Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:45

996981 schreef:
Gini schreef:

Ik snap niet zo goed waarom dit slecht is in een wereld waarin we het paard aanleren te wijken voor druk? Zelfs met een halster wil ik geen paard dat gaat hangen/drukken in de neusriem. Maar daarvoor zal ik waarschijnlijk het volledige onderzoek moeten lezen om het te begrijpen.

Ik zeg niet dat het slecht is, ik probeer de aannames over de beoogde vriendelijkheid van de Side-pull in perspectief te zetten :)

Over het aanleren van wijken voor druk: dat is het gemiddelde paard ook geleerd bij het bit. Niet nageven = druk, nageven = geen druk. Dat zou dus geen verklaring mogen zijn


Oké, stel dan dat ik dit onderzoek klakkeloos geloof zonder het te lezen. Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom een bit dan ooit uitgevonden is? En die vraag klinkt misschien kinderachtig, maar ik bedoel ze echt wel serieus. Om maar aan te geven hoe ver ik hierover kan denken/filosoferen. Als een paard perfect controleerbaar is door middel van wat banden om zijn/haar hoofd, zelfs voer laat die staan wanneer de neusriem tegen zijn neus duwt, dan heb je toch totaal geen staafje in de mond nodig? Waarom bestaat er dan zoiets als een hengstenbit? Waarom wordt bij een paard dat op stalrust staat en daardoor feller wordt tijdens het wandelen een bit aangeraden? Toch omdat die prikkel net iets feller doorkomt en je daardoor 'meer' te zeggen hebt wanneer het er echt op aankomt?
En daar wil ik niet meteen een waardeoordeel aan hangen van 'awoe, alles is slecht', want dat is uiteraard niet. Een duidelijke prikkel, een duidelijke hulp is vaak beter dan eindeloos gezeur. Maar waarom loopt die hengst ineens een stuk braver mee? Toch omdat die weet: als ik hier druk op krijg, voelt dat veel onaangenamer? Als dat niet zo zou zijn, dan liepen alle paarden toch perfect op een halster en zouden we zelfs niet weten wat een bit is.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:51

Gini schreef:
996981 schreef:

Ik zeg niet dat het slecht is, ik probeer de aannames over de beoogde vriendelijkheid van de Side-pull in perspectief te zetten :)

Over het aanleren van wijken voor druk: dat is het gemiddelde paard ook geleerd bij het bit. Niet nageven = druk, nageven = geen druk. Dat zou dus geen verklaring mogen zijn


Oké, stel dan dat ik dit onderzoek klakkeloos geloof zonder het te lezen. Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom een bit dan ooit uitgevonden is? En die vraag klinkt misschien kinderachtig, maar ik bedoel ze echt wel serieus. Om maar aan te geven hoe ver ik hierover kan denken/filosoferen. Als een paard perfect controleerbaar is door middel van wat banden om zijn/haar hoofd, zelfs voer laat die staan wanneer de neusriem tegen zijn neus duwt, dan heb je toch totaal geen staafje in de mond nodig? Waarom bestaat er dan zoiets als een hengstenbit? Waarom wordt bij een paard dat op stalrust staat en daardoor feller wordt tijdens het wandelen een bit aangeraden? Toch omdat die prikkel net iets feller doorkomt en je daardoor 'meer' te zeggen hebt wanneer het er echt op aankomt?
En daar wil ik niet meteen een waardeoordeel aan hangen van 'awoe, alles is slecht', want dat is uiteraard niet. Een duidelijke prikkel, een duidelijke hulp is vaak beter dan eindeloos gezeur. Maar waarom loopt die hengst ineens een stuk braver mee? Toch omdat die weet: als ik hier druk op krijg, voelt dat veel onaangenamer? Als dat niet zo zou zijn, dan liepen alle paarden toch perfect op een halster en zouden we zelfs niet weten wat een bit is.

Het bit stamt uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden om oorlog te voeren. Die bitten waren geen enkel gebroken trensjes :) uiteraard is een scharenbit (eventueel zelfs bestaand uit prikkeldraad in die tijd), scherper dan een Side-pull :)

Er is hier een vergelijking gedaan met een enkel gebroken trens. De uitkomst zal wellicht ook anders zijn met een stang.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:58

Gini
die zelfde vraag is ook, waarom bestaan er zoveel verschillende soorten bitloze optomingen?
Waarom word er een touw over de neus gedaan, of een hengstenketting onderlangs, dus zonder bit?
Waarombestaan er brede zachte onderlegde sidepulls maar ook met een scherp touw op de neus?
Waarom kin gekruisd maar ook kaak, die het hele hoofd fijn knijpen?

