Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:55

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Misschien is tandartsen idd nog wel de beste bron dan dit soort endurance studies, die zien alles inclusief paarden niet niet of amper werken en hebben daarmee vergelijkingsmateriaal :)

Ik weet niet of je dat antwoord echt wilt weten, eerlijk gezegd......


Graag eigelijk!
Mijn tandarts komt elk jaar voor 8 paarden en ponies hier en heb tot nu toe alleen nog maar dingen gehoord over haken die wondjes hadden gegeven (een nieuw paard zelfs een compleet bloedend gat in zijn wang door een haak terwijl die gewoon perfect at en bit aannam :oo ) , loszittende tanden door leeftijd en slecht gestapelde kiezen bij de pensioenshet. Als die paarden andere wonden in hun mond hadden had ik het vast wel gehoord, maar ik het hem volgende keer toch eens vragen :)

Edit: moesten die paarden met wondjes door haken ook hebben meegedaan in die cross, dan zouden zij ook onder ‘verwondingen door bit veroorzaakt’ geclassificeerd worden? Dan begrijp ik die 52% wel maar is heel dat onderzoek gewoon waardeloos.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 13-04-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9020
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:58

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Misschien is tandartsen idd nog wel de beste bron dan dit soort endurance studies, die zien alles inclusief paarden niet niet of amper werken en hebben daarmee vergelijkingsmateriaal :)

Ik weet niet of je dat antwoord echt wilt weten, eerlijk gezegd......


Naja, ik heb er echt al wel eens expliciet naar gevraagd. en het antwoord was dat de mond er puntgaaf uit zag. (op dat moment)
En die tandarts had reden om me op 'fouten' te betrappen want we hadden een discussie over de neusriem. Ik wil dat ding meer als sierornament gebruiken en hij wilde hem vast snoeren omdat dat beter was voor het paard. Toen ik vervolgens vroeg of hij me aan kon wijzen waar de mogelijke schade dan te zien was. Was het antwoord dat die r niet was.

En vermoedelijk had ik evengoed een aardige kans om na een rit af te stappen en beschadigingen veroorzaakt te hebben. Als ik de studies zo bekijk. Ik ken er namelijk ook 1 die in België op een spring en dressuur wedstrijd uitgevoerd was. Met een soortgelijke uitkomst.
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

"Bij 83,3% van de paarden
werden reeds voor het rijden letsels in en rond de mond aangetroffen. Deze letsels waren in de
meeste gevallen mild, maar toch werden bij sommige dieren vrij ernstige verwondingen gezien. Bij
23,3% van de paarden werden na het rijden veranderingen ten opzichte van het eerste onderzoek
opgemerkt. Iets meer dan de helft hiervan waren bestaande letsels die verergerd waren gedurende
het rijden, de rest waren volledig nieuwe letsels. Van de paarden die voor het rijden nog helemaal
geen letsels hadden, hadden er 2 letsels opgelopen gedurende het rijden waardoor er na beide
onderzoeken nog 18 paarden (15,0%) overbleven zonder letsels in en rond de mond"

Je moet wel even goed lezen wat ze onder letsel verstaan. Ze nemen schilfers en vereelting namelijk ook al mee.

Ook wel een mooie voor degene die nu moord en brand willen roepen over de eventing sport. Je kunt ze vermoedelijk niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. (verschillende letsels en categorieën) maar ik zou nu zomaar kunnen zeggen dat dressuur en springpaarden meer letsel hebben dan eventing paarden.

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:16

Poekkie schreef:
ikke schreef:
Ik weet niet of je dat antwoord echt wilt weten, eerlijk gezegd......


Graag eigelijk!
Mijn tandarts komt elk jaar voor 8 paarden en ponies hier en heb tot nu toe alleen nog maar dingen gehoord over haken die wondjes hadden gegeven (een nieuw paard zelfs een compleet bloedend gat in zijn wang door een haak terwijl die gewoon perfect at en bit aannam :oo ) , loszittende tanden door leeftijd en slecht gestapelde kiezen bij de pensioenshet. Als die paarden andere wonden in hun mond hadden had ik het vast wel gehoord, maar ik het hem volgende keer toch eens vragen :)

Edit: moesten die paarden met wondjes door haken ook hebben meegedaan in die cross, dan zouden zij ook onder ‘verwondingen door bit veroorzaakt’ geclassificeerd worden? Dan begrijp ik die 52% wel maar is heel dat onderzoek gewoon waardeloos.

