[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:16

Is dat ook wettelijk vastgelegld?

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:27

Paspoort is geen eigendomsbewijs, maar er enkel om paard te identificeren ivm medicijnen voedselveiligheid en ziektes. Hoe dus eigenaar vastleggen via een paspoort dat daar als 1e punt in heeft staan geen eigendomsbewijs te zijn?
Vee eigendom is ook op dat punt onhandig vast gelegd. Er wordt via UBN en de RVO er eigenlijk van uit gegaan dat als het dier op jouw terrein loopt het dus ook op jouw stallijst in de I&R staat, geoormerkt is en dus van jouw is. Ander bewijs is er stomweg niet.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:44

StalNollie schreef:
Is dat ook wettelijk vastgelegld?

RVO is de wet...

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:50

Brainless schreef:
xDenies schreef:
In mijn paarde paspoort staat ook gewoon mijn naam, of bedoel je iets anders?

De meeste paarden staan niet op naam geregistreerd in het paspoort (via de ppi), dit omdat het best prijzig kan zijn om te doen.
Tot nu toe was het ook absoluut niet verplicht om te doen, maar nu lees ik dat het dus ineens! wel verplicht zou zijn.


Oké, maar in zowel mijn KNHS (of was het KWPN, geen idee - te lang geleden) als mijn NQHA paspoort hebben een kopje met 'eigenaar', betekend dit dat dit bij jou er niet in staat of dat hier nog een oude eigenaar op staat? Dan begrijp ik je denk ik.

Ik heb sowieso begrepen dat er uiteindelijk nieuwe paspoorten komen, maar daar was nog heel veel onduidelijkheid en gemompel over dus kon er weinig wijs uit halen.

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:51

Brainless schreef:
StalNollie schreef:
Is dat ook wettelijk vastgelegld?

RVO is de wet...

Nee, ze zijn de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, advies orgaan, uitvoerend orgaan, geen wetgevend orgaan.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:53

tamary schreef:
Nee, ze zijn de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, advies orgaan, uitvoerend orgaan, geen wetgevend orgaan.

Dus zij mogen dus niet controleren en geen boetes geven?

Dit staat op hun site:
Citaat:
De Rijksoverheid zet zich in voor een uitstekend ondernemersklimaat. Ministeries stippelen daar beleid voor uit. De taak om dit beleid uit te voeren ligt bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:59

Brainless schreef:
tamary schreef:
Nee, ze zijn de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, advies orgaan, uitvoerend orgaan, geen wetgevend orgaan.

Dus zij mogen dus niet controleren en geen boetes geven?

Ze voeren de wet uit, ze maken hem niet. 1e & 2e kamer gaan over wetten maken en aanpassen.
Je kan wetten maken, uitvoeren, toetsen (rechters) maar een wet zijn nee.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:00

Ok, maar de regels die zij aangeven zijn gemaakt door de kamer en gelden daarom dus ook voor ons.
Voor die datum van de wijziging stond er nl dat paarden niet op naam van de eigenaar hoefde te staan; nu staat dit ineens wel vermeld.

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:04

Brainless schreef:
Ok, maar de regels die zij aangeven zijn gemaakt door de kamer en gelden daarom dus ook voor ons.
Voor die datum van de wijziging stond er nl dat paarden niet op naam van de eigenaar hoefde te staan; nu staat dit ineens wel vermeld.

En dan kom je uit bij de vraag/probleem dat er eigenlijk geen eigendomsbewijs is voor paarden (en ander vee trouwens). Je claimt dus iets wat je eigenlijk niet kan bewijzen, en waar de wet ook geen bewijs voor voorzien heeft. Dan eist de wet dus eigenlijk iets wat onmogelijk is. Nogal slordig dat zo'n onmogelijkheid geeist kan worden.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:12

Hoezo eist de wet iets onmogelijk?
Elk paard is op naam te zetten; soms kost het even wat tijd (en sowieso geld), maar het kan wel.
Ze hebben het ook niet over eigendomsbewijs, maar dat de eigenaar bekend is bij de PPI (dus wel op naam staat).
Dus als je paard gestolen wordt zal het niet zorgen dat je daarmee kan bewijzen dat hij van jouw is.

Honden moeten ook sinds 2013 (geboren vanaf die datum) gechipt en geregistreerd zijn op naam van de eigenaar.. maar ook dan geldt; het is geen eigendomsbewijs.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:28

Ook honden en katten die gechipt zijn hoeven officieel niet op naam te staan.

