuk beter in lockdown te plaatsen :')

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:45

Boedha_1981 schreef:
Barbabientje schreef:


Nee klopt niet helemaal, maar ze worden er wel minder ziek van.


Vind het bijzonder dat FEI alles af lag zeggen en dat de KNHS zegt van nee joh doe maar..


Bij ons heeft de knhs juist geannuleerd. Komend weekend zou het eerste meetmoment weer zijn, deze is geannuleerd door de organisatie en accommodatie. Maar volgend weekend was er een meet moment voor junioren/YR ect in Ermelo, en deze is geannuleerd door de knhs.



Correctie inderdaad; Knhs geeft aan dat onderlinge wedstrijden wel kunnen.
Had even te snel gelezen :x

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:49

elynevb schreef:
Nu iedereen zo massaal aan het enten slaat,vroeg ik mij af: zijn er nu daadwerkelijk meer besmettingen in Nederland dan andere jaren? Dat kan ik niet echt terug vinden, weet iemand dat?
Of is er nu een run op entingen omdat het nu voor het eerst landelijk in het nieuws is?


Er zijn op dit moment in Nederland niet meer besmettingen dan normaal. Op dit moment hoef je je over de huidige situatie dus geen zorgen te maken.

De kans is alleen aanwezig doordat de (besmette) paarden vanuit Valencia heel Europa doorgaan het straks op meerdere plekken toch blijkt te zijn. En als dat voor Nederland dan ook van toepassing is, dan is er dus wel grotere kans. Dit zal de komende weken duidelijker worden.

Als je dan nog wil gaan enten, ben je wel wat te laat. Het duurt namelijk 4-6 weken voordat het vaccin zn werk doet. En ik gok dat de vaccins dan nog moeilijk of nauwelijks te verkrijgen zijn.

Daarom komen mensen nu in actie. Denk maar aan Corona, dat was eerst ook alleen in China.

Ik hoop overigens dat het isoleren gewoon goed lukt en het zich helemaal niet gaat verspreiden verder en dit alles met een sisser afloopt.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:13