Ik zou er niet eens raar van opkijken, eerlijk gezegd.

Ik heb verhalen gehoord van wat mijn tandarts heeft gezien die niet bijdragen aan deze discussie, zeg maar.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:21

Wat bedoel je met dat laatste Ikke? Ik weet niet hoe ik je statement moet interpreteren.

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:35

Ik als nu recreatie muts wil het ook weten, niet alleen eventing.
Gelukkig heb ik die 1 keer per jaar, dus behoorlijk moment opname, geen opmerkingen daarover gekregen.
En ik zou er zeker wel voor open staan. :j
Want als je weet dat er wat is valt het op te lossen. Ander bit, opletten met rijden, andere neusriem, noem maar op.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:54

Bij het onderzoek is alleen voor in de mond gekeken.
Daar zijn geen kiezen dus wondjes veroorzaakt door haken op de kiezen lijken mij dan niet zo zwaar meetellen in de uitkomst.
Die zitten toch vaak meer aan de binnenkant van de wang.

Gini
Berichten: 17972
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:00

@DuoPenotti en Poekkie: Ik vond het juist ook heel fijn dat jullie zonder aanvallend te zijn, mij wezen op hoe mijn berichten overkwamen. Dit vind ik echt een fijne manier van discussiëren, ook al moeten we daarom niet per se op ieder punt het met elkaar eens zijn. +:)+

@pol013: weer een goed stukje, want inderdaad: tot welke mate is een ongemak of zelfs een kortdurende pijnprikkel meteen heel slecht? Ik denk zeker dat we daar niet in moeten overdrijven. Als je eens eenmalig van je paard valt en daarmee net wat oneleganter aan die mond hangt, ja, kijk, liever niet, maar dat zal de ruiter op dat moment vast ook denken.
Het heikele punt is echter dat het dieren zijn en dat ze niet kunnen zeggen hoe of wat. Als ik na een wandeling een blaar op mijn voet heb, kan ik de dag nadien bv. zelf voelen: oké, ik kan die wandeling van 10 km nog doen of niet. Een paard kan dat niet echt. Stel dat die door die val een wondje heeft en de dag nadien doet het best wel pijn, maar niet zo een pijn dat die overduidelijk in protest gaat. Dan heeft die die dag de hele rit eigenlijk een bepaalde mate van pijn en zal de ruiter zeggen: goh, vandaag was de aanleuning niet zo soepel als anders. Is dat dan erg? Dat het paard een rit lang met een kleine mate van pijn heeft rondgelopen? Misschien ook niet echt. Maar dan ben je de grens dus al op aan het schuiven. En waar leg je die grens dan wel? Het roept inderdaad veel vragen op. :D

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:02

fransje23 schreef:
Bij het onderzoek is alleen voor in de mond gekeken.
Daar zijn geen kiezen dus wondjes veroorzaakt door haken op de kiezen lijken mij dan niet zo zwaar meetellen in de uitkomst.
Die zitten toch vaak meer aan de binnenkant van de wang.


Ik ga eerlijk zeggen dat ik geen idee heb waar haken allemaal kunnen voorkomen. Maar het bit komt toch ook aan tegen de voorste kiezen? Dus als daar haken zitten, dan krijg je gelijkaardige wondjes? Gewoon speculatie van mij eigelijk, ga het volgende maand eens vragen aan mijn tandarts.

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:06

@gini
Ik vind juist het sparren ook leuk en het niet perse eens zijn.
En ik word dan vaak ook een soort van fel, maar dat is meer omdat ik het leuk vind, niet om gelijk te halen.
Dus herken je uitleg wel :j

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:13

Betreft de grens, dat is ook niet een duidelijke lijn.