De ene zoekt naar het zachtste, de ander naar juist scherp.
Dat is zowel zonder als met bit.

En ja dat gaat allemaal om een pijnprikkel, naast opvoeding als die te kort is geschoten.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:11

996981 schreef:
Gini schreef:

Oké, stel dan dat ik dit onderzoek klakkeloos geloof zonder het te lezen. Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom een bit dan ooit uitgevonden is? En die vraag klinkt misschien kinderachtig, maar ik bedoel ze echt wel serieus. Om maar aan te geven hoe ver ik hierover kan denken/filosoferen. Als een paard perfect controleerbaar is door middel van wat banden om zijn/haar hoofd, zelfs voer laat die staan wanneer de neusriem tegen zijn neus duwt, dan heb je toch totaal geen staafje in de mond nodig? Waarom bestaat er dan zoiets als een hengstenbit? Waarom wordt bij een paard dat op stalrust staat en daardoor feller wordt tijdens het wandelen een bit aangeraden? Toch omdat die prikkel net iets feller doorkomt en je daardoor 'meer' te zeggen hebt wanneer het er echt op aankomt?
En daar wil ik niet meteen een waardeoordeel aan hangen van 'awoe, alles is slecht', want dat is uiteraard niet. Een duidelijke prikkel, een duidelijke hulp is vaak beter dan eindeloos gezeur. Maar waarom loopt die hengst ineens een stuk braver mee? Toch omdat die weet: als ik hier druk op krijg, voelt dat veel onaangenamer? Als dat niet zo zou zijn, dan liepen alle paarden toch perfect op een halster en zouden we zelfs niet weten wat een bit is.

Het bit stamt uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden om oorlog te voeren. Die bitten waren geen enkel gebroken trensjes :) uiteraard is een scharenbit (eventueel zelfs bestaand uit prikkeldraad in die tijd), scherper dan een Side-pull :)

Er is hier een vergelijking gedaan met een enkel gebroken trens. De uitkomst zal wellicht ook anders zijn met een stang.


De vraag was waarom. Waarom dacht men: goh, laat ik het paard controleren door middel van een bit.
Dat de vorm van de bitten doorheen de eeuwen een evolutie heeft mogen doormaken, dat is zo, maar dat heeft niet echt iets te maken met de waarom-vraag.

DuoPenotti schreef:
die zelfde vraag is ook, waarom bestaan er zoveel verschillende soorten bitloze optomingen?
Waarom word er een touw over de neus gedaan, of een hengstenketting onderlangs, dus zonder bit?
Waarombestaan er brede zachte onderlegde sidepulls maar ook met een scherp touw op de neus?
Waarom kin gekruisd maar ook kaak, die het hele hoofd fijn knijpen?


Dat heb ik zelf ook al aangegeven in een eerder bericht. Als je prikkeldraad rond je neckrope bindt, zal je paard je dat ook niet in dank afnemen, tuurlijk niet. Ik probeer al een paar berichten lang juist de discussie niet in het extreme te trekken met het idee dat alle bitten slecht zijn en alles wat niet bit is, is per definitie goed. Tuurlijk niet. Waarom zo zwart-wit denken? Als ik een keiharde sidepull neem, die te laag om het paardenhoofd hang en daar dan als een hork aan ga hangen, dan ben ik niet goed bezig, nee, lijkt me logisch.

Je vraagt: waarom wordt een touw over de neus gedaan? Wel, omdat je met het touw de druk op de neus kunt opvoeren, dat is onaangenamer en op een bepaald moment zelfs pijnlijker voor het paard waardoor je het paard kunt controleren omdat die de pijn wilt vermijden. Kan ook anders uitslaan en dat je juist een paard krijgt dat gaat vechten ertegen.
Nu vraag ik: waarom wordt een bit in de mond gedaan?