Chippen is verplicht registreren niet

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:29

StalNollie schreef:
Ook honden en katten die gechipt zijn hoeven officieel niet op naam te staan.

Chippen is verplicht registreren niet


Wanneer je pups hebt wordt de chip toch wel geregistreerd onder jouw naam

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:49

Als je fokt moet je je dier met chip en paspoort verkopen of dit nu paard hond of kat is.(zonder mat officieel niet) Dan staat idd fokker automatisch in de pas maar op moment van verkoop hoef je dit niet wettelijk aan te passen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:52

StalNollie schreef:
Ook honden en katten die gechipt zijn hoeven officieel niet op naam te staan.

Chippen is verplicht registreren niet

Honden die na (april?) 2013 zijn geboren moeten op naam van de eigenaar staan.
Citaat:
Hoe het nu is:

Hondenkopers registreren de hond op naam bij een aangewezen databank.
Wijzigingen geeft de nieuwe houder allemaal door aan de databank. Denk aan adreswijzigingen, vermissing, export of het overlijden van de hond.
Als koper mag u alleen een hond kopen met een chip en registratie.

Hoe het straks wordt:

Koop alleen een hond met een chip, registratie én een officieel dierenpaspoort.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ren/honden

Katten hoeven in Nederland (volgens mij) nog niet gechipt en geregistreerd worden.

Hier nog meer over de verplichtingen.
https://www.licg.nl/honden/#aanschaf-en-kosten

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:10

Ho Ho, ik zeg nergens dag ík ze niet netjes geregistreerd heb. Maar ik snap de oudere generatie wel degelijk in hun standpunt. Wij staan als kinderboerderij netjes als ubn geregistreerd, krijgen elk jaar controle van de gemeente maar niemand vind het nodig ons officieel te informeren. Het bestuur bestaat uit 3 mannen die de 70 al een paar jaar voorbij zijn, ik moest toch flink mijn best doen deze mannen te overtuigen dat het een echte regel is en niet iets wat alleen pennymeisjes roepen. Puur omdat de overheid te lui is netjes geregistreerde bedrijven en stichtingen te informeren.

Maar goed, nav van de reacties op mijn bericht hier snap ik weer waarom ik niet zoveel op bokt meer post. Mij hemel, begrijpend lezen is blijkbaar een uitstervend iets. Mensen trekken zelf hun (onjuiste) conclusies.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:33

LovingTweety schreef:
Ho Ho, ik zeg nergens dag ík ze niet netjes geregistreerd heb. Maar ik snap de oudere generatie wel degelijk in hun standpunt. Wij staan als kinderboerderij netjes als ubn geregistreerd, krijgen elk jaar controle van de gemeente maar niemand vind het nodig ons officieel te informeren. Het bestuur bestaat uit 3 mannen die de 70 al een paar jaar voorbij zijn, ik moest toch flink mijn best doen deze mannen te overtuigen dat het een echte regel is en niet iets wat alleen pennymeisjes roepen. Puur omdat de overheid te lui is netjes geregistreerde bedrijven en stichtingen te informeren.

Maar goed, nav van de reacties op mijn bericht hier snap ik weer waarom ik niet zoveel op bokt meer post. Mij hemel, begrijpend lezen is blijkbaar een uitstervend iets. Mensen trekken zelf hun (onjuiste) conclusies.

Niemand zegt ook dat je dat wel zegt... Ik ging in elk geval door op die mensen waar jij het over hebt, die niet registreren.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 05:18

Die zijn ruim 70+ en weten het gewoon niet. Ik heb ‘mijn’ oude mannetjes geinformeerd. Maar ik voel mij niet geroepen de halve buurt af te gaan. Dat had de gemeente/rvo/overheid/wiedanook moeten doen. Niet iedereen zit op internet.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 05:36

Anouk_H schreef:
Voor iedereen die al een ubn nummer aangevraagd hebben:
Hebben jullie hier ook geen enkele mail of post van ontvangen?


Omdat mijn vraag een beetje ondergesneeuwd word gooi ik hem even omhoog :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 06:20

Anouk_H schreef:
Anouk_H schreef:
Voor iedereen die al een ubn nummer aangevraagd hebben:
Hebben jullie hier ook geen enkele mail of post van ontvangen?