Voorbeeldje,
Ik was als 16 jarige gup al in de weer met jonge paarden.
Ik heb een poosje ergens gereden waar die eigenaar reed in de bak van de buren.
100 meter lopen ongeveer. Aan een hele rustige weg.
100 meter de andere kant kwam uit op een hele drukke weg.
Dus ik kreeg de instructie bij de jonkies die als ze echt net zadelmak waren met de hand naar de bak te lopen, maar ik moest het touw over de neus doen, of ze nu braaf waren of niet.
Ja dat doe je uiteraard om sneller een pijnprikkel te kunnen geven.
Maar ook de paarden hadden al snel door, ook met die meid valt niet te sollen, braaf blijven.
Dus meestal was het touwtje in een boogje en merkte de paarden het niet, maar ze wisten het donders goed.

is dat dan erg...daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Maar het niet doen en paard rukt los en loopt de drukke weg op, dat is pijnlijker dan een eventuele ruk aan bit en bovenlangs de neus.
Ik denk wel dat we niet moeten vergeten dat we wel met 600 kg in de weer zijn.
Nee dat paard kiest daar niet voor, maar denkt ook niet na over gevolgen als hij de andere kant op rent, dat weten wij mens weer. Dus moeten we dat behoeden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:56

@pol: bedankt voor deze duidelijke bron! Schilfers en vereelting vind ik wel geen letsels eigelijk, dat is niet pijnlijk voor het dier. Ik ben eigelijk vooral geinteresseerd in de echte verwondingen die pijn/ongemak veroorzaken. Staat dat ook in het artikel? Op gsm krijg ik het niet meteen open.

@ gini: goede vraag en ik vind het moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Een pijnprikkel bij een onverwachte actie vind ik ok. Als ruiter hebben we dat soort momenten ook vaak en ook in de sport of zelfs met dagelijkse bezigheden doen we ons ook wel eens pijn. Zolang het dan blijft bij een blauwe plek of schram vind ik dat niet erg, maar nu ook geen tuig dat tot een gebroken neus of spierscheur leidt.
Net zoals dat onderling bij paarden ook gebeurt, er zijn altijd wel wondjes ed te vinden zelfs bij de meest hechte groepen. En paarden lijken er zelf ook niet zo voorzichtig mee te zijn. Hier bvb eentje die elke maand wel eens onderuit ligt. Blijft van die rare cross-energie uitbarstingen houden ondanks altijd buiten, vrienden die stil staan :P , gras, hooi, goed in kudde. Die 90 graden bochten in rengalop blijven gewoon het summum ook al ben ik er zeker van dat die zichzelf regelmatig echt wel flink pijn zal doen als je onderuit schuift :+

Langdurige pijn vind ik geen goed idee, alhoewel ik wel denk dat sommige paarden dan in verzet gaan of beginnen schudden ed. Ook wel enigszins aan de ruiter om veranderingen in het gedrag die dag op te merken, al geven ze het heus niet allemaal aan. In welke mate een wondje pijn geeft of (on)aanvaardbaar is vind ik moeilijk. Mijn paard heeft bvb al 4 dagen een wond aan zijn lip vooraan (hoe toepasselijk, perfecte timing :P) waarmee ik heb van de paddock heb gehaald, ik denk ergens fout tussen de hooibak gezeten toen een andere daar aan trok ofzo. Ondanks zalf, is het een rotplek die elke avond terug open is en ik ben er zeker van dat dat een pijn zal geven vergelijkbaar met een kloof in je vingers of zo’n velletje aan het nagel dat steeds verkeerd zit. Dat zou ik zelf dus niet willen veroorzaken tijdens ‘normaal’ rijden. Maar toch merk ik echt niets aan zijn gedrag of de ‘voorzichtigheid’ waarmee hij mijn hooinetten probeert te vermorzelen. Idem toen hij door allergie en mijn onwetendheid een grote schuurwond onder de singel had. Ik voelde me heel schuldig en zette hem meteen op zalf en rust, maar hij had dat uur eigelijk gewoon prima gelopen. Dus ja... moeilijk om te zeggen hoe een paard pijn ervaart en waar het zelf de gens zou trekken.

