KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:15

Ik ben ook niet met alles akkoord wat Karel zegt, simpel omdat ik
al lang gestopt ben met wedstrijdpaarden fokken en gans ander type fok.
Toch, wie fokt en het evenwichtsmodel negeert, is in mijn ogen verantwoordelijk voor het blijven in stand houden van afwiijkingen.
Geweldig impressionnant bewegen, zonder een lichaam in balans, zorgt voor problemen, meer zeg ik er niet over want is verder off topic, maar met een zus prof in beenproblemen bij paarden, heb ik toch al wat ervaring hiermee helaas.

Niet voor niets dat skeletten bewaard worden van kampioenen om te analyseren waar hun succes aan te danken was.
Cfr vb: Donnerhall, warmbloed hengst, met uitzonderlijke 90° hoek in de heup en schouder, en dus tussen een rechthoeksmodel en vierkantsmodel in zat, terwijl merendeel van de warmbloeden tot het model van draversheup behoren.
Zijn skelet wordt verder onderzocht door sportpaarden veearts Gerd Heuschmann.
Biomechanica, het evenwichtsmodel, is dus wel degelijk enorm belangrijk in de fok.
Wie dit negeert, vind ik persoonlijk niet geschikt om paarden te produceren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:25

Cambiar schreef:
Ik ben ook niet met alles akkoord wat Karel zegt, simpel omdat ik
al lang gestopt ben met wedstrijdpaarden fokken en gans ander type fok.
Toch, wie fokt en het evenwichtsmodel negeert, is in mijn ogen verantwoordelijk voor het blijven in stand houden van afwiijkingen.
Geweldig impressionnant bewegen, zonder een lichaam in balans, zorgt voor problemen, meer zeg ik er niet over want is verder off topic, maar met een zus prof in beenproblemen bij paarden, heb ik toch al wat ervaring hiermee helaas.

Niet voor niets dat skeletten bewaard worden van kampioenen om te analyseren waar hun succes aan te danken was.
Cfr vb: Donnerhall, warmbloed hengst, met uitzonderlijke 90° hoek in de heup en schouder, en dus tussen een rechthoeksmodel en vierkantsmodel in zat, terwijl merendeel van de warmbloeden tot het model van draversheup behoren.
Zijn skelet wordt verder onderzocht door sportpaarden veearts Gerd Heuschmann.
Biomechanica, het evenwichtsmodel, is dus wel degelijk enorm belangrijk in de fok.
Wie dit negeert, vind ik persoonlijk niet geschikt om paarden te produceren.

Ik vind dit veel te kort door de bocht.

Want wie dit niet negeert is niet perse een goede fokker. Zie eerdere berichten.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:53


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:45

janderegelaa schreef:
Cambiar schreef:
Ik ben ook niet met alles akkoord wat Karel zegt, simpel omdat ik
al lang gestopt ben met wedstrijdpaarden fokken en gans ander type fok.
Toch, wie fokt en het evenwichtsmodel negeert, is in mijn ogen verantwoordelijk voor het blijven in stand houden van afwiijkingen.
Geweldig impressionnant bewegen, zonder een lichaam in balans, zorgt voor problemen, meer zeg ik er niet over want is verder off topic, maar met een zus prof in beenproblemen bij paarden, heb ik toch al wat ervaring hiermee helaas.

Niet voor niets dat skeletten bewaard worden van kampioenen om te analyseren waar hun succes aan te danken was.
Cfr vb: Donnerhall, warmbloed hengst, met uitzonderlijke 90° hoek in de heup en schouder, en dus tussen een rechthoeksmodel en vierkantsmodel in zat, terwijl merendeel van de warmbloeden tot het model van draversheup behoren.
Zijn skelet wordt verder onderzocht door sportpaarden veearts Gerd Heuschmann.
Biomechanica, het evenwichtsmodel, is dus wel degelijk enorm belangrijk in de foopgroei.
k.
Wie dit negeert, vind ik persoonlijk niet geschikt om paarden te produceren.
h
Ik vind dit veel te kort door de bocht.

Want wie dit niet negeert is niet perse een goede fokker. Zie eerdere berichten.

