[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:26

Tnx!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:03

Misschien is het hier al eens gevraagd/genoemd, maar weet iemand hoe ik een (verhuisd) paard kan afmelden van de stallijst? Gaat dat dmv 'intrekken melding'?

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:28

FCSA schreef:
Misschien is het hier al eens gevraagd/genoemd, maar weet iemand hoe ik een (verhuisd) paard kan afmelden van de stallijst? Gaat dat dmv 'intrekken melding'?


Dat moet de staleigenaar doen toch? Of in ieder geval degene die de stal beheert. Er moet namelijk ook bij voorkeur gezegd worden naat welk ubn het paard gegaan is.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:42

Ik ben de staleigenaar :)

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:59

FCSA schreef:
Ik ben de staleigenaar :)


Ah sorry, maar dan klinkt dat inderdaad het meest logisch als er niet iets staat als verwijderen uit ... Neem aan dat er dan meer informatie gevraagd zal worden als je er op klikt?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:41

Het was even puzzelen, maar mocht iemand anders ernaar op zoek zijn: een paard van de stallijst verwijderen gaat via meldingen > vastleggen van meldingen > afvoermelding

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:59

Klinkt ook niet lief. Hadden ze best een andere naam mogen geven.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:49

Ik wil mijn paard net ook opzoeken op RVO omdat ze naar een pensionstal gaat verhuizen.
Ze is gewoon in NL geboren maar heeft een Duits paspoort omdat e een arabofries is.
Dan moet ik haar toch niet melden als importeren, want ze is nooit in het buitenland geweest.....
Iemand enig idee wat ik nu moet doen?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:11

Schadows17 schreef:
Ik wil mijn paard net ook opzoeken op RVO omdat ze naar een pensionstal gaat verhuizen.
Ze is gewoon in NL geboren maar heeft een Duits paspoort omdat e een arabofries is.
Dan moet ik haar toch niet melden als importeren, want ze is nooit in het buitenland geweest.....
Iemand enig idee wat ik nu moet doen?

Even dit topic lezen.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:45

Ik hoor van bekenden dat ze binnenkort erfcontrole krijgen van het waterschap. Dit naar aanleiding van het nieuwe ubn nummer wat is aangevraagd. Zijn er al mensen met ervaring hiermee? Wat houdt zoiets in?

Ik ben van plan om volgend jaar zelf een stuk land te gaan huren en hier zit nog geen ubn op voor zover ik weet. Eigenaar van het land heeft zelf geen dieren en ook nooit gehad. Maar ik zit natuurlijk niet te wachten op allerlei inspecties en aanvullende eisen en hij waarschijnlijk ook niet.

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:55

Waterschap doet toch alleen controleren of je sloten schoon en breed genoeg zijn!?

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:43

Dat dacht ik ook. Lijkt mij ook niet echt een koppeling te hebben met ubn, maar zo is het blijkbaar wel aangekondigd. Erfcontrole nav aanvragen ubn. Misschien ook controle op mestopslag en hoe dit ligt tov de sloten?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:46

Dat kan heel goed, dan gaan ze kijken of er geen uitspoeling is van de mesthoop naar sloten. Evt ook van kuilsappen als je kuilvoer hebt.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:51

Ben benieuwd. Hoor vast nog wel hoe het afloopt. Kan nog leuk worden voor iedereen die het niet op orde heeft (zou natuurlijk al wel moeten). Kuilvoer sappen lijkt me niet snel aan de orde bij een particulier. Die hebben geen bult liggen. Hooguit pakken in plastic.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:09

Weet iemand toevallig hoe het werkt op een bedrijf waar al een UBN aanwezig is voor rundvee?
Wij hebben een melkveebedrijf, maar als ik op die inlog aanmeld dan kan ik alleen melkvee aangeven…

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:14

Balko schreef:
Weet iemand toevallig hoe het werkt op een bedrijf waar al een UBN aanwezig is voor rundvee?
Wij hebben een melkveebedrijf, maar als ik op die inlog aanmeld dan kan ik alleen melkvee aangeven…


Dan moet je eerst even het diersoort paard toevoegen. Weet alleen zo even niet meer hoe dat moet....