Voor mij ligt de grens op verwondingen die ik kan zien. Zie ik niets, merk ik geen gevoeligheid en ziet mijn tandarts niets, en heb ik niet het gevoel dat ik aan het sjorren ben, dan denk ik dat ik goed bezig ben. Zie ik een wondje of neem ik een gevoeligheid waar (bvb zoals met dat bitloos paard van mijn eerdere posts) dan zorg ik ervoor dat er geen bit of riem op kan komen of geef ik rust. Toevallig nog speciaal gekeken gisterenavond naar aanleiding van dit topic en ik zag niets :P
Komt dat soort dingen echter vaker voor, dan herbekijk ik mijn manier van rijden en optoming. En ik hoop dat mijn TA of DA wel iets zou zeggen als ze iets zien, maar daar heb ik eigelijk wel vertrouwen in.
Denk dat de meesten wel ongeveer zo zouden reageren. Tot nu toe heb ik eigelijk nog geen enkele verwonding of gevoeligheid van het bit bij mijn paard gemerkt in 6,5 jaar. Wel van zadel (drukplekken, singelwond) en externe oorzaken. Zadelpasser komt vanaf dan 2x pj en en die singel is vervangen trouwens.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:58

Poekkie schreef:
fransje23 schreef:
Bij het onderzoek is alleen voor in de mond gekeken.
Daar zijn geen kiezen dus wondjes veroorzaakt door haken op de kiezen lijken mij dan niet zo zwaar meetellen in de uitkomst.
Die zitten toch vaak meer aan de binnenkant van de wang.


Ik ga eerlijk zeggen dat ik geen idee heb waar haken allemaal kunnen voorkomen. Maar het bit komt toch ook aan tegen de voorste kiezen? Dus als daar haken zitten, dan krijg je gelijkaardige wondjes? Gewoon speculatie van mij eigelijk, ga het volgende maand eens vragen aan mijn tandarts.


Het bit ligt op een punt zonder tanden of kiezen.

Bit kan wel tegen de voorste kiezen komen.
Soms wordt daar al rekening meegehouden en slijpt de tandarts zelfs bit seats.
Ook zie je soms beschadigingen aan de voorste kiezen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:58

DuoPenotti schreef:
Betreft de grens, dat is ook niet een duidelijke lijn.

Voorbeeldje,
Ik was als 16 jarige gup al in de weer met jonge paarden.
Ik heb een poosje ergens gereden waar die eigenaar reed in de bak van de buren.
100 meter lopen ongeveer. Aan een hele rustige weg.
100 meter de andere kant kwam uit op een hele drukke weg.
Dus ik kreeg de instructie bij de jonkies die als ze echt net zadelmak waren met de hand naar de bak te lopen, maar ik moest het touw over de neus doen, of ze nu braaf waren of niet.
Ja dat doe je uiteraard om sneller een pijnprikkel te kunnen geven.
Maar ook de paarden hadden al snel door, ook met die meid valt niet te sollen, braaf blijven.
Dus meestal was het touwtje in een boogje en merkte de paarden het niet, maar ze wisten het donders goed.

is dat dan erg...daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Maar het niet doen en paard rukt los en loopt de drukke weg op, dat is pijnlijker dan een eventuele ruk aan bit en bovenlangs de neus.
Ik denk wel dat we niet moeten vergeten dat we wel met 600 kg in de weer zijn.
Nee dat paard kiest daar niet voor, maar denkt ook niet na over gevolgen als hij de andere kant op rent, dat weten wij mens weer. Dus moeten we dat behoeden.


Dat komt wat overeen met dat trucje dat ze mij hadden geleerd van touw door de mond te doen denk ik?

Ik vind dit normale omgang, niets mishandeling aan. Als we dit al erg vinden, dan zouden we zelfs geen onbereden hobbydieren moeten houden want zelfs voor een shet op te voeden heb je imo toch wel af en toe dit soort correcties (of strenger zelfs) nodig.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:06

fransje23 schreef:
Het bit ligt op een punt zonder tanden of kiezen.

Bit kan wel tegen de voorste kiezen komen.
Soms wordt daar al rekening meegehouden en slijpt de tandarts zelfs bit seats.
Ook zie je soms beschadigingen aan de voorste kiezen.