Misschien heb je wel gelijk, ik denk nu aan het feit puur op gezondheids vlak, dat ook de omgeving een grote rol speelt in opgroei. Wat bedoel jij?
Mijn ervaring is wel als er zwaar wordt afgeweken van het evenwichts model, bvb paarden met hoog percentage TB, de kans op letsels snel toeneemt. Hierbij denk ik dan aan mijn eigen SBS x warmbloed producten die ik gefokt heb.
Dat is oa te wijten aan een verstoord evenwichtsmodel. Genoeg over gelezen om te begrijpen waar die problemen vandaan kwamen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:08

Het enige dat we er met de volbloed ingefokt hebben is de OCD. In mijn beleving is dat evenwichtsmiddel zwaar overtrokken. Net als de foto’s met 1 voorbeen aan de grond of veulens die het achterbeen naast het voorbeen zetten. Als iemand maar overtuigend genoeg iets verteld, ondersteund met lijntjes op het paard dan geloof je het al snel.

En die OCD vind je ook heel veel in Spaanse en Portugese paarden. Misschien nog wel meer dan in de KWPN paarden.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:01

Maar.. jullie hebben het nu heel veel ver de F1 kruisingen. Gaat het het KWPN daar om? Of gaat het ze juist om de volgende generaties?
Dus KWPN X KWPN X PRE en daarna
Van die F1 generatie verwacht ik niet zomaar paarden die even lekker gaan scoren op een KWPN keuring. Hooguit fijne gebruikspaarden en fokmerries om mee veder te gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:21

pol013 schreef:
Maar.. jullie hebben het nu heel veel ver de F1 kruisingen. Gaat het het KWPN daar om? Of gaat het ze juist om de volgende generaties?
Dus KWPN X KWPN X PRE en daarna
Van die F1 generatie verwacht ik niet zomaar paarden die even lekker gaan scoren op een KWPN keuring. Hooguit fijne gebruikspaarden en fokmerries om mee veder te gaan.

De F1 paarden zijn vaak juist de beste. Dit komt door het heterosis effect. De generatie's daarna zijn dan vaak minder.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:30

Maar dan heb je er in de categorie bloedspreiding toch niets aan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:35

pol013 schreef:
Maar dan heb je er in de categorie bloedspreiding toch niets aan?

Na een paar generaties weer wel. Maar alleen vanwege vers bloed. Ze hadden ook een Fries kunnen noemen. Daar zie je na 2 generaties ook niets meer van terug.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:00

janderegelaa schreef:
Het enige dat we er met de volbloed ingefokt hebben is de OCD. In mijn beleving is dat evenwichtsmiddel zwaar overtrokken. Net als de foto’s met 1 voorbeen aan de grond of veulens die het achterbeen naast het voorbeen zetten. Als iemand maar overtuigend genoeg iets verteld, ondersteund met lijntjes op het paard dan geloof je het al snel.

En die OCD vind je ook heel veel in Spaanse en Portugese paarden. Misschien nog wel meer dan in de KWPN paarden.

Nee hoor, naast ocd vooral voorbeen en in bijzonder kogel problemen door afwijkende dimensie's in onderbeen, te lang en te off topic. Zie de vele wetenschappelijke onderzoeken op dat vlak.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:01

janderegelaa schreef:
pol013 schreef:
Maar.. jullie hebben het nu heel veel ver de F1 kruisingen. Gaat het het KWPN daar om? Of gaat het ze juist om de volgende generaties?
Dus KWPN X KWPN X PRE en daarna
Van die F1 generatie verwacht ik niet zomaar paarden die even lekker gaan scoren op een KWPN keuring. Hooguit fijne gebruikspaarden en fokmerries om mee veder te gaan.

De F1 paarden zijn vaak juist de beste. Dit komt door het heterosis effect. De generatie's daarna zijn dan vaak minder.

janderegelaa schreef:
pol013 schreef:
Maar.. jullie hebben het nu heel veel ver de F1 kruisingen. Gaat het het KWPN daar om? Of gaat het ze juist om de volgende generaties?
Dus KWPN X KWPN X PRE en daarna
Van die F1 generatie verwacht ik niet zomaar paarden die even lekker gaan scoren op een KWPN keuring. Hooguit fijne gebruikspaarden en fokmerries om mee veder te gaan.

De F1 paarden zijn vaak juist de beste. Dit komt door het heterosis effect. De generatie's daarna zijn dan vaak minder.

