Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:31

Poekkie schreef:
Duopenotti... aan die laatste vind ik niets moderne dressuur aan. Schande eerder. Zoiets doe je alleen maar als je paard met een noodgang ergens op af dreigt te vliegen. Om misschien als stretch oefening een paar seconden maar dan niet met keiveel druk op de teugels. Ben wel benieuwd naar een onderzoek over wondjes in de mond en ontstekingen in de hals van paarden die zo gereden worden.

Ontstekingen in de hals is bij LDR nog niet bewezen :) ook blijkt uit sommige onderzoeken dat paarden bij de oprichting die we willen in de grand prix proeven, voor meer cortisolaanmaak (=stresshormoon) zorgt dan LDR :)

Het is vooralsnog dus niet bewezen dat LDR per definitie schadelijk is. Mentaal of fysiek. Dat is wat mij betreft ook het moeilijke aan die discussie. Als je het interessant vindt kan ik die onderzoeken eens opsnorren. Heb ze vrij recent gepost in een ander discussie topic :)

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:35

Zou kunnen, wj beginners leerde het niet iig. En pas inderdaad de trek koningin hier in Nederland daarmee bekend werd meende vele het helaas na te moeten doen.
En helaas zie je het nog altijd terug in de top.
Daar zou ik wel eens een teugeldruk meter aan willen zien :j

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:35

DuoPenotti schreef:
Dat is bij mij moderne dressuur.
Zou anders niet weten wat er welmodern is.

Van achter naar voor is klassiek. Of althns oud, want dat leerde je 40 jaar geleden al.
Dat bewust zo trekken werd pas in bij Janssen als trainer.
Gelukkig wel al wat op zijn retour, maar in de top nog steeds teveel tamtam van voor en weinig van achter, met een weggedrukte rug.

Nee hoor, Nicole Uphof en Isabel Werth gebruikten het ook al :) onder Sjef werd het bekender omdat Anky er grote successen mee boekte

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:36

huh hoe kan het berichtje waarop ik reageerde nu na mij staan?

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:38

DuoPenotti schreef:
huh hoe kan het berichtje waarop ik reageerde nu na mij staan?

Ik had het per ongeluk verwijderd := Bokken op de telefoon is niet heel handig

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:39

haha, oke, dacht ff aan een bokt bug maar het was een 996 bug :D

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:41

DuoPenotti schreef:
haha, oke, dacht ff aan een bokt bug maar het was een 996 bug :D

Yess :)) error 996981

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:42

Off topic, maar hoe kom je op die naam? :D
Krijg dat nooit onthouden :P

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:44

DuoPenotti schreef:
Dat is bij mij moderne dressuur.
Zou anders niet weten wat er welmodern is.

Van achter naar voor is klassiek. Of althns oud, want dat leerde je 40 jaar geleden al.
Dat bewust zo trekken werd pas in bij Janssen als trainer.
Gelukkig wel al wat op zijn retour, maar in de top nog steeds teveel tamtam van voor en weinig van achter, met een weggedrukte rug.


Ik ben geen wedstrijdruiter en ken er vast zelf niet veel van.
Maar hoe het mij geleerd is, is deze volgorde:

eerst zorgen dat je tempo hebt en paard reageert op je been.

Dan proberen tot een betere houding te komen met tempoveranderingen, schakelen, overgangen, achtjes, voltes etc, eventueel samen met een paar kneepjes op de teugel waarop het paard vasthoudt zonder ooit te slenteren.

dan steeds meer werken op activiteit in die achterhand en stabielere aanleuning met lichter contact.

En daarna (hier ben ik nu) verder verfijnen qua reactie op je been en buiging om die achterhand er meer onder te krijgen. Sneller schakelen, meer zijgangen in hoger tempo, schouderbinnenwaarts, travers, ... en stukken middendraf ook vooral rijden na een oefening waarbij het achterbeen er meer onder moest (bvb schouderbinnen). Middendraf verruimen door te vertrekken vanuit actieve achterhand en been te geven en op te vangen met de hand (tegenhouden maar niet trekken) zodat het verruimen is en niet versnellen.