Ah dus als er haken zijn op de voorste kiezen komen de verwondingen daarvan nog steeds op een andere plek dan eventuele van het bit en worden die niet meegeteld?
Beschadigingen kan ik me best voorstellen, door de druk/wrijving zal je best wel invloed zien op de tand. Maar dat zie je bij hooinetten, hooiroosters, graasmaskers, luchtzuigers, kribbebijters ook en hoeft niet pijnlijk te zijn. Net zoals dat er kale plekken kunnen ontstaan door wrijving van dekje/riem/hoofdstel/..
Ik heb nog nooit gehoord van een paard dat specifiek tandproblemen of eetproblemen kreeg door het bit eigelijk.
Is dat dan iets dat we als mishandeling moeten aanzien? Ik heb het liever niet natuurlijk, maar ja mijn paard hoeft nu ook niet met bubbeltjesplastic omringd op de wei te staan...

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:19

Ik vind een touw door de mond doen dan weer niet fijn.
Dat heeft hetzelfde effect als het misgaat en het touw trekt door je handen.

En ja ik ken helaas een paard die daar ernstig letsel door heeft gehad.
Bij een stal waar ik later reed en die man dat ook had geleerd zoals jij.
Dus nooit zal ik dat zelf nog doen sindsdien. Maar die man heb ik het ook nooit meer zien doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:59

Poekkie schreef:
mdhm13 schreef:
Je hebt bitloos en bitloos...... een sidepull vind ik ook 3 versnellingen tov bit. Maar een bosal is voor mij net zo precies en fijn als een bit. Als een bit 18 versnellingen is, is een bosal dat voor mij minimaal ook!

Handige vergelijk trouwens, die versnellingen


Een bosal is echt geen vriendelijk hoofdstel als er een beetje kracht op de teugels komt. Geeft ook snel schuur/drukplekken op de neus. En als de onkundige ruiter het te laag hangt, breek je nog de neus ermee als je niet oppast. Dan vind ik een bit heel wat fijner voor een paard.



Een goede kwaliteit bosal wat goed past geeft GEEN schuurplekken op de neus. Natuurlijk hang je een bosal op de juiste plek en niet te laag of te hoog en blijf je met je tengels van de bosal als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. En dat zou voor een bit ook moeten gelden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-21 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:07

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet hoeveel verschillende bosals je hebt, maar ik ken allen die met hard touw of vrij ruw leer.
Nog niet eens misschien dat ik daar ooit mee ga rijden...echt niet.
En ik weet zeker dat als je dat aan mijn merries hoofd hangt je een probleem gaat krijgen en bij mijn ruintje wat ik eerder had ook.
De merrie vind druk op haar halster al erg.



Voor iedere optoming geldt dat het bij paard en ruiter moet passen. En dat je weet hoe je er mee om moet gaan en uiteraard dat het van goede kwaliteit moet zijn. De optoming moet passen en netjes afgewerkt zijn. Dit geldt voor bosal, bit, touwhalster...etc.

Een goede bosal is niet van touw of ruw leer. Een bosal hoort van glad gevlochten leer te zijn, zonder haaltjes of scherpe randjes en is enigzins flexibel. Hoort goed om de neus gevormd te zijn. Een bosal is een signaal-optoming, je rijdt niet met constante druk. De bedoeling is dat je op zit en beenhulpen rijdt. De bosal is mooi voor balans en kan hulp zijn bij het geven van een kort signaal. Is je paard goed opgeleid en is de ruiter kundig, dan is het een fijn, licht en zachte optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:18

996981 schreef:
mdhm13 schreef:
Je hebt bitloos en bitloos...... een sidepull vind ik ook 3 versnellingen tov bit. Maar een bosal is voor mij net zo precies en fijn als een bit. Als een bit 18 versnellingen is, is een bosal dat voor mij minimaal ook!

Handige vergelijk trouwens, die versnellingen

Vind je? Ik heb geen idee wat je bedoelt :')



Pol013 gaf die vergelijking met versnellingen....vond ik wel goed gevonden

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:45

mdhm13 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik weet niet hoeveel verschillende bosals je hebt, maar ik ken allen die met hard touw of vrij ruw leer.
Nog niet eens misschien dat ik daar ooit mee ga rijden...echt niet.
En ik weet zeker dat als je dat aan mijn merries hoofd hangt je een probleem gaat krijgen en bij mijn ruintje wat ik eerder had ook.
De merrie vind druk op haar halster al erg.