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:54

Balko schreef:
Weet iemand toevallig hoe het werkt op een bedrijf waar al een UBN aanwezig is voor rundvee?
Wij hebben een melkveebedrijf, maar als ik op die inlog aanmeld dan kan ik alleen melkvee aangeven…

Hier een handleiding: https://factor4change.nl/ienr/paarden/handleiding2/

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:20

Weet iemand hier hoe het zit bij een vereniging waar 1 gezamenlijke mesthoop is maar de stallen in eigen eigendom. Ieder lid heeft zijn stal dus gekocht. Ik had al mijn ubn voor mijn geiten dus paard erbij maar de vereniging beweert dat doordat er 1 mesthoop is het op de vereniging moet en dan 1 ubn. Maar dat betekent ook dat hun onze paspoorten in het bezit moet houden. Rvo zegt tegen mij hoeft niet maar die de mest ophaalt zegt dat het 1 ubn moet zijn. Wie weet hoe dit zit en zijn er meer met 1 mesthoop en meerdere ubn's. Altijd alles in eigen beheer gehad en ik pieker er niet over om dit aan een ander over te laten, ook niet als mij dit minder kost.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:23

Nooit geweten dat een UBN met de mesthoop te maken heeft. Het is volgens mij wel zo dat er niet meerdere UBN nr op hetzelfde adres kunnen staan. Het UBN geldt voor de locatie niet voor de eigenaar. Dus in jullie geval moet de eigenaar van het terrein een UBN nr hebben waar alle aanwezige paarden op komen te staan.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:11

pillow schreef:
Nooit geweten dat een UBN met de mesthoop te maken heeft. Het is volgens mij wel zo dat er niet meerdere UBN nr op hetzelfde adres kunnen staan. Het UBN geldt voor de locatie niet voor de eigenaar. Dus in jullie geval moet de eigenaar van het terrein een UBN nr hebben waar alle aanwezige paarden op komen te staan.



Eigenaar van het gehele terrein is de gemeente. De grond pachten we en de stal koopt ieder voor zich. Ieder doet alles voor zich en heeft op de mesthoop na niks met de ander van doen. Vond het ook erg bijzonder vooral omdat wij al 35 jaar het op deze manier moesten doen. Rvo zegt ook dat ik aan mijn verplichting voldoe dus ik vind het erg lastig

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:22

Citaat:
Hoewel deze verordening los staat van de Meststoffenwet, heeft het indirect wel gevolgen voor de Meststoffenwet. Immers paardachtigen (paarden, ponies en ezels) vallen onder de meststoffenwet. Nu de verblijfplaats van de paardachtigen nadrukkelijker wordt geregistreerd is ook direct duidelijk op welke locatie de paarden verbleven. Deze paarden dienen dan ook te worden opgenomen in de mestadministratie. Dat was al zo, maar wordt door de registratie wel sneller en beter inzichtelijk. Het komt regelmatig voor dat de mestadministratie zich beperkt tot de bedrijfsmatig gehouden dieren, maar ook de paarden op een bedrijf of op een locatie dienen te worden meegenomen in de mestadministratie.  Het is daarmee van belang om – zeker dit jaar – hier attent op te zijn.


https://www.optimus-mineraal.nl/?p=609

Punt is dat er nu 2 dingen door elkaar lopen bij jou: de mestboekhouding en de registratie van paarden.

Elk bedrijf moet een mestboekhouding bijhouden, en degene die de mest afvoert moet per bedrijf een administratie bijhouden.

Dus eigenlijk zijn er ( denk ik, maar als er iemand is met meer kennis :o ) 2 keuzes:

Of 1 UBN: alle paarden daaronder registreren en gezamenlijke mestafvoer.

Of meerdere UBN's en ieder een aparte mestboekhouding( waarvan ik mij afvraag of de mestafhaler daar aan gaat meewerken overigens :o )

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:44

Maar we zijn geen bedrijf, het is een vereniging van weides met verschillende dieren

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:47

Een particulier hoeft geen mestboekhouding bij te houden.

Het is best een ingewikkelde situatie lijkt me. Misschien op naam van de vereniging van eigenaren een ubn aanvragen. Maar leg het vooral (schriftelijk) voor aan rvo. Ben benieuwt

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:52

juval schreef:
Een particulier hoeft geen mestboekhouding bij te houden.

Het is best een ingewikkelde situatie lijkt me. Misschien op naam van de vereniging van eigenaren een ubn aanvragen. Maar leg het vooral (schriftelijk) voor aan rvo. Ben benieuwt


Maar ik wil dus mijn eigen ubn houden en niet op de vereniging want dan betekent dat dat hun mijn paspoort moeten bewaren al mijn zaken moeten regelen voor mijn geiten etc en dat wil ik niet. Even mijn paspoort vragen wordt nog een dagtaak omdat diegene dan bijvoorbeeld druk is.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:59

juval schreef:
Een particulier hoeft geen mestboekhouding bij te houden.

Het is best een ingewikkelde situatie lijkt me. Misschien op naam van de vereniging van eigenaren een ubn aanvragen. Maar leg het vooral (schriftelijk) voor aan rvo. Ben benieuwt


Word een vereniging niet gezien als bedrijf?