[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:12

Kinke schreef:
ik dacht dat ik het klusje geklaard had dinsdag. Ik keek net even ter controle. Staat er dat mijn Ierse dame uit Koeweit komt????
Geen idee wat de landcode van Ierland is.

De eerste 3 cijfers onder de streepjescode

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:22

Hoi! Sorry het zal ongetwijfeld al gevraagd zijn maar ik kan het door alle berichten niet vinden. Ik krijg net een berichtje van de pensioneigenaar dat mijn paard niet geregistreerd staat. Het gaat om een paard (kruising) dat 4 jaar geleden uit spanje is geimporteerd (niet door mijzelf). Ik heb zitten googlen maar ik wordt er echt niet wijzer van hoe ik hem geregistreerd krijg... Doe ik dat door bij het rvo als import te melden of bij een paspoort uitgevende instantie aan te melden? En bij welke paspoort uitgevende instantie dan? Hij heeft een spaans paspoort.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:23

pillow schreef:
De eerste 3 cijfers onder de streepjescode


372 is blijkbaar Koeweit -O-

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:39

Rainer schreef:
Hoi! Sorry het zal ongetwijfeld al gevraagd zijn maar ik kan het door alle berichten niet vinden. Ik krijg net een berichtje van de pensioneigenaar dat mijn paard niet geregistreerd staat. Het gaat om een paard (kruising) dat 4 jaar geleden uit spanje is geimporteerd (niet door mijzelf). Ik heb zitten googlen maar ik wordt er echt niet wijzer van hoe ik hem geregistreerd krijg... Doe ik dat door bij het rvo als import te melden of bij een paspoort uitgevende instantie aan te melden? En bij welke paspoort uitgevende instantie dan? Hij heeft een spaans paspoort.

Jij kan hem aanmelden bij een PPI, of jouw stalhouder meldt de import.

Texas02

Berichten: 4657
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:14

Mijn paard staat wel geregistreerd, maar met geboortedatum 01-01-1900. Ik heb niet meer van staleigenaar gehoord of het gelukt is of niet met registreren, ik zal haar volgende week even vragen. Maar moet ik hier nog iets mee doen?

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:46

Ik huur 2 stallen en weide van een oudere man. Alles staat bij hem aan huis. Hij doet nog wel de onderhoud van de wei en brengt de mest weg naar andere boeren. Hij heeft vroeger paarden gehad maar het stond al jaren leeg. Nu heb ik hem verteld over het registreren enz.. Hij gaat geen nummer aanvragen want hij denkt dat het alleen maar is omdat ze straks alles in de gaten willen houden en omdat ze straks overal geld voor willen. En daar heeft hij geen zin in. Ik wil natuurlijk niet dat de boer een boete of gaat krijgen (ik wil zelf ook alles goed geregeld hebben). Ik mocht van hem zelf wel een nummer aanvragen als ik dat zo belangrijk vond. Zal ik dan maar zo verstandig zijn en zelf een ubn nr aanvragen?

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:53

susanne1979 schreef:
Ik huur 2 stallen en weide van een oudere man. Alles staat bij hem aan huis. Hij doet nog wel de onderhoud van de wei en brengt de mest weg naar andere boeren. Hij heeft vroeger paarden gehad maar het stond al jaren leeg. Nu heb ik hem verteld over het registreren enz.. Hij gaat geen nummer aanvragen want hij denkt dat het alleen maar is omdat ze straks alles in de gaten willen houden en omdat ze straks overal geld voor willen. En daar heeft hij geen zin in. Ik wil natuurlijk niet dat de boer een boete of gaat krijgen (ik wil zelf ook alles goed geregeld hebben). Ik mocht van hem zelf wel een nummer aanvragen als ik dat zo belangrijk vond. Zal ik dan maar zo verstandig zijn en zelf een ubn nr aanvragen?

ja, zou ik wel doen.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:02

Wat een */%systeem zeg. Iedere keer dat ik een succesvolle importmelding gedaan heb krijg ik daarna een foutmelding en moet ik opnieuw in en uitloggen. Eén paard met KNHS-paspoort herkent hij niet en één paard uit België geeft hij bij de importmelding aan dat het paard al in Nederland bekend is, maar bij de gewone aanvoer geeft hij aan dat het paard geïmporteerd moet worden. Wat een gehannes zeg :=

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:29

Ik wilde een ubn aanvragen, maar dat kan dus niet, ik heb geen adres alleen een kavelnummer...het landje huur ik van iemand..handig...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:55

octavodia schreef:
Ik wilde een ubn aanvragen, maar dat kan dus niet, ik heb geen adres alleen een kavelnummer...het landje huur ik van iemand..handig...

