KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:09

Ja dat vind ik zelf ook, om heel eerlijk te zijn zie ik liever gewoon of een kwaliteitsvolle PRE of Lusitano of een kwaliteitsvolle kwpn.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:14

Wat vinden jullie dan van Poeta de Susaeta? Nu goedgekeurd bij AES

https://www.youtube.com/watch?v=hEzJJJsFGQw

Is in ieder geval niet te vergelijken met de hengst van Matt Harnacke. Daar zou ik zeker niet mee willen fokken.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:17

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-03-21 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:17

janderegelaa schreef:
Ailill schreef:
Jaren geleden reed ik een tijdje voor een stal in Spanje, waar ze toen o.a. 3 of 4 jonge hengsten hadden staan, allen kruising Hannoveraan (ik dacht KWPN) x PRE. Was toen best uniek, ik heb er 3 ingereden, daarvan helaas geen beeld meer, maar wel wat latere filmpjes gevonden. Fito was echt de leukste van het stel, niet de beste, maar wel een enorm fijn karakter. Hier een filmpje van toen hij 8 was, inmiddels loopt ie verdienstelijk PSG:

[ Video ]

Superleuk paard en je rijdt hem mooi!

Exterieurmatig qua fokkerij zitten er wel wat puntjes aan maar zonder meer een leuk paard.
Paard heeft inderdaad veel kwaliteit, dat ga je verder in de training natuurlijk steeds meer zien. Ik reed hem daar niet hoor, vind de ruiter eigenlijk de hele proef net achter de beweging van het paard blijven. Al geeft hij hem wel al de ruimte en vrijheid om te kunnen bewegen.

Eens, maar dat geldt denk ik voor ieder paard. Kleine 10 jaar terug sprak het mij al aan, ik zie zeker de toegevoegde waarde, misschien nog wel meer voor de warmbloeden dan de barokke rassen.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:19

Mousmous schreef:
Wat vinden jullie dan van Poeta de Susaeta? Nu goedgekeurd bij AES

https://www.youtube.com/watch?v=hEzJJJsFGQw

Is in ieder geval niet te vergelijken met de hengst van Matt Harnacke. Daar zou ik zeker niet mee willen fokken.


Zeker een hengst met veel meer kwaliteit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:31

Mousmous schreef:
Wat vinden jullie dan van Poeta de Susaeta? Nu goedgekeurd bij AES

https://www.youtube.com/watch?v=hEzJJJsFGQw

Is in ieder geval niet te vergelijken met de hengst van Matt Harnacke. Daar zou ik zeker niet mee willen fokken.

Ontzettend ruige bok. Van voren gezien wel echt een heel frans voorbeen. Maar belangrijkste zijn natuurlijk zijn veulens en die kunnen goed lopen maar vind ze allemaal lengte in de hals missen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:44

Maar die lengte in de hals zou je dan dus kunnen proberen te verbeteren door de kruising met een kwpn merrie. De PRE heeft van nature al een kortere en hele zware hals. Het kortere kan die zware hals ook dragen. Ik denk zo'n zware hals en dan op lengte kukelt ie voorover. Lijkt mij dat je dan op lengte,maar ook door het mengen met kwpn bloed , juist ook naar een iets lichtere hals wilt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:03

Mousmous schreef:
Wat vinden jullie dan van Poeta de Susaeta? Nu goedgekeurd bij AES

https://www.youtube.com/watch?v=hEzJJJsFGQw

Is in ieder geval niet te vergelijken met de hengst van Matt Harnacke. Daar zou ik zeker niet mee willen fokken.

Daar ben ik fan van. Geweldig dier.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:06

Ik geloof niet dat het stamboek PRE de hals wil veranderen.
(Al plaag ik een stalgenootje graag met 'waar is de rest van het paard...?' - zij heeft een PRE ruin met een enorm front.)

Waar ik mij eerder zorgen over maak is dat de PRE net als de moderne KWPN'er neigt naar hypermobiel zijn.
Op zich bij een klassiek gereden paard (geen nadruk op in de krul trekken, maar netjes de achterhand sterk maken) geen enkel probleem. Een korte hals kan gunstig zijn, en ik heb mijn PRE uitgezocht op oa een korte rug. Het zwaartepunt kan makkelijk naar de achterhand.