Voor iedere optoming geldt dat het bij paard en ruiter moet passen. En dat je weet hoe je er mee om moet gaan en uiteraard dat het van goede kwaliteit moet zijn. De optoming moet passen en netjes afgewerkt zijn. Dit geldt voor bosal, bit, touwhalster...etc.

Een goede bosal is niet van touw of ruw leer. Een bosal hoort van glad gevlochten leer te zijn, zonder haaltjes of scherpe randjes en is enigzins flexibel. Hoort goed om de neus gevormd te zijn. Een bosal is een signaal-optoming, je rijdt niet met constante druk. De bedoeling is dat je op zit en beenhulpen rijdt. De bosal is mooi voor balans en kan hulp zijn bij het geven van een kort signaal. Is je paard goed opgeleid en is de ruiter kundig, dan is het een fijn, licht en zachte optoming.


Ja maar kijk... eigelijk zeg je hier dus dat een bosal heel hard in kan werken, en je een goed opgeleid paard en kundige hand nodig hebt.
Dit topic gaat juist over de optomingen waarbij je snel schade aanricht, bij normaal gebruik of bij incidenten.
Uit jou uitleg over een bosal (waar ik overigens helemaal mee akkoord ben) maak ik duidelijk op dat een bosal dus juist heel veel schade kan brengen bij de amateur of bij plotselinge rukken en dus zeker niet als standaard vriendelijke optoming aanzien kan worden. Niet dat ik iets tegen ruiters met bosals heb, maar ‘t is zeker niet zachter als een bit wanneer door dezelfde hand bediend.

P.s. Ik ken eigelijk maar 1 paard dat hiermee gereden wordt en die bosal is van touw en echt wel hard.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:56

Is een bonsai niet te vergelijken met sommige stangbitten, vooral met lange scharen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:07

Alle optomingen kunnen hard inwerken in de handen van een amateur. Kies dus je optoming passend bij je paard en je eigen rijkunst.Geen enkele ruiter zou aan de teugels moeten hangen... maar een goede bosal zal geen schuurwonden oid achter laten. Bij mijn gevoelige merrie rijd ik ook vaak nog met een bontje om de bosal. Een plotselinge ruk kan altijd ongewild gebeuren. Maar de release is wel heel vlug bij bosal. Ik heb nog nooit schade aan een neus gezien met een goede en passende bosal. Wel met ruwe 20 euro dingtjes...die zijn gewoon ruw en passen vaak iet. Als de bosal op de juiste plek hangt, is het beschadigen of breken van het neusbot niet mogelijk.

Op bosal rijden is niet eenvoudig en ik raad iedereen aan goede instructie te zoeken en veel tijd te steken in het beleren van het paard, ook op de grond.

Een bosal van touw is geen bosal....er zijn een boel wannabe bosals op de markt. Goede bosals zijn in nederland bijna niet te koop en kosten algauw 250 euro. Rommel om de neus is niet handig want vaak ruw of trage release.

Ik ben niet tegen een bit, toevallig werkt een bosal beter bij dit paard. Ik heb met van alles gereden, afhankelijk van het paard.

Voor alle optomingen geldt dat het bij paard, ruiter, vaardigheden etc. moet passen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-21 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:10

fransje23 schreef:
Is een bonsai niet te vergelijken met sommige stangbitten, vooral met lange scharen?


Een bosal is een lederen ring rond de neus met touwteugels. Niet te verwarren met een hackamore met scharen. Een optoming met bosal wordt wel eens een Californische hackamore genoemd maar het is dus geen hackamore met hefboomwerking.

De vaquero gebruikt de bosal voor het beleren en voegt later een bit toe. Veel ruiters houden het alleen bij de bosal omdat ze juist bitloos willen rijden.

