[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:23

Brainless schreef:
Ik ben net aan het checken geweest, mijn kleintje staat vermeldt.
Mijn arabier met AVS paspoort+ papier (in Nederland gefokt en gechipt) is niet bekend.

Ik heb bericht gekregen van het AVS dat de chip nooit aan hun is doorgegeven?
Gelukkig willen ze dit alsnog doen als ik een kopie van het paspoort stuur.
Hopelijk is het dan snel geregeld.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:41

Ik ben ook gemachtigd en zo kon ik de paarden invoeren. Dat lukte in 1 keer. Wat ik wel raar vond is dat ik lijst met paarden zie maar geen namen. Alleen nummers. Dus lastig een paard weer terug te vinden. Stalhouder zag van een paar paarden wel namen.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:51

Tilmar schreef:
Als je gemachtigd wil worden moet je jezelf eerst registreren op mijn.rvo dan krijg je een relatienummer en dat kan ingevuld worden bij het aanvragen van de machtiging door de locatiehouder.


Ik kan gewoon met mijn Digid inloggen en daar stond ook een relatienummer en mijn volledige naam. Ik gok dat dit dus gewoon prima is :)

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:00

Sure_lee schreef:
Ik heb RVO even zelf gebeld. Het raakt mij niet maar ik was toch benieuwd haha.
Ze zei dat paarden met een paspoort binnen de EU via een importmelding gedaan kunnen worden en met een paspoort buiten de EU moeten ze eerst ingeschreven worden bij een stamboek.
hoef je de paarden met paspoort van binnen de EU dan niet eerst te registreren via knhs ofzo? ( ik heb Belgische paspoorten en 1 vanuit Zwitserland dus buiten de EU)
Kun je die (uitgezonderd die uit Zwitserland) direct zo bij RVO registreren?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:09

Brainless schreef:
Het is dus niet alleen niet willen, maar ook niet kunnen.

Wat niet gaat dat gaat niet. Ik had het er niet duidelijk bij gezet maar ik doelde specifiek op mensen die aangeven dat ze ervoor kiezen om nu niet te registeren omdat ze nog niet weten wat het precies inhoudt of wat de consequenties later gaan zijn van die registratie, terwijl het dus gewoon verplicht is.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:31

GDG schreef:
Brainless schreef:
Het is dus niet alleen niet willen, maar ook niet kunnen.

Wat niet gaat dat gaat niet. Ik had het er niet duidelijk bij gezet maar ik doelde specifiek op mensen die aangeven dat ze ervoor kiezen om nu niet te registeren omdat ze nog niet weten wat het precies inhoudt of wat de consequenties later gaan zijn van die registratie, terwijl het dus gewoon verplicht is.


Ik verwacht eerst duidelijkheid over hoe en wat. Ik ga niet zomaar overal mijn dieren registreren omdat ik het toevallig maar op internet gelezen heb.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:00

Nou het is gelukkig wel meer dan dat natuurlijk :') Maar goed, je hebt gelukkig een soort van de tijd tot eind van het jaar.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:29

GDG schreef:
Ik begrijp echt niet waarom mensen het nu niet gaan doen, het is toch gewoon verplicht nu? En de reden 'ik wil eerst weten wat het gaat kosten' vind ik helemaal raar. Ik bedoel, wat ga je doen als je het te duur vindt dan? Dan doe je je paarden weg ipv een UBN aanvragen (wat hooguit een paar tientjes per jaar zal kosten) :? ?

Ik woon niet meer thuis en mijn pony's staan daar nog wel. Ik heb mijn ouders verwittigd dat dit moet, maar mijn pa wil eerst weten wat dit grapje (ubn) hem gaat kosten. Dus tenzij ik achter zijn rug om het ga aanvragen met mijn moeder, kan ik het niet. Vooral als ik ook dingen zoals de slachttax en zo hoor, dan heb ik ze liever niet geregistreerd hoor. Die prijs was nog niet eens de aankoopprijs van mijn pony's gezamenlijk. Ik wil gewoon eerst duidelijkheid. Mijn pony's staan beide wel in het rvo, dus ik heb ze snel geregistreerd staan. Maar ik denk dat er bij mij in de buurt heel veel mensen met een shetlandertje zijn die niet eens weten dat dit moet, want er zijn veel oudere boertjes dat geen weet heeft van internet. En ook gezinnen met ruimte die een shet gekocht hebben voor de kinderen die niet op fora zoals bokt zitten, hoe moeten die het weten?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:35

Die hele slachttax is toch enkel als je paard naar de slager gaat? Nou dat is bij mij toch al uitgesloten. Wat kosten betreft denk ik dat het wel mee valt als je kijkt naar de kosten van ander vee zoals koeien bijvoorbeeld.