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:18

Ik weet niet waarom, toch proef ik in jou berichten wel steeds het extreme.
Ook al zeg je van niet, sorry daarvoor :)

Geen idee waarom iemand daar ooit mee begonnen is, zul je ook nooit meer achter komen.

Waarom nu nog?
Behalve een side pull, vind ik dit het eerlijkste rijden.
Los is los, geen trage release, geen gesnoer rondom het hoofd.
Duidelijkheid.

Nee niet perse pijn, duidelijk.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:26

Gini schreef:
996981 schreef:

Het bit stamt uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden om oorlog te voeren. Die bitten waren geen enkel gebroken trensjes :) uiteraard is een scharenbit (eventueel zelfs bestaand uit prikkeldraad in die tijd), scherper dan een Side-pull :)

Er is hier een vergelijking gedaan met een enkel gebroken trens. De uitkomst zal wellicht ook anders zijn met een stang.


De vraag was waarom. Waarom dacht men: goh, laat ik het paard controleren door middel van een bit.
Dat de vorm van de bitten doorheen de eeuwen een evolutie heeft mogen doormaken, dat is zo, maar dat heeft niet echt iets te maken met de waarom-vraag.


Maar dat geven de onderzoeksresultaten toch niet weer? Dat een paard (in alle omstandigheden, waaronder ook de ruige als een slagveld) perfect controleerbaar is met een touw om de neus?

Het onderzoek toont aan dat een paard de druk van een side-pull eerder onprettig ervaart, als de druk van een enkel gebroken trens.

Dat is dus de enige conclusie die getrokken kan worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:30

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet waarom, toch proef ik in jou berichten wel steeds het extreme.
Ook al zeg je van niet, sorry daarvoor :)

Geen idee waarom iemand daar ooit mee begonnen is, zul je ook nooit meer achter komen.

Waarom nu nog?
Behalve een side pull, vind ik dit het eerlijkste rijden.
Los is los, geen trage release, geen gesnoer rondom het hoofd.
Duidelijkheid.

Nee niet perse pijn, duidelijk.


Dit :)

En los daarvan denk ik dat ook mentaal anders uitwerkt als er iets in de mond zit, al kan ik dat niet bewijzen met een studie. Maar ik ken bvb nog het trucje om het halstertouw door de mond te doen bij drammerige paarden, om bvb van wei te verwisselen. Dat hielp echt super heb ik zelf ondervonden. Maar het lijkt me onmogelijk om een paard pijn te doen met een dik, zacht touw door de mond. Dan werkt een ruk aan het halster veel effectiever in. Deels perceptie van het paard? Deels hefboomwerking zoals bvb vergelijkbaar in de discussie halster of kaptoom? dat waren paarden die al jarenlang niet meer bereden werden, dus in de associatie met bit geloof ik niet echt.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:09

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet waarom, toch proef ik in jou berichten wel steeds het extreme.
Ook al zeg je van niet, sorry daarvoor :)


Dat is inderdaad echt niet de bedoeling. Maar ik kan wel helemaal opgaan in dit soort onderwerpen. En dan juist nog meer als het zo een goede discussie is als dit. :D Door vragen te stellen proberen in te zien wat de verschillende standpunten zijn. Want uiteraard worden hier ook dingen gezegd waar ik het wel mee eens ben of komt er een antwoord op een vraag van mij waarbij ik denk 'ah ja kijk, zo had ik er nog niet over gedacht'. Het is dus eerder een soort enthousiasme, maar ik kan me voorstellen dat dat in geschreven woord feller overkomt dan als we hier in het echt gewoon een gesprek over hebben.
Je bent wel al de tweede die aangeeft dat hoe ik iets zeg anders overkomt dan wat ik bedoel, dus daar ga ik rekening mee proberen houden in mijn schrijfwijze. :)

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:39

Fijne uitleg. En nu dan zal ik het zeker ook anders gaan zien nu met dit in gedachte :j
Tekst, geen uitdrukking van gezicht, geen tonen is gewoon moeilijk.
Vind mijzelf uitdrukken ook vaak moeilijk.