In de krul trekken hebben ze mij nooit gevraagd. En verder kan het zijn dat ik er soms helemaal naast zit hoor, laten we stellen dat ik wat de groep recreatie amateurruiters met ambitie maar zonder talent vertegenwoordig :D
Maar ik geef wel toe dat voor oefeningen die voor ons beiden nog erg moeilijk zijn, zoals keertwending om de achterhand etc. De druk op mijn teugels vast wel eens te hoog zal worden. Ik heb de neiging mij op te spannen als ik mij te hard focus op iets en icm een absoluut niet soepel paard zal dat hier en daar wel eens ongewild ‘trekken’ worden. Dus heilig ben ik zeker niet, ondanks dat ik toch nog nooit mondklachten heb waargenomen bij mijn paard.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:45

DuoPenotti schreef:
Off topic, maar hoe kom je op die naam? :D
Krijg dat nooit onthouden :P

Dat was mijn inlogcode uit mijn middelbare schooltijd :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:46

996981 schreef:
Poekkie schreef:
Duopenotti... aan die laatste vind ik niets moderne dressuur aan. Schande eerder. Zoiets doe je alleen maar als je paard met een noodgang ergens op af dreigt te vliegen. Om misschien als stretch oefening een paar seconden maar dan niet met keiveel druk op de teugels. Ben wel benieuwd naar een onderzoek over wondjes in de mond en ontstekingen in de hals van paarden die zo gereden worden.

Ontstekingen in de hals is bij LDR nog niet bewezen :) ook blijkt uit sommige onderzoeken dat paarden bij de oprichting die we willen in de grand prix proeven, voor meer cortisolaanmaak (=stresshormoon) zorgt dan LDR :)

Het is vooralsnog dus niet bewezen dat LDR per definitie schadelijk is. Mentaal of fysiek. Dat is wat mij betreft ook het moeilijke aan die discussie. Als je het interessant vindt kan ik die onderzoeken eens opsnorren. Heb ze vrij recent gepost in een ander discussie topic :)


Heel dom misschien, maar wat is een LDR? :o?

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:47

Poekkie schreef:
996981 schreef:

Ontstekingen in de hals is bij LDR nog niet bewezen :) ook blijkt uit sommige onderzoeken dat paarden bij de oprichting die we willen in de grand prix proeven, voor meer cortisolaanmaak (=stresshormoon) zorgt dan LDR :)

Het is vooralsnog dus niet bewezen dat LDR per definitie schadelijk is. Mentaal of fysiek. Dat is wat mij betreft ook het moeilijke aan die discussie. Als je het interessant vindt kan ik die onderzoeken eens opsnorren. Heb ze vrij recent gepost in een ander discussie topic :)


Heel dom misschien, maar wat is een LDR? :o?

Laag-diep-rond/roll-kür :) Het paard bewust ronder instellen, met de neus achter de loodlijn

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:48

Aan ok thanks! Ik kende alleen rollkur

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:52

Poekkie schreef:
Aan ok thanks! Ik kende alleen rollkur

Het verschil zit met name in de druk die erachter staat. Bij Roll-kür wordt kracht gebruikt, LDR is het bewust lager en ronder instellen van hoofd/hals. Dat hoeft niet perse met druk/kracht te gebeuren

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:26

En is ook niet per definitie slecht, het gaat er inderdaad om of er met de hand afgedwongen/ teruggewerkt wordt.

Trouwens ook een haflinger kun je fijn en licht aan de voorkant krijgen, ieder paard met genoeg impuls. :-) Het mooie van haflingers, fjorden etc is dat je het wel goed "moet" doen want je kan niks afdwingen daar zijn ze te sterk voor. Prachtige leerpaarden vind ik het.

Hoe actiever achter (actief dus meer buiging en geen stuwing) hoe lichter een paard wordt aan de voorkant.

Ik denk dat het een mooie truukje is met uberstreichen om te kijken wat er gebeurd, paarden horen de hand naar voren te volgen zonder uit elkaar te vallen. Als een paard uit elkaar valt wordt het teveel met de hand gereden. Af en toe een hand naar voren steken is inderdaad ook een mooie controle.
Als het paard direct gaat sterren kijken dan weet je ook genoeg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:29

Lichtheid kan je bij geen enkel ras af dwingen. Daar gaat het ook bij veel ruiters mis die graag shortcuts nemen. :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:31

Als dit verder gaat op de post van mijn haf... ik denk ook niet dat je lichtheid kan afdwingen maar ben gewoon nog niet goed genoeg om altijd, doorheen de hele training minimaal gewicht in mijn handen te hebben :o Denk dat dat ook het probleem is van veel ruiters in de lagere niveaus :)
Al geef ik jullie 100% gelijk dat wanneer paardlief goed actief is en buikspieren gebruikt, je dan amper iets in je handen hebt.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:35

