KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 18:38

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
PRE in Piaffe. Foto: Bokt Wiki / About Fresco Tours / Alex Chang


In het kader van bloedspreiding in de dressuurpaardenfokkerij is het sinds 2018 mogelijk om nakomelingen te registreren van KWPN-goedgekeurde hengsten uit raszuivere Lusitano- of PRE-merries. De nakomelingen van KWPN-goedgekeurde hengsten uit raszuivere Lusitano’s en PRE’s (Pura Raza Espanola) worden geregistreerd in het register A van het KWPN. Zij krijgen dan ook een KWPN paspoort. De nakomelingen kunnen - wanneer ze aan de criteria voor stamboekopname voldoen - op latere leeftijd worden opgenomen in het stamboek en in aanmerking komen voor predicaten.

Door paarden te fokken uit de combinatie KWPN-hengst x Lusitano/PRE-merrie wordt geprobeerd om de sterke eigenschappen van deze beide rassen (Lusitano en PRE) te benutten voor de dressuurpaardenfokkerij: zowel de Lusitano’s als de PRE’s staan bekend om hun natuurlijke aanleg voor het verzamelen en hun grote aanleg voor passage en piaffe.

Een groep enthousiaste fokkers heeft het KWPN nu benaderd met het verzoek om ook de veulens te kunnen registreren welke geboren worden uit hun KWPN-merries in combinatie met raszuivere Lusitano- of PRE-hengsten. Dit is mogelijk: de nakomelingen van deze aanparingen kunnen momenteel worden geregistreerd in het register B van het KWPN en krijgen dus ook een KWPN-paspoort.

In welk register een veulen wordt opgenomen wordt bepaald door de vader en moedersvader van het veulen. Hoewel paarden die zijn geregistreerd in het Register B zijn uitgesloten van deelname aan reguliere exterieur keuringen, zijn er toch diverse mogelijkheden voor register B-paarden: zij kunnen deelnemen aan de jonge paardencompetities zoals de Blom Cup en de Pavo Cup en komen op deze wijze ook in aanmerking voor de selectie voor het Wereldkampioenschap voor jonge dressuur- of springpaarden. Ook is het mogelijk om de paarden aan te bieden voor de verschillende aanlegtesten.

Register B-paarden komen ook in aanmerking voor het sportpredicaat en - op basis van hun nakomelingen - het prestatiepredicaat. Register B-hengsten kunnen – na goedkeuring van het Algemeen Bestuur – deelnemen aan het hengstenselectietraject om in aanmerking te komen voor KWPN goedkeuring.

Om de fokkers te adviseren over hun merries en hun eventuele hengstenkeuze is het voornemen om komend voorjaar (afhankelijk van de mogelijkheden in het kader van de coronamaatregelen) een informatieve fokadvies dag te organiseren. Tijdens een nader te plannen informatiedag in het najaar willen we diverse kruisingen presenteren, die door KWPN-inspecteurs worden toegelicht op kenmerken als exterieur, correctheid en beweging. Op deze dag is het dus mogelijk om register A kruisingen (dressuurhengst x Lusitano/PRE merrie) te presenteren alsmede register B kruisingen (Lusitano/PRE hengst x dressuurmerrie).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:58

Dit is echt niets nieuws. Met ieder ander ras krijg je ook een B papier. Want het KWPN moet registreren volgens de wet en dan is het altijd een B papier.

Dit artikel slaat echt helemaal nergens op. Fokkers een worst voorhouden die altijd al bestond maar niets waard is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:29

Ik zal wel heel simpel denken maar KWPN/PRE en PRE/KWPN beide 50/50 is en blijft toch 50/50?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:47

Ailill schreef:
Ik zal wel heel simpel denken maar KWPN/PRE en PRE/KWPN beide 50/50 is en blijft toch 50/50?

Dat is zo. Maar een merrie kan maar een paar nakomelingen geven en een hengst heel erg veel. Dus als fokkers nu ineens allemaal naar die George rennen van Britt Dekker dan kan zo’n paard heel veel nakomelingen fokken inclusief die de beengebreken die bijna ieder paard van dat ras heeft terwijl de zus van George met een KWPN hengst maar een paar nakomelingen kan geven.