Maar een hypermobiele halfbloed PRE die in de krul wordt getrokken en op de voorhand 'goed voorwaarts' moet - ik voorzie heul veul KS...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-03-21 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:07

Mousmous schreef:
Maar die lengte in de hals zou je dan dus kunnen proberen te verbeteren door de kruising met een kwpn merrie. De PRE heeft van nature al een kortere en hele zware hals. Het kortere kan die zware hals ook dragen. Ik denk zo'n zware hals en dan op lengte kukelt ie voorover. Lijkt mij dat je dan op lengte,maar ook door het mengen met kwpn bloed , juist ook naar een iets lichtere hals wilt?

Ja, dat kan. Maar dat veulen zal altijd een mindere hals hebben dan de merrie en en nog wat andere minpunten van de vader + een B papier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:08

Janneke2 schreef:
Ik geloof niet dat het stamboek PRE de hals wil veranderen.
(Al plaag ik een stalgenootje graag met 'waar is de rest van het paard...?' - zij heeft een PRE ruin met een enorm front.)

Waar ik mij eerder zorgen over maak is dat de PRE net als de moderne KWPN'er neigt naar hypermobiel zijn.
Op zich bij een klassiek gereden paard (geen nadruk op in de krul trekken, maar netjes de achterhand sterk maken) geen enkel probleem. Een korte hals kan gunstig zijn, en ik heb mijn PRE uitgezocht op oa een korte rug. Het zwaartepunt kan makkelijk naar de achterhand.

Maar een hypermobiele halfbloed PRE die in de krul wordt getrokken en op de voorhand 'goed voorwaarts' moet - ik voorzie heul veul KS...

Kissing spines is aangeboren.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:10

Elisa2 schreef:
Ja dat vind ik zelf ook, om heel eerlijk te zijn zie ik liever gewoon of een kwaliteitsvolle PRE of Lusitano of een kwaliteitsvolle kwpn.

Ik ook. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:11

Hier staat een merrie uit een matige KWPN merrie en een Barok type. (Berber, PRE en verder weg wat SBS bloed)
Ze hebben elkaar niet slechter gemaakt want de nakomeling is stukken beter dan beide ouders. Daarnaast ook ontzettend nuchter (vooral de merrie was enorm schrikkerig.) en ze doet alles. Één keer kijken wat de bedoeling is en het is de normaalste zaak van de wereld voor haar.

Ja. Ik zie wel toekomst in dergelijke kruisingen. :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:15

Ayasha schreef:
Hier staat een merrie uit een matige KWPN merrie en een Barok type. (Berber, PRE en verder weg wat SBS bloed)
Ze hebben elkaar niet slechter gemaakt want de nakomeling is stukken beter dan beide ouders. Daarnaast ook ontzettend nuchter (vooral de merrie was enorm schrikkerig.) en ze doet alles. Één keer kijken wat de bedoeling is en het is de normaalste zaak van de wereld voor haar.

Ja. Ik zie wel toekomst in dergelijke kruisingen. :j

Dat heet heterosis effect van de F1 hybride. Maar dat kan bij het volgende veulen uit dezelfde combi zo de andere kant uit vallen.

Apart genoeg zijn de veulens uit zo’n paard vaak minder goed dan de ouder.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:20

@ Janneke Paard in de krul trekken is voor geen een paard goed natuurlijk. Het PRE stamboek zal de hals niet willen veranderen, maar als je nu praat over het kruisen met KWPN zou dat wel een puntje kunnen zijn. Waarom zou je dat anders doen, je wilt de beste eigenschappen van beide rassen proberen samen te voegen. Mijn PRE's zitten ook in het vierkantsmodel, de een iets meer dan de ander en onze cruzado heeft dat niet. Voordeel is het makkelijkere verzamelen en de aanlag voor pi/pa maar nadeel is dat een kortere rug weer minder buigzaam is. Het geeft al wel snel een mooi gesloten beeld. Alles heeft zijn voor en nadelen. Het maaien , vroeger noemden ze dat ook wel 'klokkenspelersgang' was toen ik veel in spanje op een grote stoeterij mocht helpen de hengsten te trainen (heel lang geleden), geweldig in de ogen van de spanjaarden. Maaien en hectisch krabbelen, showpaarden. Prachtig op de feria's. Nu wordt er meer dressuur gefokt. Spanje doet het internationaal goed, paarden zijn heel populair geworden en zie je dat dat maaien minder wordt. Onze cruzado staat heel mooi op zijn benen, geen afwijkende stand, kan geweldig lopen, maar ondanks dat de stand goed is maait hij wel, zeker als ze wat opgewonden zijn. Niets met trainen nog te maken, is net onder het zadel en deed dit los al. Maar eerlijk is eerlijk, KWPN hengsten zijn er ook niet altijd vrij van. Ook niet van franse stand. Ik heb er op de hengstenkeuring toch ook wel gezien dat ik dacht, straks gaat het hekje om, zo maaide betreffende hengst.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:27

janderegelaa schreef:
Dat heet heterosis effect van de F1 hybride. Maar dat kan bij het volgende veulen uit dezelfde combi zo de andere kant uit vallen.