Maar fijn als het zo over6en weer duidelijk is :)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:24

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik weet niet waarom, toch proef ik in jou berichten wel steeds het extreme.
Ook al zeg je van niet, sorry daarvoor :)


Dat is inderdaad echt niet de bedoeling. Maar ik kan wel helemaal opgaan in dit soort onderwerpen. En dan juist nog meer als het zo een goede discussie is als dit. :D Door vragen te stellen proberen in te zien wat de verschillende standpunten zijn. Want uiteraard worden hier ook dingen gezegd waar ik het wel mee eens ben of komt er een antwoord op een vraag van mij waarbij ik denk 'ah ja kijk, zo had ik er nog niet over gedacht'. Het is dus eerder een soort enthousiasme, maar ik kan me voorstellen dat dat in geschreven woord feller overkomt dan als we hier in het echt gewoon een gesprek over hebben.
Je bent wel al de tweede die aangeeft dat hoe ik iets zeg anders overkomt dan wat ik bedoel, dus daar ga ik rekening mee proberen houden in mijn schrijfwijze. :)


Ik had wat hetzelfde met je reacties (en ongetwijfeld vinden mensen dat soms ook wel van mij denk ik want ook ik vind het vaak erg moeilijk in geschreven tekst) maar wil toch even zeggen dat ik deze verduidelijking heel fijn vind en dat ik blij ben met zulke constructieve discussies als in dit topic :)
Ook al ben ik niet met alles eens, ik vind het super dat we zodanig met respect met elkaar om kunnen blijven gaan :)

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:34

Gini schreef:
Oké, stel dan dat ik dit onderzoek klakkeloos geloof zonder het te lezen. Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom een bit dan ooit uitgevonden is? En die vraag klinkt misschien kinderachtig, maar ik bedoel ze echt wel serieus. Om maar aan te geven hoe ver ik hierover kan denken/filosoferen. Als een paard perfect controleerbaar is door middel van wat banden om zijn/haar hoofd, zelfs voer laat die staan wanneer de neusriem tegen zijn neus duwt, dan heb je toch totaal geen staafje in de mond nodig? Waarom bestaat er dan zoiets als een hengstenbit? Waarom wordt bij een paard dat op stalrust staat en daardoor feller wordt tijdens het wandelen een bit aangeraden? Toch omdat die prikkel net iets feller doorkomt en je daardoor 'meer' te zeggen hebt wanneer het er echt op aankomt?
En daar wil ik niet meteen een waardeoordeel aan hangen van 'awoe, alles is slecht', want dat is uiteraard niet. Een duidelijke prikkel, een duidelijke hulp is vaak beter dan eindeloos gezeur. Maar waarom loopt die hengst ineens een stuk braver mee? Toch omdat die weet: als ik hier druk op krijg, voelt dat veel onaangenamer? Als dat niet zo zou zijn, dan liepen alle paarden toch perfect op een halster en zouden we zelfs niet weten wat een bit is.


Voor mij is dat (uit praktijk ervaring) simpel. Een bit is preciezer. Ik heb meer voeling met wat het paard doet. Het blijft beter op zijn plek.
Het gaat mij niet om harder. Het gaat om die millimeters verschil die ik kan maken. Bij een bitloos hoofdstel heb ik los/ vast/ vaster. Bij een bit heb ik tussen los en vast nog een wereld aan hele kleine nuances zitten. Omdat het ergens IN zit. En dus nergens heen gaat. In juist ook omdat ik de tong kan voelen. Zoals ik een neus niet kan voelen.
Voor het normale van A naar B is het me echt om het even hoor. Een bit, bitloos of zelfs op alleen een 'neckrope'. Maar voor subtiele communicatie (over en weer) heb ik echt een grote voorkeur voor een bit. Het paard kan mij namelijk ook meer vertellen via het bot dan via de neus. Ik kan een strakke kaak beter voelen. Een frummel van de tong. Allemaal zaken die nog vér voor tegen de hand komen oid zitten.

Dat gezegd hebbende. Als ik het verkeer in moet, doe ik dat liever mét bit. Dan is het misschien wel omdat op het uiterste van het spectrum een grotere pijnprikkel zit vermoedelijk. Mogelijk heb je met ene bit een grotere bandbreedte/ schaal. Meer traptreden op de weg naar boven.
Een bitloos hoofdstel is voor mij als een fiets met 3 versnellingen. Een bit heeft voor mij 18 versnellingen. De vraag die Gini dan (terecht) oproept. Kom je met die 18 versnellingen dan ook hoger/pijnlijker uit? Ik weet het niet zo goed. Op basis van mijn gevoel van veiligheid blijkbaar wel.