Voor mij hoeft het ook niet maar als het nieuwe regelgeving is dan moet het gewoon.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:46

Voor iedereen die al een ubn nummer aangevraagd hebben:
Hebben jullie hier ook geen enkele mail of post van ontvangen?

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:47

Nee als je paard dood van je erf af wordt gevoerd. Dus niet naar een volgend ubn nummer gaat. Verder is mijn vraag ook vooral wat is de volgende stap? Mest boekhouding? Daar ook maar weer belasting over gaan heffen. Stallen korten op het aantal paarden als ze teveel mest produceren? Als ze dit zomaar mogen invoeren zonder mensen voldoende te informeren dan kunnen ze alles zomaar invoeren en ligt er ineens een dikke rekening op je mat zonder dat je weet waarvoor die rekening is.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:52

Jorex schreef:
Ik woon niet meer thuis en mijn pony's staan daar nog wel. Ik heb mijn ouders verwittigd dat dit moet, maar mijn pa wil eerst weten wat dit grapje (ubn) hem gaat kosten. Dus tenzij ik achter zijn rug om het ga aanvragen met mijn moeder, kan ik het niet. Vooral als ik ook dingen zoals de slachttax en zo hoor, dan heb ik ze liever niet geregistreerd hoor. Die prijs was nog niet eens de aankoopprijs van mijn pony's gezamenlijk. Ik wil gewoon eerst duidelijkheid. Mijn pony's staan beide wel in het rvo, dus ik heb ze snel geregistreerd staan. Maar ik denk dat er bij mij in de buurt heel veel mensen met een shetlandertje zijn die niet eens weten dat dit moet, want er zijn veel oudere boertjes dat geen weet heeft van internet. En ook gezinnen met ruimte die een shet gekocht hebben voor de kinderen die niet op fora zoals bokt zitten, hoe moeten die het weten?

Precies dat is de reden dat ik veel mensen in de omgeving hoor dat ze het niet willen doen. Ze hebben niets officieel gehoord en moeten het via via horen omdat dat op internet staat. Aan de ene kant geef ik ze er gelijk in. Aan de andere kant durf ik het risico niet te nemen.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:54

Jorex schreef:
Nee als je paard dood van je erf af wordt gevoerd. Dus niet naar een volgend ubn nummer gaat. Verder is mijn vraag ook vooral wat is de volgende stap? Mest boekhouding? Daar ook maar weer belasting over gaan heffen. Stallen korten op het aantal paarden als ze teveel mest produceren? Als ze dit zomaar mogen invoeren zonder mensen voldoende te informeren dan kunnen ze alles zomaar invoeren en ligt er ineens een dikke rekening op je mat zonder dat je weet waarvoor die rekening is.

Volgens mij heeft er iemand in het slachttax topic geïnformeerd en áls de slachttax al doorgaat zal het alleen van toepassing zijn als je een paard laat slachten. En dus niet bij inslapen. Bovendien is het überhaupt afwachten of het doorgaat.

Voor de UBN kan je kijken naar de diersoorten die er nu al zijn, ik geloof dat het nu 26 euro is? Maar misschien weet iemand anders dat? Ik denk het het zoiets zal zijn.