Je eerlijkheid siert je, ik wilde je eigenlijk vooral een hart onder de riem steken dat dit vast wel komt en je een mooie leermeester hebt zo. :-)

Mee eens Ayasha, maar bij het ene paard kom je er makkelijker mee weg dan bij het andere.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:37

Met het feit dat je het als doel stelt Poekkie, sta je al stukken verder dan veel ruiters die ik op wedstrijd tegen kom. :)
Het is ook gewoon ten eerste een proces. En ten tweede werken we met dieren (en zijn we zelf ook levende wezens). Waardoor de samenloop van omstandigheden er ook voor kan zorgen dat het de ene dag heel goed gaat en de dag er na weer een stuk minder. :) Maar zo lang jouw doel lichtheid is en je daar ook aan werkt, sta je gewoon al een heel stuk verder dan al die ruiters die er zodra het mag een S&T in hangen "ter verfijning" omdat hij op trens niet goed te verzamelen is. En echt, die groep wil je de kost niet geven.
Jij gaat met jouw doelstelling om echte lichtheid te verkrijgen op lange termijn veel verder komen/veel minder snel vast lopen. :) En ja, dat kan dan betekenen dat het wat trager gaat, die van mij lopen ook niet met 5 Z nivau, maar die ervaring die je op doet is van onschatbare waarde. :)

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:03

Ayasha schreef:
Met het feit dat je het als doel stelt Poekkie, sta je al stukken verder dan veel ruiters die ik op wedstrijd tegen kom. :)
Het is ook gewoon ten eerste een proces. En ten tweede werken we met dieren (en zijn we zelf ook levende wezens). Waardoor de samenloop van omstandigheden er ook voor kan zorgen dat het de ene dag heel goed gaat en de dag er na weer een stuk minder. :) Maar zo lang jouw doel lichtheid is en je daar ook aan werkt, sta je gewoon al een heel stuk verder dan al die ruiters die er zodra het mag een S&T in hangen "ter verfijning" omdat hij op trens niet goed te verzamelen is. En echt, die groep wil je de kost niet geven.
Jij gaat met jouw doelstelling om echte lichtheid te verkrijgen op lange termijn veel verder komen/veel minder snel vast lopen. :) En ja, dat kan dan betekenen dat het wat trager gaat, die van mij lopen ook niet met 5 Z nivau, maar die ervaring die je op doet is van onschatbare waarde. :)

En ook hier is weer enige nuance nodig. Niet iedere 5 jarige die Z-klaar is loopt later vast, of wordt op de verkeerde manier met stang en trens gereden. Voor een ruiter die al meerdere paarden op hoger niveau heeft gereden, die handig is en gevoel heeft, in combinatie met een correct gebouwd, gezond paard met aanleg, is de Z gewoon niet zo'n big deal. En eerlijk, als je kijkt naar de mate van verzameling en rechtgerichtheid die in de Z wordt gevraagd, is het dat ook niet :) Het is nog steeds basissport

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:13

Elisa2 schreef:
Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...

Toen ik als puber op de manege werkte had ik veel eelt op m'n handen van al die strotouwtjes, mestvorken en bezems. Eeltvorming zorgt juist voor bescherming van de zachte huid die anders snel blaren vormt en dan pijnlijk is. Behalve dat het minder mooi is, dient het gewoon een functie en is onschadelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:24

Poekkie schreef:
Als dit verder gaat op de post van mijn haf... ik denk ook niet dat je lichtheid kan afdwingen maar ben gewoon nog niet goed genoeg om altijd, doorheen de hele training minimaal gewicht in mijn handen te hebben :o Denk dat dat ook het probleem is van veel ruiters in de lagere niveaus :)
Al geef ik jullie 100% gelijk dat wanneer paardlief goed actief is en buikspieren gebruikt, je dan amper iets in je handen hebt.

Niemand kende dit op dag 1.
Het is zeker geen veroordeling als het niet lukt.
Je bent er mee bezig, heel bewust, en dat is zoals het hoort.
Gewoon dikke pluim voor je.

Wat ik wel erg vind om te zien alles boven Z2, daar waar ruiter en paard zover getraind horen te zijn dat ze in de meeste gevallen (ja bewust meeste) een licht beeld moeten kunnen laten zien.
Een beeld van harmonie. Een paard dat graag meewerkt en niet gedwongen word.
Een paard dat zijn lijf in zoverre heeft leren gebruiken dat hij niet meer in 2 stukken loopt.
Dat hij de ruiter kan dragen.