En dat brengt me weer terug op de vraag: hoe erg is het? Dat het even pijn doet? Heb ik een slechte dag omdat ik blauwe plekken op mijn schenen heb? Mijn handen stuk heb? Mijn knie kapot gereden heb met een slecht passende rijbroek?
En is het erg dat we soms gebruik moeten maken van de vergevingsgezindheid van het paard? Doen we dat zelf niet ook? Of is het omdat ze 'geen keuze' hebben? En hoe zit dat dan met beschadigingen die ze zelf oplopen bij hun wel vrije keuze momenten?

Hahah een hoop vragen komen weer omhoog na zo'n onderzoekje.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:02

DuoPenotti schreef:
Ik ben het gewoon niet eens dat een paardenmond gevoeliger is dan de neus. gewoon niet.
Kijk eens wat paarden er vrijwillig in stoppen? Distels, harde takken, de haak van het touw, noem maar op.
Dingen waarvan ik als mens denk, echt niet fijn.
De neus, geen vetjes, vel direct op bot. Net zo gevoelig als de lagen, zo niet gevoeliger.
Geen tong die een bit wat kan verplaatsen. Of wat op kan vangen.

En dan bij hoofdstellen met bit zijn steeds meer de anatomische neusriemen in zodat ze niet op bepaalde zenuwen drukken, want daar is het paard zo gevoelig.
En bitloos hangen we daar ff neusriemen om die die gevoelige neus nog snoeren ook.

Ik heb zelf ook al bij enkele paarden gemerkt dat ze bitloos veel heftiger reageren dan met bit.
Toeval? Geen idee.
Maar ik word eigenlijk wel simpel van de aannames dat bit zeer doet en bitloos niet.

Dat wil niet zeggen dat ruiters wondjes maar gewoon moeten vinden in een mond. Zeker niet.
En dat is wel een nadeel, een wondje op de neus zie je beter.
Blauwe, beurse plekken daar in tegen??

En helaas veel ruiters die alleen maar een open mond herkennen als pijnuiting, maar een ongemakkelijk ogend paard bitloos niet.

Van mij mogen alle snoer varianten dus ook pas vanaf het Z toegestaan worden, want ik vind ze vergelijkbaar met de hefboom van een stang.



Zo dat moest ik ff kwijt.


Mee eens! ken trouwens een stal waarbij alle jonge paarden ingereden worden met een bitloos hoofdstel dat dus juist op die gevoelige zenuwpunten drukt. Paarden zijn op deze manier supermak met inrijden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het vriendelijker is als ze geen verzet durven tonen.

Maar goed, alles valt of staat natuurlijk met welke bitloze hoofdstellen, welke bitten en het gebruik er van. Het slijmvlies van de mond beschadigd snel, de vraag in hoeverre er daadwerkelijk last en pijn is is een goede.

Pol omschrijft het ook mooi en informatief.

Ik moest "vroeger" trouwens bij de hengsten een hengstenketting onder het halster vastmaken. Dus door het ene oog, onder de kin door en vastmaken aan het andere oog. En daar een flinke ruk aangeven als ze niet luisterden. :o Ik vermoedt dan ook dat dit zeer pijnlijk en gevoelig is.

Anoniem

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:59

Je hebt bitloos en bitloos...... een sidepull vind ik ook 3 versnellingen tov bit. Maar een bosal is voor mij net zo precies en fijn als een bit. Als een bit 18 versnellingen is, is een bosal dat voor mij minimaal ook!

Handige vergelijk trouwens, die versnellingen

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:00

mdhm13 schreef:
Je hebt bitloos en bitloos...... een sidepull vind ik ook 3 versnellingen tov bit. Maar een bosal is voor mij net zo precies en fijn als een bit. Als een bit 18 versnellingen is, is een bosal dat voor mij minimaal ook!

Handige vergelijk trouwens, die versnellingen

Vind je? Ik heb geen idee wat je bedoelt :')

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:20

mdhm13 schreef:
Je hebt bitloos en bitloos...... een sidepull vind ik ook 3 versnellingen tov bit. Maar een bosal is voor mij net zo precies en fijn als een bit. Als een bit 18 versnellingen is, is een bosal dat voor mij minimaal ook!