Ik snap de paniek eerlijk gezegd niet zo, voor vee is er al heel lang een ubn nummer verplicht

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:01

LovingTweety schreef:
Jorex schreef:
Ik woon niet meer thuis en mijn pony's staan daar nog wel. Ik heb mijn ouders verwittigd dat dit moet, maar mijn pa wil eerst weten wat dit grapje (ubn) hem gaat kosten. Dus tenzij ik achter zijn rug om het ga aanvragen met mijn moeder, kan ik het niet. Vooral als ik ook dingen zoals de slachttax en zo hoor, dan heb ik ze liever niet geregistreerd hoor. Die prijs was nog niet eens de aankoopprijs van mijn pony's gezamenlijk. Ik wil gewoon eerst duidelijkheid. Mijn pony's staan beide wel in het rvo, dus ik heb ze snel geregistreerd staan. Maar ik denk dat er bij mij in de buurt heel veel mensen met een shetlandertje zijn die niet eens weten dat dit moet, want er zijn veel oudere boertjes dat geen weet heeft van internet. En ook gezinnen met ruimte die een shet gekocht hebben voor de kinderen die niet op fora zoals bokt zitten, hoe moeten die het weten?

Precies dat is de reden dat ik veel mensen in de omgeving hoor dat ze het niet willen doen. Ze hebben niets officieel gehoord en moeten het via via horen omdat dat op internet staat. Aan de ene kant geef ik ze er gelijk in. Aan de andere kant durf ik het risico niet te nemen.


Ik snap deze reactie nooit zo, je weet het nu toch. Waarom zou je het dan niet doen. Je loopt bovendien het risico op een boete.

Elke fietseneigenaar is toch ook niet persoonlijk geïnformeerd toen met een telefoon in je hand fietsen werd verboden. Blijf je dan uit principe met je telefoon in je hand fietsen :')

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:16

Maar het kwam toen wel in de landelijke media, niet toevallig via bokt.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:21

Het is toch niet alleen via Bokt? Ik heb het bijv ook via het stamboek gehoord. Er zijn geen officiële kanalen die alle paardeneigenaren bereiken zonder dat je de hele bevolking moet informeren lijkt mij. Maar dat neemt niet weg dat je wel iets verplicht bent. Het gaat rommelig, maar het zou mij niets verbazen als de consequenties van niet registreren groter zijn dan de moeite om het in orde te maken.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:22

DuoPenotti schreef:
Maar het kwam toen wel in de landelijke media, niet toevallig via bokt.

Ik heb het echt op heel veel paardennieuwssites zien langskomen eerlijk gezegd. Geen NOS ofzo natuurlijk. Maar ik heb een reactie zien langs komen van iemand die geen tv, social media of kranten las en verontwaardigd was, tja dan wordt het überhaupt lastig.

Maar als je het inmiddels weet snap ik niet waarom je het uit principe niet gaat doen.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:23

Kidde schreef:
Ik snap deze reactie nooit zo, je weet het nu toch. Waarom zou je het dan niet doen. Je loopt bovendien het risico op een boete.

Elke fietseneigenaar is toch ook niet persoonlijk geïnformeerd toen met een telefoon in je hand fietsen werd verboden. Blijf je dan uit principe met je telefoon in je hand fietsen :')


Omdat het typisch Nederlands is? zeiken om het zeiken

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:26

Ik ben niet bij het stamboek, niet bij een sportbond. Heb 2 paarden en hobbel recreatief. Afgelopen jaar niet ingeënt.
Ik heb ze gemeld, maar toch voelt het vreemd.
Hier in de buurt staan diverse shetten, helaas alleen, in de weitjes.
Ik denk merendeel niet eens een chip. En al hebben ze die toevallig wel zou ik niet weten wie die mensen op de hoogte gaat houden.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:29

LovingTweety schreef:
Precies dat is de reden dat ik veel mensen in de omgeving hoor dat ze het niet willen doen. Ze hebben niets officieel gehoord en moeten het via via horen omdat dat op internet staat. Aan de ene kant geef ik ze er gelijk in. Aan de andere kant durf ik het risico niet te nemen.


Ik ben het met je eens dat de communicatie hierover veel te wensen laat, maar dat neemt nog niet weg dat het wel gewoon een feit is. Het is geen verzinsel die een eigen leven is gaan leiden. Dus ja, je kan wachten tot je controle krijgt en dan net doen alsof je van niets wist. Met een beetje geluk kom je daar mee weg en moet je het daarna alsnog in orde maken.