Dan moet je even bellen met het RVO, dan kan het wel.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:47

ja, zag he nu, bedankt...morgen maar even bellen

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:15

Ik word niet echt wijzer.. Ik ben eigenaar maar geen locatie houder. Als ik via de zoekfunctie op het levensnr zoek, herkent hij dit niet. Via het chipnr gelukkig wel. Ik las hier al dat het vaker voorkomt :)
Het chipnr, levensnr, geboortedatum en het UELN komt naar voren. UELN staat in de Op als levensnr, maar volgens het paspoort is het levensnr weer anders.

Is dit dan voldoende?
Ik sta particulier en de locatiehouder zou registreren. Zij zijn dan het UBN? Bij de I&R waar ik uit kwam toen ik zich stond niks over statussen of op bepaalde meldingen. Ook kan niks wijzigen, toevoegen of aanmelden (voor bv het slachthuis). Kortom, i ksnap er helemaal niks van :+


Thanks!

Kidde
Berichten: 3460
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:58

CKR schreef:
Ik word niet echt wijzer.. Ik ben eigenaar maar geen locatie houder. Als ik via de zoekfunctie op het levensnr zoek, herkent hij dit niet. Via het chipnr gelukkig wel. Ik las hier al dat het vaker voorkomt :)
Het chipnr, levensnr, geboortedatum en het UELN komt naar voren. UELN staat in de Op als levensnr, maar volgens het paspoort is het levensnr weer anders.

Is dit dan voldoende?
Ik sta particulier en de locatiehouder zou registreren. Zij zijn dan het UBN? Bij de I&R waar ik uit kwam toen ik zich stond niks over statussen of op bepaalde meldingen. Ook kan niks wijzigen, toevoegen of aanmelden (voor bv het slachthuis). Kortom, i ksnap er helemaal niks van :+


Thanks!


Degene bij wie je staat moet een ubn aanvragen. Als je het chipnummer doorgeeft aan je staleigenaar kan hij de paarden op het ubn registreren.

Als je je paard niet aan huis hebt staan ben je alleen verantwoordelijk voor juist geregistreerd staan van je paard, en dat is in jou geval het geval :)

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:13

Kidde schreef:
CKR schreef:
Ik word niet echt wijzer.. Ik ben eigenaar maar geen locatie houder. Als ik via de zoekfunctie op het levensnr zoek, herkent hij dit niet. Via het chipnr gelukkig wel. Ik las hier al dat het vaker voorkomt :)
Het chipnr, levensnr, geboortedatum en het UELN komt naar voren. UELN staat in de Op als levensnr, maar volgens het paspoort is het levensnr weer anders.

Is dit dan voldoende?
Ik sta particulier en de locatiehouder zou registreren. Zij zijn dan het UBN? Bij de I&R waar ik uit kwam toen ik zich stond niks over statussen of op bepaalde meldingen. Ook kan niks wijzigen, toevoegen of aanmelden (voor bv het slachthuis). Kortom, i ksnap er helemaal niks van :+


Thanks!


Degene bij wie je staat moet een ubn aanvragen. Als je het chipnummer doorgeeft aan je staleigenaar kan hij de paarden op het ubn registreren.

Als je je paard niet aan huis hebt staan ben je alleen verantwoordelijk voor juist geregistreerd staan van je paard, en dat is in jou geval het geval :)

I&R en UBN zijn 2 verschillende dingen. De chip moet bij I&R geregistreerd zijn (iets wat de eigenaar doet) Dan kan de stalhouder het paard op zijn UBN zetten. Die moet wel het paspoort erbij hebben want er wordt veel meer gevraagd dan alleen het chipnummer.