Ik was een paar jaar geleden op een hele bekende stal in het zuiden van Europa en daar liep een Totilas uit een PRE merrie. Geweldig beest, totdat je hem zag bewegen. De tranen schoten me in de ogen zoals die maaide. Zoiets moet je helemaal niet in de KWPN populatie willen hebben.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:49

Aah zo, dat klinkt op zich best logisch ja. Zo had ik het nog niet bekeken.

Oh, was dat toevallig op Mallorca, een Duitse stal? Of het binnenland van Spanje?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:06

Het kwpn doet mij regelmatig denken aan de (oude) Nederlandse Hervormde kerk. "De kerk voor heel Nederland" (waar natuurlijk prompt bezwaren etc etc etc van komen).
Het Spaanse paard is populair, dus wordt het opgenomen in de Nederlandse k... - pardon, het Nederlandse stamboek.

Ach, je kunt stommere dingen doen.

Ailill schreef:
Ik zal wel heel simpel denken maar KWPN/PRE en PRE/KWPN beide 50/50 is en blijft toch 50/50?

Ja, tuurlijk.

Binnen het stamboek PRE wordt ook stevig gekeurd op het exterieur van de merrie (plaatselijk jargon : APTA).

En dat een kwpn'er een voortzetting is van de Gelder of de Grunninger - dat is (helaas) afgeschaft.
Iedere dekhengst die leuk presteert in de sport wordt gevraagd en wordt (na veterinaire keuring) dekhengst voor het kwpn.
Citaat:
inclusief die de beengebreken die bijna ieder paard van dat ras heeft

Lijkt mij humeurtheologie.
Citaat:
Ik was een paar jaar geleden op een hele bekende stal in het zuiden van Europa en daar liep een Totilas uit een PRE merrie. Geweldig beest, totdat je hem zag bewegen. De tranen schoten me in de ogen zoals die maaide. Zoiets moet je helemaal niet in de KWPN populatie willen hebben.

Nee. Over Totilas zijn de meningen ook verdeeld, meen ik mij te herinneren.
Scheppen en maaien doen de meeste goed gereden PRE's niet - dus of we het hebben over papa, mama of vakmanschap in geval van N=1 blijft een vraag.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:51

Janneke2 schreef:
Scheppen en maaien doen de meeste goed gereden PRE's niet - dus of we het hebben over papa, mama of vakmanschap in geval van N=1 blijft een vraag.

Janneke, help mij even met wat je hier probeert te zeggen.
Bij mijn weten wordt scheppen en maaien veroorzaakt door respectievelijk een franse danwel toontredende stand. Dit is een exterieurkenmerk van het paard.
Probeer je nou te zeggen dat goed rijden de gevolgen van dit exterieurkenmerk kan opheffen?
Of bedoel je te zeggen dat de goed gereden PRE's niet scheppen of maaien omdat ze daarop geselecteerd zijn en daarmee (dus) ook op hun beenstand en (dus) geen toontredende of franse stand hebben?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:52

Ik heb het over een gewoonte van gestresste PRE's: die scheppen en /of maaien, ook bij correcte beenstand.

En voor ieder paard met standsafwijkingen geldt dat het dier kan scheppen of maaien.

(En afgaand op hoe ....laat ik zeggen de helft van mijn huidige stal... rijdt: dan wordt het idd scheppen en maaien, maar dat is gebrek aan vakmanschap. - Of de fokmeesters van het kwpn rekening moeten houden met dat soort dingen is een vraag, maar schuif de schuld niet op een prima ras.)