Dat is relatief. Van teveel factoren afhankelijk.
Ik heb idd een bonk van een F1, terwijl zijn halfzus net iets minder is. Maar F2 zijn plots net wél stukken beter dan de oorspronkelijke fokdieren.
Het hangt allemaal af van de keuzes en wat ze vererven.
Ik moet wel zeggen dat mijn F2 gewoon stukken beter in elkaar zitten dan de ouders. Daar heb ik ook een compliment over gekregen van Karel Delanghe op mijn fb pagina.
Als ik dan denk op Lusitano's die op top niveau meedraaien, why the hell zou dat geen goede paarden kunnen opleveren vraag ik me af?

De vraag is ook moet een paard perse voldoen aan de extreme eisen van de hedendaagse dressuur of gaan we het terug naar de dressuur voor het paard?
Gaan we verder de toer op van spektakel en show voor een publiek of functionaliteit waarvoor de dressuur bedoeld is? Idem met springen, moet het steeds hoger?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:27

Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.

De link naar je FB pagina werkt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:26

Niet zo raar, ook, denk ik. Het gebruiksdoel ligt in Portugal en Spanje nog steeds meer richting het stierenvechten, working equitation e.d.. daar zijn die paarden van origine ook voor gefokt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:24

janderegelaa schreef:
Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.

De link naar je FB pagina werkt niet.

Tuurlijk niet en gelukkig maar, een doorsnee Iberier maak je niet gelukkig met deze rijstijl, dwang en aanleuning is niet op hun lijf geschreven, met alle respect, gelukkig maar.
Wil niet zeggen dat een kruising met een goed en sterk vierkant model geen goede paarden kan leveren. Doel is om meer balans in dat lichaam te brengen, maar of het noddzakelijk is om er toppaarden van te maken, ik hoop van niet, zolang de juridische beoordeling blijft zoals die nu is helaas.
Wie nu bepaalt wat goed is, is vooral het gladiatorenpubliek, die vooral spektakel en show wil zien, en niet veel meer te maken heeft met de dressuur die aanvankelijk voor Iberische types geschreven is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:11

Cambiar schreef:
janderegelaa schreef:
Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.

De link naar je FB pagina werkt niet.

Tuurlijk niet en gelukkig maar, een doorsnee Iberier maak je niet gelukkig met deze rijstijl, dwang en aanleuning is niet op hun lijf geschreven, met alle respect, gelukkig maar.
Wil niet zeggen dat een kruising met een goed en sterk vierkant model geen goede paarden kan leveren. Doel is om meer balans in dat lichaam te brengen, maar of het noddzakelijk is om er toppaarden van te maken, ik hoop van niet, zolang de juridische beoordeling blijft zoals die nu is helaas.
Wie nu bepaalt wat goed is, is vooral het gladiatorenpubliek, die vooral spektakel en show wil zien, en niet veel meer te maken heeft met de dressuur die aanvankelijk voor Iberische types geschreven is.

Dwang en aanleuning is bij een Lusitano wel een punt als je kijkt naar het formaat telefoonpaal wat er gebruikt wordt als bit. Ik denk dat ze meer dwang ondervinden dan een Nederlands paard. Voeg er aan toe het kort houden van de staart (handig voor de vliegen) en het plaatje is compleet.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:53

Op zich is het niets nieuws, toch? Lopen genoeg " De Massa " paarden rond.


Qua verzameling kunnen ze wat toevoegen, maar verder... uiteraard zijn er genoeg goede PRE en Lusitano's. Maar over het algemeen vind ik ze mooi, totdat ze gaan bewegen.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:39

Ze worden compleet anders gereden in Portugal en Spanje, niet perse vriendelijker inderdaad. In NL worden ze ook wel vaak in een houding gereden, juist goed vw/nw en op lengte rijden is belangrijk voor deze paarden imo.

Wel grappig dat Donnerhall benoemd wordt, dat vind ik namelijk geen dier wat in het evenwichtsmodel stond of dat doorfokt. Meer een paard die ondanks zijn bouw en dankzij zijn uitzonderlijke karakter goed presteerde.

http://www.sportpferde-angerer.at/donnerhall.htm

Hij heeft een neerwaartse romprichting en vererft dit ook sterk, samen met een lang steil achterbeen wat soms wat buiging mist. Desondanks vererft hij toch een talent voor verzameling.