Handige vergelijk trouwens, die versnellingen


Een bosal is echt geen vriendelijk hoofdstel als er een beetje kracht op de teugels komt. Geeft ook snel schuur/drukplekken op de neus. En als de onkundige ruiter het te laag hangt, breek je nog de neus ermee als je niet oppast. Dan vind ik een bit heel wat fijner voor een paard.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:33

Ik weet niet hoeveel verschillende bosals je hebt, maar ik ken allen die met hard touw of vrij ruw leer.
Nog niet eens misschien dat ik daar ooit mee ga rijden...echt niet.
En ik weet zeker dat als je dat aan mijn merries hoofd hangt je een probleem gaat krijgen en bij mijn ruintje wat ik eerder had ook.
De merrie vind druk op haar halster al erg.

fransje23

Berichten: 15428
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:51

Een onkundige of hardhandige ruiter kan toch overal schade mee aanrichten?
Het een is dan niet slechter dan het andere.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:57

fransje23 schreef:
Een onkundige of hardhandige ruiter kan toch overal schade mee aanrichten?
Het een is dan niet slechter dan het andere.


Ja dat is waar, maar de hele discussie gaat juist over wat vriendelijker zou zijn als het in handen van een onkundige ruiter komt of tijdens een schrikmoment/val/... waarbij er onbedoeld veel kracht op kan komen. In dit kader vind ik een bit 10000x veiliger voor het paard dan een bosal. Als die dan wegschiet en ik ga hangen in een reflex, beschadig ik zijn neusbeen en neusvel. Dat duurt veel langer om te genezen en is veel pijnlijker dan een wondje in het (snel helende) tandvlees. Vooropgesteld dat ik geen van beiden hoop te veroorzaken natuurlijk :)

fransje23

Berichten: 15428
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:24

Hangt toch heel erg af van wat voor bit er in hangt.
Bit geeft niet altijd alleen druk in de mond.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:32

Al die optomingen zijn bedoeld om hulpen aan het paard te geven. En niet om verwondingen mee te veroorzaken. Dan doe je het gewoon fout. Normaal gebruikte bitten etc. veroorzaken geen verwondingen.Ik zou me doodschamen als ik na een rit zou zien dat ik door mijn onkunde mijn paard verwond zou hebben.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:39

anjali schreef:
Al die optomingen zijn bedoeld om hulpen aan het paard te geven. En niet om verwondingen mee te veroorzaken. Dan doe je het gewoon fout. Normaal gebruikte bitten etc. veroorzaken geen verwondingen.Ik zou me doodschamen als ik na een rit zou zien dat ik door mijn onkunde mijn paard verwond zou hebben.

Want de deelnemers aan het onderzoek schaamden zich niet?

Ze hebben allen vrijwillig meegedaan. De kans dat ze verwachtten dat ze hun paard verwond hadden en dat oké vonden is dus waarschijnlijk heel klein.

fransje23

Berichten: 15428
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:43

Denk inderdaad dat de deelnemers dat echt niet verwacht hadden.
Gok dat het gros zich gewoon schuldig voelt ook al was het niet met voorbedachte raden.

Denk dat vrijwel iedereen weleens volkomen onbewust iets doet wat zijn paard schade aanbrengt.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:54

Dat denk ik ook fransje :j
Zeker ook gezien de ruiters het alle vrijwillig deden was dit zeker geen uitkomst die verwacht werd.

Ik zou zo ook wel benieuwd zijn wat gemiddeld gezien tandartsen zien.
Dan zouden die toch ook enorm veel verwondingen tegen moeten komen?
Dat is denk ik wel een beroepsgroep die daar goede kijk op heeft.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:37

Misschien is tandartsen idd nog wel de beste bron dan dit soort endurance studies, die zien alles inclusief paarden niet niet of amper werken en hebben daarmee vergelijkingsmateriaal :)

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:40

Poekkie schreef:
Misschien is tandartsen idd nog wel de beste bron dan dit soort endurance studies, die zien alles inclusief paarden niet niet of amper werken en hebben daarmee vergelijkingsmateriaal :)

Ik weet niet of je dat antwoord echt wilt weten, eerlijk gezegd......