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:54

Dan ligt er voor het kwpn de schone taak om bij PRE- en Lusitano hengsten te gaan kijken en er een aantal te testen en aan te wijzen als erkend, zodat de fokkers ook een vol papier krijgen.
De boel omdraaien en de fokkers de kolen uit het vuur te laten halen (en voor het risico op te laten draaien) is niet erg koninklijk.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:01

Het ontgaat mij helemaal waarom je dat überhaupt zou willen ?
Voor bloedspreiding hebben ze in Duitsland toch veel betere hengsten met ook nog gelijke types.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:14

Albert schreef:
Dan ligt er voor het kwpn de schone taak om bij PRE- en Lusitano hengsten te gaan kijken en er een aantal te testen en aan te wijzen als erkend, zodat de fokkers ook een vol papier krijgen.
De boel omdraaien en de fokkers de kolen uit het vuur te laten halen (en voor het risico op te laten draaien) is niet erg koninklijk.

+1

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:26

Albert schreef:
Dan ligt er voor het kwpn de schone taak om bij PRE- en Lusitano hengsten te gaan kijken en er een aantal te testen en aan te wijzen als erkend, zodat de fokkers ook een vol papier krijgen.
De boel omdraaien en de fokkers de kolen uit het vuur te laten halen (en voor het risico op te laten draaien) is niet erg koninklijk.


Inderdaad!

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:03

Janneke2 schreef:
Ik heb het over een gewoonte van gestresste PRE's: die scheppen en /of maaien, ook bij correcte beenstand.

En voor ieder paard met standsafwijkingen geldt dat het dier kan scheppen of maaien.

(En afgaand op hoe ....laat ik zeggen de helft van mijn huidige stal... rijdt: dan wordt het idd scheppen en maaien, maar dat is gebrek aan vakmanschap. - Of de fokmeesters van het kwpn rekening moeten houden met dat soort dingen is een vraag, maar schuif de schuld niet op een prima ras.)

Dank Janneke voor deze toelichting.


KahluaB schreef:
Het ontgaat mij helemaal waarom je dat überhaupt zou willen ?
Voor bloedspreiding hebben ze in Duitsland toch veel betere hengsten met ook nog gelijke types.

Het idee was volgens mij, naast de bloedspreiding, dat dit type paard veel aanleg heeft voor piaffe-passage. Ik denk dat de Duitse hengsten/paarden dit niet per sé beter, of slechter, doen dan de NL paarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:16

Maar wij fokken rechthoeksmodellen terwijl die paarden meer vierkant zijn.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:46

janderegelaa schreef:
Maar wij fokken rechthoeksmodellen terwijl die paarden meer vierkant zijn.

Mag ik u vragen in welke optiek u vierkantsmodel bedoelt aub?
Om zeker te zijn dat ik uw stelling goed begrijp.
Dank alvast.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:52

Roodvos schreef:
Het idee was volgens mij, naast de bloedspreiding, dat dit type paard veel aanleg heeft voor piaffe-passage. Ik denk dat de Duitse hengsten/paarden dit niet per sé beter, of slechter, doen dan de NL paarden.

Als eigenaar van Lusitanos denk ik idd aan het gemak van verzamelen, maar ook het karakter. Zijn echt hele fijne paarden om mee te werken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:38

Cambiar schreef:
janderegelaa schreef:
Maar wij fokken rechthoeksmodellen terwijl die paarden meer vierkant zijn.

Mag ik u vragen in welke optiek u vierkantsmodel bedoelt aub?
Om zeker te zijn dat ik uw stelling goed begrijp.
Dank alvast.

Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.

Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.

Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.

Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.

Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.


Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:18

Ik pleit voor het gebruik van de lusitano ipv de PRE omdat de PRE in mijn ogen teveel van het type van het kwpn af staat. De Lusitano's hebben over het algemeen meer een rechthoeksmodel en maaien niet.

Er zijn tegenwoordig wel meer sportgerichte PRE's die niet maaien en met meer maat, vaak ook meer rechthoeksmodel en met een zwakkere rug. Daar ben ik niet zo weg van.