En dat is een beeld wat heel vaak niet te zien is. Spectaculair is wat telt.
En op dat niveau vind ik dat dat heel hard afgestraft moet worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:30

Tegen dat je hier niveau 3 rijdt (wat wij als 'Z' zien) moeten ze eenvoudige en vliegende wissels kunnen, contra galop op een slangevolte (dus een boog in contra), voltes van 8 m in galop enz. :) En een zeker mate van verzameling vragen ze bij ons al in de niveau 1. Zelfs in niveau 0 krijg je daar al opmerkingen over op je protocol. := Wellicht heb ik nu net een paard dat niet zo happy is om vliegende wissels te springen, maar om die vliegende wissel aan te leren moeten ze toch al behoorlijk ver staan.
En eerlijk is eerlijk, ik ken er sowieso niet veel die "snel door de klasses gaan" die hun paarden langer dan twee seizoenen fatsoenlijk aan het lopen kunnen houden of heel kunnen houden. Maar opnieuw: ik zit in België. :) En dat is wel degelijk een verschil tov Nederland kwa rijderij en mentaliteit. :)

Ook hier op bokt ken ik combinaties waarvan ik de paarden wel eens gevoeld heb. (Belgen) waarvan ik weet dat ze echt bizar zwaar op de hand zijn (en dan heb ik het niet over 1kg maar over 5 a 10 kg) Maar die wel een "mooi plaatje" kunnen tonen op de foto en die geprezen worden. En waarvan het moeilijke gedrag van een paard afgeschoven wordt op "moeilijk karakter" terwijl ik alleen maar denk "mens laat 'm dan ook eens ademen."
Dat kleurt mijn mening ook wel vrees ik. :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:33

Wat is het grootste verschil dat je opmerkt tussen belgie en Nl Ayasha?
Ik ben ook belg maar heb altijd te horen gekregen dat de Nederlands beter rijden. Zelf geen idee, ben vooral fan van enkele bekende spaanse en zweedse ruiters :')

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:40

Ayasha schreef:
Tegen dat je hier niveau 3 rijdt (wat wij als 'Z' zien) moeten ze eenvoudige en vliegende wissels kunnen, contra galop op een slangevolte (dus een boog in contra), voltes van 8 m in galop enz. :) En een zeker mate van verzameling vragen ze bij ons al in de niveau 1. Zelfs in niveau 0 krijg je daar al opmerkingen over op je protocol. := Wellicht heb ik nu net een paard dat niet zo happy is om vliegende wissels te springen, maar om die vliegende wissel aan te leren moeten ze toch al behoorlijk ver staan.
En eerlijk is eerlijk, ik ken er sowieso niet veel die "snel door de klasses gaan" die hun paarden langer dan twee seizoenen fatsoenlijk aan het lopen kunnen houden of heel kunnen houden. Maar opnieuw: ik zit in België. :) En dat is wel degelijk een verschil tov Nederland kwa rijderij en mentaliteit. :)

Ook hier op bokt ken ik combinaties waarvan ik de paarden wel eens gevoeld heb. (Belgen) waarvan ik weet dat ze echt bizar zwaar op de hand zijn (en dan heb ik het niet over 1kg maar over 5 a 10 kg) Maar die wel een "mooi plaatje" kunnen tonen op de foto en die geprezen worden. En waarvan het moeilijke gedrag van een paard afgeschoven wordt op "moeilijk karakter" terwijl ik alleen maar denk "mens laat 'm dan ook eens ademen."
Dat kleurt mijn mening ook wel vrees ik. :)

Je statement over wissels klopt niet. Onze springpaarden springen op 4 jarige al een goede wissel :) Ik zie +- 100 springpaarden per jaar bij ons (ook oudere, ervaren paarden). Er is er maar een enkeling die helemaal geen wissel springt, of die hem structureel na springt. Die paarden gaan echt niet allemaal al 100% recht en verzameld door de baan. De meeste ruiters hebben veel meer moeite met de wissels (o.a. het timen) dan de paarden zelf. Daarbij: als die paarden bij jou ook zo zwaar waren, was je dus zelf aan het vasthouden. Een paard kan op een ontspannen hand niet steunen.

Edit: https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... -zz-licht/

Hier kun je de KNHS proeven, o.a. de Z-proeven, bekijken mocht je het interessant vinden welke oefeningen er in NL gevraagd worden