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:14

Aha. Dank!

Kidde
Berichten: 3460
Geregistreerd: 24-10-09

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:50

Oh hier is het met alleen chipnummer gelukt? Zowel bij de stalhouder als thuis

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:22

pillow schreef:
I&R en UBN zijn 2 verschillende dingen. De chip moet bij I&R geregistreerd zijn (iets wat de eigenaar doet) Dan kan de stalhouder het paard op zijn UBN zetten. Die moet wel het paspoort erbij hebben want er wordt veel meer gevraagd dan alleen het chipnummer.


volgens mij is alleen het chipnummer genoeg. Zo is het bij ons van de week namelijk wel gelukt.

de stalhouder behoort overigens wel het paspoort op de locatie bij het paard te bewaren. Anders kan hij een flinke boete krijgen bij controle.

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:03

juval schreef:
pillow schreef:
I&R en UBN zijn 2 verschillende dingen. De chip moet bij I&R geregistreerd zijn (iets wat de eigenaar doet) Dan kan de stalhouder het paard op zijn UBN zetten. Die moet wel het paspoort erbij hebben want er wordt veel meer gevraagd dan alleen het chipnummer.


volgens mij is alleen het chipnummer genoeg. Zo is het bij ons van de week namelijk wel gelukt.

de stalhouder behoort overigens wel het paspoort op de locatie bij het paard te bewaren. Anders kan hij een flinke boete krijgen bij controle.

ik moest wel naam, kleur, geslacht ed invullen

Kidde
Berichten: 3460
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:10

Ik vraag me af of we het dan over hetzelfde hebben eigenlijk. Was dit via mijn.rvo.nl en inloggen met digid? Hier kon je alleen een chipnummer of levensnummer invullen om het paard aan het ubn nummer te koppelen. Je kon de informatie van het paard dan verder niet aanpassen Afbeelding

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:27

Ik begin nu te twijfelen. Ik moest ook een importmelding doen, kan zijn dat het daarbij was.

rkvdh

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:55

Ik doe voorlopig helemaal niets! Laat ze eerst maar eens goede informatie leveren. Dit is ingevoerd zonder enige voorlichting naar de stalhouders en particulieren. Ik hoorde het pas een week geleden door een mede stalgenoot. Zit niet zo vaak op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:27

juval schreef:
pillow schreef:
I&R en UBN zijn 2 verschillende dingen. De chip moet bij I&R geregistreerd zijn (iets wat de eigenaar doet) Dan kan de stalhouder het paard op zijn UBN zetten. Die moet wel het paspoort erbij hebben want er wordt veel meer gevraagd dan alleen het chipnummer.


volgens mij is alleen het chipnummer genoeg. Zo is het bij ons van de week namelijk wel gelukt.

de stalhouder behoort overigens wel het paspoort op de locatie bij het paard te bewaren. Anders kan hij een flinke boete krijgen bij controle.

Ik hoor/lees wel vaker over flinke boetes, maar heb nog nooit gehoord dat iemand hem heeft gekregen en hoe "flink" de boete dan is?

Iemand enig idee?

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:38

pillow schreef:
Ik begin nu te twijfelen. Ik moest ook een importmelding doen, kan zijn dat het daarbij was.


Ja, bij een importmelding moet je al die zaken invullen.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:41

[***] schreef:
[
Ik hoor/lees wel vaker over flinke boetes, maar heb nog nooit gehoord dat iemand hem heeft gekregen en hoe "flink" de boete dan is?

Iemand enig idee?

Er is aangegeven dat er eerst waarschuwingen gegeven worden.
Dat moeten ze denk ik wel wat als je geen internet hebt weet je al van niets.
De hoogte van de boete heb ik nergens gelezen, maar dat zegt niks natuurlijk :D

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:45

Voor het niet aanwezig hebben van het paspoort krijg je geen waarschuwing maar meteen een boete en die is vrij pittig. Stal hier in de buurt heeft dat vorig jaar gehad. Ik hoorde bedragen van rond de 750 euro :)