Voor meer uitleg: https://www.bitmagazine.nl/instructie/v ... ore/70609/

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:57

Bestaat er überhaupt wel een standaard vriendelijke optoming dan? Ik denk het niet eigenlijk. Zelfs met een neckrope kun je nog flink ongemak veroorzaken. Alles staat en valt met het gebruik ervan. Qua bitten bijvoorbeeld wordt, in elk geval in de "engelse" sport een enkel of dubbel gebroken trens nog altijd in de ogen van velen als vriendelijk gezien. En wordt een stang (met scharen dus) standaard afgedaan als scherp en onvriendelijk.
Terwijl je eigenlijk, als je wedstrijd rijdt of wilt gaan rijden rekening houdend met de te rijden discipline, zou moeten kijken waar de voorkeur van je paard naar uit gaat. Die voorkeur kan ook veranderen in de loop van de opleiding. Onze quarter bijvoorbeeld, western gereden, op shank (stang dus) met 1 hand, is altijd al heel duidelijk geweest in wat hij wel en niet in zijn mond wil. Het directe contact van een trens, waar wij sowieso op wedstrijd niet meer mee mogen rijden, vindt hij al jaren niks meer. Gebroken heeft hij altijd vreselijk gevonden. Beweging in zijn mond is een no thank you. Net als een kinketting, dus rijden we met een kinriem. Uiteindelijk zijn er twee bitten overgebleven die hij graag heeft en waar hij fijn op loopt. En die zullen door velen als niet vriendelijk worden gezien. Maar die bitten zijn ook niet bedoeld om er met druk mee te rijden. Hooguit met licht (!) contact. En altijd eenhandig. Wij zouden dus pas onvriendelijk bezig zijn als we er een al dan niet gebroken trens in hangen.

Eigenlijk zeg ik hier geloof ik in veel meer woorden wat mdhm13 ook zegt :D Al heb ik altijd moeite met het woord amateur, dat in mijn ogen te vaak gebruikt wordt in een verkeerde context (onkunde, heel kort door de bocht). Een amateur is iemand die niet rijdt om er zijn geld mee te verdienen. Wat dat betreft ben ik dus blij een amateur te zijn, ik hoef aan niemand anders verantwoording af te leggen dan aan mezelf en m'n paard.

Overigens werkt een stang natuurlijk ook heel anders dan een trens. Er wordt (als het goed is!! Helaas zie ik om me heen nog te vaak anders) eigenlijk nauwelijks ingewerkt op de mond. Sowieso rijd je op benen en zit, en is de teugel hooguit ondersteunend. Er gaan voor je aan de mond zit zoveel signalen aan vooraf dat je eigenlijk al veel te ver bent als je druk in de mond hebt. Al is dat in de dressuur, met stang en trens, weer anders.

Als ik, om het nog enigszins ontopic te houden, kijk in de harnachementgids van de KNHS, zie ik dat bij de cross in de B t/m M ook een pelham gebruikt mag worden, maar dubbele teugels zijn niet toegestaan. Een pelham met gebroken mondstuk, gebruikt op de onderste ring, is een van de onvriendelijkste bitten die er zijn, want hefboom icm gebroken mondstuk. Zelfde geldt voor een pessoabit. Al denk ik dat het in geval van een cross, maar misschien ook een gewoon springparcours, lastig blijft om geen ongemak of pijn te veroorzaken in het heetst van de strijd, met een heet en iets te fanatiek paard?

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:59

mdhm13
ik weet wat een bosal is, ik weet dat het een signaal optoming is, maar dat het erg vaak zo niet gebruikt word.
En wat jij blijkbaar soepel en niet hard vind heb ik een andere idee over.

Elisa2

Berichten: 37696
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:40

Ik weet dat paso's eerst beleerd worden met bit en dan een tijd met bit en bosal voordat er overgestapt wordt naar een bosal. Mij is ook verteld dat dit een optoming is om voorzichtig mee om te gaan, dat dit behoorlijke schade aan kan richten bij verkeerd gebruik. Ik heb er zelf nooit mee gereden.

Schilfers vind ik overigens niet vallen onder verwondingen, maar vereelting vind ik zelf eigenlijk wel iets wat niet hoort bij juist bitgebruik. Volgens mij ontstaat dat toch doordat er teveel vastgehouden wordt en uit microtrauma. Als je in een willekeurige pensionstal loopt dan is het heel interessant om de mondhoeken te inspecten of deze zacht zijn of vereelt en je weet precies hoe een paard gereden wordt.