Omdat mijn vraag een beetje ondergesneeuwd word gooi ik hem even omhoog :)


Nog niks ontvangen nee.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:00

Wat ik hoorde was dat ze een enorme achterstand hebben doordat er ineens heel veel aanvragen hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:29

Brainless schreef:
StalNollie schreef:
Is dat ook wettelijk vastgelegld?

RVO is de wet...

Nee, RVO is geen wet, RVO is een uitvoeringsorgaan. Die moeten uitvoeren wat er wettelijk is geregeld.
Er moet een of andere wettelijke basis aan ten grondslag liggen.
Die heb ik tot nog toe niet gevonden voor het overschrijven van de eigenaar.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:03

LovingTweety schreef:
Ho Ho, ik zeg nergens dag ík ze niet netjes geregistreerd heb. Maar ik snap de oudere generatie wel degelijk in hun standpunt. Wij staan als kinderboerderij netjes als ubn geregistreerd, krijgen elk jaar controle van de gemeente maar niemand vind het nodig ons officieel te informeren. Het bestuur bestaat uit 3 mannen die de 70 al een paar jaar voorbij zijn, ik moest toch flink mijn best doen deze mannen te overtuigen dat het een echte regel is en niet iets wat alleen pennymeisjes roepen. Puur omdat de overheid te lui is netjes geregistreerde bedrijven en stichtingen te informeren.

Maar goed, nav van de reacties op mijn bericht hier snap ik weer waarom ik niet zoveel op bokt meer post. Mij hemel, begrijpend lezen is blijkbaar een uitstervend iets. Mensen trekken zelf hun (onjuiste) conclusies.

Geen idee waarom je zo steigert en over welke reacties je het hebt (ik heb niet elke pagina gelezen). Ik heb het in elk geval enkel over de mensen die hier roepen dat ze niet gaan registreren, met bijvoorbeeld de smoes dat oude mannetjes het niet weten omdat ze niet op internet zitten, dus zij hadden het 'net zo goed' niet kunnen weten.

Ik snap heel goed dat die 'oude mannetjes' het niet weten, desondanks word je - volgens de wet - geacht de wet te kennen en kun je dus beboet worden voor iets wat je ontgaan is. Het zal vast in de staatscourant gestaan hebben maar ook ik lees die niet waardoor ik soms laat achter veranderingen kom. Tja, dat is dan maar zo, risico is toch echt voor mijzelf.

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:05

Brainless schreef:
Ik dacht dat het niet verplicht zou worden een paard op naam te hebben staan.. nu lees ik dat dit wel verplicht wordt (nu is).
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder
Gewijzigd op: 20-04-2021
Citaat:
De ppi zet de informatie in het paspoort. Het gaat om de volgende gegevens:

of het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie;
een leesbaar chipnummer;
of het paard een stamboekpaard is;
informatie over de eigenaar van het paard.

Citaat:
Aanpassen gegevens
Veranderen de gegevens van uw paard? Als paardenhouder moet u dit binnen 30 dagen melden bij de ppi. Stuur hiervoor het paspoort op naar de ppi. Bent u met het paard al in een ander land? Stuur dan het paspoort naar een vergelijkbaar stamboek in het betreffende land.

Het gaat om veranderingen van de volgende gegevens:

chipnummer
kleur
datum van de aanpassing
registratie van het paard (ingeschreven bij een erkend stamboek of een FEI-paspoort)
registratie slacht voor menselijke consumptie
verandering van eigenaar
land van verblijf
sterfdatum
verlies of slachting

*ppi= paardenpaspoort uitgevende instantie


tja, ergens logisch natuurlijk, als waarschijnlijk een volgende stap belasting op paarden heffen is. In het kader van milieu/klimaat niet zo gek natuurlijk.

Bo_San

Berichten: 2723
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:28

Ik heb alle paarden van ons aangemeld en deze staan nu netjes in mijn stallijst. Alleen ik zie nergens eigenaar staan. Waar vinden jullie dit terug?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:31

Bo_San schreef:
Ik heb alle paarden van ons aangemeld en deze staan nu netjes in mijn stallijst. Alleen ik zie nergens eigenaar staan. Waar vinden jullie dit terug?

Ik alleen bij de twee die ik in maart heb laten registreren door het Tinkerstamboek. Ik zie mijn naam terug in de stallijst. Andere twee heb ik op paspoort nooit op naam laten zetten dus daar komt geen naam mee. Zijn wel geregistreerd.