Imo zijn er meerdere factoren die belangrijk zijn voor een paard om succesvol te kunnen presteren, hardheid en gezondheid staan voor op. Bij de PRE's komen inderdaad ook veel erfelijke beenproblemen voor.

Voor mij is het belangrijker hoe een paard het lijf gebruikt (functioneel, met de schoft omhoog bewegend, een goed achterbeen en vermogen om het bekken te kantelen) Dat vind ik belangrijker dan het model op stand. Naast karakter en gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-03-21 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:43

Albert schreef:
Elisa2 schreef:
Heb je een filmpje van die hengst Albert?

https://www.youtube.com/watch?v=MDhqHlrhYNg


Bedankt, ik vind het een "net" paard, functioneel, mooi type maar of het echt een fokhengst is..
Waarom denk jij dat deze zou passen?

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:37

Elisa2 schreef:
Bedankt, ik vind het een "net" paard, functioneel, mooi type maar of het echt een fokhengst is..
Waarom denk jij dat deze zou passen?


(Hij is idd wat lastig te zoeken i.v.m. 3 of III achter zijn naam.)
Volgens mij was dit zijn eerste wedstrijd en hij is hier nog erg jeugdig. 4 jaar.
Tijdens zijn goedkeuring werd gezegd dat deze hengst teveel richting rijpaardtype zou gaan en inderdaad was hij in zijn jeugd niet te onderscheiden van de doorsnee kwpn hengst qua type, met een vlakke neuslijn. Beweging is correct maar niet spectaculair op dit filmpje, wel ontzettend braaf en nuchterheid mist nogal bij de kwpn dressuurpaarden. Ik weet niet of de eigenaar meer filmmateriaal heeft.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:05

@elise, Donnerhall was een voorbeeld van een warmbloed, die geen trotters type is, terwijl grootst aandeel warmbloeden tot het trotters type behoren en uit balans zijn.
Ja neerwaartse romp, dat stond er toch bij? Hij zit tussen het rectangular type (die hebben neerwaartse romplijn) en het square type.
Trotters types zijn de eenpoters, mmag er hier niet verder over uit wijden, ik plaats het in de groep en feedback en ervaringen zijn zeer welkom, zo leren we allemaal bij.

Ja klopt, hoe ze bewegen is belangrijkst, vandaar ook een groep om elkaar te helpen.
Het punt is: ja goed bewegen, maar met een effectief energieverbruik, zodat er minder belastings kwetsuren zijn zoals nu het geval is, net daar gaat het evenwichtsmodel over.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:40

janderegelaa schreef:
Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.


Het staat mij nochtans bij dat voor dressuur het Lusitano stamboek op de 5de (?) plaats staat in de ranking, gebasseerd op welke paarden momenteel meedraaien in de top.

Een hengst zoals Escorial of zijn zonen... die hoeft toch echt niet onder te doen voor een warmbloed?
Om maar enkele populaire te noemen, deze bijvoorbeeld:
https://youtu.be/nnJV5MXCmdk
Of zijn halfbroer
https://www.facebook.com/100005361720204/posts/1552083451647031/
Met dan het voordeel van het karakter en de mogelijkheid tot verzamelen...

En dit is bijvoorbeeld Spartacus zelf. Stamvader van zowat elke populaire hengst van het moment bij het Apsl :+
https://youtu.be/WJKATW2Tu5U

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:12

_San87_ schreef:
Niet zo raar, ook, denk ik. Het gebruiksdoel ligt in Portugal en Spanje nog steeds meer richting het stierenvechten, working equitation e.d.. daar zijn die paarden van origine ook voor gefokt.


Dat is toch echt niet meer waar hoor.
Je krijgt die klassiekere types bij het Lusitano nog maar moeilijk goedgekeurd.
En een ruglijn die niet ok is, slecht beenwerk of een beweging die ondermaats is en je mag het helemaal vergeten. Zelfs bij een merrie. ( moeten voor de fok ook gekeurd worden ) Dat is gewoon njet.
De paarden die gefokt/gebruikt worden voor het stierenvechten of de WE, kan je evengoed een dressuurring mee in.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:44

Luckystory schreef:
janderegelaa schreef:
Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.