Ook vind ik bij die kruisingen het karakter een punt van aandacht, een hete temperamentvolle portugees of spanjaard op een rille kwpn'r. Het kan goed uitpakken maar je kan ook een gevaarlijke combi krijgen vrees ik.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:24

Ik heb best al wat Lusitano/sportpaard gezien en vind ze erg goed gelukt.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:37

Jaren geleden reed ik een tijdje voor een stal in Spanje, waar ze toen o.a. 3 of 4 jonge hengsten hadden staan, allen kruising Hannoveraan (ik dacht KWPN) x PRE. Was toen best uniek, ik heb er 3 ingereden, daarvan helaas geen beeld meer, maar wel wat latere filmpjes gevonden. Fito was echt de leukste van het stel, niet de beste, maar wel een enorm fijn karakter. Hier een filmpje van toen hij 8 was, inmiddels loopt ie verdienstelijk PSG:


Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:58

janderegelaa schreef:
Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.

Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.

Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.

Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.

Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.

[ Video ]



Prachtig dier. Mooie nek.
Tot hij loopt. Iedereen kijkt naar de mate van maaien. Maar die achterbenen stuwen toch helemaal niet?

Vind die achterbenen echt een fractie te traag.

Verder prachtig. Maar zou mijn fok merrie niet kruizen met zo’n een. Die gok is gewoon echt teveel een gok.

Dus ik zie die actie van kwpn ook niet echt iets aanvullends. Hoewel er best leuke B paarden zijn.

Ik zou zelf eerder neigen naar duits bloed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:58

Ailill schreef:
Jaren geleden reed ik een tijdje voor een stal in Spanje, waar ze toen o.a. 3 of 4 jonge hengsten hadden staan, allen kruising Hannoveraan (ik dacht KWPN) x PRE. Was toen best uniek, ik heb er 3 ingereden, daarvan helaas geen beeld meer, maar wel wat latere filmpjes gevonden. Fito was echt de leukste van het stel, niet de beste, maar wel een enorm fijn karakter. Hier een filmpje van toen hij 8 was, inmiddels loopt ie verdienstelijk PSG:

[ Video ]

Superleuk paard en je rijdt hem mooi!

Exterieurmatig qua fokkerij zitten er wel wat puntjes aan maar zonder meer een leuk paard.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:59

Jessix schreef:
Ik heb best al wat Lusitano/sportpaard gezien en vind ze erg goed gelukt.


https://www.elevagemassa.com/nos-chevau ... -de-massa/

De Massa fokt Lusitano en warmbloed x lusitano
Helgstand had toen een fokproduct van ze waar hij volgens mij internationaal weer een comeback mee wilde maken.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:02

Knert schreef:
janderegelaa schreef:
Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.

Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.

Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.

Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.

Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.

[ Video ]



Prachtig dier. Mooie nek.
Tot hij loopt. Iedereen kijkt naar de mate van maaien. Maar die achterbenen stuwen toch helemaal niet?

Vind die achterbenen echt een fractie te traag.

Verder prachtig. Maar zou mijn fok merrie niet kruizen met zo’n een. Die gok is gewoon echt teveel een gok.

Dus ik zie die actie van kwpn ook niet echt iets aanvullends. Hoewel er best leuke B paarden zijn.

Ik zou zelf eerder neigen naar duits bloed.


Wat ik weet van het trainen van deze paarden is dat ze echt heel goed over de rug en op lengte gereden moeten worden. Dan worden ze ook ruimer in de beweging en wordt het maaien vaak een stuk minder. Vak gebeurd dit niet en ze krullen zich zelf ook graag op aan de voorkant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:05

Elisa2 schreef:
Jessix schreef:
Ik heb best al wat Lusitano/sportpaard gezien en vind ze erg goed gelukt.


https://www.elevagemassa.com/nos-chevau ... -de-massa/

De Massa fokt Lusitano en warmbloed x lusitano
Helgstand had toen een fokproduct van ze waar hij volgens mij internationaal weer een comeback mee wilde maken.

Mooi paard ook, vind wel dat de gangen krabbeliger geworden zijn. En bedenk wel; Massa heeft echt de allerbeste merrie’s staan en daar komt dan dit uit. Goed paard, getalenteerd, maar niet exceptioneel in bewegen. Hoofd is ook wat aan de grote/grove kant en dat is wel haar balans.