Apart genoeg zijn de veulens uit zo’n paard vaak minder goed dan de ouder.

Ze is dragend van Cassanova nu (ik wilde eigenlijk terug een PRE of Berber maar mijn man wees me, terecht, op het feit dat Rêve voor mij op het randje zit kwa breedte ivm mijn artrose-heupen.) dus we zullen het gaan zien. over een 98tal dagen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:35

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:
Dat heet heterosis effect van de F1 hybride. Maar dat kan bij het volgende veulen uit dezelfde combi zo de andere kant uit vallen.

Apart genoeg zijn de veulens uit zo’n paard vaak minder goed dan de ouder.

Ze is dragend van Cassanova nu (ik wilde eigenlijk terug een PRE of Berber maar mijn man wees me, terecht, op het feit dat Rêve voor mij op het randje zit kwa breedte ivm mijn artrose-heupen.) dus we zullen het gaan zien. over een 98tal dagen.

Spannend! Is je merrie een vos?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:37

:D Ze is palomino maar ze lijkt niet helemaal begrepen te hebben hoe palomino's uit zien dus velen denken dat het een vos is. _O- Als ze door gaat zoals ze nu bezig is en aan hetzelfde tempo kwa donkerder worden, denken ze over een paar jaar dat het ene hele rare zwarte is. :')

Ismir du Tilleul (de hengst) was een cremello dus er kon enkel een creme kleur uitkomen. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:44

Ayasha schreef:
:D Ze is palomino maar ze lijkt niet helemaal begrepen te hebben hoe palomino's uit zien dus velen denken dat het een vos is. _O- Als ze door gaat zoals ze nu bezig is en aan hetzelfde tempo kwa donkerder worden, denken ze over een paar jaar dat het ene hele rare zwarte is. :')

Ismir du Tilleul (de hengst) was een cremello dus er kon enkel een creme kleur uitkomen. :D

Ben heel benieuwd naar een foto straks!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:48

Ik zal proberen er aan te denken om je een foto te sturen als het geboren is (ik ga er onder het mom van "positief denken" van uit dat alles gewoon goed zal gaan.) maar zie het niet als een belediging als ik het vergeet. :o Er komt sowieso eentje op bokt (ze heeft een topic). Dus als je ergens half juni op KS gaat spieken dan staat er hopelijk een foto van een gezond veulen in haar topic. :D En anders kom je haar (ja, ik heb een merrie besteld) vast wel over een paar jaar op RIJ-itp tegen. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:58

Ayasha schreef:
Ik zal proberen er aan te denken om je een foto te sturen als het geboren is (ik ga er onder het mom van "positief denken" van uit dat alles gewoon goed zal gaan.) maar zie het niet als een belediging als ik het vergeet. :o Er komt sowieso eentje op bokt (ze heeft een topic). Dus als je ergens half juni op KS gaat spieken dan staat er hopelijk een foto van een gezond veulen in haar topic. :D En anders kom je haar (ja, ik heb een merrie besteld) vast wel over een paar jaar op RIJ-itp tegen. :D

Ik heb het topic al gestipt ;)

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:36


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:46

Elisa2 schreef:
https://youtu.be/BScj2LI-h1I

Grand prix lusitano

Iets minder speknek zie ik liever, maar wat een gaaf dier <3.

De vader van deze hengst loopt ook GP, deed mee in Londen, Rubi AR. Individueel 16e.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:58

Elisa2 schreef:
https://youtu.be/BScj2LI-h1I

Grand prix lusitano

Die is echt wel gaaf en met kwaliteit!
Ik zou er alleen nooit voor kiezen bij een ripaardmerrie,dan liever een zuivere.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:12

Elisa2 schreef:
https://youtu.be/BScj2LI-h1I

Grand prix lusitano
Machtig mooi dier, maar inderdaad iets te veel nek imo. Kwam dankzij jouw link de proef van Daily Mirror voorbij, wat een geweldige ruin en zonde dat ie ruin is.