Het is gewoon een doorgevoerde regelgeving, die er al lang is voor andere hobbydieren, en nu dus ook voor paarden.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:34

Kidde schreef:
Jorex schreef:
Nee als je paard dood van je erf af wordt gevoerd. Dus niet naar een volgend ubn nummer gaat. Verder is mijn vraag ook vooral wat is de volgende stap? Mest boekhouding? Daar ook maar weer belasting over gaan heffen. Stallen korten op het aantal paarden als ze teveel mest produceren? Als ze dit zomaar mogen invoeren zonder mensen voldoende te informeren dan kunnen ze alles zomaar invoeren en ligt er ineens een dikke rekening op je mat zonder dat je weet waarvoor die rekening is.

Volgens mij heeft er iemand in het slachttax topic geïnformeerd en áls de slachttax al doorgaat zal het alleen van toepassing zijn als je een paard laat slachten. En dus niet bij inslapen. Bovendien is het überhaupt afwachten of het doorgaat.

Voor de UBN kan je kijken naar de diersoorten die er nu al zijn, ik geloof dat het nu 26 euro is? Maar misschien weet iemand anders dat? Ik denk het het zoiets zal zijn.

Ik snap de paniek eerlijk gezegd niet zo, voor vee is er al heel lang een ubn nummer verplicht


Zover ik tot nu toe op de hoogte ben gaat het inderdaad om slachten. Afvoer van een dood paard betaal je sowieso al aan Rendac of crematorium.

Over mest is al een bestaande regelgeving en het kan maar zo dat die aangepast gaat worden om klimaatredenen of weet ik veel wat. Ook daar zou je dan gewoon aan moeten voldoen.

De kosten van de UBN is naar verwachting enkele tientjes. Ik had ergens op bokt al wat voorbij zien komen. Gaat gelukkig niet per dier.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:36

Ik dacht dat het niet verplicht zou worden een paard op naam te hebben staan.. nu lees ik dat dit wel verplicht wordt (nu is).
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder
Gewijzigd op: 20-04-2021
Citaat:
De ppi zet de informatie in het paspoort. Het gaat om de volgende gegevens:

of het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie;
een leesbaar chipnummer;
of het paard een stamboekpaard is;
informatie over de eigenaar van het paard.

Citaat:
Aanpassen gegevens
Veranderen de gegevens van uw paard? Als paardenhouder moet u dit binnen 30 dagen melden bij de ppi. Stuur hiervoor het paspoort op naar de ppi. Bent u met het paard al in een ander land? Stuur dan het paspoort naar een vergelijkbaar stamboek in het betreffende land.

Het gaat om veranderingen van de volgende gegevens:

chipnummer
kleur
datum van de aanpassing
registratie van het paard (ingeschreven bij een erkend stamboek of een FEI-paspoort)
registratie slacht voor menselijke consumptie
verandering van eigenaar
land van verblijf
sterfdatum
verlies of slachting

*ppi= paardenpaspoort uitgevende instantie

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:56

In mijn paarde paspoort staat ook gewoon mijn naam, of bedoel je iets anders?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:00

Brainless schreef:
Ik dacht dat het niet verplicht zou worden een paard op naam te hebben staan.. nu lees ik dat dit wel verplicht wordt (nu is).
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder
Gewijzigd op: 20-04-2021

hhmm dat hadden we niet afgesproken... -O-
Ik heb er in maart twee die niet vindbaar waren in de database via het Tinkerstamboek laten registreren. De andere twee waren wel vindbaar maar stonden dus inderdaad niet op mijn naam (ook niet van een ander) dus die heb ik zo gelaten.... Had wel fijn geweest als ze dit eerder hadden bedacht.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:03

xDenies schreef:
In mijn paarde paspoort staat ook gewoon mijn naam, of bedoel je iets anders?

De meeste paarden staan niet op naam geregistreerd in het paspoort (via de ppi), dit omdat het best prijzig kan zijn om te doen.
Tot nu toe was het ook absoluut niet verplicht om te doen, maar nu lees ik dat het dus ineens! wel verplicht zou zijn.