Het staat mij nochtans bij dat voor dressuur het Lusitano stamboek op de 5de (?) plaats staat in de ranking, gebasseerd op welke paarden momenteel meedraaien in de top.

Een hengst zoals Escorial of zijn zonen... die hoeft toch echt niet onder te doen voor een warmbloed?
Om maar enkele populaire te noemen, deze bijvoorbeeld:
https://youtu.be/nnJV5MXCmdk
Of zijn halfbroer
https://www.facebook.com/100005361720204/posts/1552083451647031/
Met dan het voordeel van het karakter en de mogelijkheid tot verzamelen...

En dit is bijvoorbeeld Spartacus zelf. Stamvader van zowat elke populaire hengst van het moment bij het Apsl :+
https://youtu.be/WJKATW2Tu5U


El-Rei II mag ik in dat kader toch ook graag zien.
https://www.facebook.com/lesangesdemano ... 5158916023

Ik zie liever een iets ouder type dan al die wannabe warmbloeden (met alle respect verder)
Maar er loopt zeker uit de recentere jaren toch prima materiaal rond bij het APSL..

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:05

Luckystory schreef:
janderegelaa schreef:
Die enkele Lusitano op topniveau is geen goede afspiegeling van de populatie. En in Spanje zoeken ze ook liever Nederlandse en Duitse dressuurpaarden.


Het staat mij nochtans bij dat voor dressuur het Lusitano stamboek op de 5de (?) plaats staat in de ranking, gebasseerd op welke paarden momenteel meedraaien in de top.

Een hengst zoals Escorial of zijn zonen... die hoeft toch echt niet onder te doen voor een warmbloed?
Om maar enkele populaire te noemen, deze bijvoorbeeld:
https://youtu.be/nnJV5MXCmdk
Of zijn halfbroer
https://www.facebook.com/100005361720204/posts/1552083451647031/
Met dan het voordeel van het karakter en de mogelijkheid tot verzamelen...

En dit is bijvoorbeeld Spartacus zelf. Stamvader van zowat elke populaire hengst van het moment bij het Apsl :+
https://youtu.be/WJKATW2Tu5U

Oew... Jasmim is in feite te groot en te modern voor mijn project, maar wat een elegance, ik vind nergens een zijaanzicht in stand, gewoon uit interesse, zou je daar een voorbeeld van hebben aub?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:20

janderegelaa schreef:
Cambiar schreef:
Tuurlijk niet en gelukkig maar, een doorsnee Iberier maak je niet gelukkig met deze rijstijl, dwang en aanleuning is niet op hun lijf geschreven, met alle respect, gelukkig maar.
Wil niet zeggen dat een kruising met een goed en sterk vierkant model geen goede paarden kan leveren. Doel is om meer balans in dat lichaam te brengen, maar of het noddzakelijk is om er toppaarden van te maken, ik hoop van niet, zolang de juridische beoordeling blijft zoals die nu is helaas.
Wie nu bepaalt wat goed is, is vooral het gladiatorenpubliek, die vooral spektakel en show wil zien, en niet veel meer te maken heeft met de dressuur die aanvankelijk voor Iberische types geschreven is.

Dwang en aanleuning is bij een Lusitano wel een punt als je kijkt naar het formaat telefoonpaal wat er gebruikt wordt als bit. Ik denk dat ze meer dwang ondervinden dan een Nederlands paard. Voeg er aan toe het kort houden van de staart (handig voor de vliegen) en het plaatje is compleet.

Ik heb een paar PRE’s gereden, allen op trens. Ik kan je zeggen dat geen van ze het goed doet met de druk waar een gemiddeld wedstrijdpaard mee gereden wordt. Ook niet met een trens, mijn eigen merrie die niet eens vol barok is, pikt ook echt geen enorme druk in haar mond. Nu heb ik een heel gevoelige NRPS’er. Uitzonderlijk gevoelig zelfs. Maar die legt zich eerder neer bij op druk gereden worden (zo is hij in zijn jonge jaren gereden omdat ze dachten dat hij zo wel zou kalmeren :roll:) dan mijn merrie en de PRE’s. Die laatste liet je vanzelf los. Ze zijn nuchterder maar dat maakt ook dat ze heel nuchter er in kunnen gaan hangen en je niks meer in te brengen hebt tot je je manieren houdt en ze losser laat. :=